New posts

Kamptråd Superliga 23/24: Runde 1: Vejle - AGF, søndag d. 19.02. kl 19.00

• Thread starter Thread starter Salling23
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 282
  • Views Views: Views 14K

Hvad ender kampen?

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Kamptråd Superliga 23/24: Runde 1: Vejle - AGF, søndag d. 19.02. kl 19.00
Du får det næsten til at lyde du hellere ville have VB´s trup end den vi har? Kig lige på tabellen igen, VB´erne ramte jo ingenting, flere gange sparkede de mere upræcist end selv Links gør på en dårlig dag. Det er ikke nok at være hurtig, flagrer vildt rundt, eller smide sig hele tiden og gestikulere på straffe eller alt muligt andet.

Det er fint du vil have gøglere på holdet, jeg holder mig til det vi har.
Er det ikke lige Anderson du beskriver der:ROFLMAO:

Du får det næsten til at lyde du hellere ville have VB´s trup end den vi har? Kig lige på tabellen igen, VB´erne ramte jo ingenting, flere gange sparkede de mere upræcist end selv Links gør på en dårlig dag. Det er ikke nok at være hurtig, flagrer vildt rundt, eller smide sig hele tiden og gestikulere på straffe eller alt muligt andet.

Det er fint du vil have gøglere på holdet, jeg holder mig til det vi har.
Næ det lyder faktisk slet ikke som om jeg vil bytte trup. Det siger jeg ingenting om.

Men agf ligger helt i bund på en række offensive parametre, og har gjort det længe. Det skal nok blive lidt bedre med foråret når duen og Mads Emil finder formen. Men vi har ikke den spiller, der slår den dybe pasning som Emmanoulidis går i minut 10. Vi har ikke den Venstre wingback, der laver assists.

Der er masser af gode spillere i truppen (og nogen, der bare hæver løn). Men som sportschef har Stig Inge fejlet i at gøre noget ved vores offensive mangler.

Vi har ikke den Venstre wingback, der laver assists.

Hvis du tager de sidste 6 kampe, så har Links oppet sig, og i kampen mod VB, hvis vi skal være rigtig nidkære, så nåede han faktisk at slå 2-3 fine indlæg indover i åbent spil. Det var mindst ligeså godt/skidt som VB.

Så kan du altid indvende, vi måler os ikke med VB og bla bla bla, men lad os nu se om Links ikke lykkedes med at fortsætte den opadgående formkurve med en assist mod FCM. De store hold står mindre kompakt end VB som bundhold gør. Jeg er ihvertfald ikke enig i at vi ikke har en wingback der ikke kan lave assist.

Der er masser af gode spillere i truppen (og nogen, der bare hæver løn).

Ok, interessant, har du nogen bud på spillere som bare hæver deres løn?

Men vi har ikke den spiller, der slår den dybe pasning som Emmanoulidis går i minut 10.
Nu scorede VB jo ikke på den pasning, måske den pasning fik lov at slippe igennem fordi midterforsvaret endnu ikke er sammen spilllet. Men skal vi være lidt direkte, så husker jeg en pasning fra Peacock i efteråret der ledte til et mål, kan man forlange mere end det? Udover det vil jeg mene MEM sagtens kan lægge en tilsvarende pasning. Vi så det bare ikke i premiere kampen.

Græsset er ikke grønnere hos naboen, nu fik vi et point, jeg tør slet ikke tænke på debatten herinde, hvis vi havde heddet FCM, og havde tabt en kamp til Brøndby, med et brændt straffe og overtal i hele kampen.

Vi må bestemt være kæmpe favoritter til kampen på Søndag, målt efter kritik formlen herinde. :)

Hvis du tager de sidste 6 kampe, så har Links oppet sig, og i kampen mod VB, hvis vi skal være rigtig nidkære, så nåede han faktisk at slå 2-3 fine indlæg indover i åbent spil. Det var mindst ligeså godt/skidt som VB.

Så kan du altid indvende, vi måler os ikke med VB og bla bla bla, men lad os nu se om Links ikke lykkedes med at fortsætte den opadgående formkurve med en assist mod FCM. De store hold står mindre kompakt end VB som bundhold gør. Jeg er ihvertfald ikke enig i at vi ikke har en wingback der ikke kan lave assist.

Ok, interessant, har du nogen bud på spillere som bare hæver deres løn?

