New posts

Den store pisser mig af tråd

• Thread starter Thread starter Deleted member 33
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 1K
  • Views Views: Views 85K
Den store pisser mig af tråd
Det skal faktisk skrives i ét ord, da "super" anvendes som et forstærkende præfiks, hviket er helt korrekt. Ligesom du vel også vil skrive, at Arnstad er en pissegod spiller og ikke en pisse god spiller. Hvis du altså synes, han er det. Selv om det kan være røvtræls at læse de udtryk.

Jeg har det faktisk lige modsat. Når en journalist skriver 'kæmpe sejr", antager mine tæer en ergonomisk uhensigtsmæssig stilling. Kæmpe er et verbum eller substantiv, men ikke et adjektiv.
Der kan man bare se. Måske det bare er mig der synes det er pisseirriterende at læse...

Den slags kan ikke rigtig pisse mig af. Det er helt normalt at undlade bindestreg i titler/proprier, der fungerer som en slags blikfang og har et æstetisk udtryk, hvor grafikken trumfer den retskrivningsmæssige tradition.

Man ser det hyppigt i forsidetitlen på bøger, fx, så det er bestemt ikke et REMA-problem. Eller en fejl. Som også REMA svarede dig, er det et valg. Der ikke adskiller sig væsentligt fra, når Apple vælger at skrive det iPhone.

Det er sikkert blot fordi, at jeg er en gammel sur mand. Men jeg synes ikke, det er helt normalt bevidst at stave noget forkert.

Undervisningsministeriet fik designet et nyt logo, hvor der stod Undervisnings Ministeriet. Efter blot få dages offentlig hån, stod der igen Undervisningsministeriet på deres logo. Mener du også, det vil være helt normalt at skrive det på førstnævnte måde i et logo?

Det skal faktisk skrives i ét ord, da "super" anvendes som et forstærkende præfiks, hviket er helt korrekt. Ligesom du vel også vil skrive, at Arnstad er en pissegod spiller og ikke en pisse god spiller. Hvis du altså synes, han er det. Selv om det kan være røvtræls at læse de udtryk.

Jeg har det faktisk lige modsat. Når en journalist skriver 'kæmpe sejr", antager mine tæer en ergonomisk uhensigtsmæssig stilling. Kæmpe er et verbum eller substantiv, men ikke et adjektiv.

"Kæmpe" er også et adjektiv.

Ordklasser udvides med ord, betydning ændres. Som man fx kan rykke fra division til division i fodbold, rykker ord gennem klasserne.

Det er sikkert blot fordi, at jeg er en gammel sur mand. Men jeg synes ikke, det er helt normalt bevidst at stave noget forkert.

Undervisningsministeriet fik designet et nyt logo, hvor der stod Undervisnings Ministeriet. Efter blot få dages offentlig hån, stod der igen Undervisningsministeriet på deres logo. Mener du også, det vil være helt normalt at skrive det på førstnævnte måde i et logo?

Jeg synes ikke, du er gammel eller sur. Måske er du, who knows :D

Men du virker helt sikkert sprogligt konservativ. Og det er helt fint. Der skal være en eller anden vekselvirkning mellem det regelrette og det eksperimenterende.

Jeg er fx (også) korrekturlæser, så i en almindelig tekst pisser det mig af, når folk skriver "rengørings midler". Hold op med det!

I et logo eller lignende - eller et varemærke som iPhone - er det ret ligegyldigt for mig. Jeg kan endda sagtens se pointen.

Ordklasser udvides med ord, betydning ændres. Som man fx kan rykke fra division til division i fodbold, rykker ord gennem klasserne.

Suk. Du har sgu ret. Det havde jeg ganske enkelt ikke været opmærksom på var sket. Men det var også først i 2012, som jeg umiddelbart lige kan se det. Undskylder for min bedrevidenhed.

Der tabte det danske sprog så endnu en kamp til fænomenet "hvis-vi-bare-skriver-noget-forkert-i-tilpas-lang-tid-skal-det-nok-blive-rigtigt-før-eller-siden"

Men du virker helt sikkert sprogligt konservativ. Og det er helt fint. Der skal være en eller anden vekselvirkning mellem det regelrette og det eksperimenterende.

