New posts

Cykling

• Thread starter Thread starter Guller
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 207K
Cykling
Jeg byttede om på VM og OL, men i optakten til sæsonen sagde han at VM var sæsonens store mål:

"Asked if his goal was to win the Giro d'Italia for the first time or to win the Tour de France for a third time, Pogačar said he placed a higher priority on the UCI Road World Championships held in Zurich in September.

"World Championships, also Olympics is a good goal, but it's not set in stone. It's not a perfect parcours for me, but you never know. It's going to be a really hard race because there are not big teams in the Olympics so it can be almost like gambling, no? If you're in good shape there, you can win, or you can DNF. The Olympics are a bit so-so, but for sure, the World Championships is one of the big goals next year.""

Og som sagt har hans sæsonopbygning peget entydigt på, at han nedprioriterede Touren.

Ift. hans hold er jeg naturligvis enig i, at det er sindssygt stærke ryttere, men det er ikke et hold, der er særligt godt egnet til at kontrollere løbet. Især ikke på de flade/kuperede etaper. Så hvis Pogacar kommer i problemer pga. punktering, i sidevind e.lign. kan jeg ikke rigtigt se, hvem det er der skal lukke hullet for ham. Især ikke mod et Visma-hold som ser frygtindgydende ud på den slags etaper.

Men det bliver super spændende for selv hvis Jonas er i storform har han ikke holdet til at køre samme taktik som de seneste par år, hvor de tydeligt er gået efter at få Pogacar til at forbrænde så mange kcal som muligt så han til sidst knækkede. Hørte en super spændende podcast om det for nylig hvor Bora's kostekspert fortalte om det. Basalt set har Visma udnyttet, at større ryttere har behov for at spise mere, så over tre uger har Pogacar sværere ved at fylde depoterne op end Vingegaard har - især når løbet bliver kørt super hårdt fra start til slut. Og kombineret med UAEs mindre systematiske tilgang til kosten, var det primært det der knækkede ham sidste år.
Forrige år vel 😀

Wellens og Politt er fremragende klassikertyper, og Pogi selv kan såmænd også smadre watt ud på flad. Selv Soler kan vel forventes at have en sådan opgave. Ingen alarm herfra.

Jonas havde vist the shits i starten af Vueltaeb, og derfor bøvlede han også med det.

Ift. sidste år så var Jonas meget stærk, men Pogi kørte også over evne i to uger, fordi han bare er så forbandet god.

Ja, Jonas har en fordel i de højeste bjerge og i tredje uge, særligt på ITT, men alle andre steder står der fordel Pogačar. De er super godt matchede!

Ja, Jonas har en fordel i de højeste bjerge og i tredje uge, særligt på ITT, men alle andre steder står der fordel Pogačar. De er super godt matchede!
Problemet er jo bare, at det ikke er et regnskab, der går op. Jonas har en fordel på de parametre, som man vinder TdF på. Tadej har en fordel på alle de parametre, som man ikke vinder TdF på.

Derudover tror jeg heller ikke, at Vingen har grund til at frygte grusetapen, da han har det perfekte hold til den, i skarp kontrast til UAE-truppen.

Problemet er jo bare, at det ikke er et regnskab, der går op. Jonas har en fordel på de parametre, som man vinder TdF på. Tadej har en fordel på alle de parametre, som man ikke vinder TdF på.

Derudover tror jeg heller ikke, at Vingen har grund til at frygte grusetapen, da han har det perfekte hold til den, i skarp kontrast til UAE-truppen.
Jonas i topform
Umiddelbart bliver det en Jonas som jagter topform
Jeg håber han overrasker
Jeg ser Pogi som den klare favorit

Jeg køber ikke helt den med at Jonas er totalt overlegen på enkeltstarten. UAE lukker mere og mere af udstyrshullet hvert år (som for et par år siden var enormt og nok kostede 1-1,5 minut på hver enkeltstart) og den fænomenale enkeltstart sidste år var langt hen ad vejen båret af at Jonas kendte ruten til punkt og prikke og derfor teknisk vandt enormt meget tid og sparede voldsomt mange kræfter. Den afgørende enkeltstart i år køres i Pogacars baghave og Jonas kan grundet sit styrt næsten ikke have nået at forberede sig lige så godt som sidste år.

Fuldstændig uenig. Vi er ikke i halvfemserne, hvor 125km flad enkeltstart oftest afgjorde sagerne.

Det eneste sted, Jonas med 100 % sikkerhed overgår Pogi, er restitution. I første uge slår Pogi Jonas alle steder. Også i 2500 meters højde.

Fuldstændig uenig. Vi er ikke i halvfemserne, hvor 125km flad enkeltstart oftest afgjorde sagerne.

Det eneste sted, Jonas med 100 % sikkerhed overgår Pogi, er restitution. I første uge slår Pogi Jonas alle steder. Også i 2500 meters højde.
Synes også godt vi kan sætte varme på listen. Er det 30+ grader lider Pogacar mere end Vingegaard. Omvendt er han flyvende i dårligt vejr.

Nej det plejer jo ikke, at være enkeltstarterne, der afgør det (det var det bare lidt sidste år, og med en kuperet én som 21. etape kunne det også blive det i år), men derimod de hårde etaper med de høje bjerge... Hvor Vingegaard er langt bedre end Pogacar!

I tredje uge. Det er altså en afgørende detalje.
Vingegaard kom i mål 2 minutter og 50 sekunder før Pogacar på etape 11 i 2022. Han er bare bedre i de høje bjerge! Det er ikke noget problem, hvis det er i tredje uge, men det er heller ikke nødvendigt. Sidste år var hele planen jo også lagt omkring enkeltstarten og Col de la Loze, fordi ruten ellers var som skabt til Pogi - det kunne meget vel tænkes, at Vingegaard havde taget et par minutter tidligere i løbet, hvis han havde haft muligheden.

