New posts

Transfervindue Sommer 2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 10K
  • Views Views: Views 666K
Transfervindue Sommer 2026
Jeg har altså lidt svært ved at forstå hvorfor det er et problem, at Norge har to hold i Champions League?
Er det fordi Norge endegyldigt har overhalet Danmark fodboldmæssigt helt generelt? Eller er det fordi man tænker at “det skulle have været os!”

I virkeligheden er Norges to pladser i CL-ligafasen mest et bollespark til FCM og FCK.. Vi selv er altså længere nede i hierarkiet..

Er det fordi Norge endegyldigt har overhalet Danmark fodboldmæssigt helt generelt? Eller er det fordi man tænker at “det skulle have været os!”

Norsk fodbold har været i fremgang i flere år bl.a gennem brugen af norske spillere - tjek Bodøs trup, det er helt vildt - og de høster det nu frugterne af mens vi herhjemme i for mange år har købt alt for mange ligegyldige udenlandske spillere som har taget spilletid fra danske talenter.
Derudover sælger danske klubber også talenter i en meget tidlig alder.

Enig, og det er jo generelt bare satans godt arbejde af de norske klubber og noget der bringer positiv konkurrence til Danmark om at vi skal gøre det bedre, og måske kan vi i superligaen tage ved lære af det. Det er vildt hvad de norske klubber har formået med Bodø's villde europa eventyr i sidste sæson. Og selv med et mindre budget viser det jo at det ikke er umuligt for de nordiske lande at få 2 klubber med i chl liga spillet hvis en klub passer sin fodbold forretning rigtigt.

Norsk fodbold har været i fremgang i flere år bl.a gennem brugen af norske spillere - tjek Bodøs trup, det er helt vildt - og de høster det nu frugterne af mens vi herhjemme i for mange år har købt alt for mange ligegyldige udenlandske spillere som har taget spilletid fra danske talenter.
Derudover sælger danske klubber også talenter i en meget tidlig alder.
Jeg aner ikke hvorfor, men specielt med Bodø en ting der virkelig undre mig.

De er lidt som FCK var for f.eks 10 år siden, hvor de danske spillere der ikke slog igennem i udlandet var tilfredse med at komme hjem til FCK, også i en relativ ung alder.

Bodø har vel en håndfuld af disse spillere i Berg, Evjen, Haugen, Maattaa, Bjørkan, Kitilano m.fl.

Derudover er de, også som FCK for 10-15 år siden, ekstremt dygtige til at tage de bedste spillere fra den norske række.

Har danske spillere, og sågar trænere, så godt i navn i udlandet et de kan blive ude meget længere? Vil det samme ramme Bodø senere, altså fordi de på nogle punkter er nogle år efter FCK i deres udvikling?

Imponerende er det i hvert fald.

Indtil for får år siden har vi været rimelig enige om at Dansk fodbold var foran Norsk.
Nu har de lige haft momentum de sidste par år - og godt for dem - men jeg ser ingen grund til at vi pludselig begynder at stille spørgsmålstegn ved om vi gør det rigtige i Danmark.
Vi har 2 CL pladser i næste sæson og med en god sæson i år, så forlænger vi også perioden med 2 CL pladser.
Vi er altså også i fremgang - Norge har bare lidt turbo/momentum på deres fremgang.

Blandt andet Skotland har mistet en af deres to CL pladser, så det er et af de lande vi har overtrumfet.

Jeg siger ikke, at vi er på vej til at blive de nye Bodø.
Men langsom ageren af CV eller ej i dette vindue, kan vi vel alle være enige om, at der tages enorme skridt fremad for AGF i disse år, og nu krydres det så med vores første ligaspil nogenside.

Kan vi bare stille og roligt blive ved med at bygge på, så skal vi også nok komme derop.

