New posts

Talentarbejdet i AGF

• Thread starter Thread starter Snurre Snup
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 238K
Talentarbejdet i AGF
Generelt er spørgsmålet vel, om ikke bare det bliver en trend, at de stærkeste superligaklubber får sådan en omrejsende talenttrup og nedprioriterer U-19? Da Brentford havde sådan et hold, med Lars Friis som træner, hed det vist en U-23 trup. Og i hvert tænker jeg, at klubberne kan komme udover det problem man har i dag med 19-20 årige, der ikke kan spille ungdomsfodbold, men heller ikke rigtig kan komme i A-truppen.
Det tror jeg ikke sker i Danmark.

Det er vel sket for FCN og nu også for FCM? Men hvorfor ikke lave en U23 eller bare U21 liga i Danmark? Kunne jo bare være for 8 hold, hvis interessen ikke er bred nok. Eller man kunne opgradere reserveholdsligaen igen. Men interessen fra klubberne må jo ikke være til stede.
De spiller da begge i U19 ligaen, og FCM har vundet 7 ud af de sidste 10 år. Hvis de kan det uden speciel fokus på U19, så er det voldsomt imponerende.

Future Cup'en er jo til for netop dét du siger.

Men det ville give mening, hvis vores andetholdet (U23) kunne spille 2. Div

De spiller da begge i U19 ligaen, og FCM har vundet 7 ud af de sidste 10 år. Hvis de kan det uden speciel fokus på U19, så er det voldsomt imponerende.

Future Cup'en er jo til for netop dét du siger.

Men det ville give mening, hvis vores andetholdet (U23) kunne spille 2. Div
Ja, ingen tvivl om at de vil fortsætte med at spille U19 for de næstbedste. FCM vil jo også først nu lave deres fultids-U19 rejsende trup.

Men Future Cup bør vel næsten kaldes Fesen Cup? Hvor mange kampe spilles der hvert år? Så vidt jeg kan se, spiller vi 4 kampe i denne sæson, 28/8 SønderjyskE (3-1), 20/10 Fredericia, 2/3 Viborg og 13/4 Randers. Jeg forstår ikke rigtig ideen. https://bold.dk/fodbold/stillinger/danmark-reserveholdsturneringen/stilling

Ja, ingen tvivl om at de vil fortsætte med at spille U19 for de næstbedste. FCM vil jo også først nu lave deres fultids-U19 rejsende trup.

Men Future Cup bør vel næsten kaldes Fesen Cup? Hvor mange kampe spilles der hvert år? Så vidt jeg kan se, spiller vi 4 kampe i denne sæson, 28/8 SønderjyskE (3-1), 20/10 Fredericia, 2/3 Viborg og 13/4 Randers. Jeg forstår ikke rigtig ideen. https://bold.dk/fodbold/stillinger/danmark-reserveholdsturneringen/stilling
Som jeg forstår det, så er der - hovedsageligt - tale som transition-spillere, og mange af de internationale talenter. Altså spillere fra Afrika og Sydamerika?

Jeg har ikke læst deres pressemeddelse, eller hørt et pressemøde. Så det er gætværk herfra.

Jeg synes også at Future Cup er fesen, men det er jo klubbernes egen skyld, og derfor tror jeg det samme ville ske med en U23 række.

Hvorfor bliver de “tabere” og hvorfor kan man ikke være et helt menneske selvom man satser på at slå igennem som professionel fodboldspiller?

Hvis vi ellers skal tale om "tabere" så er det velkendt, at mange unge talenter får et psykisk knæk, når de bliver valgt fra, det gælder givetvis også i AGF, så kan ikke se, vi er skulle være bedre end FCM.

FCMs tiltag er en naturlig konsekvens af udviklingen i fodbolden i en udviklingsliga og her må jeg bare sige, enten følger du med eller bliver du efterladt. I årevis har det lydt fra mange fans også herinde, vi skulle gå vores egne veje, ikke satse så voldsomt på talentudvikling for vi kan alligevel ikke konkurrere. Det var og er og nu bliver jeg spids noget sludder.

Godt set af FCM, forhåbentlig går vi samme vej og ikke først om 10 år indse vi igen tog fejl ang. vigtigheden i talentudviklingen.

FCM introducerer fuldtids-setup for 18-årige. Kan det blive en ny trussel for vores talentarbejde?

Jeg var flad af grin over den tredje kommentar til nyheden på Bold.dk:
Har svært ved at se hvad dette har at gøre på et Brøndby nyhedssite.

Hvornår kommer der en nyhed om Steve Cooper og/eller Frederik Birk?
Den rammer sgu meget godt.

Hvis vi ellers skal tale om "tabere" så er det velkendt, at mange unge talenter får et psykisk knæk, når de bliver valgt fra, det gælder givetvis også i AGF, så kan ikke se, vi er skulle være bedre end FCM.

FCMs tiltag er en naturlig konsekvens af udviklingen i fodbolden i en udviklingsliga og her må jeg bare sige, enten følger du med eller bliver du efterladt. I årevis har det lydt fra mange fans også herinde, vi skulle gå vores egne veje, ikke satse så voldsomt på talentudvikling for vi kan alligevel ikke konkurrere. Det var og er og nu bliver jeg spids noget sludder.

Godt set af FCM, forhåbentlig går vi samme vej og ikke først om 10 år indse vi igen tog fejl ang. vigtigheden i talentudviklingen.
Meget enig. Jeg har skreget på vi gjorde de 3-4 bedste på U19 til fuldtidsspillere.

