New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 387K
Status
Not open for further replies.
Eric svarer vel lidt til haus og albert i pris niveau havde vi ikke forlangt ca 12 mio + for de to ved salg? Og Albert og Haus har og kan også få pauser - ligesom Ting har fået, og NP og PO burde have haft i sidste sæson.
God pointe. Og måske ja.
Men Hausner havde vel kun "brug for pause" pga. sine småskader og ikke fordi han som sådan var kørt træt. Eller rettere blev han "kørt træt" pga. sine småskader.

Og Kahl kan jo få de samme skrub/småskader undervejs, som det er godt at have en gardering for.
Det nyttede jo heller ikke meget da vi havde Højer, at vi var så skrøbelige for skader under ham. Altså hvis Gersbach er klar, så 100% fint. Men jeg vil gerne have en som er mere driftsikker. Juelsgård/Lund er muligvis stabile, men ikke oplagte som wingbacks af mange grunde over en længere periode på de næste 2-3 år (alene pga. alder/manglende fart).
Men altså en erstatning i Munksgaard-klassen til at komme ind i stedet for Gersbach ville give en mere stabil situation, da Gersbach jo bare er for usikkert et kort.

Nej jeg bruger det som eksempel.
Og jeg har læst mange forskellige udlægninger af det. Men når det er en præstationsbetinget kontrakt som PC fik indført over hele linjen, så er det jo altså ikke bare den nedryknings-klausul som JN fik indført helt til at starte med.

Hvad præcis præstationsbetinget dækker over ved jeg ikke 100%.
Men jeg er ikke så meget i tvivl om at der er konkurrence-elementer i kontrakterne. Altså at der er noget om hvor meget de spiller/bliver udtaget.

Der kan måske være tale om både/og?
Jeg tror også, at der må være både en kollektiv og en individuel del.

Da AGF gik over til de præstationsbetingede kontrakter var det en virkelig god nyhed. Så længe vi lå og rodede i nedrykningsspillet var det en fordel for klubben. De sidste par år tror jeg dog at ændringen må have været til spillernes fordel. Jeg gætter på at man må have lavet en deal med spillerne, så der var break-even på lønnen, hvis vi nåede vores målsætning og selvfølgelig mere oveni, hvis vi skulle slutte som nr. 3 eller 4. Den aftale (målsætning i kontrakten) kan så sagtens være blevet strammet efter 19/20-bronzesæsonen, inden Jevtovic kom hertil.

Det er vel der Lund kommer ind i billedet - hvis vi antager at Kahl spiller 80-90% af kampene.
Men der synes jeg ikke Lund er god nok på venstre wingback. Jeg er med på at han kan "varetage" pladsen. Men er Lund ligeså god på venstre back som Munksgaard er på højre? Det er måske op til den enkelte at vurdere. Jeg tænker mere Lund skal være 3.valg på den plads, og 3.valg på højre back, og 5. valg i 3-backkæden (svarer til 3.valg, da TK2 og evt. Juelsgård/en fit Backman skal stå foran ham der).

Last edited:
God pointe. Og måske ja.
Men Hausner havde vel kun "brug for pause" pga. sine småskader og ikke fordi han som sådan var kørt træt. Eller rettere blev han "kørt træt" pga. sine småskader.

Og Kahl kan jo få de samme skrub/småskader undervejs, som det er godt at have en gardering for.
Det nyttede jo heller ikke meget da vi havde Højer, at vi var så skrøbelige for skader under ham. Altså hvis Gersbach er klar, så 100% fint. Men jeg vil gerne have en som er mere driftsikker. Juelsgård/Lund er muligvis stabile, men ikke oplagte som wingbacks af mange grunde over en længere periode på de næste 2-3 år (alene pga. alder/manglende fart).
Men altså en erstatning i Munksgaard-klassen til at komme ind i stedet for Gersbach ville give en mere stabil situation, da Gersbach jo bare er for usikkert et kort.
Man kan i hvert fald sige man altid skal have et godt 2. valg som også kan presse - også et acceptabelt 3. valg, de kan jo begge være ude som vi så med højer og gers, hvor vi måtte spille diks og julle på vb.