Jeg er fx (også) korrekturlæser, så i en almindelig tekst pisser det mig af, når folk skriver "rengørings midler". Hold op med det!

I et logo eller lignende - eller et varemærke som iPhone - er det ret ligegyldigt for mig. Jeg kan endda sagtens se pointen.

Jeg konstruerer gerne mine egne ord og forsøger at skrive så levende som muligt. Eftersom det netop er det, jeg lever af.

Det holder kun helt hvis deres ordmærke er "Ren Gøring." Det kan måske også være et sjovt navn, men så skal de jo fx skrive i en intern besked, "vi er ved at løbe tør for Ren Gøring."

Der er ikke gjort meget ud af det grafiske hvis det skal forestille at være et ordmærke, men det er da formentlig også snarere bare et resultat af at den grafiske designer skulle have nogle store typer ind på en kort line og ikke syntes det var pænt med en bindestreg eller var ligeglad med eller uvidende om den slags og ingen senere i processen bad om at ændre det. Det er måske nok et holdningsspørgsmål om man synes det er vigtigere end at det er korrekt, men jeg tror mange vil sige at det grafiske ikke retfærdiggør det her, fordi det ikke er et sammensat ord og enkeltdelene er så korte.

Var det i øvrigt ikke, "det er kæmpe!" en eller anden råbte til JP da han han skulle sige et par ord i omklædningsrummet efter at guldet var sikret? Et forumrelevant eksempel på kæmpe i betydningen kæmpestort.

Det holder kun helt hvis deres ordmærke er "Ren Gøring." Det kan måske også være et sjovt navn, men så skal de jo fx skrive i en intern besked, "vi er ved at løbe tør for Ren Gøring."

Der er ikke gjort meget ud af det grafiske hvis det skal forestille at være et ordmærke, men det er da formentlig også snarere bare et resultat af at den grafiske designer skulle have nogle store typer ind på en kort line og ikke syntes det var pænt med en bindestreg eller var ligeglad med eller uvidende om den slags og ingen senere i processen bad om at ændre det. Det er måske nok et holdningsspørgsmål om man synes det er vigtigere end at det er korrekt, men jeg tror mange vil sige at det grafiske ikke retfærdiggør det her, fordi det ikke er et sammensat ord og enkeltdelene er så korte.

kongekabale.jpg

Det er bare det, jeg mener. Man kunne sagtens gøre typerne lidt mindre og lave bindestreg, men man vælger ikke at gøre det. Det skyldes ikke uformåen. Det er et bevidst valg.

Om det retfærdiggør den lemfældige omgang med bindestreger, det kan man jo så diskutere på et fodboldforum.

Kom så de bindestreger! :D

Var det i øvrigt ikke, "det er kæmpe!" en eller anden råbte til JP da han han skulle sige et par ord i omklædningsrummet efter at guldet var sikret? Et forumrelevant eksempel på kæmpe i betydningen kæmpestort.
Den hørte jeg flere gange. Jeg tror, den vending er blevet en del af spillertruppens slang. Jeg sad hver gang og tænkte: kæmpe HVAD?!?

Nu hvor alle I (vi) gamle mænd er i gang med at harcelere over brugen af det danske sprog, så vil jeg også bringe min kæphest:

Strukket/strukken! Det er simpelthen blevet så udbredt, at det nok snart bliver en accepteret del af sproget. I fodboldkampe hører vi tit kommentatoren fortælle at en spiller har strukket benet ud i en tackling eller at han bare har strukket ud som en del af sin opvarmning. At strække bliver til strukket er selvfølgelig fordi trække bliver til trukket. Men det bliver det bare ikke rigtigt af, grammatisk. Så jeg håber at vi kan få det korrekte strakt/strakte tilbage i sproget. Den anden dag hørte jeg endda en "sportsjournalist" sige, at nogen havde strukket en god sæson sammen. Og så er vi altså ude i at strikke nu også kan blive til strukket!

Pyh, det lettede.

Latest posts

Back