New posts

Transfervindue Sommer 2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 11K
  • Views Views: Views 669K
Transfervindue Sommer 2026
Det er lidt sjovt, at JN ca. halvvejs i dit indlæg udråbes som skurk, men lidt længere nede faktisk ender med, at blive et slags offer for, må man næsten forstå, den stygge Carsten Vagn.

Jeg er med på, at vores talenter har fået mere spilletid end planlagt og for et par stykkers vedkommende, var der måske ikke planlagt nogen overhovedet.

Det har de ikke fordi CV er doven og nærig, men fordi AGF, i modsætning til verdensopfattelsen blandt en del herinde, har sin plads i fodboldens hakkeorden, hvilket så i år er yderligere påvirket af, at der har været VM. Og pga. skader/sygdom.

Men hvad gør man så, når det viser sig at (nogle af) disse unge spillere (fysisk og mentalt) rent faktisk kan begå sig? Ikke bare i et indhop på 10 min, men over en hel kamp eller en halvleg + lidt mere. Selvfølgelig ikke uden fejl eller plads til forbedringer, men på den anden side også præsterer langt over peers i visse kampe/situationer.

Skal CV så gå ud og bruge 10, 20, 30 mio. på en (ældre) spiller, der måske kan fjerne nogle af fejlene og p.t. præstere 5% højere, men som er færdigudviklet? Og som jo så må skulle være starter, ellers giver det ingen mening.

Jeg mener klart nej. Vi er en udviklende og sælgende klub pt. og den eneste måde vi kan forbedre vores position på i den ovennævnte hakkeorden, er gennem økonomi, der reinvesteres i vores samlede set up. Det giver ingen mening at have et akademi eller for den sags skyld en aftale med El Cambio, hvis ikke vi er villige til at acceptere, at det på den korte bane kan koste lidt som en investering på den lange (længere). Det er der hovedparten af vores økonomi skal komme fra, til at rykke længere op i hierakiet.

Jeg tror at det vi så til sidst på guldsæsonen (Emmery og Tommi) og det vi har set den sidste måneds tid, har givet ikke bare CV+JP, men også resten af ledelsen lidt at tænke over. Om det ligefrem er at gå all in på talenterne, som du skriver, tænker jeg ikke, men det lyder til, at man er klar på at rykke balancen længere i den retning, hvilket jeg kun kan bifalde. Så jeg håber at Carsten Vagn holder hænderne i lommen bortset fra 1-2 klassekøb (relativt set).

Og så er det jo i øvrigt det rene vås at hævde, at vi blev "splittet defensivt" af OB. Nej, de havde 2 chancer, den ene opstået ved en tilfældighed, og scorede 2 mål. Det er muligt at vi denne sæson ikke kommer til at spille med helt oppe hvor vi var sidste år, men bortset fra the usual suspects og Viborg p.t., har jeg svært ved at se hvem af øvrige, der skulle være top 6 kandidater.
Fakta er dog bare at efter 10 kampe i sæsonen er målende haglet ind, vi har ikke haft et eneste clean sheet og ligger faretruende tæt på nedrykningsstregen. Det er fint med talentsatsning, men det er ikke at satse på talenter, at stille en defensiv kun med talenter, de skal have noget rutine at støtte sig til, og det får de ikke lige nu.

CV har en klar og udtalt strategi om, at bredden i truppen skal udgøres af talenter. Den udmeldte holdning er, at hvis talenterne er gode nok, så skal de have lov at spille.

Det vi så fra Callø i går og det vi har set fra Camara fortæller mig, at de er gode nok til at udgøre bredden i en sæson med Superliga, pokal og Conference League (fordudsat selvfølgelig at Tingager snart er tilbage)

For mig at se er CV tro mod sin langsigtede strategi, hvis han satser på den nuværende besætning. Det er jeg personligt væsentligt mere tryg ved, end hvis CV gik shop amok og afveg fra sin strategi for at prøve at skyde genvej til toppen.

