New posts

Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 341K
Talentarbejdet i AGF
Jeg synes det ser sl?jd ud med talentarbejdet i AGF lige i ?jeblikket, hvis man kigger p? antallet af AGF?ere p? ungdomslandsholdende, s? er det ikke imponerende:

U16 - 2 spillere
U17 - 0 spillere
U18 - 0 spillere
U19 - 0 spillere
U20 - 1 spiller
U21 - 0 spillere

HB K?ge, Vejle, Esbjerg, AaB, Randers, Horsens, Vendsyssel og Viborg har liges? mange eller flere spillere med.
Silkeborg, Lyngby, FC K?benhavn, FC Nordsj?lland, FC Midtjylland og Br?ndby har markant flere.

De forskellige AGF U hold ligger heller ikke specielt godt i ligaen lige nu:

U19 - 5 plads
U17 - 12 plads
U15 - 8 plads

Jeg ved godt at Jacob Nielsen og PC aldrig har haft s?rligt meget fokus p? talentarbejdet, men jeg havde da en forventning om at akademiet, transitionstr?neren og den hvide tr?d ville g?re noget ved udviklingen af talenter i AGF. Det kan sgu godt v?re at Schoubye havde ret, der er mange professionelle talenttr?nere, men de f?r ikke s? attraktiv en l?n s? man er i stand til at tiltr?kke, og fastholde de dygtigste?

Er det ren indbildning at AGF er p? vej tilbage til tidligere tiders udvikling af talenter? Det ser umiddelbart ud til at der kan v?re rigtigt langt til den n?ste Martin J?rgensen, Stig T?fting eller Leon Andreassen :(

Det er ikke godt - det skal der ganske enkelt g?res noget ved.

Jeg tror ikke man n?dvendigvis f?r meget bedre u-hold af at hente store dyre tr?ner-navne ind til h?je l?nninger. Selvom alt vel hj?lper.

Det som er afg?rende er:

- generelt hvad der kan tilbydes de unge fx

- at der er gode tr?ningsfaciliteter
- at der er et akdemi s? de kan bo t?t p?
- at der er et godt unge milj?
- god ungdomskontrakt - eller i det mindste vilk?r
- AGF ligger mindst i top 5 og dermed er et attraktivt tr?ningsmilj?, hvor de unge kan de de udvikler sig  (pga konkurrencen og de formodede bedste vilk?r)
- at de kan se mange komme i superligatrup bagefter, eller springbr?t til andre klubber
- at nogle ogs? f?r chancen i start11 og f?r succes - kommer til udlandet

Dichio said:
Det er ikke godt - det skal der ganske enkelt g?res noget ved.

Jeg tror ikke man n?dvendigvis f?r meget bedre u-hold af at hente store dyre tr?ner-navne ind til h?je l?nninger. Selvom alt vel hj?lper.

Jeg tror til geng?ld  desv?rre at de tr?nere i AGF der viser nogle evner, er meget nemme at lokke til andre klubber, hvis de tilbyder en bedre kontrakt, til stor skade for kontinuiteten i talentarbejdet. Hvis man hele tiden skifter ud i tr?nerstaben, s? ved tr?nerne p? de ?ldre ?rgange ikke hvad der blev tr?net p? de yngre, tr?nerne l?rer ikke spillernes personlighed og mulige skjulte talenter at kende osv. Kontinuitet var det der gav succes p? Per Thunes tid, og det der har givet succes i AaB og senest i Silkeborg og FCN.

Dichio said:
Det som er afg?rende er:

- generelt hvad der kan tilbydes de unge fx

- at der er gode tr?ningsfaciliteter
- at der er et akdemi s? de kan bo t?t p?
- at der er et godt unge milj?
- god ungdomskontrakt - eller i det mindste vilk?r
- AGF ligger mindst i top 5 og dermed er et attraktivt tr?ningsmilj?, hvor de unge kan de de udvikler sig  (pga konkurrencen og de formodede bedste vilk?r)

Hvis man sammenligner med Silkeborg og Lyngby, s? har de ikke mange af det n?vnte.

