New posts

(Imod?) Moderne fodbold

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 239
  • Views Views: Views 24K
(Imod?) Moderne fodbold
Du har fuldstændig ret i Thomasberg også har udviklet randers til ind i mellem at spille bolden fint nok rundt, også bedre trup en horsens. Synes nu AGF er langt bedre når typer som PO, Albert/Bror, PM, Jon, Højer, Diks går i gang med deres trekanter og et-to spil, så synes jeg til tider vi ligner noget aab og fcn. Tign er også fantastisk nede fra med bolden. Synes vi har fundet en god balance mellem power og boldspil langs jorden. Under Glen blev det lidt for meget powet duelspil på andenbolde ind i mellem, og Wiggo for meget på tværs og tilbage og ikke effektive nok, selvom jeg nu også nød at se os spille bolden rundt og chancerne store. Hellere det end Glennie-stilen i AGF. I FCM havde han gode spille omkring Duncan til at samle op og der var det fedt at se på. AGF under Glen var for mange rutinerede navne over the hill og enkelte typer lidt forkerte steder som fx Spelmann på kanten og julle der ikke var helt god nok til backen for et top4 hold længere som start11, men han er fin til MF og VB som backup også til et tophold.

Synes iøvrigt også det bør være et udviklingspunkt at tage en puster og energi ud af kampen ved ind i mellem at spille bolden rundt, kan vi godt. Men ellers er vores force naturligvis at være bedste powerhold i ligaen - selv fcm og bif har vi mast sammen. Erobre bolden højre og gå direkte mod kassen.

Med hensyn til den her udbryderliga nåede jeg at tænke at jeg næsten håber de gør alvor af det. Jeg er ikke så sikker på at det vil blive en succes og så kan de komme tilbage til resten af systemet, men med en del mindre magt. For mig at se lyder det som en meget fornem træningsturnering af den slags der kunne afvikles i Dubai og handler om at vinde nogle penge. Det er da også meget tænkeligt at der skal spilles kampe den slags steder. Det vil tage mange år at udvikle traditioner der kan give det noget mere selvom de største klubber deltager, men det er også vanskeligt når det er et lukket system. Og det er vel tanken, med nogle gæsteoptrædener af andre klubber. For mig virker det helt uinteressant uden risikoen, uden de store overraskelser, uden muligheden for at andre kan blande sig i monopolet.

De her klubber har også talt om et system hvor de kunne sikre sig deltagelse i CL uden at skulle kvalificere sig hvert år. Et godt eksempel på hvad det ville ødelægge er den kamp der er i PL lige nu for at komme med. Det ville ikke være så interessant hvis en to-tre var kvalificerede på forhånd via præstationer for to sæsoner siden. Igen, der er nød til at være noget at spille om og mulighed for at nye hold blander sig hvis de gør det godt som fx West Ham i år.

Den kamp om fjerdepladsen er så skabt af at mesterholdenes turnering forlængst er blevet for mere end bare for mesterhold og det var første skridt presset igennem af pengeinteresser. Der kommer flere og flere tiltag der skal sikre de største klubber mod konkurrence og det er jo også det der er udgangspunktet for nye reformer af CL. Jeg kunne heller ikke lade være med at spekulere på om den her udbryderliga mest af alt er for at lægge pres på for at få indført de her tiltag der sikrer nogle klubber adgang til CL hver sæson. Det gode ved at nogle store klubber siger fra er at det måske indikerer at det ikke bare er et koordineret stunt for det vil være mere ødelæggende end at de klubber bryder ud og laver deres egen liga. Det er så også spændende om de kan det hvis de dermed smides ud af resten af systemet, så det kan sagtens ende med noget endnu værre hvor de bliver, men til gengæld ødelægger det nuværende system endnu mere.

Sandheden sort på hvidt fra et anonymt bestyrelsesmedlem i en af de seks PL klubber.
Det er måske ikke helt sort på hvidt trods alt, men meget realistisk information fra en anonym kilde. Selvfølgelig kaster de her mellemøstlige oliesheiker osv ikke en masse penge ind i klubberne af kærlighed til spillet og deres historie *host* FCN *host* Det er i hvert fald noget længere nede på prioritetslisten. Det er meget sjovt med de amerikanere der slet ikke kan forstå hvad der er galt. Det er også et land hvor man rask væk køber og sælger franchises og flytter dem rundt i landet.