Fakta er dog bare at efter 10 kampe i sæsonen er målende haglet ind, vi har ikke haft et eneste clean sheet og ligger faretruende tæt på nedrykningsstregen. Det er fint med talentsatsning, men det er ikke at satse på talenter, at stille en defensiv kun med talenter, de skal have noget rutine at støtte sig til, og det får de ikke lige nu.
Ja.. Som sagt, der er spillet 4 kampe.. Hvis vi kigger på stillingen sidste år, efter 4 spillerunde, da lå vi nr. 7, med 5 points, og vi havde lukket 5 mål ind, og scoret 5.
Nu ligger vi nr 10, efter 4 kampe, med 3 points, 6 mål scoret og 7 lukket ind. Bare for at sætte den her "katastrofe" lidt i perspektiv.... Desuden er vi kvalificeret til Ligaspil i Conf. League, det var vi ikke sidste år.

Ja.. Som sagt, der er spillet 4 kampe.. Hvis vi kigger på stillingen sidste år, efter 4 spillerunde, da lå vi nr. 7, med 5 points, og vi havde lukket 5 mål ind, og scoret 5.
Nu ligger vi nr 10, efter 4 kampe, med 3 points, 6 mål scoret og 7 lukket ind. Bare for at sætte den her "katastrofe" lidt i perspektiv.... Desuden er vi kvalificeret til Ligaspil i Conf. League, det var vi ikke sidste år.
Du synes det er en katastrofe, der er jeg ikke. Men det er et problem at der er så meget rotation i forsvaret, og det betyder at vi i en kamp som den imod OB, ender med at lukke 2 mål ind ud af ingenting, og igen i går lukker 2 mål ind som ikke må ske. Hvis talentsatsningen koster 2 mål pr. kamp så kommer det til at gå galt, så der er behov for at få et forsvar på plads, der ikke begår alle de fejl, ellers bliver det en meget lang sæson.

Du synes det er en katastrofe, der er jeg ikke. Men det er et problem at der er så meget rotation i forsvaret, og det betyder at vi i en kamp som den imod OB, ender med at lukke 2 mål ind ud af ingenting, og igen i går lukker 2 mål ind som ikke må ske. Hvis talentsatsningen koster 2 mål pr. kamp så kommer det til at gå galt, så der er behov for at få et forsvar på plads, der ikke begår alle de fejl, ellers bliver det en meget lang sæson.
Jeg er helt enig. Lige nu skal modstanderne bare op i nærheden af AGFs felt så scorer de. Det er et kæmpe problem. IMO mangler der lederskab derinde. Drengene kæmper det bedste de har lært men det ser lidt hovedløst ud.

Derudover har vi et problem med at bagkæden ikke kan spille boldene op fordi spillernes boldomgang er for dårlig. Måske også en afledt effekt af målmandsskiftet. Problemet er tydeligt hvis modstanderen stiller sig højt. Og når vi så sparker langt så taber vi boldene for vi har ikke nogen at sparke den op på. Tchamche ser ud til at være bedst til den disciplin faktisk.

Hele præmissen for kritikken af CV er, at det overhovedet var muligt at holde på Paddy, Dalsgaard og Beijmo. Subsidiært at han "bare" kunne erstatte dem, hvis han var villig til at bruge pengene/energisk nok/udøvede rettidig omhu.

Men hvad nu, hvis det var en opgave, der ikke kunne løses? Hvad nu hvis de tilgængelige erstatninger var udenfor hans budget eller ikke ville spille for os?

Jeg kan simpelthen ikke se meningen i kritik af en CV, hvis arbejdsbetingelser og handlemuligheder meget langt ad vejen er noget, vi ikke har indsigt i overhovedet.

Ja, det er da skide træls, at Callø, Kevin Yakob, Tingager og nu Links er blevet skadet her i starten af sæsonen. Men det kan CV heller ikke gøre en skid ved - og han kan og skal kun erstatte dem, der er langtidsskadede. Ellers ender vi med en trup på 40 spillere.

der er til gengæld nogen der siger at det var utilfredsstillende at han lod så mange kontrakter til nøglespillere løbe ud på samme tid og at dette, hvis ikke det blev håndteret rettidigt, ville gå ud over mulighederne for at komme i CL.

