New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 8K
  • Views Views: Views 638K
Ny Ceres Park
Er der nogen, der har set en tidsplan for, hvornår der skal opføres hvad på den tribune? Hvor langt bør vi være ved udgangen af 2024?

Har ikke lige et link, men den hedder:

Resten af 2024 som nu - på Ceres Park - med 1 tribune nedreven.
Hele 2025 + foråret 2026 i Vejlby.
Sommer 2026 og frem: nyt stadion.

Er der nogen, der har set en tidsplan for, hvornår der skal opføres hvad på den tribune? Hvor langt bør vi være ved udgangen af 2024?
Kongelundens sekretariat er sjovt nok lidt forsigtige med detaljerede tidsplaner. Jeg har tidligere fundet en for lang tid siden i den her post https://www.agf-forum.dk/threads/nyt-stadion-ny-ceres-park.27/page-109#post-64181, men den plan er fjernet nu og måske(?) erstattet af en anden, som de ikke laver et simpelt link til.

Men de skriver da lidt om det igangværende arbejde her:

Pga. blød bund skal der etableres en såkaldt sekantpælevæg langs bagsiden af den historiske røde bygning med stadionhallerne. Her bores der huller med en diameter på 620 mm ned i ca. 10 meters dybde. Herefter foretages der en såkaldt udstøbning med flydende beton, så der dannes en væg under jorden mellem det nye og det gamle. Et arbejde, der går i gang i maj, som der vil gå en rum tid med.
Senest er der kommet tilbud ind på elevatorer og betonelementer, hvorefter der er dialog med de bydende på baggrund af tilbuddene.

Næste udbud bliver ståltaget til den nye stadiontribune. Der arbejdes også forsat med at detaljere udførelsestidsplanen, efterhånden som man bliver klogere på den del med input fra underentreprenører.

Et godt udgangspunkt for at lede efter information er denne oversigtsside: https://kongelunden.aarhus.dk/om-kongelunden

Generelt tænker jeg da, at planen må være at komme i gang med at bygge den nye A-tribune så hurtigt som muligt. Man må vel gå ud fra, at det er planen med 2. halvår 2024.

I øvrigt har Stiften lavet en fin Q/A-artikel om byggeriet (selvom den ikke lige forklarer hvad man arbejder med fra måned til måned).

Her ligger det oprindelige notat på baggrund af en markedsdialog med en stribe af forskellige store Entreprenørfirmaer, der efterfølgende havde mulighed for at byde på opgaven:

I følge denne skulle byggeriet være inde i fase 2 nu her fra den 8. April, og indtil d. 3. Juni. I den periode skal de ikke pladskrævende arbejder for etableringen af den nye hovedtribune foregå, herunder kloak, fundamenter og beton støbning i terræn. Når sæsonen slutter, vil projektet i følge den oprindelige tidsplan gå ind i en fase 3, hvor Team Danmark Centeret nedrives, og byggepladsen udvides så man kan komme over jorden og begynde at etablere det de kalder “større byggeplads aktiviteter”, dvs. vægge og etagedæk i hovedbygningen. Fase 3 slutter primo december, så når Superligasæsonen slutter om lidt, bliver det interessant at se om de begynder at rive Team Danmark Centeret ned, i så fald følger de den oprindelige tidsplan.

IMG_1643.jpeg

Tak for god viden! Måske er vores eget ønske om en kælder under tribunen med til at ændre tidsplanen. For det var ikke oprindeligt tænkt ind, vel?
Jeg ved ikke om kælderen var med i projektet i forbindelse med markedsdialogen, men umiddelbart ser det ikke ud til at den ændrede funderingsløsning op ad stadionbygningen, kommer til at ændre væsentligt på projektet. Men det bliver først tydeligt i de kommende uger, hvor de gerne skulle gå igang med at fjerne Team Danmark Centeret, ellers kan der være en forsinkelse der skal indhentes.

• Like
Reactions: cph
Hvorfor vil man egentlig gerne have den kælder? Kan det virkelig svare sig at bygge kældre nu om dage?
Fordi efter AGF havde været på stadionrundtur i Europa/USA, havde de fået at vide alle steder: Sørg for at have nok storage-plads. Man har behov for mere end man tror. Derfor betaler AGF ekstra for at få dette.
Notatet foroven er i øvrigt, før de tog jordbundsprøver og meldte ud at der kan gå yderligere 6 måneder. Men jeg tror dog stadigvæk på det skal de nok få indhentet.

Fordi efter AGF havde været på stadionrundtur i Europa/USA, havde de fået at vide alle steder: Sørg for at have nok storage-plads. Man har behov for mere end man tror. Derfor betaler AGF ekstra for at få dette.
Notatet foroven er i øvrigt, før de tog jordbundsprøver og meldte ud at der kan gå yderligere 6 måneder. Men jeg tror dog stadigvæk på det skal de nok få indhentet.
Ja det er et tidligt notat inden A. Enggaard vandt hovedentreprisen, så det er uden tvivl ændret mange gange, men det viser nu nok nogenlunde den plan man har for projektet.

Jeg ved ikke om kælderen var med i projektet i forbindelse med markedsdialogen, men umiddelbart ser det ikke ud til at den ændrede funderingsløsning op ad stadionbygningen, kommer til at ændre væsentligt på projektet. Men det bliver først tydeligt i de kommende uger, hvor de gerne skulle gå igang med at fjerne Team Danmark Centeret, ellers kan der være en forsinkelse der skal indhentes.
Jeg mener at der har været en melding der hedder at Team Danmark Centeret rives ned efter OL

Nogen der har læst den her artikel? Bold.dk får det til at lyde som om at AGF skal betale 34 mio. kr. men i brødteksten til den ovennævnte artikel står der at Salling Fonden betaler over 30 mio. kr.

Jeg kan ikke læse artiklen men jeg er lidt intresseret i at vide er om de 34 mil som AGF betaler til stadion i Vejlby er for at leje det eller om det kommer oveni når vi kommer frem til at vi skal bruge det ?
De betaler vel ikke leje for Aarhus Stadion når byggeriet pågår ?
Man kan finde det i notater fra Kultur og Borgerservice fra seneste byrådsmøde:
AGF A/S samlede udgifter (estimat)
Genhusning af superligafodbold: Midlertidige tribuner, toiletter,
boder mv. (fase 1)
31,9 mio. kr.
Omlægning til kunstgræs (fase 2) 2 mio. kr.
AGF A/S i alt 33,9 mio. kr.
Forventede samlede anlægsudgifter 109,55 mio.

Omlægning til kunstgræs (fase 2) 2 mio. kr.
Og her er jeg ret sikker på, at det tidligere har været nævnt, at det er en hybridbane der lægges, men det er sikkert det samme for vedkommende fra Borgerservice, som har skrevet notatet.

"Midlertidige tribuner, toiletter, boder mv. (fase 1)" må jo antyde, at AGF får kommunen til at stå for at arrangere mobiltribunerne?

En væsentlig detalje er vel i øvrigt, at der ikke kommer varme under banen, hvilket man må have fået dispensation til at slippe for.

Latest posts

Back