New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 790K
Ny Ceres Park
Er der nogen med større indsigt end jeg der kan forklare hvordan der kan mangle 70 søjler her når der på nuværende tidspunkt er monteret 32?

Jeg har længe ikke kunne få det regnestykke til at gå op.

View attachment 5645
Søjlerne i hjørnerne består af teknisk set af to søjler, men bliver måske kun talt som én? Så fabrikken producerer i alt 102 søjler, men journalister tæller hver hjørnesøjle som én, hvilket gør at tallene ikke stemmer overens.

Søjlerne i hjørnerne består af teknisk set af to søjler, men bliver måske kun talt som én? Så fabrikken producerer i alt 102 søjler, men journalister tæller hver hjørnesøjle som én, hvilket gør at tallene ikke stemmer overens.
Måske journalister på Stiften er så ringe til at regne, at de som oftest får regnet forkert på stadion hvad enten det gælder søjler eller penge....

Her er det udmeldte:

View attachment 5647

Dejligt vagt 😛
Så var det sgu nok de 150 mio som skulle ligges ovenpå donationerne og ikke de 250. De beløb skal i øvrigt indekseres op fra 2019, og går derfor fra 650 mio til ca 780 mio. Stadion er derfor blevet ca. 300 mio dyrere end oprindeligt planlagt, hvoraf ca 75 mio er tilkøb fra donatorerne af bl.a. bedre kvalitet i trælamellerne.

Det er stadigvæk en meget stor ekstraregning, men i % er det væsenligt mindre end den overskridelse der er på sportens hus.

Så selvom der ikke er faktuelle fejl i Dennis Bjerres fremstilling, så er det alligevel ambitionen at få det til at se ud som om budgetterne er overskredet med mere end 100%, og ikke de faktiske 20%.

Så var det sgu nok de 150 mio som skulle ligges ovenpå donationerne og ikke de 250. De beløb skal i øvrigt indekseres op fra 2019, og går derfor fra 650 mio til ca 780 mio. Stadion er derfor blevet ca. 300 mio dyrere end oprindeligt planlagt, hvoraf ca 75 mio er tilkøb fra donatorerne af bl.a. bedre kvalitet i trælamellerne.

Det er stadigvæk en meget stor ekstraregning, men i % er det væsenligt mindre end den overskridelse der er på sportens hus.

Så selvom der ikke er faktuelle fejl i Dennis Bjerres fremstilling, så er det alligevel ambitionen at få det til at se ud som om budgetterne er overskredet med mere end 100%, og ikke de faktiske 20%.
Hvorfor er det, at de midler skal indekseres op på bagkant?

Det giver ingen mening for mig, at man som minimum ikke budgetterer med prisstigninger på 2 pct. pro anno, som er den inflation, man pengeøkonomisk stiler efter. Igen fra min egen lille biks er det en helt naturlig del af projektplanlægning at regne ud, hvornår projektet starter og gange et beløb på pr. år (vi arbejder med 3 pct.). Der har så været nogle vilde år i perioden, så der er behov for større fremskrivning, men det er svært at forestille sig, at der er budgetlagt uden at tage højde for lønstigninger og stigninger i pris på materialer.

Her er de oprindelige projekttegninger, som taler om præcis 100 søjler:

1763364440431.webp

De tæller i hvert fald hjørnesøjlerne for mere end én.

Det giver ingen mening for mig, at man som minimum ikke budgetterer med prisstigninger på 2 pct. pro anno, som er den inflation, man pengeøkonomisk stiler efter. Igen fra min egen lille biks er det en helt naturlig del af projektplanlægning at regne ud, hvornår projektet starter og gange et beløb på pr. år (vi arbejder med 3 pct.). Der har så været nogle vilde år i perioden, så der er behov for større fremskrivning, men det er svært at forestille sig, at der er budgetlagt uden at tage højde for lønstigninger og stigninger i pris på materialer.
Det er meget normalt at både rådgiverhonorar og byggesum indekseres når indekset er kendt, det gør man også i den almene sektor med Landsbyggefondsprojekter, og ved større anlægs- og hospitalsbyggerier f.eks.

Indekseringen i januar 2025 hævede i øvrigt det oprindelige budget til 746 mio, ikke de 780 som jeg skrev tidligere. Men det ender dog nok i 780, ved næste prisfremskrivning i 2026.

Min antagelse har også hele tiden været, at den slags må være indregnet i den pris, man lægger frem ved projektets begyndelse. Indrømmet, jeg ved intet om byggebranchen.

Hvordan man end vender og drejer den, er situationen, at kommunen kommer til at hive mange penge op af lommen, selv om man slet ikke skulle have lagt penge i stadion.