Dichio said:
- at de kan se mange komme i superligatrup bagefter, eller springbr?t til andre klubber
- at nogle ogs? f?r chancen i start11 og f?r succes - kommer til udlandet

Her mener jeg at AGF fejler i forhold til talentarbejdet, og det er m?ske fordi JN, PC og DN ikke ser talentarbejdet som noget der betyder alverden. Spillere som Hausner, Hvidt, Ammitzb?ll og Lunding ville jo v?re faste i start 11 i SIF og LBK, og de ?vrige ville j?vnligt f? spilletid. Det der er vigtigt for talenter, er ikke n?dvendigvis at klubben ligger i top 5, det er mere noget man str?ber efter for fans og sponsores skyld. 

De har til geng?ld behov for at se en rigtig kort vej til 1. Holdet, og her er indtrykket i AGF at der skal rigtigt meget til som talent, dette kan delvist l?ses ved udlejning som i f.eks. FCM Og FCK, men det kunne ogs? l?ses ved at tr?neren viste st?rre mod i forhold til talenter, efter at Hvidt og Hausner er kommet ind p? holdet er 3 nederlag blevet vendt til 2 sejre, og det endda med clean sheet i begge kampe.

Edit:
Jeg mener ikke at Duncan er en bedre l?sning end Hvidt lige nu, eller at Gift Links kan pr?stere p? et h?jere niveau end Lunding, Juelsg?rd er n?ppe heller en bedre l?sning i forsvaret end Hausner. Det er p? h?je tid at give de egenavlede talenter chancen

N?r Daniel Th?gersen bliver jagtet af Br?ndby og OB, men ikke er i n?rheden af 1. Holdet i AGF, s? er der noget i vejen med det syn som tr?nerstab og ledelse har p? egenavlede talenter. Man har indtryk af at det er v?sentligt nemmere at komme udefra som Links og Duncan, end at komme op via ungdomsholdende.

Jeg er helt enig

Vil dog lige sige at naturligvis er det ligegyldigt hvilken placering man f?r i u19 og ned ... n?r jeg siger top 5, s? mener jeg at vi skal kunne matche tr?ningskvaliteten i fcm, bif og fck for at talenter v?lger os. Og kan vi det h?rer vi ogs? til i top5 (og s? er vi sikkert enig).

Fischer og Duelund valgte jo f?rst og fremmest fcm for deres udvikling. En simon kj?r fra Horsens osv, som ellers er vores n?romr?de, valgte ogs? fcm pga ambitionerne mere end kr og ?re. Fordi det var et top5 tr?ningsmilj?.

Men ja vejen til 1. holdet er helt, helt afg?rende, og enig vi skal v?re bedre til at sende spillere p? gr?s som vi ikke har t?nkt os at bruge mellem de 15-16 bedste. Naturligvis kan man ikke vide det ved s?sonstart hvor man skal have ca. 23-24 styk. Men spillere der ikke har v?ret inde omkring holdet i 6-12 m?neder skal udlejes for en stund. Men har da noteret mig vi har lavet lange kontrakter med de unge, og senest Lassen der fik 5 ?r.

H?ber Links har st?rre potentiale end Lunding ellers er det spild af 5 mio. Synes ogs? Lunding var en af vores bedste i for?ret.

Jeg stiller mig dog en lille smule tvivlsom ift Th?gersen og interesse fra Bif. Men naturligvis kunne OB bruge ham som backup ligesom vi kan - og Bif ogs?, men ingen af de klubber ville n?ppe betale mere pebern?dder for ham. Mon ikke bare de lugtede et gratis talent fordi han var 3. valg hos os.

Dichio said:
H?ber Links har st?rre potentiale end Lunding ellers er det spild af 5 mio. Synes ogs? Lunding var en af vores bedste i for?ret.

Jeg tror ogs? man skal medregne den ?gede konkurrence i truppen, n?r man henter en spiller til 5 mio. Jesper Engman i JP mener at Duncan f.eks. har v?ret med til at give Hvidt og andre talenter et tiltr?ngt los i r?ven:

En ivrig australier har vist vejen for AGF?s egne unge spillere - Indersiden...

