New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 672K
Ny Ceres Park
Jeg tror der skal meget til for at Ankestyrelsen er utilfredse med beløbet hvis parterne er enige og især ift om den er for høj, hvis den private virksomhed der skal betale er tilfreds. Sidste gang faldt det jo også kun på dokumentationen for hvordan man var nået frem til tallet. Til gengæld må en høj leje for AGF påvirke hvad der er acceptabelt andre steder, selvom aftalens konstruktion også vil mudre det som reference. Jeg ved heller ikke om den er for høj, jeg stoler på at AGF ved hvad der giver mening og jeg tror heller ikke kommunen har været interesseret i at gennemtvinge noget urimeligt. De har måske skelet til hvad der kan sælges politisk uden for mange sure kommentarer.

Det er jo nogenlunde samme leje som sidst, men med flere mellemregninger og fradrag - men også med færre dage med kampe.

Jeg tror der må være nogen i andre kommuner, der sveder nu, hvis Erna'er i andre kommuner beder om forklaringer på, hvorfor lejen i kommune A B eller C er 95 % lavere end i Aarhus.

Det er jo nogenlunde samme leje som sidst, men med flere mellemregninger og fradrag - men også med færre dage med kampe.

Jeg tror der må være nogen i andre kommuner, der sveder nu, hvis Erna'er i andre kommuner beder om forklaringer på, hvorfor lejen i kommune A B eller C er 95 % lavere end i Aarhus.
Der er måske færre i de mindre byer og ikke så mange tilflyttere, men det kræver vel også kun en enkelt eller en lille forening der klager. Jeg ved ikke om de skal genforhandle snart i fx Odense, hvor de renoverer, men om ikke andet må det da, næste gang der kommer en forpagtningsaftale om et større stadion, være svært at komme udenom AGF's leje som reference.

Der er måske færre i de mindre byer og ikke så mange tilflyttere, men det kræver vel også kun en enkelt eller en lille forening der klager. Jeg ved ikke om de skal genforhandle snart i fx Odense, hvor de renoverer, men om ikke andet må det da, næste gang der kommer en forpagtningsaftale om et større stadion, være svært at komme udenom AGF's leje som reference.
Sidst jeg så en oversigt over hvad superligaklubber betaler i leje på kommunale stadions var 7.4 millioner mere end alle de andre superligaklubber tilsammen.

Fra Stiftens dækning af aftalen: [...] det er disse omkostninger, som AGF hele tiden har ønsket at få modregnet i den samlede lejepris. Og altså får modregnet.
Derudover skal Aarhus Kommune også betale AGF for dele af driften af stadion.

Grunden til det, er, at AGF ifølge aftalen har stadion til 19 kampe i løbet af et år. I de resterende uger råder Aarhus Kommune over stadion, men det er reelt AGF, der kommer til at drive det, hvorfor kommunen betaler AGF for at drive stadion i "kommunens tid".
Jeg har haft svært ved at få den her passage til at hænge sammen, fordi den fremstilles som rammen for vores brug af stadion. Dels er det helt grundlæggende svært at fastlægge antallet af årlige hjemmekampe særlig nøjagtigt, men lige 19 kampe er vel også lidt konservativt sat, er det ikke?

Vi har minimum 16 Superligahjemmekampe - 17 hvis vi skal spille tivolikamp mod nr. 7 - foruden mulighed for op til 3 hjemmekampe i pokalen.
(det sidste fra vores indtræden på udebane mod lavererangerende modstander til en eventuel semifinalekamp hjemme, hvis vi ellers trækker hjemmebane i alle runder muligt)

Så langt så godt, for de her 19 kampe, men der er jo i sig selv er en rimelig stor hypotese omkring, hvad der er muligt gennem pokalstrukturen. Vi kan også nemt ende med een eller nul pokalkampe hjemme. Eller vi kan allerede ramme 20, hvis vi skal i Tivolikamp.
Samtidig har vi en ikkeformuleret ambition eller forståelse om at ville etablere os i toppen og spille europæisk helst hvert år, ligesom vi også af og til har spillet trænings- eller opstarts-kampe på Comunale. Så kan vi pludselig være i 24-25-26 hjemmekampe eller flere, hvis vi klarer os flot.

Så, hvorfor formulere en brugsret på 19 kampe om året i en 30-årig lejeaftale, hvor vi har ambitioner om mere, og hvor brugen kan variere en hel del?
Selvfølgelig kommer vi også til at leje os ind til vores europæiske kampe, men jeg forstår ikke, at vi angiveligt skal have en ramme der lige hedder 19 kampe..
-og dertil kan vi så tage med, at ingen kender strukturerne på hverken Superliga eller UEFA-turneringer om 10, 15 eller 20 år, eller om Royal League en dag genopstår.
Jeg forstår ikke rammen for så lang og diffus en horisont.

Sidst jeg så en oversigt over hvad superligaklubber betaler i leje på kommunale stadions var 7.4 millioner mere end alle de andre superligaklubber tilsammen.
Ja, der er også en del steder hvor det virker som om det må være langt under en markedslejen - for Fredericia var det helt gratis med noget med noget sponsorat eller hvordan man nu skruede det sammen. Så det handler da nok meget om hvorvidt nogen klager eller ej. Jeg kunne godt forestille mig at netop Århus er det vanskeligste sted på det område. Måske ville det være noget tilsvarende i København, men FCK ejer selv Parken.

Vi skal også lige se om de tågehorn der mente at det ville blive en leje på en million milliard holder lav profil eller skal ud og brokke sig.

Hvad betalte vi egentlig i leje på det gamle stadion? Hvor meget bliver merudgiften på det nye? Jeg tænker udelukkende leje og ikke de penge vi har smidt i. Så 7.4 fremadrettet mod XX?
Jeg har set tal foreslå et niveau omkring 2-2,5 mio årligt, men kan selvsagt ikke bekræfte rigtigheden af det. Men samme nævnes forskellige steder, så enten er der noget om det, eller også er det bare samme oprindelige kilde.

Det har man helt sikkert taget højde for i kontrakten. Jeg vil forvente, at der er indskrevet rammer for, hvornår kommunen må anvende stadion - f.eks. at det kun må anvendes i de uger, hvor AGF ikke spiller på det. Jeg vil også forvente, at det er skrevet ind, at beskadiger kommunen banen med et arrangement, så afholder kommunen udgiften til at fixe banen.

Jeg er helt tryg. Det her er Jacob Nielsens AGF. Der er ikke en detaljen, der er overladt til tilfældighederne.
Nej, og der kan satme stå meget i de Excel-ark, der er lavet i nyere versioner :D

Latest posts

Back