New posts

Superligaen 2025/2026

  • Thread starter Thread starter cph
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 349K
Superligaen 2025/2026
Men det generationsskifte består i at stille med nøjagtig samme trup som tabte hele foråret.

Jeg siger ikke vi er det dårligste hold i ligaen, men hvor mange fra vores hold lige pt ville vores konkurrenter tage?

PM, NP, Dalsgaard, JH, Kahl, Beijmo.og Bech, ville de bare glide ind i startopstillingen ved de 9 hold som ligger over os? (Fraregnet Fredericia).

CV skal hente en målmand, en 6er og en angriber, gør han ikke det så frygter jeg vi kommer til at hænge med røven i vandskorpen.
Vi har heller ikke samme trup. Vi har mistet blandt andet Power og Brandhof, hvis minutter skal tages af de unge.

Kunsten som ung er, at gribe chancen når man får den.

Jeg er temmelig sikker på, at Beijmo, Kahl og Bech ville starte mange andre steder.

Om man foretrækker NP frem for f.eks Gustav Grubbe, Tobias Sommer, Laurids Pedersen eller Mike Vestergård er jo nok meget en smagssag.
 
Men det generationsskifte består i at stille med nøjagtig samme trup som tabte hele foråret.
Jeg synes JP griber det fornuftigt an, ved ikke at lave revolutioner men evolutioner, på den base der fungerer godt for os. Så jeg tror ikke JH, NP, Bejimo og PM er startere for os om et halvt år.

Nogle af afløserne er nok i truppen - og så er der hentet et par stykker eller tre.
 
Jeg synes JP griber det fornuftigt an, ved ikke at lave revolutioner men evolutioner, på den base der fungerer godt for os. Så jeg tror ikke JH, NP, Bejimo og PM er startere for os om et halvt år.

Nogle af afløserne er nok i truppen - og så er der hentet et par stykker eller tre.
Jeg synes bestemt ikke Beijmo har spillet sig af. Der er nogle før ham - et par af dem nævner du.
 
Nej, men man kommer bagefter de hold, der kommer til at spille med i toppen. Point er det eneste der tæller.

Men hvordan tror du de point der skal til for et tophold kommer? Ved at spille dårligt og have 6 point efter 3 kampe eller ved at spille ganske fornuftigt og have 2 point?

Hold der spiller godt men på den korte bane taber vil på længere sigt få flere point end spille dårligt og vinde. Derfor er det alt for tidligt at finde høtyvene frem.

1754299408078.webp

Hvis udviklingen fortsætter, kommer vi ikke bare ud af krisen men også i top 6. Det er nærmest identisk med Davids bronzesæson. Spiller godt men kan ikke vinde men fordi spillets kvalitet var der, kom sejren også senere og vi gik fra nedrykningsplads til bronze.

Igen, Stay frosty.
 
Hold der spiller godt men på den korte bane taber vil på længere sigt få flere point end spille dårligt og vinde. Derfor er det alt for tidligt at finde høtyvene frem.
Hukommelsen er kort. Davids bronzesæson spiller vi godt, men får kun 2 point i de første 5 kampe før holdet (og især Bundu) tog fat.

Jeg tror på JP-projektet. Vi skal nok få vores point. Om det er nok til top 6 håber jeg. Ellers er der en pokalturnering og en fjolleplads at spille om.
 
Det er for mig langt vigtigere, at projektet peger fremad, end at vi rammer top seks.

Ganske bestemt. I den forbindelse synes jeg det er vigtigt, at vi også får nogle spændende spillere ind, som man kan se et perspektiv i.

Fx er det ikke meget perspektiv i truppens nuværende angribere og jeg synes også at vi defensivt står med en udfordring med en 32 årig Tingager der fortsat er rygraden - men er der nogen plan for hvem der skal afløse ham?
 
Ganske bestemt. I den forbindelse synes jeg det er vigtigt, at vi også får nogle spændende spillere ind, som man kan se et perspektiv i.