S? v?rdien af en spiller handler ikke kun om hvor mange minutter han f?r p? banen, men ogs? om hvor meget han bidrager til at l?fte hele truppen. Jeg synes det har v?ret reglen mere end undtagelsen at spillere har haft brug for ihvertfald en halvs?son f?r de begynder at vise deres niveau, det skete f.eks. med Ankersen, Amini, Bundu, Blume, Tingager og Munksgaard.

Jeg t?nker ogs? at Patrik Mortensen, og Zack Duncans imponerende start i AGF var lidt for godt til at kunne v?re sandt, og de har nu en naturlig b?lgedal inden de kommer st?rkt igen om kort tid (h?ber jeg). Det er vel kun H?jer der har leveret fra dag et, p? imponerende h?jt niveau. S? Gift Links skal nok blive alle pengene v?rd n?r han har v?ret i klubben et stykke tid, men lige nu burde han ikke v?re foran Lunding.

Og s? skal man ikke underkende at talenter udviklet i klubben, er langt bedre integreret og dermed ikke har brug for at l?re alle holdets ?automatismer? (i mangel af et bedre ord). Samt at den ?rgang af talenter som er i truppen lige nu har en helt enorm vindermentalitet, som bare g?r at det er mere sandsynligt at tr?kke sig ud af t?tte kampe med en sejr.

Med det der pr?steres i talentsektoren i klubben, s? skal man virkelig have alt ud af de talenter der er i truppen lige nu. Jeg m? indr?mme at det bekymrer mig at der investeres s? meget i talenter, og alligevel ser det ikke ud til at man er foran f.eks. Horsens, Viborg og Randers der har et helt andet budget, det kunne godt tyde p? at pengene bruges forkert, og at ledelsen ikke rigtigt ved hvad der virker. Der er vel heller ingen i klubben l?ngere der har dokumenterede resultater med talentudvikling, s? der er ikke noget at sige til det, hvis man h?lder penge i tiltag der ingen effekt har.

Jeg tror ogs? stadig p? Links - synes i hvert fald han i glimt har vist potentiale.

Mange gode betragtninger.Du har naturligvis ret i spillerne ogs? har en trup-rolle i det dagelige, plus st? klar n?r der er skader og spillersalg.

Egentlig sagde JN vel ogs? blot han kunne g? direkte ind, ikke at han skulle i start11 fra dag 1. Naturligvis ogs? h?rd konkurrence med bundu, anker, jon - for links og lunding, der har et eftersl?b hhv som ny og skade. Vi fik m?ske sat forventningerne ekstra h?jt...

Der er lidt dobbelt, t?nker i hvert fald ikke 5 mio er en god investering for en trup spiller, men han bliver vel ogs? start 11 en dag. Omvendt kan man sige, at PC n?ppe vil s?lge Lunding for fx 3 mio fordi potentialet er st?rre og i for?ret heller ikke selvom der var kommet bud p? fx 6 mio. bare for at tage nogle bel?b der ligger t?t p? Links 5 mio prislappen. Jvf ogs? Junker. S? i det lys er 5 mio ingen d?rlig investering for en u23-landsholdsspiller som Links.

Hvad Lunding skulle have kostet i for?ret, sommer eller nu sv?rt at afg?re, da prisen ville v?re en potentiale-pris. Jeg tror man satser p? Lunding og s?lger n?ppe f?r han indfriet potenialet.

T-Knogle said:
Med det der pr?steres i talentsektoren i klubben, s? skal man virkelig have alt ud af de talenter der er i truppen lige nu. Jeg m? indr?mme at det bekymrer mig at der investeres s? meget i talenter, og alligevel ser det ikke ud til at man er foran f.eks. Horsens, Viborg og Randers der har et helt andet budget, det kunne godt tyde p? at pengene bruges forkert, og at ledelsen ikke rigtigt ved hvad der virker. Der er vel heller ingen i klubben l?ngere der har dokumenterede resultater med talentudvikling, s? der er ikke noget at sige til det, hvis man h?lder penge i tiltag der ingen effekt har.
Er det baseret p? antallet af landsholdsspillere? Jeg tror man skal v?re lidt forsigtig med at lave en konklusion ud fra de tal. De skal da gerne v?re h?jere, men ogs? ses over tid og fort?ller under alle omst?ndigheder ikke hele historien. Men det kunne da v?re interessant at h?re U-afdelingen hvad de t?nker om det.

