New posts

Cykling

• Thread starter Thread starter Guller
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 208K
Cykling
Jeg synes billedet fra de to seneste Tour sejre ser ud til at gentage sig i år, med Pogacar der er bedst i starten af løbet, uden for alvor at kunne slå et hul. Så lige nu går det nok helt efter Visma planen.

De ubekendte er om skaden har gjort at Vingegaard ikke kan holde kadencen, og om Visma er tilstrækkeligt stærke. De to ubekendt er det der gør løbet interessant igen i år, for havde Vingegaard haft ideelle forberedelser og et intakt hold, så havde han vundet rimeligt sikkert igen.
Jeg melder mig også som Pogi fan
For mig er han cyclingens svar på Messi.
Jonás virker som en súper sympatisk fyr of han fortjner det bedste.
Men Pogi er for mig next level.

Hvis vi kan konkludere noget fra Galibier, så har Visma ikke holdet til at sætte UAE under pres
Og jeg tror ikke Jonás henter mange sekunder hvis situationen gentager sig med Jonás va Pogi+4
For løbets Skyld håber jeg at tage feel.

Helt personligt gider jeg ikke doping diskussionen, men der er bestemt en rabbit-hul som man kan dykke ned I Hvis man søger på UAEs baskiske sportsdirektør.

Helt personligt gider jeg ikke doping diskussionen, men der er bestemt en rabbit-hul som man kan dykke ned I Hvis man søger på UAEs baskiske sportsdirektør.
Både han og Gianetti er desværre af den helt gamle, dodgy skole.

Også Grischa Niermann har indrømmet doping.

Det tager den tid, det tager, at udfase de tidligere syndere, og i mellemtiden må man bare krydse fingre for, at de er blevet klogere.

Heldigvis mødes hele snakken om doping med afsky af den nye generation af ryttere, og jeg er ikke i tvivl om, at feltet generelt er rent.

Jeg er altså positivt overrasket over Vingegaard, og jeg tror, han slår Pogacar ud fra følgende overvejelser.

1) Pogacar har en GT i benene. I nyere tid har det påvirket evnen til at restituere i TdF hos alle, der har forsøgt sig med en giro-tour double.

2) Pogacar er traditionelt dårligere i de høje bjerge i 3. Uge af en GT. Med en ekstra GT i benene, bliver den effekt alt andet lige forstærket.

3) Pogacar kommer ikke til at bruge asine super løjtnanter taktisk. Det er ikke en mulighed for Pogacar, at en holdkammerat skal vinde. Det er ikke en mulighed, at en af dem skal være i en position, hvor de er foran Pogacar. Og det er ikke en mulighed for UAE at gå imod Pogacars ønsker. UAE kommer til at sætte et højt pace med alle deres superhjælpere, og det er umiddelbart normalt til Jonas fordel.

4) Vingegaard er markant bedre, end jeg troede, han ville være. Pogacar kan ikke gøre en alvorlig forskel opad nu. Og Vingegaard smider ikke mere på enkelstarten, end han normalt kunne gøre på en tilsvarende enkelstart, hvis han havde haft en bedre optakt.

5) Vingegaards helt store styrke er hans restitution. Hver gang Pogi bliver en procent mere træt, bliver Jonas vel kun en halv procent mere træt.

6) Jonas har flere hjælpere, der potentielt bliver bedre gennem touren. Det er langt fra givet, han bliver så isoleret i uge 3.

7) Pogis hold er ikke et hold. Det er en samling af egoer, og der er tydeligvis allerede ting, der ikke er afstemt.

Det er langt fra givet, at Jonas vinder touren. Evenepoel ser også vildt skarp ud. Men jeg har svært ved at følge, at det skulle være klaphatsmentalitet at se Vingegaard som en sandsynlig vinder. Tvørtimod, er det vel nærmere Pogi-bias at være så sikker på, at han gør det, som i nyere tid kun er gjort af Pantani og Indurain, der begge øjensynligt havde mulighed for kunstig restitution undervejs.

