Der er mange måder at se på statistik på, men der er i hvert fald at par faktorer der skal med i det samlede regnestykke, inden man taler om fiasko.
- Uwe kom ikke til AGF for at tage to mellemsæsoner og spille et kuld unge spillere ind, han kom for at få AGF tilbage på ret kurs igen efter Davids nedsmeltning.
- For at spille med unge spillere, kræver det også at de er dygtige nok, og det er vel derfor man har hentet to nøglemedarbejdere i FCN, så scoutingen kommer op på et tilstrækkeligt højt niveau.
- Penge! Der har ikke været penge nok i kassen før nu til at lave den massive satsning på ungdomsarbejdet som kommer med 110 i timen fra nu af.
Det kommer til at stå for egen regning, men fra 2024 og frem kommer FCM og AGF til at dele de største talenter i Jylland imellem sig, og slås om dem fra Fyn med FCK, BIF og FCN.
Pengene er der ikke i de andre jyske klubber til at tage den kamp op, og i modsætning til for 20 år siden skifter et talent fra Brønderslev ikke til AaB fordi de er hele Nordjyllands klub. De skifter til den klub der har det mest professionelle set-up og til den klub der har bevist de kan skyde en et trin videre op på karrierestigen. Og der vil Jylland være delt i et A og et B-hold, endda måske et A og et C-hold hvis man ser på de økonomiske muskler.
Så jeg forstår slet ikke forargelsen og nervøsiteten når man ser på hvad der ligger og venter forude...
Jeg er nu ikke forarget men må nok tilstå nervøs. Vi har hørt om den her talentsatsning i mange år og fanscenen (især) har haft store forventninger. Der er set forbedringer og vi har fået talenter igennem systemet men det er ikke mange. De salg skal dog danne grobunden for kommende salg og har derfor været vigtige.
Som dig tror jeg også på vi kommer langt stærkere ud på talentsiden men samtidig tror jeg det er en længere process. Det er ikke løst henover natten, fordi der bliver bygget boliger og hentet et par folk ind. Den slags tager tid og der skal noget til, førend talenterne tilvælger os i større stil. De skal kunne se, at det er muligt at udvikle sig og komme på holdet. Der er det også vigtigt, at de kan se der bliver givet spilletid til netop talenterne.
Forhåbentlig kan klubben sælge ambitionerne i den stil som du har i dit indlæg - for så vil flere af dem kunne se sig i en klub som satser den vej. Det kan måske få nogen til at vælge os, som førhen var blevet i deres nærområde eller var taget til Sif, Fcm eller et tredje sted hen.
Men når vi i 2024 (endelig) får skruet op for talentafdelingen, så går der formentlig nogle år, førend vi ser output som kan bruges til spilleminutter og salg. Taler vi minimum 2026 og frem eller håber vi klubben tiltrækker en stærk håndfuld fra start som slår hurtigere igennem? Måske er vi helt henne i 2029, hvis vi skal være heldige at de helt unge talenter som vi udvikler fra nu af, kommer ind på førsteholdet og bidrager.
Jeg er med på hele talentsatsningen er der, hvor de store penge er.
Men det er også et high risk, high reward spil. Og det er et langsigtet gamble, hvor mange trænere, sportschefer, fans og investorer har et kortere sigte.
Jeg vil tro, at man kan blive nr 3 i superligaen med FCKs budget til ungdomsafdelingen alene. Det er rigtig mange penge, det koster - og de penge giver en større gevinst på den korte bane ved at spille med ældre spillere.
Det er rigtigt, at talentsatsningen er der hvor de store midler er og konkurrencen er benhård. Man skal have det rette setup for at vinde og vi kommer sent til festen. Da vi ikke har deltaget i konkurrencen omkring talenterne, har vi også givet de andre klubber bedre betingelser og mulighed for at bygge et stærkt setup. Der skal vi have hentet ind på deres kompetencer og det kan næsten kun gå for langsomt. Det virker heldigvis som om man er ved at eksekvere på en langsigtet plan og der nu bliver rykket stærkt.
Jeg vil tvivle på at Fck's budget på talentsiden kan række til en 3 plads men på den anden side, har Fcn jo vist man kan spille med i toppen med yngre hold. Mener deres gennemsnitsalder har været nede på 21 år i en periode.