Winther said:
T-Knogle said:
Er det baseret p? antallet af landsholdsspillere? Jeg tror man skal v?re lidt forsigtig med at lave en konklusion ud fra de tal. De skal da gerne v?re h?jere, men ogs? ses over tid og fort?ller under alle omst?ndigheder ikke hele historien. Men det kunne da v?re interessant at h?re U-afdelingen hvad de t?nker om det.

Jeg kender ikke mere til talentsektoren i klubberne, end det jeg kan se ud af placeringen i de forskellige U-ligaer og antallet af U-landsholdsspillere. Jeg kommer ikke til tr?ning og kamp p? U-holdene, og kan kun udtrykke min bekymring, da der (som jeg ser det) lige nu ikke er nogle synlige resultater i talentsektoren. Derfor kan det jo godt v?re at man er helt tryg i klubben ved udviklingen p? U-holdene, og at de m?l man har sat er n?et. Jeg er enig i at det ville v?re v?rdifuldt, at h?re fra nogen der har st?rre indsigt i det daglige arbejde, om jeg ser sp?gelser eller om man lige nu ikke n?r sine m?l.

F?lger lidt med i hvad der kommer af talenter i AGF og rundt om, men slet ikke hvordan klubberne klarer sig - alts? hvor attraktive er deres konkurrencemilj?j ift tiltr?kning.

Det hedder godt nok talentudviklingen - men det kunne i lige s? h?j grad hedde talenttiltr?kning. Der er n?ppe mange spillere i FCM som er f?dt og opvokset i Herning, samme i Aalborg, Br?ndby, Farum, Odense.

Ingen tvivl om vi ikke skal drage forhastede konklusioner p? ?jebliksbillede fx er F?ster vist ude pt og angribere er vigtige for restulater og tabellen. Desuden har det ogs? meget at sige at AGFu19 sidste ?r blev sv?kket af at rykke mange op f?r tid til f?rsteholdet - og det er det ultimative m?l. FCN sv?kker hele tiden deres ved tidligere oprykninger.

Uanset m? vi dog konstatere, at vi ikke som i 80-90'erne var nr 1 i talentudvikling, hverken i stillingen (hvis man kigger 5-10 ?r tilbage fx) eller p? antal der sl?r igennem p? f?rsteholdet.

S? der forest?r et vigtigt stykke arbejde. T?nker det er godt i gang og bare skal styrkes endnu mere - bla via nogle Stage-Bundu mio.

Let at klikke ?r tilbage p? bold.dk:
U19 Ligaen 19/20: Tabel og kampprogram
U17 Ligaen 19/20: Tabel og kampprogram

Talentarbejdet skal vel ikke m?let i hverken U-landsholdsspillere eller U-resultater, men hvor mange spillere man f?r gennem ungdomssystemet og etablerer sig p? f?rste holdet i klubben.

Sidste gang AGF fik en spiller gennem ungdomssystemet og op og etablere sig p? f?rsteholdet var vel Jens J?nsson, som er ?rgang 93. Det er et par ?r siden. Her skulle man vel ogs? ned i 1. div f?r han for alvor fik chancen.

Pr?cis

Men jo h?jere vi ligger i tabellen - jo bedre talenter produceres alt andet lige ogs?.
Og jo h?jere vi ligger i tabellen - jo st?rre tiltr?kningsevne har vi ogs? p? talenter.
MEN klart talenterne kigger ogs? p? om de kommer gennen systemet - p? 1. hold og til udlandet, U-landshold, l?n, generelle forhold osv. osv.

Det hele h?nger sammen...

Noller said:
Talentarbejdet skal vel ikke m?let i hverken U-landsholdsspillere eller U-resultater, men hvor mange spillere man f?r gennem ungdomssystemet og etablerer sig p? f?rste holdet i klubben.

