New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 664K
Der er selvfølgelig en del forsinkelse på storskærmene inde på stadion... Men, man kunne nok godt finde en løsning med en direkte forbindelse til et kamera..? Spørgsmålet er så, om ikke det er ulovligt.

Det tvivler jeg stærkt på.

Signalet kommer ikke fra et kabel. Det kommer fra en producer vogn/producer studie, hvor kampen klippes live. Herefter distribueres signalet udtil danske husstande - enten via internettet, hvor der som standard er lang forsinkelse. Eller via satellit til almindeligt TV.

Med en sådan løsning vil man skulle bruge TV-signalet. Der er som default forsinkelse på et stream, så det vil ikke give mening at anvende internettet.

TV-signalet skal bruge en flade til at udstilles - altså en TV-kanal. Det vil sige, at TV-signalet skal forbi en TV-distributør, før det kan udsendes. Det er givetvis teknisk muligt at man kan trække et kabel fra en producervogn og vise signalet direkte på en storskærm. Men det vil skulle koordineres med TV-stationerne og med TV-distributørerne, som betaler penge for at få lov at vise kanalerne med kampen på.

Så der er både tekniske udfordringer og politiske udfordringer. Jeg gætter på, det bliver meget svært at få igennem.

Jeg vil så uendeligt meget hellere have et godt fyldt stadion, hvor mange må gå forgæves til de store kampe, end et, der for det meste er halvtomt. Det er så tamt med tomme sæder.
Enig. Selvom vi lige har haft en god sæson kan jeg godt huske mindre end to år tilbage og hvor tamt det gamle stadion var, når der ingen sad på D tribunen eller nedre tribune var halvtom. Så hellere at det bliver svært for dem der kun kommer en gang imellem, når de vil have billet til topkampen mod FCK, BIF og FCM frem for et besøg af Horsens, Silkeborg og Lyngby. Kan vi få udsolgt hver gang til topkampene og 2/3 til de små kampe, så er vi et rigtig godt sted.

De havde vist storskærmsarrangement udenfor Brøndby stadion da de kunne blive mestre i den sidste kamp mod AGF, det var bl.a. derfor det blev så farligt for AGF’s fans? Det kunne være en reference ift oplevelsen. Det kan naturligvis også godt være det fungerede dårligt ift forsinkelsen, men at de accepterede det. Bortset fra det vil der også være plads til flere i Friheden, så hvis der først skal laves et arrangement giver det nok bedst mening og det er stadig meget tæt på stadion. Sådan en storskærm har dog været omtalt/illustreret, så tanken er der, men det er måske til fx en udekamp eller landskamp.

Enig. Selvom vi lige har haft en god sæson kan jeg godt huske mindre end to år tilbage og hvor tamt det gamle stadion var, når der ingen sad på D tribunen eller nedre tribune var halvtom. Så hellere at det bliver svært for dem der kun kommer en gang imellem, når de vil have billet til topkampen mod FCK, BIF og FCM frem for et besøg af Horsens, Silkeborg og Lyngby. Kan vi få udsolgt hver gang til topkampene og 2/3 til de små kampe, så er vi et rigtig godt sted.
Spot on !

Man skal passe på med at fremskrive øjeblikkets maj-eufori til en midterkamp i november mod Lyngby.
Og kan der komme 16.000 til de mindre kampe i 2027 og frem, så vil det føles fantastisk på det nye stadion.

Det er meget AGFsk at begynde at mene, at et stadion med 5.000 ekstra pladser allerede er for lille, i forhold til det stadion, det afløser, som stort set aldrig var fuldt :)

I øvrigt undrer det mig, at der pludselig ikke er voldsomme synlige fremskridt på webcam.
De knokler selvfølgelig nok bare med ting, man ikke lige kan se på den aktuelle vinkel, men det er nogle dage siden, der er sket noget på langsiden.