Jeg håber du har ret, vi har også set bla. Med Nicolai Poulsen forbedrer hans spil med bolden MARKANT, efter JP er kommet til. Hvis NP kan, så burde Møllen også kunne gøre det.. Jeg må nok bare erkende at jeg foretrækker at sende ham videre, og købe en anden profil med forcer som passer bedre til vores spillestil
Jeg synes faktisk vi så det allerede inden med NP, når han fik lov kunne han da godt lægge et par fine fremadrettede afleveringer og så har vi også brugt ham til fx at presse højt. Man kan sige at det samtidig gav mulighed for at se begrænsningerne, han bliver trods alt aldrig til Arnstad. Jeg kan sagtens forestille mig at der også er noget mere at hente hos Mølgaard, men han vil stadig være en anden type end fx Kahl, så man skal i hvert fald tage hensyn til det og det er måske vanskeligt i bagkæden hvis den skal spilles op nedefra. Måske er det godt nok, men det må også være noget af det JP og CV overvejer ift et potentielt salg. Mølgaard bør kunne dække to pladser og jeg tror han kan være en fin trupspiller i den her sæson.

Præcis. Og klubstatus er det samme kriterie, bare for klubben frem for nationen. Dvs det er umuligt at have klubstatus uden også at have nationsstatus.
Så vores Ugandiske spillere kan nå at få klubstatus, hvis de bliver i klubben indtil de er 21år, det kunne være interessant for spillere som Hamza og Camara der ikke brager igennem, men skal bruge lidt tid inden de er klar. Den vil dog ryge igen, hvis de lejes ud i et år vil jeg tro, så det er sgu lidt af et puslespil.

Indtil for får år siden har vi været rimelig enige om at Dansk fodbold var foran Norsk.
Nu har de lige haft momentum de sidste par år - og godt for dem - men jeg ser ingen grund til at vi pludselig begynder at stille spørgsmålstegn ved om vi gør det rigtige i Danmark.
Vi har 2 CL pladser i næste sæson og med en god sæson i år, så forlænger vi også perioden med 2 CL pladser.
Vi er altså også i fremgang - Norge har bare lidt turbo/momentum på deres fremgang.

Blandt andet Skotland har mistet en af deres to CL pladser, så det er et af de lande vi har overtrumfet.
I Norge er der også en vilje til at støtte hinanden i Europa, klubberne imellem. Imens man i Danmark hører FCK hyle op om hvor vigtigt det er for de danske koeficientpoint at de de får særstatus, imens de samtidig lokker Beijmo og dermed svækker AGF til CL kval kampene. Jeg tror ikke at Danmark kommer forbi Norge lige foreløbigt, når man i en liga er sin egen værste fjende, og kannibaliserer på hinanden, så kommer en lille nation ikke til at kunne skille sig ud.

Derudover har FCK altid bokset langt under sin vægtklasse, resultater koster bare langt flere penge for dem, end det gør for andre klubber, FC Nordsjælland har et helt andet fokus, FC Midtjylland, gør alt hvad de kan for at gøre sig upopulær i ligaen, AGF prioriterer ikke Europa når man har chancen, og Brøndby har i mange år været en rodebutik.

Så Norge er gået forbi Danmark, og det bliver de i lang tid fremover.

I Norge er der også en vilje til at støtte hinanden i Europa, klubberne imellem. Imens man i Danmark hører FCK hyle op om hvor vigtigt det er for de danske koeficientpoint at de de får særstatus, imens de samtidig lokker Beijmo og dermed svækker AGF til CL kval kampene. Jeg tror ikke at Danmark kommer forbi Norge lige foreløbigt, når man i en liga er sin egen værste fjende, og kannibaliserer på hinanden, så kommer en lille nation ikke til at kunne skille sig ud.

Derudover har FCK altid bokset langt under sin vægtklasse, resultater koster bare langt flere penge for dem, end det gør for andre klubber, FC Nordsjælland har et helt andet fokus, FC Midtjylland, gør alt hvad de kan for at gøre sig upopulær i ligaen, AGF prioriterer ikke Europa når man har chancen, og Brøndby har i mange år været en rodebutik.