Det var en meget klar fejl, som ikke er set på andre danske mesterhold i historien, og der har hans plan for at håndtere denne klare fejl ikke været specielt tydelig.
Nu bruger du selv udtrykket "forsimplet" andetsteds i det indlæg som ovenstående er sakset fra, så tillad mig at anvende samme betegnelse ift. den måde du anskuer situationen.

CV startede i AGF for 1. år siden (godt og vel). Jeg er ret sikker på, at opgaven dengang ikke hed: gå i gang med at forbered os til CHL-kval næste juli. Tværtimod var konsensus dengang, at vi nærmere skulle kigge den anden vej og så at der skulle gøres noget ved aldersgennemsnittet. I det perspektiv var det vel nærmere en fordel, at en del af de kontrakter stod til at udløbe af sig selv.

Tingene udviklede sig så ret overraskende henover efteråret og opgaven ændrede karakter, men vi ved nu fra dokumentaren, at historien om at holde sammen på/bevare gruppen, kun var en del af grunden til, at man ikke rigtig forsøgte sig i vintervinduet (udover bud på Tonni Taastrup og ham FCMuh tog). Der ikke var en stålsat tro hos den øvrige ledelse på, at man ville kunne stå distancen og man havde jo også andre økonomiske hovedpiner. Derudover er det jo velkendt, at vintervinduet er dårligt og overpriced generelt.

Så realiteten er lidt en anden end den du maler op.

Det er fint med talentsatsning, men det er ikke at satse på talenter, at stille en defensiv kun med talenter, de skal have noget rutine at støtte sig til, og det får de ikke lige nu.
Så Kahl er urutineret? Rösler er urutineret? Tingager kommer vel også tilbage. Ellers tænker jeg vi henter en på den plads.

Det er lidt sjovt, at JN ca. halvvejs i dit indlæg udråbes som skurk, men lidt længere nede faktisk ender med, at blive et slags offer for, må man næsten forstå, den stygge Carsten Vagn.

Jeg er med på, at vores talenter har fået mere spilletid end planlagt og for et par stykkers vedkommende, var der måske ikke planlagt nogen overhovedet.

Det har de ikke fordi CV er doven og nærig, men fordi AGF, i modsætning til verdensopfattelsen blandt en del herinde, har sin plads i fodboldens hakkeorden, hvilket så i år er yderligere påvirket af, at der har været VM. Og pga. skader/sygdom.

Men hvad gør man så, når det viser sig at (nogle af) disse unge spillere (fysisk og mentalt) rent faktisk kan begå sig? Ikke bare i et indhop på 10 min, men over en hel kamp eller en halvleg + lidt mere. Selvfølgelig ikke uden fejl eller plads til forbedringer, men på den anden side også præsterer langt over peers i visse kampe/situationer.

Skal CV så gå ud og bruge 10, 20, 30 mio. på en (ældre) spiller, der måske kan fjerne nogle af fejlene og p.t. præstere 5% højere, men som er færdigudviklet? Og som jo så må skulle være starter, ellers giver det ingen mening.

Jeg mener klart nej. Vi er en udviklende og sælgende klub pt. og den eneste måde vi kan forbedre vores position på i den ovennævnte hakkeorden, er gennem økonomi, der reinvesteres i vores samlede set up. Det giver ingen mening at have et akademi eller for den sags skyld en aftale med El Cambio, hvis ikke vi er villige til at acceptere, at det på den korte bane kan koste lidt som en investering på den lange (længere). Det er der hovedparten af vores økonomi skal komme fra, til at rykke længere op i hierakiet.

Jeg tror at det vi så til sidst på guldsæsonen (Emmery og Tommi) og det vi har set den sidste måneds tid, har givet ikke bare CV+JP, men også resten af ledelsen lidt at tænke over. Om det ligefrem er at gå all in på talenterne, som du skriver, tænker jeg ikke, men det lyder til, at man er klar på at rykke balancen længere i den retning, hvilket jeg kun kan bifalde. Så jeg håber at Carsten Vagn holder hænderne i lommen bortset fra 1-2 klassekøb (relativt set).