Mads P er udgået. Forståligt nok men nu bliver sprinteretaperne om muligt for os danskere endnu mere kedelige at følge eller rettere for mit vedkommende så jeg i forvejen kun de sidste 5 km.

Ang. dopingsnakken så mistede jeg komplet lysten til at se flere Netflix sportsdokumentarer efter at de brugte en helt afsnit på at kraftig insinuere, Jonas var dopet, da han vandt enkeltstarten sidste år.
Det er samme medie, som i en tilsvarende sportsdokumentar om tennis ikke brugte så meget som et sekund på at nævne en af hovedrolle indehaverne, Zverev på det tidspunkt skulle i retten anklaget for fysisk vold mod en ekskæreste.

Jeg siger ikke, at det er klaphat at se Jonas som en sandsynlig vinder.

Til gengæld er din punktliste her et fint eksempel på, hvad jeg ser som klaphat. Lad mig forsøge med en anden vinkling:

Jeg er altså positivt overrasket over Vingegaard, og jeg tror, han slår Pogacar ud fra følgende overvejelser.

1) Pogacar har en GT i benene. I nyere tid har det påvirket evnen til at restituere i TdF hos alle, der har forsøgt sig med en giro-tour double.
2018 Froome og Dumoulin hhv. 1/2 i Giroen og 3/2 i Touren. Kun slået af Geraint Thomas.

Pogi er i en anden klasse imø.

Og ja, det slider, men en punkteret lunge er heller ikke ligefrem optimalt.
2) Pogacar er traditionelt dårligere i de høje bjerge i 3. Uge af en GT. Med en ekstra GT i benene, bliver den effekt alt andet lige forstærket.
Fair pointe, men uden forbehold for Jonas' og holdets tilstand
3) Pogacar kommer ikke til at bruge asine super løjtnanter taktisk. Det er ikke en mulighed for Pogacar, at en holdkammerat skal vinde. Det er ikke en mulighed, at en af dem skal være i en position, hvor de er foran Pogacar. Og det er ikke en mulighed for UAE at gå imod Pogacars ønsker. UAE kommer til at sætte et højt pace med alle deres superhjælpere, og det er umiddelbart normalt til Jonas fordel.
Jeg er uenig i, at det er en fordel for Jonas, men det vigtigste er ordet "normalt". Jonas er ikke på "normal", og det samme gælder holdet.
4) Vingegaard er markant bedre, end jeg troede, han ville være. Pogacar kan ikke gøre en alvorlig forskel opad nu. Og Vingegaard smider ikke mere på enkelstarten, end han normalt kunne gøre på en tilsvarende enkelstart, hvis han havde haft en bedre optakt.

Hvordan kan vi konkludere, at Pogi ikke kan gøre en forskel opad? Det gjorde han forleden.
5) Vingegaards helt store styrke er hans restitution. Hver gang Pogi bliver en procent mere træt, bliver Jonas vel kun en halv procent mere træt.

En Jonas i topform.
6) Jonas har flere hjælpere, der potentielt bliver bedre gennem touren. Det er langt fra givet, han bliver så isoleret i uge 3.

De kan lige så potentielt blive dårligere.
7) Pogis hold er ikke et hold. Det er en samling af egoer, og der er tydeligvis allerede ting, der ikke er afstemt.

Det er en samling superstjerner, som ikke har megen erfaring med at hjælpe 100 %, så det kan sagtens være, der skal arbejdes lidt på det.
Det er langt fra givet, at Jonas vinder touren. Evenepoel ser også vildt skarp ud. Men jeg har svært ved at følge, at det skulle være klaphatsmentalitet at se Vingegaard som en sandsynlig vinder. Tvørtimod, er det vel nærmere Pogi-bias at være så sikker på, at han gør det, som i nyere tid kun er gjort af Pantani og Indurain, der begge øjensynligt havde mulighed for kunstig restitution undervejs.

Jeg er ikke sikker på, at Pogi vinder, men hvis nogen kan lave doublen, er det ham eller Jonas, og i år er forholdene meget gunstige ift. at vinde Touren, så derfor er han min favorit til sejren.

