Fra Stiftens dækning af aftalen: [...] det er disse omkostninger, som AGF hele tiden har ønsket at få modregnet i den samlede lejepris. Og altså får modregnet.
Derudover skal Aarhus Kommune også betale AGF for dele af driften af stadion.
Grunden til det, er, at AGF ifølge aftalen har stadion til 19 kampe i løbet af et år. I de resterende uger råder Aarhus Kommune over stadion, men det er reelt AGF, der kommer til at drive det, hvorfor kommunen betaler AGF for at drive stadion i "kommunens tid".
Jeg har haft svært ved at få den her passage til at hænge sammen, fordi den fremstilles som ramm
en for vores brug af stadion. Dels er det helt grundlæggende svært at fastlægge antallet af årlige hjemmekampe særlig nøjagtigt, men lige 19 kampe er vel også lidt konservativt sat, er det ikke?
Vi har minimum
16 Superligahjemmekampe - 17 hvis vi skal spille tivolikamp mod nr. 7 - foruden mulighed for op til
3 hjemmekampe i pokalen.
(det sidste fra vores indtræden på udebane mod lavererangerende modstander til en eventuel semifinalekamp hjemme, hvis vi ellers trækker hjemmebane i alle runder muligt)
Så langt så godt, for de her 19 kampe, men der er jo i sig selv er en rimelig stor hypotese omkring, hvad der er muligt gennem pokalstrukturen. Vi kan også nemt ende med een eller nul pokalkampe hjemme. Eller vi kan allerede ramme 20, hvis vi skal i Tivolikamp.
Samtidig har vi en ikkeformuleret ambition eller forståelse om at ville etablere os i toppen og spille europæisk helst hvert år, ligesom vi også af og til har spillet trænings- eller opstarts-kampe på Comunale. Så kan vi pludselig være i 24-25-26 hjemmekampe eller flere, hvis vi klarer os flot.
Så, hvorfor formulere en brugsret på 19 kampe om året i en 30-årig lejeaftale, hvor vi har ambitioner om mere, og hvor brugen kan variere en hel del?
Selvfølgelig kommer vi også til at leje os ind til vores europæiske kampe, men jeg forstår ikke, at vi angiveligt skal have en ramme der lige hedder 19 kampe..
-og dertil kan vi så tage med, at ingen kender strukturerne på hverken Superliga eller UEFA-turneringer om 10, 15 eller 20 år, eller om Royal League en dag genopstår.
Jeg forstår ikke rammen for så lang og diffus en horisont.