Det er jo en glidebane der er lagt an til længe. Og det er, som Winther hoster også helt åbenlyst en trend på vej i Danmark - der er jo flere og flere klubber der købes af pengestærke personer og firmaer med det formål ... at tjene penge.
Der er ikke noget i vejen med at tjene penge, bare for en ordens skyld.
Men det er jo tydeligt at der er en pris at betale i forhold til de fluffy begreber “sportsånd” og “sportslig redelighed”, når der først og fremmest er tale om forretning.

Lidt mere lokalt og, måske kontroversielt: når nu mange herinde og “udenfor” ærger sig over, at den kommende pokalfinale bliver uden Aarhusiansk deltagelse og ærger sig over, at der ikke blev kæmpet mere ærgerrigt og blodsprængt for det, i kampen mod Randers ... kunne det så være fordi der ikke rigtig er nok spillere på holdet for hvem det reelt set gør en afgørende forskel?

De er forhåbentlig så professionelle at de helst vil vinde deres kampe, det regner jeg da med.
Men kan man som professionel fra eet eller anden by i verden forventes ligefrem at føle det som en ekstra motivation at “vi”, beboerne i denne by ønsker at de af vores æresmotiver, skal kæmpe særlig hårdt lige dér?

Der er jo endnu en kamp på søndag og karrieren skal gerne vare længe nok til at pensionen er ok i orden.

Og igen, bare for en ordens skyld: det er imø sådan set i orden, jeg synes ikke man kan forlange mere end det, så længe det netop ikke er “byens hold” men det hold, byens erhvervsliv har råd til at hyre.

Lidt mere lokalt og, måske kontroversielt: når nu mange herinde og “udenfor” ærger sig over, at den kommende pokalfinale bliver uden Aarhusiansk deltagelse og ærger sig over, at der ikke blev kæmpet mere ærgerrigt og blodsprængt for det, i kampen mod Randers ... kunne det så være fordi der ikke rigtig er nok spillere på holdet for hvem det reelt set gør en afgørende forskel?
Marxen udtalte at det betød særligt meget for ham at de skulle spille i Århus og kunne forhindre AGF i at kvalificere sig. Det hjælper ikke på vores spillere, men er vel ret beset lige så meget et bevis på at der kan være noget der betyder noget udover det fundamentale i at vinde en titel og nogle penge. Jeg tør nu også godt sige at AGF’s spillere syntes det var vigtigt og de spillede jo heller ikke meget bedre i kampen før så pokalkampene var noget det bare skulle overståes. De indfødte århusianske spillere er måske ikke så ekstra opsatte på at slå Randers som det er omvendt for Randers’ spillere, men det kan jeg godt forholde mig til, som fan betyder det heller ikke noget ekstra for mig at slå Randers og det er jo lidt noget andet den anden vej...

Marxen udtalte at det betød særligt meget for ham at de skulle spille i Århus og kunne forhindre AGF i at kvalificere sig. Det hjælper ikke på vores spillere, men er vel ret beset lige så meget et bevis på at der kan være noget der betyder noget udover det fundamentale i at vinde en titel og nogle penge. Jeg tør nu også godt sige at AGF’s spillere syntes det var vigtigt og de spillede jo heller ikke meget bedre i kampen før så pokalkampene var noget det bare skulle overståes. De indfødte århusianske spillere er måske ikke så ekstra opsatte på at slå Randers som det er omvendt for Randers’ spillere, men det kan jeg godt forholde mig til, som fan betyder det heller ikke noget ekstra for mig at slå Randers og det er jo lidt noget andet den anden vej...
Det jeg tænkte på var helt specifikt dette at pokalfinalen spilles i Aarhus og den mulige motivation for AGFs ansatte af dette faktum.
Det lange og ind imellem følelsesfulde “forhold” mellem RFCs og AGFs tilhængere omkring vigtigheden eller ej af lokalopgørene, lægger sig jo nok stadigvæk oveni :)