Optimalt kan spillerne bruges på 2-3-4 positioner, og ser godt Gers kunne tage venstreforsvar bedre end Julle kan tage wingbacken, så om et år vil jeg hellere beholde Gers end Julle som trupspiller. Bedre kvalitet, ung og potentiale - hvis han ellers kan vise han kan holde sig fit et år.

PS - ja heller ikke lige til på forhånd at vide hvem af spillerne der får brug for en pause pga form, skader osv - men der skal bare være nogen klar. Men tænker da også generelt at Dawids 11 første sidder ret sikkert, hvis de ellers leverer.

Men der synes jeg ikke Lund er god nok på venstre wingback. Jeg er med på at han kan "varetage" pladsen. Men er Lund ligeså god på venstre back som Munksgaard er på højre? Det er måske op til den enkelte at vurdere. Jeg tænker mere Lund skal være 3.valg på den plads, og 3.valg på højre back, og 5. valg i 3-backkæden (svarer til 3.valg, da TK2 og evt. Juelsgård/en fit Backman skal stå foran ham der).

Nu bliver Lund jo foretrukket fremfor Munksgaard på HB pt., så dertil må svaret næsten være ja.

Måske det også kan være et tegn på, at Munksgaard er på vej videre.

Man kan i hvert fald sige man altid skal have et godt 2. valg som også kan presse - også et acceptabelt 3. valg, de kan jo begge være ude som vi så med højer og gers, hvor vi måtte spille diks og julle på vb.
Jep. Og det er derfor jeg mener at Juelsgård/Lund er gode at have i truppen fordi de er "flydende" 3.valg på flere pladser. Og det har en værdi. Men hvis TK2 er et kæmpe talent, og gør det super ved indhop (som er tilfældet) så skal TK2 selvfølgelig spille foran de to andre når der mangler en i backkæden.

Hvorfor spillede Lund så i Aalborg foran TK2?
Af flere grunde sikkert. Bl.a. fordi TK2 ikke har erfaring nok ift den type forsvar endnu, og fordi Lund har spillet rollen før i OB, og TK2 generelt skal køres lidt mere roligt ind. Hausner spillede jo heller ikke bare fast fra dag 1. Albert Grønbæk ej heller.

Men vi skal have en god nok reserve på hver plads til, at holdet ikke går i stykker ved en enkelt skade.
Det havde vi ikke i angrebet i foråret efter Helenius' afgang. Men det var mest pga. Mathias Jørgensens skade måske (ikke tilsigtet). Vi havde det ikke til Jon på venstrekanten, og var igen ikke tilsigtet da det jo skyldes Arzanis skade, og Jevtovic's status som fejlslagen erstatning/forsøg på opgradering af Ankersen.

Har vi en god og kompetent nok reserve for NP?
Duncan var på vej til det i hvert fald. Men han har jo slet ikke spillet i den nye sæson.
PO? Hvidt er talentfuld, men slår jo bare ikke helt til når han spiller andre pladser end PO/Amini-pladsen. Hvern som fremliggende 8'er eller 6'er har han været god nok. Han er ude med skade nu, og har ikke spillet stort set siden PO's ankomst. Vil det være bedre for AGF at have en Jon/Ankersen-situation på positionen, hvor vi henter en Fossum-type som kan komme ind for PO når PO trænger til pauser/give konkurrence?

Samme med NP. Samme med?
Hmm... Man kan hurtigt få gravet sig lidt ned i et hul :D

Nu bliver Lund jo foretrukket fremfor Munksgaard på HB pt., så dertil må svaret næsten være ja.

Måske det også kan være et tegn på, at Munksgaard er på vej videre.
På højreback mod Randers ja (Lund er jo højrebenet). Men mod AaB var han jo altså erstatning i 3-backkæden for Hausner, og ikke for Munksgaard. Anthony D'Alberto spillede frem for Munksgaard der.

Man bør ikke spille med en højrebenet venstreback samtidig med højrebenet venstrekant i Jon vil jeg påstå.
Men det kan jo selvfølgelig være anderledes med Links på kanten og Lund bagved.

