New posts

Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 370K
Jeg synes at der er for mange af denne form for nyheder i forhold til AGF’s talentudvikling:
Hvis man skal opbygge et ordenligt konkurrencemiljø i elite talent afdelingen, så skal dem der kommer ud derfra ikke igen og igen ende i 3. Division, på Færøerne og i serie klubber rundt omkring. Det tyder desværre på at spillerne ikke bliver udfordret nok i dagligdagen fordi talent massen i klubben ikke kan sammenlignes med det man ser i SIF, FCM, FCN, FCK og BIF. Der er desværre uhyggeligt langt endnu, før AGF for alvor kan begynde at bruge egne talenter på førsteholdet, og tjene penge på talentudvikling.

Man kan godt drømme om, at hele U19-holdet var for gode til de lavere divisionsrækker, men det virker som en lidt urealistisk ambition.

1., 2. og 3. division er fyldt med spillere, der tidligere har været inde over superligaklubbernes akademier, og hvis man kan sende despillere, der ikke er i nærheden af at tage springet til førsteholdet/Superligaen, videre til en kontrakt i 2. division, er det vel mere en positiv historie end det modsatte.

Jeg tænker også nærmest at der måske burde være flere af den slags historier. Der er vist ikke så mange af dem om en del af de andre klubber, men udover sikkert ikke at bemærke dem, bliver de måske heller ikke altid nævnt. Hvis man kan skrive AGF i overskriften er der automatisk en del clicks så der skal mindre til før det bliver nævnt.

Til gengæld kan man nok se på hvor mange AGF-talenter der render rundt i de store ligaer eller er på landsholdet og konstatere at det har været for dårligt længe. Det kan dog godt være bedre nu, det tager tid før det rigtig giver udslag, det er trods alt først de sidste par år vi er begyndt at investere lidt mere i det. Akademiet bliver desværre både nedskaleret og forsinket, men vil også gøre en stor forskel.

Fedt at se at man giver de unge fra egen talentafdeling chancen som trupspillere i Superligatruppen. Daghim, Andersen, Kannegard og nu Sauer. Håber Diesel og Reec bliver de næste. De har sult og kan udvikle sig meget i det rette setup. Men de kræver at man tør at give dem spilletid. Her snakker Bjørnebye og Røsler måske ikke helt samme sprog. Men hellere bruge spillere fra egen klub, end hente spillere som Lund, Munksgaard, D' Alberto m.m.

Fedt at se at man giver de unge fra egen talentafdeling chancen som trupspillere i Superligatruppen. Daghim, Andersen, Kannegard og nu Sauer. Håber Diesel og Reec bliver de næste. De har sult og kan udvikle sig meget i det rette setup. Men de kræver at man tør at give dem spilletid. Her snakker Bjørnebye og Røsler måske ikke helt samme sprog. Men hellere bruge spillere fra egen klub, end hente spillere som Lund, Munksgaard, D' Alberto m.m.
Enig, men så skal vi heller ikke samtidig klage over, at vi mangler en større bredde af seniorspillere. Men det er en svær balance, for det er stort set aldrig ok at komme ind i en kamp og lave store fejl der koster mål.

Jeg synes, tålmodigheden med Hausner viste GF-fans ry for at være hysteriske kan være lidt overdrevet. Det var vel først det sidste års tid kritikken af ham blev udbredt trods han lige siden debuten lavede store personlige fejl men folk kunne godt se potentialet.

Jeg tror ofte den hårde kritik om så vi snakker spillere, spillestil/kvalitet og ledelsen først kommer når man har svært ved at se noget potentiale/retning. Sådan har jeg det i hvert fald.

TK er også et eksempel, så jeg er slet ikke bekymret for fremtidens talenter. Viser de noget potentiale, skal opbakningen nok være der men selvfølgelig er det en balancegang og enhver tålmodighed er heller ikke uendelig.

Jeg synes, tålmodigheden med Hausner viste GF-fans ry for at være hysteriske kan være lidt overdrevet. Det var vel først det sidste års tid kritikken af ham blev udbredt trods han lige siden debuten lavede store personlige fejl men folk kunne godt se potentialet.