Last edited:
Det er måske ikke helt sort på hvidt trods alt, men meget realistisk information fra en anonym kilde. Selvfølgelig kaster de her mellemøstlige oliesheiker osv ikke en masse penge ind i klubberne af kærlighed til spillet og deres historie *host* FCN *host* Det er i hvert fald noget længere nede på prioritetslisten. Det er meget sjovt med de amerikanere der slet ikke kan forstå hvad der er galt. Det er også et land hvor man rask væk køber og sælger franchises og flytter dem rundt i landet.
Det er lidt vildt at der slet ikke er nogen forståelse for historien omkring fodbold men nu må man nok indse, at det er skidt med de der Amerikanere/oliesheiker som køber sig ind over det hele.
Er så nødt til at sige at der snakkes om at det er fake!
Der vil helt sikkert dukke en del fake op omkring dette emne men måske Klopp kunne tage et standpunkt og lave en markering. Citatet omkring Super League er vist godt nok men fra 2019 - han kan vel nå at sige op endnu;)

Det bliver i det hele taget spændende, hvad trænere, spillere mv. kommer til at mene om denne struktur. Personligt syntes jeg det er et åndssvagt koncept, da de samme hold vil møde hinanden hvert år og charmen forsvinder. Det passer nok bedre til en Amerikaner.

Er ellers stor tilhænger af de frie markedskræfter men ikke når de største aktører ønsker at bestemme hvordan tingene skal foregå. Det eneste de forstår, er nok hvis der kommer meget kraftige fanreaktioner og alt salg af merchandise mv. stopper op - det kan måske få dem til at tænke sig om.

Det lyder til gengæld som om der er enighed i UEFA (men de kan vel købes :rolleyes:) og man vil reagere prompte. Det er vel meget passende, at få smidt dem ud af Champions league med det samme og ud af de nationale turneringer. Nu siger rygterne godt nok, at klubberne vil være godt tilfredse med spillerne ikke skal afsted med landsholdene - spørgsmålet er så om spillerne vil acceptere det. Jeg har stadig en romantisk drøm om, at det må være det største at repræsentere sit eget land.
Endnu sjovere bliver det, hvis spillerne kan anse sig selv som fritstillede og vælge at skifte klub. Det hele kan ende i et stort ragnarok af retssager.
Jesper Møller siger til Ritzau, at han endnu ikke er inde i de juridiske aspekter af spillernes kontrakter, men over for DR Sporten siger han:

- Jeg mener, at kontrakterne bortfalder automatisk, når klubberne melder sig ud (af Uefas turneringer, red.). Så er spillerne fritstillet og kan vælge at spille i en klub, der er en del af det solidariske og fællesskabet - vores pyramidesystem.
Klubberne skal ud, og det forventer jeg sker på fredag, og så må man se, hvordan man får færdigspillet Champions League, siger han til DR Sporten.

Over for Ritzau uddyber han sin holdning:

- De 12 klubber skal ud. Der er selvfølgelig noget juridisk, der lige skal afklares, men min holdning er, at såfremt det kan lade sig gøre, så skal de her 12 klubber smides ud på fredag, siger DBU-formanden.

Jeg kan da ikke forestille mig at kontrakterne bare sådan kan ophæves.
De er vel indgået med den professionelle afdeling i klubben og hører vel under diverse europæiske arbejdsmarkedsregler?
Tjah, hvis der er en klausul i kontrakten om, at den er betinget af, at klubben f.eks. spiller i Prl. så er det jo simpelt nok. Det tror jeg dog ikke der er (det ville være ret dumt af klubberne), men i dansk aftaleret har man f.eks. et begreb der hedder "bristede forudsætninger", som gør at en aftale kan bortfalde, hvis nogle af de forudsætninger der lå til grund for den ene parts indtræden i aftalen falder bort. Jeg ved ikke om det findes i andre landes retspraksis, men jeg vil umiddelbart tro, at den danske version ville kunne bruges, hvis en dansk klub blev smidt ud af hele den hjemlige turneringsstruktur og spilleren blokeret fra landshold m.m.

Det jeg tænkte på var helt specifikt dette at pokalfinalen spilles i Aarhus og den mulige motivation for AGFs ansatte af dette faktum.
Det lange og ind imellem følelsesfulde “forhold” mellem RFCs og AGFs tilhængere omkring vigtigheden eller ej af lokalopgørene, lægger sig jo nok stadigvæk oveni :)
Jeg ved måske heller ikke hvorfor de skulle være særligt motiverede fordi finalen spilles i Århus udover at de måske kunne se det som noget der ville øge chancen for en sejr. Under alle omstændigheder skulle de selvfølgelig være top-top motiverede for at komme i finalen.

Latest posts

Back