Men Lund+Jon synes jeg var tydeligt ikke fungerede mod Larne og de andre kampe selvom det mod BIF ikke var så skidt igen.
Ift det med Lund, så er det jo en god ting at han KAN spille begge to afhængigt af hvem der spiller foran ham. Og der er det jo så godt at Links kan spille begge kanter, såvel som Jon kan.

Spørgsmålet er jo også, hvor mange backups til vores backups vi har brug for/råd til. I sidste ende er det jo David og staben der afgør, hvad der er behov for. Vi må formode/håbe at Kahl tager venstresiden og gør det godt. Derudover kan vi så håbe at 1. backup, Gersbach, vil være fit nok til at tage nogle kampe indimellem, når han nu ikke skal overbelastes. Er han så ude, så må Lund træde til. Det virker voldsomt at skulle hente en mere her og nu.

Spørgsmålet er jo også, hvor mange backups til vores backups vi har brug for/råd til. I sidste ende er det jo David og staben der afgør, hvad der er behov for. Vi må formode/håbe at Kahl tager venstresiden og gør det godt. Derudover kan vi så håbe at 1. backup, Gersbach, vil være fit nok til at tage nogle kampe indimellem, når han nu ikke skal overbelastes. Er han så ude, så må Lund træde til. Det virker voldsomt at skulle hente en mere her og nu.
Præcis. Og der er netop der Lund kan være mere oplagt at forlænge med end Juelsgård.
Jeg synes på ingen måde vi skal hente noget ind til defensiven før offensiven er helt på plads..

Men altså til næste sommer har både Lund, Bisseck og Juelsgård udløb, såvel som Backman, Anbo og Gersbach selv.

Derfor er det jo en kabale som skal gå op til den tid.

Jeg synes det er mest oplagt at købe Bisseck, forfremme TK2 og lade Backman gå (hvis han da ikke går op pension og får en funktion i klubben). Og forlænge med Lund og lade Juelsgård gå.

Til den tid er det så måske oplagt at hente en ny venstreback såfremt Gersbach ikke har spillet sig i stand til, og gjort sig fortjent til at få en lille forlængelse.

Attachments

• Screenshot 2021-08-11 at 12.39.27.png
    Screenshot 2021-08-11 at 12.39.27.png
    85.1 KB · Views: 49
Det er lidt tidligt at diskutere, hvem der skal bruges som reserver i næste sæson. Men jeg håber ikke at vi får brug for at forlænge med Lund. Men det er klart, at hvis vi siger farvel til både Lund, Juelsgård og Gersbach, så får vi nok brug for noget nyt på venstresiden.

Jeg håber at SIB er opmærksom på Ihlers udløb. Nu er han lige fyldt 18, så det burde vel være en no-brainer at tilbyde en lang kontrakt. Vores politik (under PC) overfor de unge har dog faktisk i lang tid været, at vi har ventet længe med de forlængelser, måske for at holde dem lidt til ilden men vel også ud fra en forventning om at de alle gerne vil forlænge. I øvrigt lidt den samme snak i forhold til en forlængelse af Gadegaard.

Det er lidt tidligt at diskutere, hvem der skal bruges som reserver i næste sæson. Men jeg håber ikke at vi får brug for at forlænge med Lund. Men det er klart, at hvis vi siger farvel til både Lund, Juelsgård og Gersbach, så får vi nok brug for noget nyt på venstresiden.

Jeg håber at SIB er opmærksom på Ihlers udløb. Nu er han lige fyldt 18, så det burde vel være en no-brainer at tilbyde en lang kontrakt. Vores politik (under PC) overfor de unge har dog faktisk i lang tid været, at vi har ventet længe med de forlængelser, måske for at holde dem lidt til ilden men vel også ud fra en forventning om at de alle gerne vil forlænge. I øvrigt lidt den samme snak i forhold til en forlængelse af Gadegaard.
Tænkt samme med Ihler og DGA - om de ikke også skal have en 5 års ligesom ham vi lige har hentet i Australien. En god 9er og keeper er altid godt at have og dyre at købe. Men ved ikke andet end hvad jeg har hørt og det vi har set dem i træningskampe og Ihlers ene kamp. Umiddelbart er de spændende.