Nu scorede VB jo ikke på den pasning, måske den pasning fik lov at slippe igennem fordi midterforsvaret endnu ikke er sammen spilllet. Men skal vi være lidt direkte, så husker jeg en pasning fra Peacock i efteråret der ledte til et mål, kan man forlange mere end det? Udover det vil jeg mene MEM sagtens kan lægge en tilsvarende pasning. Vi så det bare ikke i premiere kampen.

Græsset er ikke grønnere hos naboen, nu fik vi et point, jeg tør slet ikke tænke på debatten herinde, hvis vi havde heddet FCM, og havde tabt en kamp til Brøndby, med et brændt straffe og overtal i hele kampen.

Vi må bestemt være kæmpe favoritter til kampen på Søndag, målt efter kritik formlen herinde. :)
Men din holdning: This is fine
1708586946285.png

Der er mange parametre der, du kan sortere på, som er skidt. Tilsvarende havde offside en statistik med AGF som det dårligste hold på tre andre parametre - jeg tror, det var bolde i dybden/through balls, afleveringer på den sidste tredjedel af banen samt berøringer i feltet. Bare for at highligthe vores udfordringer i det chanceskabende spil.

Udadtil virker den sportslige ledelse i AGF ret synkrone i deres udmeldinger i forhold til strategien. Men mon ikke, der bag murene har været nogle af de samme diskussioner, som vi har haft her? Faktum er dog, at de har valgt ikke at hente en offensiv profil ind (i hvert fald ikke en spiller som spillede på højere niveau end 2. division for et år siden). Det er der sådan set også gode argumenter for:
- Vi har Mads Emil Madsen og Duelund på vej tilbage fra skader, og mulighed for at rykke Beijmo frem på wing back
- Man tror stadig på Serra, og på at Sauer kan udvikle sig og vil ikke sætte dem bag i køen
- Sidste forår havde vi fin gang i offensiven med nogenlunde samme spillere
- Man tror på, at kontinuitet og tillid til de ansatte giver grobund for gode præstationer

Modsat kan man sige,
- at de mange skader gør det tvivlsomt, om vi overhovedet får ovennævnte spillere op i gear, samtidig med at andre ikke falder fra
- Måske var det en outlier, at vi havde så mange fitte spillere sidste forår, og ikke at vi havde mange skader i efteråret.
- Offensiven spillede overhovedet ikke i efteråret, hvad diverse statistikker også peger på. Havde det ikke været for dødbolde, skulle vi virkelig kæmpe for at nå top 6.

Det er nok, der jeg står. Men vinduet er lukket, og i det mindste varmer jeg mig ved, at det er en strategisk beslutning, at truppen er som den er, og ikke en tilfældighed eller en forsømmelse.

Næ det lyder faktisk slet ikke som om jeg vil bytte trup. Det siger jeg ingenting om.

Men agf ligger helt i bund på en række offensive parametre, og har gjort det længe. Det skal nok blive lidt bedre med foråret når duen og Mads Emil finder formen. Men vi har ikke den spiller, der slår den dybe pasning som Emmanoulidis går i minut 10. Vi har ikke den Venstre wingback, der laver assists.

Der er masser af gode spillere i truppen (og nogen, der bare hæver løn). Men som sportschef har Stig Inge fejlet i at gøre noget ved vores offensive mangler.

Det er en problemstilling som har varet i flere sæsoner. På trods af det, har vi i enkelte perioder præsteret pointmæssigt.

De helt store spørgsmål er, hvorfor vi har de udfordringer?
  1. Er det spillerne vi har til rådighed (tilbage på sportschefen)
  2. Spillestilen med at bygge fundamentet først og gå back to basic når der mangler point (træneren/klubben)
  3. Er det spillerne der præsterer dårligt og ikke udfører den ønskede taktik (spillerne)
  4. Er vi bare ramt af skader, til de forkerte spillere over så lang en periode (så er vi måske tilbage for at se på sportschefen)
Det kan sagtens være en blanding af ovenstående - det er min formodning men det er svært at definere som "sofatræner".

Sidst vi lavede mange chancer var i 2020/2021 sæsonen og siden har det set således ud:

2021/2022 er nok ikke overraskende men sikke en vild statistik:
1708592603741.png

2022/2023 - bemærk vi skabte 14 store chancer i foråret som bestod af 15 kampe så vidt jeg husker. Dvs. faktisk under gennemsnittet for året.
Vi scorede til gengæld 23 mål i foråret (snit på 1,53), ud af en samlet total på 42 for året (snit på 1,375 for 32 kampe).