Det er meget AGFsk at begynde at mene, at et stadion med 5.000 ekstra pladser allerede er for lille, i forhold til det stadion, det afløser, som stort set aldrig var fuldt :)

I øvrigt undrer det mig, at der pludselig ikke er voldsomme synlige fremskridt på webcam.
De knokler selvfølgelig nok bare med ting, man ikke lige kan se på den aktuelle vinkel, men det er nogle dage siden, der er sket noget på langsiden.
Snippet fra stadionbyggeri_aarhus's insta, så er det først i næste uge de fortsætter med søjlerne og det er nok derfor der visuelt ikke ser ud til at ske det helt store. De blev vist bare færdige med den anden kurve tidligere end ventet/frygtet:

Øst (uge 7-11)
De første søjler på østsiden begynder at rejse sig i uge 7.

Syd 1 (uge 17-22)
Efter øst bevæger søjlerne sig mod den vestlige del mod syd.
Her starter første sydlige søjlesektion i uge 17.

Syd 2 (uge 23-26)
Den næste sydlige del følger i uge 23.
Her fortsætter facadens kurve.

Øst hjørne (uge 27-28)
Den sidste del bliver det østlige hjørne, som sættes i gang i uge 27.
Denne sektion binder syd og øst sammen og fuldender rundingen.

To ting ift. forventningerne til tilskuersnittet på det nye stadion:
  1. Ét er, hvad der sker de første 1-2 sæsoner, noget andet er, hvordan tingene bygger op over tid. Det kommer fx til at tage et stykke tid, før en stemningstribune med 4.000 ståpladser bliver fyldt og 'operationel'. Og dén proces har betydning for, hvordan stadionoplevelsen konkret bliver. Jo mere smæk, der kommer på, jo bedre bliver oplevelsen; jo bedre oplevelsen bliver, jo flere af de 'marginale' kommer der til kampene - simpelthen fordi de opdager, at der er et helt nyt game in town. Demografien i Aarhus og omegn er sådan, at det nok skal komme. Personligt er jeg ikke i tvivl om, at vi vil se en opbygning over nogle år, hvor vi senest efter 3-4 år vil stå med et snit på eller over de 20k. Det er jo en generel tendens i hele Europa: De klubber som har stadionet, befolkningsunderlaget og byen til for alvor at samle mange tilskuere, er generelt i positive spiraler på dette punkt. Folk vil betale for oplevelser - og et kogende, fyldt fodboldstadion er en oplevelse for alle andre end dem, der er lavet af sten. Knaphed er også en faktor her: Over tid vil AGF mere og mere troværdigt kunne melde ud, at billetterne til den kommende kamp snart er væk - det sætter i sig selv mere skub i tingene. En positiv spiral. Det nye stadion har den rigtige udformning og størrelse til, at denne logik kommer i spil inden for overskuelig fremtid, tror jeg. Stort nok til at der kommer internationalt snit over stemningen, når det er fyldt; og lille nok til at det efter lidt indkøring ofte vil blive mere eller mindre fyldt.
  2. Henvisningen til, hvad der tilskuermæssigt har vist sig muligt på atletikrædslen og Temu Park Vejlby, er ret misvisende som argument for, at vi nok bliver skuffede. Lad os være ærlige: Aarhusianere og oplandsfolket er i vidt omfang ikke RIGTIGE AGF-fans (omend antallet af sådan nogle formentlig er støt stigende). De fleste forlanger fornuftig komfort og chance for en berusende oplevelse, før de kommer. Rammerne har i den grad været i vejen indtil nu, men snart er vi jo et helt andet sted. Kurveforlængning er ikke en analyse. I hvert fald ikke en stærk en.
Præmissen for ovenstående er selvfølgelig, at klubbens ledelse under ét formår at fortsætte med at udvikle alle aspekter af klubbens drift så fornuftigt, som det efterhånden har være tilfældet i en årrække - men hvorfor skulle de ikke det? Jeg synes, det ville være mærkværdigt at antage det modsatte.

Latest posts

Back