New posts

Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 341K
Talentarbejdet i AGF
Som vi kan se af 8000s liste, så udvikler vi masser af talenter. Der hvor vi har fejlet i mange år er transitionen fra U19 til senior. Hvordan udvikler man sig videre i alderen 19-22? Er man god nok til at gå direkte ind i superligaen, så er der ikke noget problem (bortset fra at det var hårdt at være i den elevatortilstand klubben befandt sig i tidligere).

Men hvordan udvikler man sig i tilstrækkelig grad, hvis man ikke får spilletid i superligaen? Jeg synes at der er sket et lille skifte i de seneste år, hvor vi har prøvet at udleje flere spillere, men jeg synes ikke at vi kan se nogen stor effekt. Lunding er vel det bedste, men han var et bedst også god nok til superligaen, da vi lejede ham ud. Lassen gjorde det godt i Skive, men det er jo ikke helt nok. Mon ikke vi ser ham udlejet igen? Men vi mangler en større sattelitklub vi kan afsætte talenter til. Ligesom FCM har Fredericia.
Der er også lidt med spillestil fx passede Kaastrup og Lunding åbenbart ikke så godt til defensive krav - jeg synes egentlig de arbejder fint ned i banen, men måske de ikke gør præcis de ting DN ville have - også offensivt.

Ja og så er det også bare noget af et nåleøje at komme igennem. TK er oppe store profiler, AA har samme stats som PM sidste år, men ingen forventer vel han rigtig får chancen. Samme med zach og hvidt ift np og po. Eller på højrewingback, hvor lassen og anbo skal overhale både munks, oliver og alberto. DGA skal overhale JH .. Alberto så vores farligste mand jon af og nyindkøbte dawid der kommer som ligatopscorer med links i den ligning også. Lunding og kaastrup var oppe imod anker, jon, bundu mfl ... puha for den!

Man må også sige som Ato Vari måske de bare ikke er gode nok. Synes bare ikke jeg ser hvidt er ringere end np - og stats er med AA ift pm og vores unge kanter ift Anker - men fik ikke chancen ret meget. Sådan er det nok bare de unge har kortere snor... selvom det næsten burde være omvendt.

Jens Jønsson tilbage ville være virkeligt stærkt, men det vil næppe fortælle noget væsentligt om de sidste 10 års talentarbejde i AGF.

Jeg har skrevet en del gange herinde, at der er mere end syv år mellem Jønsson og Benjamin Hvidt - og ikke én eneste etableret superligaspiller imellem dem. Det er jo på alle måder en katastrofe, når hver årgang nok burde byde på mindst ét talent på superliganiveau. Til gengæld er det jo heller ikke nogen hemmelighed, at AGF var langt under niveau for alle årgangene født i 1990'erne, men i stedet er det springende punkt jo, om man er blevet bedre siden?

Med Hausner, Hvidt og Grønbæk havde jeg for 12 måneder siden været helt sikker herpå, men i dag er jeg desværre lidt mindre overbevist.

Uanset så vil det nok desværre være sådan i mange år frem, at AGF vil se skidt ud på en oversigt over egenudviklede spillere ældre end årgang 2000. Samme øvelse med samme konklusion kan vi givetvis lave i næste sæson og sæsonerne efter det, uden at det dér heller reelt fortæller os meget nyt.
Ja det er skræmmende, og udfra den betragtning bør vi nok kun kigge på egen talentudvikling fra nu og frem, og dermed vil vi have et efterslæb mange år frem.

FCM hiver hvert eneste år flere talenter op til 1. holdstruppen, nogen bliver til det helt store andre ikke.
FCK har i den nuværende trup en Viktor Kristiansen som har tilkæmpet sig en fast plads, Daramy behøver vist ikke den store introduktion ej heller Wind + Bøving og Højlund.

Selv de bedste klubber i Danmark har indset, talentudvikling er vejen frem men selvfølgelig ikke i så ekstrem grad som FCN nok nærmere Ajax vejen, hvor nogle kommer fra talentafdelingen, nogle talenter bliver købt direkte til 1. holdet krydret med indkøbte erfarne spillere samt udviklede profiler.

Alle klubber som vil spille kontinuerlig med i toppen er købeklubber, men med mindre en klub har en Von And pengetank så skal der også udvikles egne spillere.
Du har helt ret, det bliver ekstra svært fremover når også fck begynder at udvikle talenter og samtidig støvsuger profilerne i ligaen. Ja fcm har været dygtige til det i 20 år kombineret med agressiv transfer-strategi.

Tænker også vi mest skal lære af fcm og ellers se bort fra dem og fck, og kigge på at positionere os så godt som muligt i kampen med fcn og bif om 3-5 pladserne, og ellers holde dig andre bag os, så vi altid er i top6.

Virkelig også et fedt sted fremfor bunden og 1 div hver 4. sæson.

Jeg er dog i tvivl om, det skyldes, at vi ikke stoler på talenterne, eller man bare vurderer at talenterne ikke er gode nok.
For nogen år siden havde vi en længere diskussion omkring egne talenter og talenter der blev hentet udefra.

Jeg kan ikke huske hvem vi hentede men det var i forbindelse med vi hentede en yngre spiller ind. Mange debattører mente vi skulle bruge vore egne talenter men vi var flere som mente talentafdelingen havde performet for dårligt og der ikke var udsigt til bedring - derfor var vi sikre på, at klubbens vurdering var at vi var nødt til at hente talenter ind, for at udfylde hullerne i de årgange vi manglede. Der tror jeg stadig vi til dels står.