Og så er det jo i øvrigt det rene vås at hævde, at vi blev "splittet defensivt" af OB. Nej, de havde 2 chancer, den ene opstået ved en tilfældighed, og scorede 2 mål. Det er muligt at vi denne sæson ikke kommer til at spille med helt oppe hvor vi var sidste år, men bortset fra the usual suspects og Viborg p.t., har jeg svært ved at se hvem af øvrige, der skulle være top 6 kandidater.

Jeg tror bestemt, at enkelte af vores talenter har givet CV anledning til at tænke anderledes. Omvendt tror jeg ikke, at eksempelvis Tchamche, selvom han gjorde det fint i går, har givet CV en tro på, at han er en langsigtet løsning.

Det er lidt talenternes præmis om man vil. Man ser glimt af noget rigtig godt, men niveauet kan også falde voldsomt. Gyamfi er vel skræmmeeksemplet på netop det, den største profil i 1. Division, hvorefter han intet viser.

Camara kan blive rigtig god, men han skal også have muligheden for at få en pause, f.eks. når han rammer et niveau som eksempelvis i perioder mod Lyngby. Det får han ikke rigtig med det program, vi står overfor lige nu. Sebastian Jørgensen er for mig et glimrende eksempel på en spiller, der havde rigtig godt af at få lidt ro og genfinde troen på sig selv, inden han igen blev kastet for løverne.

Hvis vi når lige så langt i pokalen som sidste år og ikke går videre i Conference League, har vi omkring 40 kampe tilbage. Det er flere kampe, end langt de fleste af vores spillere nogensinde har spillet på en sæson. Og nogle af dem har allerede spillet 8-10 kampe.

Ser man eksempelvis på, hvordan Kahl restituerer, har jeg svært ved at se, at vi kan forvente, at han spiller to gange om ugen gennem hele efteråret. Jeg tænker måske det samme om Røsler, omend han også har været uheldig, og jeg tror heller ikke, at Tingager uden problemer kan klare sådan et program.

Derfor ser jeg intet forkert i, at man henter en solid stopper, som sikrer, at Camara ikke igen skal ud og spille venstre stopper. Eller som sikrer, at Callø, når han spiller, primært kan koncentrere sig om sit eget spil frem for at skulle lede et forsvar med 13-14 Superliga-kampe i rygsækken.

Grundlæggende tror jeg ikke, man kan arbejde med et fast hierarki af startere, når programmet ser sådan her ud. For mig er Kahl ikke blevet en dårligere eller mindre oplagt starter, bare fordi det er tydeligt, at han lige nu har svært ved at spille så mange kampe, som programmet kræver. Han kan godt ende på cirka halvdelen af de kampe vi spiller i efteråret og være vores bedste venstre stopper.

Jeg tror heller ikke, vi skal frygte, at en god stopper vil tage spilletid fra Callø eller Camara. Hvis nogen primært mister minutter, er det snarere Mølgaard, og før ham Jensen-Abbew. Altså etablerede spillere, som ganske enkelt ikke har niveauet.

Det samme gælder i angrebet. En etableret angriber vil måske komme ind og spille en del minutter – måske svarende til 20 hele kampe, hvis han skal dele tiden med Bogere. Til gengæld vil han i langt højere grad sikre, at vi ikke længere er afhængige af håbet om, at Serra pludselig bliver rigtig farlig, eller at Gyamfi og Badji slår igennem.

Det handler for mig ikke om at blokere talenterne. Tværtimod. Det handler om at skabe et hold, hvor de kan udvikle sig uden at blive tvunget til at bære et ansvar, de endnu ikke er klar til. Og med det kampprogram, vi står overfor, kræver det efter min mening en anelse mere kvalitet.

Jeg tror bestemt, at enkelte af vores talenter har givet CV anledning til at tænke anderledes. Omvendt tror jeg ikke, at eksempelvis Tchamche, selvom han gjorde det fint i går, har givet CV en tro på, at han er en langsigtet løsning.
Enig.
Det er lidt talenternes præmis om man vil. Man ser glimt af noget rigtig godt, men niveauet kan også falde voldsomt. Gyamfi er vel skræmmeeksemplet på netop det, den største profil i 1. Division, hvorefter han intet viser.
Forskellen er bare, at her har han set dem både i ligaen og internationalt.
Camara kan blive rigtig god, men han skal også have muligheden for at få en pause, f.eks. når han rammer et niveau som eksempelvis i perioder mod Lyngby. Det får han ikke rigtig med det program, vi står overfor lige nu. Sebastian Jørgensen er for mig et glimrende eksempel på en spiller, der havde rigtig godt af at få lidt ro og genfinde troen på sig selv, inden han igen blev kastet for løverne.