Det er imho helt sort, når man gerne vil af med:

- Tengstedt, der har U21 kampe på en vælrdifuld position, og som får en større mulighed for spilletid efter systemskiftet
- Gersbach, der endelig er tilbage, og som er eneste reelle backup på venstre wingback.
- Lund - der uanset hvad kun har 10 måneder tilbage af kontrakten, og som udfylder ca 5 ud af 10 markpladser i startopstillingen
Det handler om at jeg vil gøre truppen bedre. De skal selvfølgelig erstattes af bedre spillere, og formentlig ikke 1:1 i antal.

- Tengstedt har jeg intet set fra når han har fået chancen. Han er langsom, ikke særlig stærk eller teknisk dygtig. Jeg kan vitterligt ikke se hvad han skulle have, der kan gøre ham til en top-6 superligaspiller. Jeg tror PC blev forblændet af en håndfuld gode kampe og frisparket mod os, og så sin chance til at snuppe en konkurrents talent. Jeg synes bare ikke han har nogle spidskompetencer overhovedet.

- Gersbach har vi ikke kunne bruge i 2 år, og jeg ser ikke nogen grund til at håbe på det ændrer sig.

- Lund skulle aldrig have været hentet i første ombæring. At han kan spille 5 positioner betyder intet, når han kun kan spille dem på et niveau, der ikke er godt nok. Han er en spiller til en nedrykningskandidat. En tåbelig transfer.

- Lund skulle aldrig have været hentet i første ombæring. At han kan spille 5 positioner betyder intet, når han kun kan spille dem på et niveau, der ikke er godt nok. Han er en spiller til en nedrykningskandidat. En tåbelig transfer.

Men for fanden buddy. Han har jo ikke fået en kontrakt hvor der står at han SKAL spille. Men han har indtil nu spillet 3 pladser. Så det må jo være fordi David og teamet er uenige med dig.

Jeg ville da helt klart helst have hentet Tverskov i stedet.
Men det er jo begrænset hvad de penge Lund har kostet i løn kan give.

Så hvad var alternativet? Og Lund skal jo også ses som et udtryk for, at han skulle dække af på højreback og venstreback indtil vi havde hentet en erstatning for Højer/Diks.

Nu har vi så Kahl på plads og Anthony er igang.
Så nu ser jeg det oplagt, at Lund rammer bænken, og kun skal spille hvis vi har skader. At han spillede i Aalborg var jo fordi Hausner var skadet. Skal vi der spille med TK2 i stedet? Ja det kan vi måske godt, og det ville jeg være frisk på. Men TK2 kan være helt ny for sådanne formationer, såvel som Hausner, og Lund har jo altså bare noget erfaring fra OB ift de tremandsforsvar.

Men som udgangspunkt er Lund ikke en del af start 11 når alle er klar nu.
Og hvis vi kunne have klaret os igennem uden Lund op til nu, så fint med mig at vi aldrig havde hentet ham. Men for mig at se var det 100% en oplagt og billig gardering i sin mest bogstavelige form.

Derfor undrer det mig mest at han spillede i Aalborg foran TK2/Juelsgård.
Det kan jo have noget at gøre med at Juelsgård er venstrebenet, og det var Hausner der var ude (som spiller den højre i 3-backkæden). Er TK2 højre eller venstrebenet?

Hvis TK2 er højrebenet, så mener jeg han er klar til at spille fra start som 2.valg for Hausner.
Og så skal Lund på bænken. Kommer jeg til at sige vi aldrig skulle hente Lund? På ingen måde.

Men for fanden buddy. Han har jo ikke fået en kontrakt hvor der står at han SKAL spille. Men han har indtil nu spillet 3 pladser. Så det må jo være fordi David og teamet er uenige med dig.
Ja, jeg kan skam godt se at de er uenige med mig. Ellers var han jo ikke i klubben :) I mine øjne giver det bare ikke mening at bruge tid og penge på en spiller der ikke er god nok.