Jeg har efter bedste evne forsøgt at tydeliggøre pointen med klaphatten, og jeg håber ikke, det fremstår konfrontatorisk. Det er jeg slet ikke interesseret i.

Både han og Gianetti er desværre af den helt gamle, dodgy skole.

Også Grischa Niermann har indrømmet doping.

Det tager den tid, det tager, at udfase de tidligere syndere, og i mellemtiden må man bare krydse fingre for, at de er blevet klogere.

Heldigvis mødes hele snakken om doping med afsky af den nye generation af ryttere, og jeg er ikke i tvivl om, at feltet generelt er rent.
Nej man må håbe at du har ret, det er dog bekymrende at alle rekorder op ad de største bjerge bliver slået i disse år, også dem sat af døbte dopingsyndere som Armstrong, Pantani og Ulrich. Så et eller andet foregår der nok, det ville være naivt at tro andet efter alle de afsløringer der historisk har været, men det er måske ikke medicinsk snyd længere.

Jeg er ikke sikker på, at Pogi vinder, men hvis nogen kan lave doublen, er det ham eller Jonas, og i år er forholdene meget gunstige ift. at vinde Touren, så derfor er han min favorit til sejren.

Præcis. Jeg synes ikke, det giver så meget mening at fremhæve historien, når situationen i år er imo meget anderledes. Jeg har sjældent set en rytter vinde en GC så nemt som Pogacar vandt Giroen, der var vitterlig svære etaper, hvor han sad og kedede sig, fordi ingen kunne eller ville angribe. Sammenholdt med Jonas har været ude i næsten 3 måneder og et Visma hold plaget af afbud og styrt, så er chancen for the double større end sjældent set.

Jonas kan vinde men imo er Pogacar storfavorit og det har jeg ment ligesiden Grand Depart. Der er simpelthen for meget der skal lykkes endnu mere for Visma og Jonas til, at jeg kan tro andet.

Nej man må håbe at du har ret, det er dog bekymrende at alle rekorder op ad de største bjerge bliver slået i disse år, også dem sat af døbte dopingsyndere som Armstrong, Pantani og Ulrich. Så et eller andet foregår der nok, det ville være naivt at tro andet efter alle de afsløringer der historisk har været, men det er måske ikke medicinsk snyd længere.
Mit indtryk er, at der har været gigantiske teknologiske landvindinger siden Armstrong-æraen.

Ernæring er en stor del af det, mens udstyr, lettere cykler og et stort fokus på aerodynamik ligeledes har rykket grænserne for normalen.

Bruger man færre kræfter i løbet af en etape, kan man vel køre hurtigere opad til sidst - på en meget lettere cykel.

Men vi ser også flere supermandskaber, som bare sætter sig på linje og banker igennem, hvor mn førhen måske mere så mand mod mand, og hvor hjælperne typisk faldt fra tidligere. Tjek en bjergetape fra 90'erne på Youtube. Favoritterne kører nærmest bred front side om side i meget tunge gear. Det er meget anderledes.

Mit indtryk er, at der har været gigantiske teknologiske landvindinger siden Armstrong-æraen.

Ernæring er en stor del af det, mens udstyr, lettere cykler og et stort fokus på aerodynamik ligeledes har rykket grænserne for normalen.

Bruger man færre kræfter i løbet af en etape, kan man vel køre hurtigere opad til sidst - på en meget lettere cykel.

Men vi ser også flere supermandskaber, som bare sætter sig på linje og banker igennem, hvor mn førhen måske mere så mand mod mand, og hvor hjælperne typisk faldt fra tidligere. Tjek en bjergetape fra 90'erne på Youtube. Favoritterne kører nærmest bred front side om side i meget tunge gear. Det er meget anderledes.
Præcis. Ernæring både i træning er rykket enormt bare de sidste 5-7 år. De får betydeligt flere kalorier både til træning men især under løb. Gør en kæmpe forskel.