Jeg tror ofte den hårde kritik om så vi snakker spillere, spillestil/kvalitet og ledelsen først kommer når man har svært ved at se noget potentiale/retning. Sådan har jeg det i hvert fald.

TK er også et eksempel, så jeg er slet ikke bekymret for fremtidens talenter. Viser de noget potentiale, skal opbakningen nok være der men selvfølgelig er det en balancegang og enhver tålmodighed er heller ikke uendelig.
Jeg tror, at du har ret, men det handler også om bestemte typer. AGF-fans har alle dage været glade for folk, der kæmper for trøjen, og som tør tage ansvar og gå forrest. Så kan selv store fejl også tilgives ret hurtigt. Hvis vævre offensivspillere kæmper lidt med det, og især hvis de er udfordret på det mentale, så de kommer til at se lidt opgivende ud, er afregningen nok stadigt lidt mere kontant.

Men Hausner (der bestemt fik sine chancer), Grønbæk og nu TK demonstrerer trods alt, at man kan udvikle sig i AGF, og at man kan tage springet til Superligaholdet. Det må have værdi, når man skal tiltrække/fastholde talenterne længere ned i fødekæden.

Glem hvilke klubber der bliver nævnt i artiklen. Det interessante er indholdet:

Kleyn said at a data webinar in December 2020 he had a "ready-made tool" to judge how young players can make the transition, tactically, between youth football and the first team. He and Southampton's director of football Matt Crocker turned the Under-23s side at St Mary's into a 'B team', which replicated the style and intensity of the first team rather than simply being an academy side.

He said: "It allows us to use internal comparisons, so we can compare the first team with key metrics to the B team and interpret the differences.”

Interessant ide at lade et normalvis talenthold være et reelt B-hold som 1:1 skal have samme spillestil og intensitet som 1. holdet. Jeg er helt med på, det næppe 1:1 kan implementeres i Danmark da vi ikke har U23 hold, så det med intensiteten kan godt blive et problem.
Data uanset om man bryder sig om det eller ej, er allerede et vigtig parametre og bliver kun vigtigere i fremtiden.

Det nye High Performance Center eller akademi blev smidt tilbage til behandling i teknisk udvalg og dermed ikke vedtaget i byrådet for lidt siden!!!

Gad vide om AGF nogensinde får et Akademi?
Behandlingen kan høres her https://citycouncilaarhus.connectedviews.dk/SitePlayer/Aarhus?session=177&lang=da .

Nu kender jeg ikke til byrådets processer, men det lyder til det allerede var planlagt det skulle i teknik og miljø.
Der var generelt bred enighed om at det er en god ide, og (hoved)årsagen til den blev sendt videre til teknik og miljøudvalget er på grund af støj og hastighed på vejene

Behandlingen kan høres her https://citycouncilaarhus.connectedviews.dk/SitePlayer/Aarhus?session=177&lang=da .

Nu kender jeg ikke til byrådets processer, men det lyder til det allerede var planlagt det skulle i teknik og miljø.
Der var generelt bred enighed om at det er en god ide, og (hoved)årsagen til den blev sendt videre til teknik og miljøudvalget er på grund af støj og hastighed på vejene
…ja og grundvand og rekreative områder, og hvad hende Solvej fra de RødGrønne nu ellers kunne finde på af ubehageligheder for at forhindre projektet.

…ja og grundvand og rekreative områder, og hvad hende Solvej fra de RødGrønne nu ellers kunne finde på af ubehageligheder for at forhindre projektet.
futurama-philip-j-fry.gif

Gik en tur ud på fredensvang idag og så AGF U19 mod Lyngby. Det er lidt de samme problemer som superligaholdet har i spillet med bolden. De står lavt i en 532 og forsvare sig. Det skal dog siges at AGF startede med 4 normale U17 spillere. Mathias Sauer er klart den bedste offensive spiller. U17 spilleren Frederik Emmery gjorde dog en fin indsats. Store problemer i bagkæden, hvor 2 ud af 3 var U17 spillere.

Latest posts

Back