Og Lund skal jo også ses som et udtryk for, at han skulle dække af på højreback og venstreback indtil vi havde hentet en erstatning for Højer/Diks.
Så man hentede Lund så han kunne vikariere på højre og venstre back indtil man hentede førstevalgene! Kan du ikke selv se hvor kortsigtet det lyder. For slet ikke at snakke om spild af penge. Vi snakker om et par kampe i starten af sæsonen. Man har allerede Munksgaard og Gersbach (som tilsyneladende er klar eftersom han var på bænken og fik spilletid). Derudover han man Hausner, Tingager, Bisseck, Juelsgaard samt TK2 som talent, og det er før man overhovedet havde tænkt sig at spille med 3 i bagkæden.

Med disse ting in mente så fatter jeg simpelthen ikke at man bruger penge og tid på en spiller der slet ikke er god nok. Truppen har i forvejen for meget fyld. Men det er jo et spørgsmål om temperament og hvordan man vil fordele kvantitet og kvalitet. Jeg vil gerne have fokus på det sidste.

Last edited:
Ja, jeg kan skam godt se at de er uenige med mig. Ellers var han jo ikke i klubben :) I mine øjne giver det bare ikke mening at bruge tid og penge på en spiller der ikke er god nok.
Hvis alternativet var at man så ikke havde råd til dem man henter til start 11 i stedet, så var alternativet vel ikke at hente nogen. Og det kunne jeg som sådan også acceptere. Men jeg synes det var en billig gardering, der gav fin mening FØR vi sikrede Alberto, Kahl og Bisseck, og Hausner i øvrigt stadig var ved at forsøge at komme sig over sit efterslæb fra foråret, som han jo i øvrigt stadig er.

Så man hentede Lund så han kunne vikariere på højre og venstre back indtil man hentede førstevalgene! Kan du ikke selv se hvor kortsigtet det lyder. For slet ikke at snakke om spild af penge.

Det er da kortsigtet, ligesom Lunds kontrakt er. Kunne den være på 6 måneder i stedet? Ja da. Men når nu vi har så mange udløb til juni 2022, så passer det jo fint med et udløb til juni 2022. Og jeg vil sige at jeg på ingen måde tror Lund har været dyr. Så "spild af penge" synes jeg overhovedet ikke kan komme på tale. Sanneh var sikkert 2-3 gange så dyr, og Lund har allerede leveret mere end han gjorde. En af grundene til at jeg synes Lund var en fin nok idé til den kortsigtede gardering han skulle være var, at han var klar fra dag 1, kendte superligaen 100% etc.

Vi snakker om et par kampe i starten af sæsonen. Man har allerede Munksgaard og Gersbach (som tilsyneladende er klar eftersom han var på bænken og fik spilletid). Derudover han man Hausner, Tingager, Bisseck, Juelsgaard samt TK2 som talent, og det er før man overhovedet havde tænkt sig at spille med 3 i bagkæden.

Munksgaard hjalp ikke situationen i midterforsvaret eller venstrebacken. Gersbach kan jeg ikke sige hvorvidt David/SIB følte sig sikre på ville forblive i stand til at spille i Lunds kontraktperiode, og har i øvrigt udløb samtidig med Lund.

Ift Lund vs Juelsgård og TK2, så har jeg tidligere kommenteret på, at Lund er højrebenet mens Juelsgård er venstrebenet. Det betyder da noget ift om Juelsgård kan udfylde den samme plads. Var det Tingager der var ude mod AaB i stedet for Hausner, så var det måske TK2 eller Juelsgård der spillede i stedet for Lund. Men Lund er nu engang højrebenet, og har spillet 3-backkæde i OB flere gange.

Er TK2 højrebenet?
Hvis ja, så havde jeg gerne startet med ham i stedet. Han ser meget spændende ud synes jeg.

Men Lund er nu engang højrebenet, og har spillet 3-backkæde i OB flere gange.
Men nu var en treback kæde jo slet ikke på tale da man hentede Lund. Den kom først på tale efter fiaskoen mod Larne. Nuval, vi har forskellige meninger om tilgangen af Lund. Uanset hvor meget eller lidt han koster i løn osv. så synes jeg han er unødvendig og dermed et spild af ressourcer. Og så har han allerede kostet et mål (men det er der også andre der har).

Og hvis det er pga. højre/venstreben, så er det vel en venstrebenet mere vi skulle have været ude efter, da vi har flere højrebenet forsvarsspillere end venstrebenet.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back