1708592554069.png

Attachments

• 1708592266620.png
    1708592266620.png
    70.8 KB · Views: 2
  • Like
Reactions: fsc
Jeg har i denne tråd kritiseret det taktiske oplæg fra Uwe også - det handler ikke kun om truppen:

- Vi spiller med 3 mand nede bagi, og når AJ så går med frem i et raid, så trækker Brandhof den anden vej og dækker af - fremfor at spille med TingAir og Akoto i restforsvaret alene overfor Onugkha.
- Der spilles mange bolde til duel i deres bagkæde - altså henover hovedet på Mads Emil.
- Vores offensive spil er bygget op om, at Anderson skal prøve at løbe med bolden forbi sin direkte modstander. Der er ikke et dybt pasningsspil

Udadtil virker den sportslige ledelse i AGF ret synkrone i deres udmeldinger i forhold til strategien. Men mon ikke, der bag murene har været nogle af de samme diskussioner, som vi har haft her? Faktum er dog, at de har valgt ikke at hente en offensiv profil ind (i hvert fald ikke en spiller som spillede på højere niveau end 2. division for et år siden). Det er der sådan set også gode argumenter for:
- Vi har Mads Emil Madsen og Duelund på vej tilbage fra skader, og mulighed for at rykke Beijmo frem på wing back
- Man tror stadig på Serra, og på at Sauer kan udvikle sig og vil ikke sætte dem bag i køen
- Sidste forår havde vi fin gang i offensiven med nogenlunde samme spillere
- Man tror på, at kontinuitet og tillid til de ansatte giver grobund for gode præstationer

Modsat kan man sige,
- at de mange skader gør det tvivlsomt, om vi overhovedet får ovennævnte spillere op i gear, samtidig med at andre ikke falder fra
- Måske var det en outlier, at vi havde så mange fitte spillere sidste forår, og ikke at vi havde mange skader i efteråret.
- Offensiven spillede overhovedet ikke i efteråret, hvad diverse statistikker også peger på. Havde det ikke været for dødbolde, skulle vi virkelig kæmpe for at nå top 6.

Det er nok, der jeg står. Men vinduet er lukket, og i det mindste varmer jeg mig ved, at det er en strategisk beslutning, at truppen er som den er, og ikke en tilfældighed eller en forsømmelse.
Sådan set enig i det hele, men jeg synes folk herinde generelt undervurderer hvor vigtige de to yderstoppere er for vores offensiv. De første kampe sidste efterår med TK og Mølgaard, spillede vi noget af det mest sprudlende offensive fodbold under Uwe, men da TK blev solgt faldt det ret meget fra hinanden (nok fordi det er for nemt at lukke ned hvis det kun er den ene sider, der kan føre bolden frem - ligesom vi selv har lukket BIF ned). Vi fik så en lille opblomstring da Knoester begyndte at være spillet ind, hvorefter det var ren jammerdal, da han blev skadet og vi ovenikøbet måtte fjerne Bejimo fra sin plads.

Så derfor stejler jeg, når der bliver skrevet side op og ned om at man har fejlet, fordi man ikke har hentet en offensiv profil - for det er slet ikke der jeg ser problemet ligger. Vores offensiv bliver skabt nedefra, ved at yderstopperne går med frem og skaber overtalssituationer, som modstanderne har ekstremt svært ved at håndtere. AJ ser ud til at kunne lære det ret hurtigt og forhåbentligt er Mølgaard snart klar (for jeg tror ikke Akoto magter den del af spillet). Når de to er på plads og AJ lige har fået en håndfuld kampe, så tror jeg helt automatisk man vil se vores offensiv begynde at blomstre igen. Men indtil da tror jeg det bliver meget tungt, næsten uanset hvem man smider ind i offensiven.

- Vi spiller med 3 mand nede bagi, og når AJ så går med frem i et raid, så trækker Brandhof den anden vej og dækker af - fremfor at spille med TingAir og Akoto i restforsvaret alene overfor Onugkha.
Det er vel det der er Uwes "håndbremse" som ofte er kritiseret i Mediano. Den bliver sluppet når alle er spillet ind og man er tryg ved at holde færre folk bag bolden. Til gengæld er det også med til, at vore relativt usammenspillede hold er svære at skabe chancer imod. Så noget for noget.