Folk har tidligere fremført pointen om, at kommunen vil komme til at tjene penge på stadion, men det er som udgangspunkt ikke meningen med sådan et byggeri. Slet ikke når selve stadion oprindeligt var tænkt som "gratis" for borgerne.

I sidste ende har jeg svært ved at se, hvordan det skal komme AGF til gode. Det bør stille klubben dårligere, fordi kommunen skal gå i nul på ekstraregningen. Det er vel derfor, man bruger så lang tid på at skændes om lejekontrakten.

Last edited:
Jeg har luret lidt på de loger, der skal være ringside. Jeg synes det er noget underligt noget. De skal bedre hygge sig oppe i 5. sals højde, hvis du spørger mig. Nogen der kender sammenlignlige stadion, der har noget lignende? Er spændt på, hvordan det tager sig ud på TV. Har intet i mod sponsorpladser som sådan. Men frygter de her lux-loger bliver lamt at se på.

Har jeg ret i min antagelse, at det indrammede er for spillere og stab? Også kaldet udskiftningsbænken. Hvor det kun er L der er logepladser. Og P for porten.

1763408505318.webp

Jeg har luret lidt på de loger, der skal være ringside. Jeg synes det er noget underligt noget. De skal bedre hygge sig oppe i 5. sals højde, hvis du spørger mig. Nogen der kender sammenlignlige stadion, der har noget lignende? Er spændt på, hvordan det tager sig ud på TV. Har intet i mod sponsorpladser som sådan. Men frygter de her lux-loger bliver lamt at se på.

Har jeg ret i min antagelse, at det indrammede er for spillere og stab? Også kaldet udskiftningsbænken. Hvor det kun er L der er logepladser. Og P for porten.

View attachment 5651
No matter what….så er den primære kameravinkel VÆK fra hovedtribunen, så not that big issue

Aarhus kommer jo indirekte til at tjene penge på stadion. Økonomisk aktivitet er jo i sidste ende godt for kommunekassen.
Den vinkel fylder alt for lidt. Det er som om at et nyt stadion udelukkende gavner AGF og ikke kommunen som helhed eller de mange tusinde borgere der år efter år benytter lige netop det kulturtilbud. Jeg benytter eksempelvis slet ikke Moesgaard eller Aros, men anderkender at det er godt for kommunen, at vi har de kulturtilbud. Det er enerverende at høre på, at hver gang man vil lave noget udvikling, så går der velfærd og natur i den.

Nå, men forud for valget i dag, så har jeg forsøgt at finde ud af, hvilke politikere der er mest investeret i stadion. Det er et punkt der personligt betyder noget for min dagligdag i kommunen, så jeg gider ikke bruge en stemme på en, der vil kæmpe imod. Jeg synes de næsten alle tager de nemme svar, og siger noget i retning af, at "der skal være bedre budgetstyring i kommunale projekter" osv. men det hjælper jo ikke rigtig på færdiggørelsen af stadion, selvom de naturligvis helt overordnet har ret.

Hvilke politikere er mest for stadion? Simsek, Winnerskjold?

Winnerskjold som jeg ser det. Han virker dejlig pragmatisk, og fik jo også senest "solgt" overskridelsen ind til byrådet. Ingen er selvfølgelig særlig glade for overskridelsen, men det virker virkelig til han har taget på sin kappe, at nu skal det også bygges færdigt og ordentligt.
Problemet er at min kone er socialrådgiver og er absolut ikke imponeret over Winnerskjold og det han står for på hendes område (mere har jeg ikke hørt efter), så det giver næppe husfred hvis jeg smider min stemme i den retning :ROFLMAO:

Problemet er at min kone er socialrådgiver og er absolut ikke imponeret over Winnerskjold og det han står for på hendes område (mere har jeg ikke hørt efter), så det giver næppe husfred hvis jeg smider min stemme i den retning :ROFLMAO:
Jeg var i Socialforvaltningen, da han var rådmand der. Han havde visioner og ideer og evnen til at sætte ting i gang. Han var fx med på vigtigheden af at sætte tidligt og hårdt ind mod opioid-misbrug før mange andre end fagnørder forstod det. Kæmpe respekt til ham herfra for den indsats.

Jeg var i Socialforvaltningen, da han var rådmand der. Han havde visioner og ideer og evnen til at sætte ting i gang. Han var fx med på vigtigheden af at sætte tidligt og hårdt ind mod opioid-misbrug før mange andre end fagnørder forstod det. Kæmpe respekt til ham herfra for den indsats.
Men der gik også historier om, at han sled på medarbejderne i administrationen med ekstreme deadlines og den slags - det kan naturligvis give modstand (men det er tredjehåndskilder, så tag det for hvad det er - hans indsats har jeg selv oplevet, så roserne er mere pålidelige end kritikkken)

Latest posts

Back