Fx er det ikke meget perspektiv i truppens nuværende angribere og jeg synes også at vi defensivt står med en udfordring med en 32 årig Tingager der fortsat er rygraden - men er der nogen plan for hvem der skal afløse ham?

Ift. angribere er jeg ikke nødvendigvis enig. Jeg ser perspektiv i Bech, Badji, Arnstad, ST og Emmery. I går så jeg endda også perspektiv i Serra. Jeg synes, der er masser af udviklingspotentiale i angrebet - spørgsmålet er, hvor meget, der kan forløses.
 
For mig er Arnstad, Emmery og ST ikke angribere. De er spændende offensive spillere - så der er jeg enig i at der noget perspektiv.

Jeg ser intet perspektiv desværre i Bech, som i min optik er meget begrænset i sine tekniske færdigheder - han er sgu lidt en knoldesparker for nu at bruge et let forståeligt ord. Kæmper godt, giver alt og en gæv fyr, men god det er han satme ikke.

Badji kan der måske være noget i, men der er ikke meget perspektiv i en spiller der ikke har vist han kan være fit for fight i mere end tre uger af gangen.

Serra har indtil videre været et totalt flop, men jeg bliver da positivt overrasket hvis han viser sig lidt brugbar.
 
Ganske bestemt. I den forbindelse synes jeg det er vigtigt, at vi også får nogle spændende spillere ind, som man kan se et perspektiv i.

Fx er det ikke meget perspektiv i truppens nuværende angribere og jeg synes også at vi defensivt står med en udfordring med en 32 årig Tingager der fortsat er rygraden - men er der nogen plan for hvem der skal afløse ham?
Forsvarer spiller ofte lidt flere år på højere niveau, og så længe vi holder fast i en 3-back kæde er det svært, at lære en ny styrmand op da nogle af de basale ting en styrmand skal gøre, kun kan gøres af den miderste i den kæde.

Linjesætning f.eks er jo i en 4-back kæde “på skift” alt efter hvor bolden er, hvor det i en 3-back kæde altid er den centrale forsvarer
 
Ganske bestemt. I den forbindelse synes jeg det er vigtigt, at vi også får nogle spændende spillere ind, som man kan se et perspektiv i.

Fx er det ikke meget perspektiv i truppens nuværende angribere og jeg synes også at vi defensivt står med en udfordring med en 32 årig Tingager der fortsat er rygraden - men er der nogen plan for hvem der skal afløse ham?
Ja da - Dalsgaard blev da hentet i sidste sæson ;)
 
Men hvordan tror du de point der skal til for et tophold kommer? Ved at spille dårligt og have 6 point efter 3 kampe eller ved at spille ganske fornuftigt og have 2 point?

Hold der spiller godt men på den korte bane taber vil på længere sigt få flere point end spille dårligt og vinde. Derfor er det alt for tidligt at finde høtyvene frem.

View attachment 5080

Hvis udviklingen fortsætter, kommer vi ikke bare ud af krisen men også i top 6. Det er nærmest identisk med Davids bronzesæson. Spiller godt men kan ikke vinde men fordi spillets kvalitet var der, kom sejren også senere og vi gik fra nedrykningsplads til bronze.

Igen, Stay frosty.
Når det gælder point, så ved man hvad man har og ved ikke en dyt om, hvad man får. Jeg advarer bare imod at blive for cocky med, at vi spiller bedre end de point vi får. Den har man hørt mange gange. Spørg bare AaB et cetera.
Vi skal forstærkes markant, for lige nu spiller vi primært med 7-kamps spillerne minus Anderson, og de er så mentalt mærkede, at anføreren lige har brændt tre straffespark. Manden der mentalt skal gå forrest, ligner mere et ringvrag, når han skal udtale sig.
JP gør det fint, men han kæmper med spillernes spøgelser. Holdet blev sgi regulært bange, da FCM fik en mand vist ud, for så plejer det jo at gå galt.
I mine øjne er rækken mere åben end nogensinde, så det er svært at pege på en bund. Og der er det farligt som klub at lulle sig i søvn med at det nok skal gå, når det er det mentale, der vakler. Der skal ny tro, håb og energi til. Nu.
 