Sidste gang AGF fik en spiller gennem ungdomssystemet og op og etablere sig p? f?rsteholdet var vel Jens J?nsson, som er ?rgang 93. Det er et par ?r siden. Her skulle man vel ogs? ned i 1. div f?r han for alvor fik chancen.

Helt enig, min bekymring g?r ogs? blot p? at de fleste talenter der bryder igennem til 1. holdet, har v?ret ungdomslandsholdsspillere. N?r der ikke er nogen lige nu fra Ammitzb?ll p? U20 landsholdet og helt ned til U16 landsholdet, s? t?nker jeg at rekrutteringen fra U17, U18 og U19, m? v?re mere begr?nset. Det vil v?re ?rgerligt at tabe 3 ?rgange p? gulvet, hvis man kunne forhindre det. Samtidig s? pralede klubben jo rigtigt meget af de seneste U17 mesterskaber i ligaen, s? helt uv?sentligt er den aktuelle 12. plads nok ikke.

Daniel Gadegaard er blevet indkaldt her til U19 landsholdet, s? nu har vi da 1 med der. Jeg tror ogs? Albert Gr?nlykke havde v?ret med, hvis han ikke havde v?ret skadet.

Derudover tror jeg ogs? Emil Agerb?k havde v?ret med p? U18, men han er jo desv?rre korsb?ndsskadet.

Men ja, den nuv?rende U17 trup ser ikke alt for st?rk ud.

Ja, Gadegaard er 18 og TK i ?vrigt 20, Hausner, Anbo og Hvidt er 19, Lunding og Ammitzb?l er 20, Lassen 18, og Kaastrup 18 og Th?gersen 19, hvis vi tager de udlejede med, s? der er spillere i truppen der her alderen til flere U-landshold. Det siger noget om at man skal spille p? klubholdet (og v?re skadefri) for at komme med landsholdet, men hvis det lykkes med et par af dem ogs? at der godt kan laves Superligaspillere uden at de er landsholdsspillere lige nu.

Det kunne v?re rigtig fint hvis spillere some Hausner, Hvidt og Lunding kunne f? mere spilletid s? vi kan se om det ikke ville f?re dem p? landsholdet, men ellers vil man selvf?lgelig ogs? skulle se p? hvem der holder dem p? b?nken. Indimellem er der bare et meget stort talent et andet sted.

Jeg har ikke indtryk af at det plejer at v?re et problem at f? nogle med p? de yngre landshold, jeg ved ikke om det er lidt tilf?ldigheder eller udtryk for et problem. Jo yngre de er jo sv?rere er det dog ogs? at forudsige hvem der faktisk vil sl? igennem i sidste ende.

Dichio said:
Savner lidt vi iige udvikler s?dan en som Kauffman, 18 ?r og lavet 7 m?l nu i 15 kampe. Gad vide hvad der var sket hvis AA havde f?et flere chancer n?r nu NH og PM alligevel ikke har scoret ret meget (n?r de to p? straffe fratr?kkes).

Jeg t?nkte det samme da jeg l?ste at Kauffman har scoret flere m?l end Lucas Andersen, det er tydeligt at man i AaB har mere tillid til talenter af egen avl end det er tilf?ldet i AGF. Ammitzb?ll bliver udtaget til U20 landsholdet p? trods af at DN ikke mener han er god nok til at blive udtaget til kamp, s? der er ?benbart andre tr?nere der tror mere p? ham end klubbens egne g?r.

Det har v?ret David Nielsens achillesh?l gennem hele hans tid i klubben, han tror ikke p? talentsektoren, og vil hellere bruge talenter fra andre klubber end sine egne, selvom de ikke umiddelbart pr?sterer p? et h?jere niveau. Det kunne v?re fint hvis der blev stillet nogle klare krav til brugen af egne talenter, i forbindelse med en kontraktforl?ngelse og hvis han ikke vil acceptere disse, s? er han desv?rre ikke den rigtige tr?ner for AGF p? den lange bane.