Hvis vi når lige så langt i pokalen som sidste år og ikke går videre i Conference League, har vi omkring 40 kampe tilbage. Det er flere kampe, end langt de fleste af vores spillere nogensinde har spillet på en sæson. Og nogle af dem har allerede spillet 8-10 kampe.

Ser man eksempelvis på, hvordan Kahl restituerer, har jeg svært ved at se, at vi kan forvente, at han spiller to gange om ugen gennem hele efteråret. Jeg tænker måske det samme om Røsler, omend han også har været uheldig, og jeg tror heller ikke, at Tingager uden problemer kan klare sådan et program.
Enig, men det behøver jo ikke betyde, at de 3 nævnte er ude alle på samme tid. Spørgsmålet er hvor mange der numerisk skal være til 3 pladser, når vi også skal have plads til at give talenterne reel spilletid. Lige nu har vi 8 medregnet JA og det er rigeligt. Så kan man diskutere om Mølgård skal være her, men 7 er efter min menig også fint.
Derfor ser jeg intet forkert i, at man henter en solid stopper, som sikrer, at Camara ikke igen skal ud og spille venstre stopper. Eller som sikrer, at Callø, når han spiller, primært kan koncentrere sig om sit eget spil frem for at skulle lede et forsvar med 13-14 Superliga-kampe i rygsækken.

Grundlæggende tror jeg ikke, man kan arbejde med et fast hierarki af startere, når programmet ser sådan her ud. For mig er Kahl ikke blevet en dårligere eller mindre oplagt starter, bare fordi det er tydeligt, at han lige nu har svært ved at spille så mange kampe, som programmet kræver. Han kan godt ende på cirka halvdelen af de kampe vi spiller i efteråret og være vores bedste venstre stopper.

Jeg tror heller ikke, vi skal frygte, at en god stopper vil tage spilletid fra Callø eller Camara. Hvis nogen primært mister minutter, er det snarere Mølgaard, og før ham Jensen-Abbew. Altså etablerede spillere, som ganske enkelt ikke har niveauet.

Det samme gælder i angrebet. En etableret angriber vil måske komme ind og spille en del minutter – måske svarende til 20 hele kampe, hvis han skal dele tiden med Bogere. Til gengæld vil han i langt højere grad sikre, at vi ikke længere er afhængige af håbet om, at Serra pludselig bliver rigtig farlig, eller at Gyamfi og Badji slår igennem.

Det handler for mig ikke om at blokere talenterne. Tværtimod. Det handler om at skabe et hold, hvor de kan udvikle sig uden at blive tvunget til at bære et ansvar, de endnu ikke er klar til. Og med det kampprogram, vi står overfor, kræver det efter min mening en anelse mere kvalitet.

Hele præmissen for kritikken af CV er, at det overhovedet var muligt at holde på Paddy, Dalsgaard og Beijmo. Subsidiært at han "bare" kunne erstatte dem, hvis han var villig til at bruge pengene/energisk nok/udøvede rettidig omhu.

Men hvad nu, hvis det var en opgave, der ikke kunne løses? Hvad nu hvis de tilgængelige erstatninger var udenfor hans budget eller ikke ville spille for os?

Jeg kan simpelthen ikke se meningen i kritik af en CV, hvis arbejdsbetingelser og handlemuligheder meget langt ad vejen er noget, vi ikke har indsigt i overhovedet.

Ja, det er da skide træls, at Callø, Kevin Yakob, Tingager og nu Links er blevet skadet her i starten af sæsonen. Men det kan CV heller ikke gøre en skid ved - og han kan og skal kun erstatte dem, der er langtidsskadede. Ellers ender vi med en trup på 40 spillere.
Nej hele præmissen er at have en plan når man er så uheldig/skødesløs så man havner i en situation med så mange nøglespillere med udløb samtidig, lige inden så vigtige kvalkampe, den plan virker fraværende.