Når det gælder point, så ved man hvad man har og ved ikke en dyt om, hvad man får. Jeg advarer bare imod at blive for cocky med, at vi spiller bedre end de point vi får.

Nu er jeg lidt grov men så forstår du ikke mekanismerne i fodbold. Point over tid kommer ikke af en tilfældighed, og i dag har vi nogle analytiske værktøjer som hjælper trænere - og os andre - til at forstå hvorfor de vandt eller tabte. Vi er langt forbi den tid, hvor analyse af en kamp var fordi et hold vandt fordi de scorede flere mål end modstanderen.


Den har man hørt mange gange. Spørg bare AaB et cetera.

Men det er heller ikke det jeg snakker om. Jeg pointerer, at det er alt for tidligt at være så negativ, fordi vi spiller rent faktisk fornuftigt OG skaber chancer nok til at kunne vinde. Fortsætter det spil og endda blive bedre vil vi også begynde at vinde kampe. Det siger historisk statistik meget tydeligt.
Men du har helt ret i, at på et tidspunkt skal der sejre til, hvad jeg og andre nu også gentagende gange har nævnt men tegnene til at det kan blive en fornuftig sæson, de er der og det må og skal JP og os andre holde fast i og ikke gå i panik.

Tilfældigheder kan afgøre en eller 2 kampe men det er aldrig tilfældigheder som afgør en sæson og indtil videre er det min påstand de manglende sejre er pga, mentalt sammenbrud end det er spillernes evner og JPs spillestil og taktik men forsætter den pavre pointhøst, så vil jeg give dig helt ret, at det er manglende kvalitet.
 
For mig er Arnstad, Emmery og ST ikke angribere. De er spændende offensive spillere - så der er jeg enig i at der noget perspektiv.

Jeg køber egentlig alle dine pointer. Men alligevel bliver jeg nød til at udfordre de fleste af dem.

Hvis Arnstad, Emmery og ST ikke er angribere - hvilket jeg fint kan følge - så spiller vi reelt set med en angriber. Så skal perspektivet i ham ikke nædvendigvis være videresalg eller lignende, Det kan også bare være en spiller, som gør de andre bedre. Vi kan starte med at udskifte PM med en bare lidt mobil spiller.

Jeg ser intet perspektiv desværre i Bech, som i min optik er meget begrænset i sine tekniske færdigheder - han er sgu lidt en knoldesparker for nu at bruge et let forståeligt ord. Kæmper godt, giver alt og en gæv fyr, men god det er han satme ikke.

Uenig. Jeg synes, han er god. Men han er ikke Laudrup. Der er rygter om interesse, så der er tilsyneladende et salgsperspektiv. Jeg tror også, han kunne blive en fin 9er for os.

Badji kan der måske være noget i, men der er ikke meget perspektiv i en spiller der ikke har vist han kan være fit for fight i mere end tre uger af gangen.

For det første var Badji fit for fight hele efteråret og store dele af foråret. Så jeg synes ikke, din karakteristik passer. For det andet var der f.eks. masser af perspektiv i Kevin Dick(s) og Lange Jan, selvom de kom med en skadeshistorik. Men derfor kan man selvfølgelig godt diskutere perspektivet i Badji alligevel.
 
Når det gælder point, så ved man hvad man har og ved ikke en dyt om, hvad man får. Jeg advarer bare imod at blive for cocky med, at vi spiller bedre end de point vi får. Den har man hørt mange gange. Spørg bare AaB et cetera.
Vi skal forstærkes markant, for lige nu spiller vi primært med 7-kamps spillerne minus Anderson, og de er så mentalt mærkede, at anføreren lige har brændt tre straffespark. Manden der mentalt skal gå forrest, ligner mere et ringvrag, når han skal udtale sig.
JP gør det fint, men han kæmper med spillernes spøgelser. Holdet blev sgi regulært bange, da FCM fik en mand vist ud, for så plejer det jo at gå galt.
I mine øjne er rækken mere åben end nogensinde, så det er svært at pege på en bund. Og der er det farligt som klub at lulle sig i søvn med at det nok skal gå, når det er det mentale, der vakler. Der skal ny tro, håb og energi til. Nu.
Jeg er helt med på din bekymring. Ligesom sejre avler sejre så kan det modsatte også gøre det på trods af godt spil. Skal også siges at vi tidligere har gjort os godt mod top hold og faldet igennem mod bunden.. Dog vil jeg fremhæve følgende stats:

