Debat om VAR
Last edited:
Jeg tænker at de stopper kampen for at fluekneppe om luftmodstanden fra bolden mon ikke kunne påvirke fingrene til at bevæge sig, så de kan aktivere det fine reglement vi har om bold på hånden. Men det lykkedes de ikke med. Og tak for det. Der burde som minimum være en regel om, at boldens bane skal blive ændret, for at man kan dømme straffe. Det irriterer mig også enormt, når en spiller der tydeligvis prøver at undgå at blive ramt af bolden alligevel rammes og bliver dømt for en forseelse. Det er som om, at man har sagt at almindelig fornuft ikke gælder længere. Dommene tidligere var i øst og vest og derfor prøver man nu at fjerne alle fortolkningsmuligheder, men sådan et spil er fodbold bare ikke af natur.
Jeg er som sagt splittet.
Men: Oudraogo laver et forsøg på at blokere et skud med retning mod målrammen. I hans forsøg har han hånden oppe i unaturlig position, hvor den rammes. Det er strafbart,
Den rammes ekstremt marginalt, og den var helt sikkert blevet ramt af Askou bagefter. Den strafbare handling var altså både marginal men også uden konsekvens.
Dømmer man efter reglerne (som Leander siger), så er det straffe.
Dømmer man efter hvad reglerne burde være, så er det ikke straffe.
EDIT - klipper fra Leanders opsummering:
Til gengæld var det meget svært at se hvorfor VAR-dommer Jakob Sundberg IKKE anbefalede straffe, da gæsternes Ouedraogo kom susende ind fra siden med en sand ishockey-blokering og lige akkurat fik snittet James Bogeres afslutning med det yderste af hænderne.
Det var i hvert fald hvad de langsomme gengivelser viste – LIVE var der ingen appeller for noget som helst, og det kan ikke forventes, at Mads Kristoffer Kristoffersen kan se så minimal en berøring som tilfældet er.
Den vigtigste røg fra pistolen er, at der tydeligvis er en bevægelse i Ouedraogos hånd, og selvom berøringen ER minimal, frikender det ikke OB-forsvareren for, at hans blokering sker med en arm, der gør hans krop unødvendigt bred.
Sundberg vil forsvare sig med, at billederne ikke utvetydigt viser klar hands på bolden. Det synes jeg nu, de gør.