Jeg er også stor fan af, at vi satser på de unge talenter, især i forsvaret. Men hvem er det, de skal læne sig op af? Hvem er det, der skal hive dem op, når de har lavet en fejl? Hvem er lederen, som hjælper dem med at trække en offside eller være aggressive i presset? Jeg er vitterligt i tvivl om det er nok, at vi har en Tingager til den opgave, som jo desværre har været skadet det meste af det sidste år.

Det var bestemt ikke ironisk ment, at jeg synes det er stærkt arbejde. Jeg høre ikke til den gruppe som synes CV er lort og langsom. Jeg er derimod klar over, at det også kan være et aktivt valg IKKE at gøre noget. F.eks. synes jeg det er hamrende stærkt arbejde ikke at hente endnu en stopper som vil skubbe hhv. Camara og Callø længere væk fra spilletid, det er netop nu de skal have tillid og spilletid for deres yderligere udvikling.

Generelt er der enighed herinde om at vi selvfølgelig skal have talenter i førsteholdstruppen, men jeg kan mærke der er stor uenighed hvorvidt og hvor meget disse skal benyttes. Jeg er klar fortaler for at vi har spillere som Callø, Bogere, Storch, og Camara fremfor spillere som Akoto, Power, og Jevtovic(Åh gud).
Jeg tror du misforstod min kommentar.

Du skriver 'godt arbejde af CV' i forbindelse med udlejningen.

Jeg er nysgerrig på hvor aktivt man agerer for at afhænde/udleje spillere. Det er mit indtryk at CV lader andre komme til sig, for at stå stærkt i forhandlingen. Det harmonerer dårligt med at falbyde fx Badji, Jensen-Abbew eller Badji vidt og bredt, fordi så afleverer man forhandlingskraft til en evt køber.

Det var et oprigtigt spørgsmål som gerne skulle ses helt uafhængigt af den (voldsomt misforståede) diskussion om køb af spillere.

Last edited:
Enig.

Forskellen er bare, at her har han set dem både i ligaen og internationalt.

Enig, men det behøver jo ikke betyde, at de 3 nævnte er ude alle på samme tid. Spørgsmålet er hvor mange der numerisk skal være til 3 pladser, når vi også skal have plads til at give talenterne reel spilletid. Lige nu har vi 8 medregnet JA og det er rigeligt. Så kan man diskutere om Mølgård skal være her, men 7 er efter min menig også fint.
Enig. Vores talenter har vist meget nationalt og internationalt allerede. Og det er super fedt.

Men Camara har kun spillet 466 minutters voksenfodbold. Vi aner dybest set ikke om det her er hans bundniveau eller hans topniveau. Jeg håber og tror der kan smides mere på. Spiller han halvdelen af de resterende kampe, så ryger han over 2200 minutter på en sæson, der var der kun 8 spillere der spillede sidste sæson. Det vil være helt vildt meget for så ung en spiller.

I truppen lige nu er der Mølgaard, Tingager, Callø, Kahl, Røsler og så måske Andersen. Så kan vi smide Camara oveni da han jo nok bliver forfremmet snart.

Med de skader vi har haft, og har, på wingbacken. Ligesom Emmery heller ikke spiller fuld tid i mange kampe, så tror jeg stadig Andersen får masser af minutter på wingbacken. Derfor ved jeg heller ikke hvor ofte vi kan regne med ham i forsvaret. Allerede i weekenden kan vi vel forvente han spiller minutter på wingbacken.

Helt optimalt vil jeg gerne have Røsler og Callø primært til højre stopper. Tingager og Camara primært til den centrale. Samt Kahl og en mere til den venstre. Så kan Røsler f.eks rykke ind centralt hvis Tingager ikke er klar og Camara har brug for en pause.

Jeg tror du misforstod min kommentar.

Du skriver 'godt arbejde af CV' i forbindelse med udlejningen.

