New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 120K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Debat om VAR
Det er også en del af problemet: At det er ham selv der definerer, hvad der er en fejl. Totalt komiske Ali. Amatørernes vagtparade.

Jeg er ikke uenig:) MJ er et problem og systemet med ham i toppen er ikke godt nok, kan vist alle være enig om her..

Var ment lidt som en joke, omkring at der jo næsten bliver beskyldt for 2-3 fejl hver runde, på trods af nogen der kender reglerne, forklare hvorfor :)

I nat var der en afgørende kendelse fra dommeren, da VAR rummet kaldte ham ud for at se på en situation.

I første omgang havde dommeren givet frispark til Embolo (Schweiz) og et gult kort til Paredes (Argentina) men det var helt hen i vejret når man så den på tv. Rent film som vi har været vant til at se i årtier og oftest er gået ustraffet hen. Men lige her er der indført nye regler til VM turneringen og VAR må nu gribe ind. Det betød dommeren skulle se den igen, kunne se filmen og derefter præsentere Embolo for et gult kort - da han havde et i forvejen, for en halvgrim tackling, betød det tidligt i bad. Manden var naturligvis knust men han opsøgte det selv, så det er svært at have medlidenhed med ham - tænker det var ren refleks, da det er sådan de alle har lært at spille.

Sjovt nok virkede det ikke som om der var de store protester fra Paredes, da han i første omgang fik det gule kort (i hvert fald ikke når man tænker han er fra Sydamerika). Måske han bare valgte at acceptere dommerens beslutning pr. automatik og havde glemt de nye regler ;) Det vil vi nok ikke se i fremtiden.

Best case så får vi mindre film i fremtiden🙏

I nat var der en afgørende kendelse fra dommeren, da VAR rummet kaldte ham ud for at se på en situation.

I første omgang havde dommeren givet frispark til Embolo (Schweiz) og et gult kort til Paredes (Argentina) men det var helt hen i vejret når man så den på tv. Rent film som vi har været vant til at se i årtier og oftest er gået ustraffet hen. Men lige her er der indført nye regler til VM turneringen og VAR må nu gribe ind. Det betød dommeren skulle se den igen, kunne se filmen og derefter præsentere Embolo for et gult kort - da han havde et i forvejen, for en halvgrim tackling, betød det tidligt i bad. Manden var naturligvis knust men han opsøgte det selv, så det er svært at have medlidenhed med ham - tænker det var ren refleks, da det er sådan de alle har lært at spille.

Sjovt nok virkede det ikke som om der var de store protester fra Paredes, da han i første omgang fik det gule kort (i hvert fald ikke når man tænker han er fra Sydamerika). Måske han bare valgte at acceptere dommerens beslutning pr. automatik og havde glemt de nye regler ;) Det vil vi nok ikke se i fremtiden.

Best case så får vi mindre film i fremtiden🙏

Det var så smukt ❤️.
Kæmpe divequeen der fik rødt og måtte stortudende i bad.
Paredes protesterede lidt, men ikke meget.

Jeg synes egentligt at Troels Bager-Thøgersen summerer det meget godt op her - det røde kort var mere værd for Lech Poznan end et mål. Derfor skal der også være meget stor sikkerhed for at der havde været mål i situationen, hvis man skal vise en målmand ud for sådan en forseelse.

Det betød reelt set, at AGF ikke kommer i Champions League i år, så man må da håbe at den finske dommer har det godt med sin kendelse i dag.

Ift dommeren/teamet i går, så er der også en sekvens efter ca 10 min, hvor vi har en klar holdesituation på Mikael Anderson på et hjørnespark - Det ser vi jo tit den slags, men linjen med at der er klart straffe hvis øjnene ikke er på bolden blev i hvertfald ikke overholdt - Ikke på noget tidspunkt har den Polske spiller øjne på bolden.

Så muligt der er rødt til Jesper Hansen fordi "det kan dømmes" - Men det kan holdesituation på Anderson så også, dette ved stillingen 0-0

Tvivlen kommer polakkerne til gode. Den bold er imø. 95% sikkerhed på vej ud over baglinjen for Palma.

Men reglerne er sådan og det var det samme med udvisningen af Tobias Anker mod FCM. Den tværaflevering han blokerede med hænderne var kun teoretisk endt hos FCM-spilleren bag ham. Med al sandsynlighed ikke en friløber. Samme princip gælder dog.

Diskuterbart ifht spillets "ånd" men helt efter bogen.

Tvivlen kommer polakkerne til gode. Den bold er imø. 95% sikkerhed på vej ud over baglinjen for Palma.

Men reglerne er sådan og det var det samme med udvisningen af Tobias Anker mod FCM. Den tværaflevering han blokerede med hænderne var kun teoretisk endt hos FCM-spilleren bag ham. Med al sandsynlighed ikke en friløber. Samme princip gælder dog.

Diskuterbart ifht spillets "ånd" men helt efter bogen.

Her er forskellen god, at JJA er foran målet men han tæller måske som en "målmand" i den henseende og derfor betragtes chancen som oplagt. De giver så ikke den store mulighed for Tingager for at komme retur selvom han også er derinde.
Jeg er ikke sikker på bolden var gået ud over baglinjen. Til gengæld syntes jeg det er dumt af JH - nu har forsvarerne efterhånden lært det og målmændene burde også lære det udenfor feltet. Det er simpelthen for dyrt, ikke at være bekendt med reglerne og agere indenfor rammerne.

Her er forskellen god, at JJA er foran målet men han tæller måske som en "målmand" i den henseende og derfor betragtes chancen som oplagt. De giver så ikke den store mulighed for Tingager for at komme retur selvom han også er derinde.
Jeg er ikke sikker på bolden var gået ud over baglinjen. Til gengæld syntes jeg det er dumt af JH - nu har forsvarerne efterhånden lært det og målmændene burde også lære det udenfor feltet. Det er simpelthen for dyrt, ikke at være bekendt med reglerne og agere indenfor rammerne.

Jeg synes entydigt, at det er Jesper Hansens fejl.

Pointen er bare, at når en spiller i meget høj fart, tæt på baglinien, generet af en modspiller (Hansen) lige får prikket i luften til den, er det meget sjældent, at det er ikke et langt træk ud over baglinien. Hansens berøring sænker jo boldens fart markant.

Hypotetisk er det dog.

Hvis ikke JH røre bolden med hånden er Lech spilleren alene med en spiller uden målmand...
Det er en oplagt scoringsmulighed
Ja, og det er en finte som mange har overset i kommenteringen af situationen. " Jamen, der var en spiller på vej inde bag ved". Men ved alle andre forseelser, hvor man får rødt kort som "sidste mand", er der altså også en spiller mere bagved. Og han må endda tage med hænder.

Jeg synes det er sammenligneligt med offside reglen, hvor der faktisk skal være to mand tættere på (eller på linje) end angriberen, før der ikke er offside. Det røde kort var helt ok.

Latest posts

Back