Der er ikke et dybt pasningsspil
Jeg er egentlig enig i hele dit indlæg, men denne her er lidt svær: For det første stod VB så dybt, at dybe stikninger kræver Kevin De Bruyne niveau at lægge præcist. For det andet er i hvert fald Paddy IKKE dybdeløber og han har også vist sig mangelfuld i pasningsspillet, synes jeg. Bech og Andersson skulle forestille at være dybdeløberne, men jeg synes Bech løber for meget på tværs. Hvis det beror på det taktiske oplæg, ligner det en fejl. Hvis det beror på hans egne beslutninger i kampen, skal han trænes yderligere.

• Like
Reactions: fsc
Jeg er egentlig enig i hele dit indlæg, men denne her er lidt svær: For det første stod VB så dybt, at dybe stikninger kræver Kevin De Bruyne niveau at lægge præcist. For det andet er i hvert fald Paddy IKKE dybdeløber og han har også vist sig mangelfuld i pasningsspillet, synes jeg. Bech og Andersson skulle forestille at være dybdeløberne, men jeg synes Bech løber for meget på tværs. Hvis det beror på det taktiske oplæg, ligner det en fejl. Hvis det beror på hans egne beslutninger i kampen, skal han trænes yderligere.

Man kan sige, at AGF i foråret ikke vil møde mange hold, der står så dybt som VB i mandags. Måske ikke andre, for OB og Hvidovre vil også gerne frem på banen. Så derfor er det nok andet, der har været i fokus i opstarten.

Men jeg savner stadig svaret på: Hvordan vil vi gerne skabe mål, ud over standarder og i et vist omfang omstillinger? Hvis ikke mål, så bare chancer.
Hvordan få vi bragt Anderson og Bech i situationer, hvor de kan skyde på mål -- eller lægge af til Paddy? Hvordan får vi vores wing backs i situationer, hvor de kan lave indlægget til Paddy?

Hvis jeg skal kritisere noget i vores sammensætning af truppen, så er det, at vi åbenbart har så få alternativer udenfor start-11, at vi bliver nødt til at ændre taktik, så snart centrale spillere som Madsen og Duelund er ude. Jeg synes ikke, det klæder en klub af vores størrelse, at vi ikke er i stand til at fastholde vores egen spillestil, hvis bare en, to eller måske tre spillere er ude med skader eller bare ude af form.

Hvorfor valgte vi at erstatte Yakob med Knudsen og måske Beck isf. at finde en erstatning, der kan tilbyde noget mere i det offensive, kreative spil? Hvorfor skal det afhænge af så få spillere? Det var nærmest ydmygende at se vores første halvleg i Brøndby i pokalen, hvor vi spillede noget af det værst kujonfodbold i mange år. Det synes jeg ikke klæder AGF. I den kamp havde vi jo langt de fleste spillere til rådighed, og havde vi haft en anden type end fx. Knudsen eller Brandhof, så burde vi vel have kunnet spille med en tilgang, der er meget tættere på vores ideelle udtryk.

Jeg er vild med Uwe, men der irriterer mig, at vi tager så store kompromiser. Jeg drømmer om, at der i fremtiden bliver plads til lidt flere spillere, der passer til vores spillestil fra sidste forår, og lidt færre der er scoutet til vores efterårsstil. Mindre Akoto og Brandhof (selvom jeg holder af Brandhof!) og mere AJ og Madsen.

Hvis jeg skal kritisere noget i vores sammensætning af truppen, så er det, at vi åbenbart har så få alternativer udenfor start-11, at vi bliver nødt til at ændre taktik, så snart centrale spillere som Madsen og Duelund er ude. Jeg synes ikke, det klæder en klub af vores størrelse, at vi ikke er i stand til at fastholde vores egen spillestil, hvis bare en, to eller måske tre spillere er ude med skader eller bare ude af
Jeg er meget enig og har netop også tidligere fremført samme kritik. Jeg synes det er et kæmpe problem at taktikken i så høj grad er dikteret af de spillere der er til rådighed. Vi har set det igennem lang tid, at med ganske få spillere ude, trækker Uwe håndbremsen og vi falder tilbage i det trygge defensive udgangspunkt. Og jeg er enig med Uwe i at det har været en nødvendighed, for alternativerne til især MEM og Yakob, har ikke den kreative kvalitet der skal til for at ramme det offensive udtryk vi så sidste forår. Ja, midtstopperne og wingbackerne er også vigtige for det udtryk, men de bliver aldrig rigtigt bragt i scene når midtbanen kun er i stand til at aflevere bolden tilbage til et forsvar, som så ender med at sende den lange violin op mod PM.