- Flest brændte store chancer (straffesparkene tæller gevaldigt op)
- Næstflest positions in opposite box (flest er FCK)
- Flest kryds afleveringer
- 3 flest store chancer skabt
- Mest position
- Dårligst mht at vinde bolden på modstanderens halvdel
- 2 dårligst mht skud indenfor målrammen (Vores xG på 5,7 har vi scoret to mål på... Sønderjyske og OB har med 4,3/4,2 scoret 6 mål...)
- 2 dårligst mht xG conceeded. Dvs hvor mange mål er indkasseret i forhold til xG. Modstanderne har været ekstremt effektive

Meget tyndt grundlag indtil nu men mange af de stats vil man gerne ligge højt på (undtagen de to sidste)..

31 August bliver en vigtig dato for der har vi mødt FCK, OB, Vejle og Fredericia, transfervinduet lukker den 1 sep kl 23.59 og første landsholdspause startes. Står vi med lad os sige 3-5 point mere på det tidspunkt så bimler alle alarmklokker. Har vi taget 9 point så er sæsonen kommet godt fra land. Ekstrem vigtig August vi går ind i.
 
Nu er jeg lidt grov men så forstår du ikke mekanismerne i fodbold. Point over tid kommer ikke af en tilfældighed, og i dag har vi nogle analytiske værktøjer som hjælper trænere - og os andre - til at forstå hvorfor de vandt eller tabte. Vi er langt forbi den tid, hvor analyse af en kamp var fordi et hold vandt fordi de scorede flere mål end modstanderen.




Men det er heller ikke det jeg snakker om. Jeg pointerer, at det er alt for tidligt at være så negativ, fordi vi spiller rent faktisk fornuftigt OG skaber chancer nok til at kunne vinde. Fortsætter det spil og endda blive bedre vil vi også begynde at vinde kampe. Det siger historisk statistik meget tydeligt.
Men du har helt ret i, at på et tidspunkt skal der sejre til, hvad jeg og andre nu også gentagende gange har nævnt men tegnene til at det kan blive en fornuftig sæson, de er der og det må og skal JP og os andre holde fast i og ikke gå i panik.

Tilfældigheder kan afgøre en eller 2 kampe men det er aldrig tilfældigheder som afgør en sæson og indtil videre er det min påstand de manglende sejre er pga, mentalt sammenbrud end det er spillernes evner og JPs spillestil og taktik men forsætter den pavre pointhøst, så vil jeg give dig helt ret, at det er manglende kvalitet.
Du må gerne være lidt grov 😉. Men så vil jeg til gengæld citere dig selv: “Du forstår ikke mekanismerne i fodbold. Point over tid kommer ikke af en tilfældighed”. Du har helt ret. Det er derfor det her hold kun har vundet 1 kamp i de sidste 16 runder. Nej, og det er absolut ikke en tilfældighed. Over så lang tid 😳. “Den historiske statistik siger meget tydeligt”, at vi ikke kan vinde fodboldkampe. Og jeg kan godt tælle til det antal kampe, der svarer til en halv sæson. “Det er aldrig tilfældigheder der afgør en sæson”. Hvad med en halv?

Vi håber begge (og alle andre herinde) det bedste i hver kamp. Men nogle af ja-hattene herinde er så høje og store, at de er i fare for at falde ned over øjnene, så man har svært ved at se selv de vildeste resultat-stimer i øjnene. De her præstationer er helt uacceptable i en klub, der arbejder med en økonomi i vores størrelse. Så det skal man gøre noget ved nu. Alt andet er det modsatte af den berømte rettidige omhu. Hverken JP, spillerne eller vi skal gå i panik. Men den her spillertrup skal suppleres med nogle markante forstærkninger nu, så det mentale dødvande bliver sprængt i atomer af nye energi og kvalitet. Så kommer pointene i hus. Vi kan ikke blive ved med at vente på Godot. Eller skal der 18, 20 eller 25 kampe til med 1 sejr? Hvornår er “dit tidspunkt”?
 