Den diæt de kørte i 90'erne og 00'erne kunne de jo kun holde til, fordi de var dopede til op over begge ører. Uden doping ville du ikke kunne træne ordentligt efter få uger og du ville konstant blive syg.

Og udover aerodynamik, som betyder noget mindre i bjergene, så er dækkene blevet markant hurtigere de seneste år. Vil tro de sparer 10-15 watt når de kører opad ift. for 10 år siden. Og det bliver nok fordoblet, hvis ikke mere, når der kommer ny asfalt på, som sker fra tid til anden på bjergvejene.

Det handler måske om, hvilke briller man påfører sig, men imø er man særligt på TV 2 ret gode til at vælge det positive narrativ - og det er også til at forstå. Jeg mener blot, at billedet både er langt mere nuanceret, men også dystert, når det gælder udsigten til dansk sejr.

Tv2 er forfærdelige til den slags men de har også et produkt de skal sælge ;) Jo mere de kan tale danskerne op - jo flere ser sikkert løbet.

Derudover syntes jeg også vi skal hylde danske topatleter - så for mig gør det ikke så meget. Han har altså vundet Touren flere gange og flere gange end Pogacar. Måske der kan udlignes.

Billedet er selvfølgelig nuanceret men på den anden side, så havde du nok samme holdning sidste år. Det var der en meget stor del som havde på de internationale fora. Hold op der blev skudt efter Vingegaard og Vismas taktik. Debattørerne gik jo helt i selvsving undervejs og især da deres "helt" døde med støvlerne på.

Det var alt fra at Vingegaard kun kunne sidde på hjul, Visma havde ikke forstået noget med deres taktik osv. osv. Det var faktisk et studie værd i sofatrænere af allerværste skuffe.

Jeg melder mig også som Pogi fan
For mig er han cyclingens svar på Messi.
Jonás virker som en súper sympatisk fyr of han fortjner det bedste.
Men Pogi er for mig next level.

Han er en fantastisk cykelrytter og kan så meget i forskellige terræner. Det er lige før det er for meget men det er fedt at se det kan lade sig gøre. Pogi er next level på mange områder men det er måske også det der gør, at han ikke kan vinde Touren mod en Jonas i topform - han mangler simpelthen hans Mojo i den sidste uge. Det er spændende om han kan bygge det på eller om Vingegaard reelt er på et lavere niveau i år, end han har været de sidste år.
Jeg tror Visma har underspillet ham i år, for at skabe tvivl men det må tiden vise når der kommer en dokumentar:D

Han har altså vundet Touren flere gange og flere gange end Pogacar.
Ahem, nej. ;)

Billedet er selvfølgelig nuanceret men på den anden side, så havde du nok samme holdning sidste år. Det var der en meget stor del som havde på de internationale fora. Hold op der blev skudt efter Vingegaard og Vismas taktik. Debattørerne gik jo helt i selvsving undervejs og især da deres "helt" døde med støvlerne på.
Jeg vil meget nødigt tages til indtægt for andres ytringer, må jeg nok sige.

Nå, men så vandt Girmay minsandten igen. Så stikker det sikkert helt på TwiX lige nu, men jeg magter ikke lige at tjekke.

Etapen i morgen har vel potentiale til at blive den mest skuffende. Det kan sagtens ende i en spurt, men lad os da håbe på noget action. Mon ikke der bliver kamp om at ramme udbruddet?

2-2 vinge vs Pogi hvis jeg husker rigtigt.
Imorgen kan vel blive baade og - det kan blive spraengt til atomer a la roubaix eller det kan ende med udbrud og GC dregene kommer samlet til maal.
Jeg synes generelt vi har en (for) stor tendens til at vurdere ryttere en mod en, jeg gor det ogsaa selv - men cykling er i meget hoj grad en hold sport.
Vinge kan sagtens, og bliver forhaabentligt staerkere i lobet af touren - men hvis det ikke er bund i holdet, saa er der altsaa kun saa meget der kan gores.
Jeg ser det med Eurosport med Sean Kelly, og de navnte at Wout var med, men maalet var OL, laporte virker ogsaa undervaeldende.