Hvis du ser på opstillingerne i ligaen kontra Europa for Danmark, så har vi da prioriteret Europa.
Vi sendte endda en skadet Tingager på banen.

Hvis du ser på opstillingerne i ligaen kontra Europa for Danmark, så har vi da prioriteret Europa.
Vi sendte endda en skadet Tingager på banen.
JP har brugt Tingager af nød, fordi JN og CV har været noget mere konservative og ikke sikrede at JP havde en konkurrencedygtig trup til kvalkampene. Prioriteringen starter hos dem med penge, og hvis mulvarpeskindet sidder fat i lommen, så er det fordi man er tilfreds med middelmådighed i Europa, og ikke tror nok på chancen for noget mere, helt modsat de norske hold, som går all in.

Så vores Ugandiske spillere kan nå at få klubstatus, hvis de bliver i klubben indtil de er 21år, det kunne være interessant for spillere som Hamza og Camara der ikke brager igennem, men skal bruge lidt tid inden de er klar. Den vil dog ryge igen, hvis de lejes ud i et år vil jeg tro, så det er sgu lidt af et puslespil.
Yes, de kan lige præcis nå at leve op til kravene for at blive club-trained. Men jeg må også hellere deklarere, at jeg her bliver lidt i tvivl om, hvordan reglerne specifik er, og hvor skillelinjerne er. Men som jeg forstår dem, skal en spiller hentes til klubben i det transfervindue han fylder 18, eller hvis han fylder 18 mellem transfervinduer så det først kommende transfervindue. Dvs. at de El Cambio-spillere vi henter så snart de fylder 18 godt kan nå både at få nationsstatus og klubstatus. Det bemærkes her, at lejeperioder ikke tæller med. Hvis vi antog at Hamza blev udlejet til en anden dansk klub ville det altså betyde, at han ikke længere ville kunne få klubstatus men kun nationsstatus.

Altså, vi ligger vel rimelig tæt på landelisten. Norge får nok et hold slået ud i aften. Tromsø spiller ude mod Brighton efter 0-0 i hjemmekampen og Brann skal slå PAOK hjemme i aften for at gå videre - efter et flot 1-1 resultat i Grækenland. Hvis alle danske hold går videre, så er det vel ikke usandsynligt at Danmark slutter højere på listen efter denne sæson.

Altså, vi ligger vel rimelig tæt på landelisten. Norge får nok et hold slået ud i aften. Tromsø spiller ude mod Brighton efter 0-0 i hjemmekampen og Brann skal slå PAOK hjemme i aften for at gå videre - efter et flot 1-1 resultat i Grækenland. Hvis alle danske hold går videre, så er det vel ikke usandsynligt at Danmark slutter højere på listen efter denne sæson.
Begge Norges CL hold får vel 6 koeficeintpoint for at kvalificere sig til CL, det bliver meget vanskeligt at indhente.

Last edited:
Begge Norges CL hold får vel 6 koeficeintpoint for at kvalificere sig til CL, det bliver meget vanskeligt at indhente.
Nu handler det jo trods alt om et 5års regnskab.
De to hold fra Norge har hver tilført samlet 1.4 point for deres kvalifikation ifølge diverse statisktiker. De 6 point skal ligesom alle andre jo deles ud over antal deltagende hold.
Det bringer Norge op lige over Danmark inden kampene i dag.
Inden vi nu render rundt og påstår, at Norge overhalede os for flere sæsoner siden, så se lige på scoren fra sidste år. Ja Bodø gjorde det flot.. men FCM bedre :)

.1787834339950.webp

Nu handler det jo trods alt om et 5års regnskab.
De to hold fra Norge har hver tilført samlet 1.4 point for deres kvalifikation ifølge diverse statisktiker. De 6 point skal ligesom alle andre jo deles ud over antal deltagende hold.

Det bringer Norge op lige over Danmark inden kampene i dag.

View attachment 7962
Jeg tror de 1,4 point var for sejrene i går og i forgårs, bonusserne for CL kval ser ikke ud til at være med endnu.

Latest posts

Back