Vi gør dem en bjørnetjeneste ved at matche dem mod nogle der har bedre forudsætninger end dem selv.

Hvis vi ellers skal tale om "tabere" så er det velkendt, at mange unge talenter får et psykisk knæk, når de bliver valgt fra, det gælder givetvis også i AGF, så kan ikke se, vi er skulle være bedre end FCM

Er det noget generelt eller er det enkelthistorier?

Mange unge mennesker får “knæk” når livet byder på udfordringer og spørgsmålet er hvad der sker bagefter. Altså ryger de helt i sumpen og bliver aldrig velfungerende eller får de en mindre krise, hvor de skal finde ud af hvad der så skal ske og rejser sig igen.

Vi har hørt det fremført mange gange men det interessante er om det holder i sidste ende. Eller det kan kategoriseres som noget andre unge også kommer ud for🤔
Livet er ikke altid en dans på roser og nogen af os tager en del omveje undervejs - det behøver måske ikke være dårligt men mere et led i den personlige udvikling.

Jeg forstår udmærket man gerne vil tage hensyn men hvis det er et misforstået hensyn forstår jeg det ikke.

Nemlig - det vil være dumt endnu engang at komme med på vognen med årti(ers) forsinkelse.

Den er sørme hård @Odonten.
Det er vel egentlig ikke så meget anderledes end hvis en ung starter på en videregående uddannelse fuld af håb og drømme, for så på et tidspunkt at måtte indse, at det ikke rigtig kommer til at ske.
Dér viser de færreste uddannelser nogen særlig omsorg, så vidt jeg kan se.
Hvad du gør og formår, kommer i høj grad til at afhænge af dine nære netværks formåen.

Eller hvad med: jeg brugte 15 år af mine ungdomsår på at prøve at blive den næste verdensberømte rockmusiker. Det viste sig så, at drømmene var noget større end talentet og det var en sur kamel at sluge - det tog lidt tid.
Siden er det sq så alligevel gået meget godt med noget helt andet.

Ikke nogen specifik men jeg ved fra et fordrag med Claus Jensen, at dengang han spillede i Bolton, fik talenterne mulighed for en psykolig samtale, når de blev valgt fra og Bolton var ikke et særsyn i England. Tænker ikke det er mindre aktuelt i dag.
Hvis det virker er det vel også en god ting (y) I dag får rigtig mange også tilbudt et outplacement forløb hvis de bliver fyret.

Jeg spørger bare for at vide om det er et reelt problem eller det er et opstillet problem, foranlediget af den beskyttertrang vi ser overfor børn/unge i dag. De skal helst have vejen banet og må ikke få nogen nederlag undervejs - sådan er livet sjældent.

Det er vel ikke for sent at sadle om i starten af tyverne, hvis man indser at drømmen ikke kan lykkes. @Queens kommer med et eksempel her ovenfor som måske lyder som noget, der er satset på længere oppe i årene (selvvalgt og så står man jo selv på mål for det).

@Odonten kan jeg ikke lige greje om er viden eller generelt afstandtagen fra det de gør ude i Herning. Det lyder måske mest som det sidste.

Den er sørme hård @Odonten.
Det er vel egentlig ikke så meget anderledes end hvis en ung starter på en videregående uddannelse fuld af håb og drømme, for så på et tidspunkt at måtte indse, at det ikke rigtig kommer til at ske.
Dér viser de færreste uddannelser nogen særlig omsorg, så vidt jeg kan se.
Hvad du gør og formår, kommer i høj grad til at afhænge af dine nære netværks formåen.

Eller hvad med: jeg brugte 15 år af mine ungdomsår på at prøve at blive den næste verdensberømte rockmusiker. Det viste sig så, at drømmene var noget større end talentet og det var en sur kamel at sluge - det tog lidt tid.
Siden er det sq så alligevel gået meget godt med noget helt andet.
Peger Odonten ikke blot på, at FCM's skueværdier er forskellige fra deres reelle værdier? Sådan læser jeg det. Det er det vamle - al Steinleins salvelsesfulde tale (både om unge, om trænere, sponsorer og lokalområde) - i realiteten er forskellen på dem og FCN ikke ret stor.

Peger Odonten ikke blot på, at FCM's skueværdier er forskellige fra deres reelle værdier? Sådan læser jeg det. Det er det vamle - al Steinleins salvelsesfulde tale (både om unge, om trænere, sponsorer og lokalområde) - i realiteten er forskellen på dem og FCN ikke ret stor.

Jeg ved ikke nok om hvad der helt konkret foregår ude på heden eller i Nordsjælland til at kunne vurdere, om der virkelig er “vammel” forskel på levede og udtrykte værdier.
Men jeg er sikker på at der er nok mennesker der kigger nøje efter og som ville gøre det offentligt og til en stor historie, hvis der virkelig lå en lang række døde eller lemlæstede unge mennesker i kølvandet på de to klubber.
Igen, jeg ved det ikke, men jeg ved da, at også AGF er nødt til at erkende, at der er unge mennesker der forlader klubben og “uddannelsen” dér, med dårlige erfaringer og det uden at alt og alle fortjener benævnelsen “vamle”, håber jeg.

Hvis vi snakker fuldtidsprofessionelle teenagere er den korrekte sammenligning vel med andre unge, der i stedet starter på en ungdomsuddannelse? Havde jeg en talentfuld søn, ville jeg ikke ønske, at han blev fuldtidsprofessionel før efter ungdomsuddannelsen.

Back