Last edited:
For mig er Arnstad, Emmery og ST ikke angribere. De er spændende offensive spillere - så der er jeg enig i at der noget perspektiv.
Jeg synes ikke Arnstad er angriber, han er en midtbanespiller placeret langt fremme på banen. Emmery og Tchamche begge entydigt offensive spillere i min bog.

De er alle spændende på hver sin måde.

Arnstad har virkelig godt af en mere teknisk spillestil og kan skabe uro. Jeg lider stadig af en opfattelse af han ser bedre ud end han reelt er, men det kan data sikkert kurere. Han udfordrer mere, men jeg gætter på det aldrig bliver en reel kompetence. Han kan sparke, men jeg gætter på han aldrig bliver sådan rigtigt målfarlig. Han er meget god med bolden og i trafik - meget mere end jeg ville tro før kampen mod Randers, og endnu bedre mod FCM, så han kan for alvor lukke munden på mig, hvis han bliver ved og/eller vi får data der viser han skaber noget. Udfordringen er at han ikke er farlig i sig selv og dermed bliver en stopklods når han placeres for langt fremme, i stedet for at have flere foran sig, men den må JP få løst. Det var en underlig signing til Uwe-bold men langt mere meningsfyldt til JP-bold.

Emmery har ret interessante driblefærdigheder og slår gode indlæg. Dertil mod. Var der bare mere fart og/eller fysik. Han skabte gode ting også mod FCM, hvilket lover ret godt.

Jeg ser intet perspektiv desværre i Bech, som i min optik er meget begrænset i sine tekniske færdigheder - han er sgu lidt en knoldesparker for nu at bruge et let forståeligt ord. Kæmper godt, giver alt og en gæv fyr, men god det er han satme ikke.
Han er nok bedre til Uwe-bold end JP-bold, men jeg ser ham som mest målfarlige mand for AGF*, og når man underperformer på xG er det også udslag af lav/manglende kvalitet i afslutningerne.

Der hvor jeg synes Bech bliver underkendt er i rollen til at spille andre fri, ved at forlænge, hpppe over eller trække væk. Det gør han en del, men det mest synlige er når teknikken svigter ham, eller når han er påfaldende upåfaldende i længere stræk i kampene.

Jeg har et indtryk af Bech som meget stærk relationel. Det vil nok komme bedst til udtryk hvis han parres med en anden der kan udfordre mand-mand.

Jeg tænker egentlig Bech kan veksles til en spiller med bedre teknik. Men samtidig ser jeg ikke grund til at tage ham af holdet pt. Måske kan Jørgensen gøre det bedre, men jeg hørte ham beskrevet som mere Arnstad-agtig. Det er ikke negativt, men der skal også være noget målfarligt på holdet.

Badji kan der måske være noget i, men der er ikke meget perspektiv i en spiller der ikke har vist han kan være fit for fight i mere end tre uger af gangen.

Serra har indtil videre været et totalt flop, men jeg bliver da positivt overrasket hvis han viser sig lidt brugbar.
Nu kom Serra på banen og måske får han mere tid senere. Debatten har kørt længe, men jeg har ikke set Serra spille sig af holdet i den tid han har fået. Omvendt har jeg konstateret han ikke fik megen tid, ej heller på leje. Det er noget uforløst.

Jeg har ikke den store fidus til Badji, men han kan vi de dueller mange steder på banen ... og så mangle (evnerne) i feltet. Modsat Serra har Badji kun i få sekvenser givet mig indtryk af at være en god angriber i tiden på banen. Men måske er han også langt bedre til JP-bold?
---‐----‐----‐-

*målt i en kombination af evner som afslutter, kombineret med evnen til at komme til afslutning. PM vinder klart på 'ren afslutter'.
 

Latest posts

Back
Top