Jeg tror Pogacar ender med at være 1 min foran efter den første uge (primært små huller og bonussekunder) og så skal Jonas Jagte. Min største frygt på Vingegaards vegne, er grus etapen. For selvom holdet er enormt godt til netop den etape, så skal man også selv træde, og der er Pogacar jo bare verdens bedste, og mig bekendt er der hviledag bagefter, hvorfor han går helt dybt den dag.
Spørgsmålet er så hvor meget Vingegaard er efter, for jeg er sikker på at han i 3.uge er bedst.

Evenepool frygter jeg ikke i de høje bjerge, der er begrænsninger på ham - også på restitutionen.
Roglic er farlig, men jeg tænker bare at han på en eller anden måde styrter igen.

Tror faktisk mere på Yates/Almeida eller Rodriquez som sidste mand på podiet end de to andre.

Desværre tror jeg også det er Pogacar år, så poidet må blive

Pogacar
Vingegaard
Rodriquez

Jeg tror Pogacar ender med at være 1 min foran efter den første uge (primært små huller og bonussekunder) og så skal Jonas Jagte. Min største frygt på Vingegaards vegne, er grus etapen. For selvom holdet er enormt godt til netop den etape, så skal man også selv træde, og der er Pogacar jo bare verdens bedste, og mig bekendt er der hviledag bagefter, hvorfor han går helt dybt den dag.
Spørgsmålet er så hvor meget Vingegaard er efter, for jeg er sikker på at han i 3.uge er bedst.

Evenepool frygter jeg ikke i de høje bjerge, der er begrænsninger på ham - også på restitutionen.
Roglic er farlig, men jeg tænker bare at han på en eller anden måde styrter igen.

Tror faktisk mere på Yates/Almeida eller Rodriquez som sidste mand på podiet end de to andre.

Desværre tror jeg også det er Pogacar år, så poidet må blive

Pogacar
Vingegaard
Rodriquez
Ja, grusetapen bliver spændende. Som jeg husker profilen er der ikke mange højdemeter (modsat Strade Bianche).

Vingegaard har holdet men Pogacar har evnerne og erfaringen. Kan ende med at komme an på tilfældigheder - punkterer Pogacar på et kritisk tidspunkt er der ikke meget hjælp i hans hold til at komme tilbage. Og mange af de øvrige klatrere, som kunen være podiekandidater kan tabe seriøst meget tid.

Mit bud på tredjepladsen er, delvist af nostalgiske årsager, Bernal.

punkterer Pogacar på et kritisk tidspunkt er der ikke meget hjælp i hans hold til at komme tilbage.
Jeg må igen sige, at jeg er helt uenig. Wellens og Politt, Almeida og Ayuso, Soler og Sivakov, de kan alle smadre igennem på grusetapen. Det er næsten kun Yates, jeg ser som måske svag i det terræn. Normalt ville WvA, Laporte, Jorgensen, Benoot trumfe alle andre, men det er en stækket flok, der har bøvlet med skader mere eller mindre hele foråret. Jeg ser det som fordel Pogacar, fordi han har alle mand friske.

Men det er klassisk Coupe de France-terræn. Ret bløde stigninger af ikke alt for lang varighed og så et fladt stykke ind mod mål. 2000 højdemeter. Der skal køres allerede på Chacenay med 80 til mål, hvis der skal laves rigtig rav i den, men med et udbrud afsted vil det måske først rigtig eksplodere på stykke syv. Hvem ved, om Pogi kunne finde på at hoppe med, hvis MvdP smutter? Det bør blive en fed etape, som skal ses i fuld længde.

tour-de-france-2024-stage-9-final-km-2ca95d5dd1.jpg

Jeg må igen sige, at jeg er helt uenig. Wellens og Politt, Almeida og Ayuso, Soler og Sivakov, de kan alle smadre igennem på grusetapen. Det er næsten kun Yates, jeg ser som måske svag i det terræn. Normalt ville WvA, Laporte, Jorgensen, Benoot trumfe alle andre, men det er en stækket flok, der har bøvlet med skader mere eller mindre hele foråret. Jeg ser det som fordel Pogacar, fordi han har alle mand friske.

Men det er klassisk Coupe de France-terræn. Ret bløde stigninger af ikke alt for lang varighed og så et fladt stykke ind mod mål. 2000 højdemeter. Der skal køres allerede på Chacenay med 80 til mål, hvis der skal laves rigtig rav i den, men med et udbrud afsted vil det måske først rigtig eksplodere på stykke syv. Hvem ved, om Pogi kunne finde på at hoppe med, hvis MvdP smutter? Det bør blive en fed etape, som skal ses i fuld længde.

View attachment 3410
Vi behøver jo heller ikke blive enige:)

Wellens og Pollitt er stærke i det terræn, men som jeg ser det er bakkerne for korte og flade for typer som Soler, Ayuso og Almeida. Sivakov er for mig ét stort spørgsmåltegn. Og så kommer bakkerne tidligt på etapen. Det er jo de sidste 50 flade km. der er de kritiske og der vil jeg noget hellere have Vismas hold, selv om de ikke har haft den bedste optakt.

Der må i øvrigt være noget nær odds 1,01 på at Roglic styrter på den etape.

Fantastisk og velunderbygget diskussion fra alle sider - jeg er vild med det:love:

Der bliver så mange ting at forholde sig til i forbindelse med årets tour og den virker total uforudsigelig.

I sidste ende tror jeg på Vingegaard knækker Pogacar i uge 3 selvom han vil være bagud det meste af Touren. Jeg tror de har underspillet hans form og han ikke ville deltage, hvis den var halvdårlig. Han er der for at vinde.

Latest posts

Back