Jeg siger ikke, at det er klaphat at se Jonas som en sandsynlig vinder.

Til gengæld er din punktliste her et fint eksempel på, hvad jeg ser som klaphat. Lad mig forsøge med en anden vinkling:

2018 Froome og Dumoulin hhv. 1/2 i Giroen og 3/2 i Touren. Kun slået af Geraint Thomas.

Pogi er i en anden klasse imø.

Og ja, det slider, men en punkteret lunge er heller ikke ligefrem optimalt.

Fair pointe, men uden forbehold for Jonas' og holdets tilstand

Jeg er uenig i, at det er en fordel for Jonas, men det vigtigste er ordet "normalt". Jonas er ikke på "normal", og det samme gælder holdet.

Hvordan kan vi konkludere, at Pogi ikke kan gøre en forskel opad? Det gjorde han forleden.

En Jonas i topform.

De kan lige så potentielt blive dårligere.

Det er en samling superstjerner, som ikke har megen erfaring med at hjælpe 100 %, så det kan sagtens være, der skal arbejdes lidt på det.

Jeg har efter bedste evne forsøgt at tydeliggøre pointen med klaphatten, og jeg håber ikke, det fremstår konfrontatorisk. Det er jeg slet ikke interesseret i.

Det er bestemt ikke konfrontatorisk. Jeg bryder mig dog ikke om klaphatsanalogien, men fred være med det.

Det er en fair pointe med Thomas/Froome/Dumolin. Men Jonas er også længder over Thomas niveau på hans peak.

Vi ved ikke, hvor langt Jonas er fra normal. For mig at se, er han tættere på end forventet.

Han bliver sat med otte sekunder opad og en masse mere på mere eller mindre flad vej. Otte sekunder var den forskel, Pogi kunne gøre opad.

Alt historik viser, at Pogi bliver dårligere og at Jonas bliver bedre som touren skrider frem. Der er for mig at se, ingengrund til at antage, at historien ikke skulle gentage sig ift. Pogi. Min overbevisning er bare, at Vingegaaard er relativt tæt på topform.

Man kan ikke køre sig i form, men man kan time sit peak til uge tre af en GT. Det er svært, når man har kørt Giro i forvejen.

Der er for mig at se, ingengrund til at antage, at historien ikke skulle gentage sig ift. Pogi.

Jeg synes ellers en punkteret lunge og 3 måneders løbspause er grund nok til at antage, Jonas ikke genvinder Touren eller i hvert fald tvivle.
Jonas har vundet de sidste 2 år blandt andet pga. en minutiøs forberedelse, den har han af gode grunde ikke haft i år, det er jo ikke bare pga. restitution men også et bedre markant bedre hold.

Men vi får at se, hvem som er mindst ramt i uge 3. Måske ender det alligevel med Evenepoel, fordi Jonas og Pogacar har for meget øje på hinanden, måske vinder Jonas fordi Pogacar igen har en etape eller 2 hvor hovedet er oppe i røven men jeg synes nu, der er grund nok til at tvivle.

Jeg synes ellers en punkteret lunge og 3 måneders løbspause er grund nok til at antage, Jonas ikke genvinder Touren eller i hvert fald tvivle.
Jonas har vundet de sidste 2 år blandt andet pga. en minutiøs forberedelse, den har han af gode grunde ikke haft i år, det er jo ikke bare pga. restitution men også et bedre markant bedre hold.

Men vi får at se, hvem som er mindst ramt i uge 3. Måske ender det alligevel med Evenepoel, fordi Jonas og Pogacar har for meget øje på hinanden, måske vinder Jonas fordi Pogacar igen har en etape eller 2 hvor hovedet er oppe i røven men jeg synes nu, der er grund nok til at tvivle.
At nævne Evenepoel som evt vinder...ak, ak....den mand slutter mere end 10 min efter vinderen, uanset hvem det så er...han kan slet, slet ikke være nok med i "bjergern"

Latest posts

Back