De andres argumenter var, at vi havde masser af talenter på vej (men det har vi jo altid). Dengang var det Lunding, Kaastrup og Hvidt der blev nævnt. Der er vel ikke rigtig nogen af dem, som virkelig er slået igennem endnu. Indimellem skal vi huske, at vi som fans har en tendens til at elske egne talenter i klubberne og indimellem falder i fælden, hvor vi får dem gjort bedre end de faktisk er. Det er ihvertfald sket her i klubben rigtig mange gange.

Bortset fra det, tror jeg talent- og transfer-strategien fortsat vil falde sammen i årene fremover. Vi arbejder hårdt på at udvikle egen talentafdeling men vil helt sikkert også hente talenter ind, hvis vi finder interessante spillere. Det tyder denne sommers handler vel også på - bare se på Kahl, Bisseck og Jing Lual på 19, 20 og 18 år.

Kurminowski har vist sig frem på seniorplan men på et lavere niveau - ved ikke om jeg vil kalde ham et talent, for det har han vist han har men han skal stadig udvikles.

I sidste ende, har vi ikke fået meget ud af egen talentafdeling de sidste 20 år - det er for dårligt. Der er måske håb, hvis nogle af de nuværende slår igennem. Over de seneste sæsoner har det virket som om det går i den rigtige retning men det tager lang tid at vende sådan en supertanker og der kommer bump på vejen.

Den umiddelbare tanke er at det er samme historie som med Skanderborg der, som jeg forstod det ville have nogle særlige vilkår, som AGF selvfølgelig ikke kunne give dem, men hvor Horsens nok er mere villige fordi de har behov for at udvide. Skanderborg fandt ud af at det alligevel ikke var sagen, men man kan ikke rigtig gøre så meget ved at blive overbudt en gang imellem.

Man skal gå langt for at have mange samarbejdsklubber, men kan naturligvis ikke gøre alt så man ødelægger helheds strukturen.

I øvrigt hvis AGF sørger for at have bedste talentmiljø vil spillerne søge til os uanset om om de bor på falster, odder, thy eller langeland. Der er jo også spillere fra vores samarbejdsklubber tager andre steder hen.

Bollespark nummer.....17 denne måned?
3 ungdomshold, 3 kampe mod Vejle på hjemmebane. 3 nederlag...
Det kører sgu ikke for vores ungdomssektor.
Og jeg ved godt at resulaterne i de turneringer ikke er det vigtigste. Men altså det virker ikke til der står et hav af spillere og banker på førsteholdet pt..

Det virker ret sørgmodigt, hvad der foregår. Jeg har tidligere været glad for at se dem spille. I starten pga forbindelse til spillere - men det er sgu nogle år siden….

Jeg synes/syntes dog, det er/var hyggeligt at se nogle af deres kampe på Fredensvang.

Lige nu aner jeg ikke, om jeg overhovedet, er velkommen på Fredensvang til u-kampe. De har ikke meldt noget ud om kampene siden der var lukket nede pga corona, så jeg har ikke set u-bold derude siden 2019.

Kender ikke meget til de nye spillere - men det giver sig selv at resultaterne, samt lavt antal landsholdsspillere, ikke er noget sundhedstegn. Øv.

Og jeg ved godt at resulaterne i de turneringer ikke er det vigtigste. Men altså det virker ikke til der står et hav af spillere og banker på førsteholdet pt..

Aaargh. Et nederlag og to uafgjorte siger artiklen. Men det er da virkelig skidt at U-19 er startet med nederlag på nederlag.

De kan vel ligeså godt vænne sig til det.
Få det ind i kulturen.
😉😉😉😉😉

De har jo meldt ud at de regnede med bedre resultater på U-19 i år, så det skulle da gerne komme i løbet af sæsonen, uden at de måske ligefrem skal helt op i toppen i år. Helt generelt tror jeg man være forsigtig med at fokusere for meget på alt der ikke lige er perfekt fordi Superligaholdet har tabt nogle kampe. På de lidt større linjer går det altså stadig ganske fint og mon ikke også det går fremad i talentafdelingen.

De har jo meldt ud at de regnede med bedre resultater på U-19 i år, så det skulle da gerne komme i løbet af sæsonen, uden at de måske ligefrem skal helt op i toppen i år. Helt generelt tror jeg man være forsigtig med at fokusere for meget på alt der ikke lige er perfekt fordi Superligaholdet har tabt nogle kampe. På de lidt større linjer går det altså stadig ganske fint og mon ikke også det går fremad i talentafdelingen.
Lige på U-19 holdet har man hentet helt friskt blod ind på trænerposten med Dennis Pedersen der er hentet som en profileret ungdomstræner i Silkeborg IF, så de er nok igang med at forstå hinanden, og det tager selvfølgelig lidt tid. Men U-15 og U-17 skal have mere ud af det.

Lige på U-19 holdet har man hentet helt friskt blod ind på trænerposten med Dennis Pedersen der er hentet som en profileret ungdomstræner i Silkeborg IF, så de er nok igang med at forstå hinanden, og det tager selvfølgelig lidt tid. Men U-15 og U-17 skal have mere ud af det.
Er der ikke også hentet nogle spillere ind - udover Jing - jeg fik lidt det indtryk? Men nye spillere skal dog også lige spilles ind før man kan forvente at det fungerer optimalt.

Noget er altså gået helt galt med de årgange.

Jeg håber virkelig, at der bruges mange timer på at analysere problemerne. Er det strukturelt, måden man rekrutterer på, trænerstaben, arbejdsmetoderne?
Som forstod det sådan at man havde styrket U19-holdet netop fordi resultaterne var for dårlige, så det indikerer selvfølgelig en opmærksomhed på også at forbedre det på kort sigt, men det skal da så helst ikke tage for længe før det faktisk kan ses.

Latest posts

Back