T-Knogle said:
Det har v?ret David Nielsens achillesh?l gennem hele hans tid i klubben, han tror ikke p? talentsektoren, og vil hellere bruge talenter fra andre klubber end sine egne, selvom de ikke umiddelbart pr?sterer p? et h?jere niveau. Det kunne v?re fint hvis der blev stillet nogle klare krav til brugen af egne talenter, i forbindelse med en kontraktforl?ngelse og hvis han ikke vil acceptere disse, s? er han desv?rre ikke den rigtige tr?ner for AGF p? den lange bane.
Er det ikke en lidt s?gt tankegang - han kan (skal) jo ikke bruge nogen som ikke er gode nok. Se evt artiklen i JP, hvor det fremh?ves at vore egne talenter har oppet sig, fordi Duncan kom til.
Ud af truppen, er det kun Dijks og Lunding der ikke har f?et tid i superligaen. AGF, spillere, statistik fra superligaen, 2019/2020 - SuperStats
Pr?stationerne i pokalen har ikke v?ret prangende, i de kampe hvor de fik alle muligheder for at vise sig frem.

Jeg synes det er lidt sv?rt at vurdere det med talenterne - n?r man ikke ser den daglige tr?ning og tr?ningskampe. Det kan m?ske ogs? skyldes at man generelt kun henter talenter ind som tydligvis er bedre end dem vi har - hvilket giver mening.

Synes ikke det er til at l?gge noget i pokalkampene, det er sv?re kampe ofte p? d?rlige baner, et ikke sammenspillet hold p? samme m?de som superligaholdet, der er u19 spillere i mellem og spillere som ikke er i form (fx Lunding og Hvidt som var et stykke fra formen).

Synes de unge gjorde det godt p? superligaholdet i for?ret. Om de er s? er lige s? gode eller gode nok er ikke til at sige. Synes de skal have chanen for vi f?rer 2-3 m?l med indhop, men det g?r vi jo n?sten aldrig :-)

Martinstranger said:
Er det ikke en lidt s?gt tankegang - han kan (skal) jo ikke bruge nogen som ikke er gode nok. Se evt artiklen i JP, hvor det fremh?ves at vore egne talenter har oppet sig, fordi Duncan kom til.

Dichio said:
Synes de unge gjorde det godt p? superligaholdet i for?ret. Om de er s? er lige s? gode eller gode nok er ikke til at sige. Synes de skal have chanen for vi f?rer 2-3 m?l med indhop, men det g?r vi jo n?sten aldrig :-)
DN fortalte p? et tidspunkt at de unge havde taget nogle store skridt henover vinteren og derfor fik mere spilletid i for?ret, men at kravene nu er flyttet igen og de s? skal tage det n?ste ryk for at komme med. Der er m?ske lidt spin i den slags, men det er klart at barren ogs? flyttes ved at der kommer nye spillere til udefra. Det er ret oplagt at Ammitzb?l havde f?et flere minutter hvis ikke Helenius var kommet til. Nu er det store sp?rgsm?l om (nogle af) de unge s? kan tage de her skridt igen og komme mere med. Duncan viser at det ikke er alderen der afg?r det, men det ville v?re dejligt at se Hausner overhale Juelsg?rd og Hvidt f? nogle indhop. Den er lidt sv?r for Ammitzb?l, lige nu skal DN vel give ham indhoppet foran NH bare for at give ham spilletid. Jeg savner meget at se Lunding, men han har vel dels v?ret skadet og har dels en position hvor det er ekseptionelt sv?rt at spille sig p? lige nu. Men han har en god venstrekant at l?re fra og fra for?ret er det m?ske ham og Links der skal d?kke den side.

Overordnet set er det langt vigtigere at vinde end at give spilletid til de unge, men det skal selvf?lgelig v?re realistisk de kan udvikle sig og komme med, ellers skal de udlejes eller sendes videre. Jeg tror (selvsagt) ikke p? at DN hellere vil bruge talenter fra andre klubber, men hvis dem vi har ikke er helt p? tilstr?kkeligt niveau endnu og vi kan finde et stort talent et andet sted skal vi selvf?lgelig sl? til. Det er sv?rt at v?re utilfreds med at vi har Duncan og ideen med det nye akademi er jo ogs? at vi kan fiske et par stykker lidt tidligere.

Latest posts

Back