MEM er heldigvis tilbage, så jeg håber vi snart for lidt af det at se igen. Men synes generelt for hans tid i AGF, at han kun er god når han er nær topformen og der går nok lidt endnu før vi er der. Når det ikke rigtigt spiller for ham, bliver han ofte lidt en ligegyldig boldflytter. MEM skal være dirigenten på midten, han skal tage ansvar og offensive risici, for når han gør det, er han i stand til skabe fundamentet for det gode offensive spil.

Men enig at det ikke klæder vores klub at være så skrøbelig. Vi skal hen til et sted trupmæssigt, hvor det er taktiske overvejelser og ikke tilgængelighed der er afgørende for hvordan vi spiller. Selvfølgelig kan man blive hårdt ramt på skader, men det synes jeg faktisk ikke vi har været. Før sæsonen gik i gang, vidste vi at Yakob var ude for hele sæsonen, vi (klubben) vidste også at Duelund spillede med en skade og så hen imod en længere pause og MEM blev i øvrigt også skadet inden transferluk. Derfor synes jeg det var en fejl og satset ikke hente endnu en kreativ spiller i sommers. Og igen her i vinterpausen har vi satset på, at helt centrale spillere der har været skadet det meste af efteråret, nu pludselig kan holde hele forårssæsonen. Det er igen meget satset synes. Jeg håber meget, at vi denne gang lykkes med vores sats, ellers kan det blive en forspildt chance i forhold til pokalfinale og endnu en kamp om medaljer.

Ingen tvivl om, at det er et kæmpe problem at vores trup er så smal på virkelig kvalitet. Men det er også et dilemma at beslutte, hvor mange procent af vores budget der skal bruges på en stærk start-11 og hvor meget der skal bruges på bredden. Det er der at især FCK distancerer sig fra alle andre. Det er også derfor det koster dyrt for os med smuttere som Kahl, Kurminowski og Haugen. Det er spillere der er indkøbt til start-11, men end ikke har kunnet gøre en virkelig forskel som indskiftere. Flere spillere kan selvfølgelig nævnes og det er heller ikke realistisk (slet ikke i FCK), at alle slår til. For os er det bare en enorm vigtig parameter, at vi bruger profil-pengene rigtigt. Duelund er jo også et spørgsmål, som den næste vi evt. kaster en lang dyr kontrakt efter.

Ingen tvivl om, at det er et kæmpe problem at vores trup er så smal på virkelig kvalitet. Men det er også et dilemma at beslutte, hvor mange procent af vores budget der skal bruges på en stærk start-11 og hvor meget der skal bruges på bredden. Det er der at især FCK distancerer sig fra alle andre. Det er også derfor det koster dyrt for os med smuttere som Kahl, Kurminowski og Haugen. Det er spillere der er indkøbt til start-11, men end ikke har kunnet gøre en virkelig forskel som indskiftere. Flere spillere kan selvfølgelig nævnes og det er heller ikke realistisk (slet ikke i FCK), at alle slår til. For os er det bare en enorm vigtig parameter, at vi bruger profil-pengene rigtigt. Duelund er jo også et spørgsmål, som den næste vi evt. kaster en lang dyr kontrakt efter.
Men her er mit argument, at det ikke er mangel på kvalitet, det er mangel på kreative afløsere. Jeg undrer mig over, hvorfor vi valgte en profil som Knudsen til at afløse Yakob, når vi i forvejen har rigeligt med defensivt orienterede midtbanespillere (og vi har som regel kun brug for én i hver kamp). Jeg kunne godt tænke mig, at vi havde en Madsen Light eller en Yakob Light isf. at have flere ret stærke defensive midtbanespillere på bænken.

Hellere spille en lidt dårligere version af vores ideelle spil end at spille så ekstremt defensivt, som vi har gjort (af nød) i flere kampe. Det gør nas på selvforståelsen, når vi spiller som et fattigt bundhold (fordi 1-2 spillere på en position er ude).

Jeg undrer mig over, hvorfor vi valgte en profil som Knudsen til at afløse Yakob, når vi i forvejen har rigeligt med defensivt orienterede midtbanespillere (og vi har som regel kun brug for én i hver kamp).
Vi var bare ikke ret godt forberedt på Yakobs skade og både SIB og Uwe var hurtigt ude at sige, at man ikke skulle forvente at man kunne finde en 1:1 afløser.

Under omstændighederne var det fint at man så hurtigt fik en ekstra spiller ind til midtbanen. De er vel også begge 8'ere. Yakob har bare meget mere kreativitet og målfarlighed.

Back