Jeg er nysgerrig på hvor aktivt man agerer for at afhænde/udleje spillere. Det er mit indtryk at CV lader andre komme til sig, for at stå stærkt i forhandlingen. Det harmonerer dårligt med at falbyde fx Badji, Jensen-Abbew eller Badji vidt og bredt, fordi så afleverer man forhandlingskraft til en evt køber.

Det var et oprigtigt spørgsmål som gerne skulle ses helt uafhængigt af den (voldsomt misforståede) diskussion om køb af spillere.
Det mest sandsynlige er at CV oplyser spillernes agenter om at de skal i gang med at finde en klub til deres spiller, fordi de ikke har en fremtid i AGF. Så er det er nok i højere grad op til agenterne at finde et nyt hjem til deres klienter, end det er CV’s. Så når Gyamfi kan ende i B93 i 2. Division, så er det nok hans agent der ikke har et stort nok netværk, mere end det er CV der ikke har ledt godt nok efter potentielle nye klubber til ham.

Er det leje eller salg til B93 med Gyamfi?

B93 har en fin økonomi og har hentet Patrick Olsen, Kristian Pedersen og Jradi ind til denne sæson på fri transfer.

Samtidigt har de købt Simon Wæver der var starter i SE.

De har lige solgt to offensive spillere til Sverige.
Der stod et sted, at det var køb.

Det ligner de laver en AB og kører 1. Divisions budget i 2. Division, men virkelig underlig start på sæsonen.

Den her tråd er sgu lidt træls. Der er så mange sure miner, man skulle tro vi sluttede sidste sæson med en nedrykning og at elendigheden bare er fortsat i denne sæson.

Et eller andet sted, med følelser og hjerte, forstår jeg godt dem, der er frustrerede og ærgerlige over det, de ser som en forspildt chance for CL fodbold. Jeg synes bare de bliver ofre for deres egen overvurdering af AGFs styrke, både forstået som fodboldhold og som tiltrækningskraft på andre spillere. Per Thunes udødelige ord, så smukke de er, er først sande når spilleren HAR prøvet at spille for AGF. Det kan selvfølgelig rygtes, jeg forestiller mig f.eks. at en fyr som Bisseck ville sige virkelig pæne ting om os, hvis et ungt, uforløst talent fra Inters akademi havde fået en henvendelse fra os.

Men inden vi ville komme i betragtning, selv med Bissecks glødende anbefaling, så ville klubber som Ajax, Lille, Freiburg, Anderlecht være på banen og tilbyde meget, meget attraktive pakker i en langt mere interessant liga til en langt bedre løn. Der er stadig kun 2-3 klubber i superligaen, der kan lokke spillere til ligaen, som reelt er for gode til superligaen i udgangspunktet. Det viser de sig så ikke altid at være (Moukoko!), men vi har altså ikke penge til den slags, og selvom vi havde, har vi ikke kontinuerlig europæisk deltagelse på menuen. Endnu. Vejen derhen er svær, derfor skal vi også købe med omtanke og udvikle vores egne løsninger helhjertet.

Til resultaterne: Er målene pisket ind på os i starten af denne sæson? Ja. Forsvaret har været bekymrende usikkert. Selv hvis vi fritager dem for ansvar for de 6 mod Benfica, som jeg håber alle er enige om er mindst to klasser over AGF, så har vi givet bekymrende mange chancer væk. Er det CVs skyld? Nej, det synes jeg ikke. Det ER hans ansvar at vi har en slagkraftig trup. Men han er også en del af et større marked, hvor han altså bare er en lille fisk. Er det CVs skyld at Beijmos og Dalsgaards kontrakter udløb samtidig (med Kahl, Poulsen, Hansen og Paddy)? Nej. Er det hans ansvar at handle proaktivt? Ja. Kan han tvinge Dalsgaard til at forlænge karrieren? Nej. Kan han tvinge Beijmo til at forlænge? Nej. Skulle han allerede i vinter have solgt Beijmo og hentet Rösler? Det kunne have kostet mesterskabet. Nu betaler vi så en pris for, at løbe den risiko i vinters. Det ville klæde alle AGF'ere, der jublede over mesterskabet, også at acceptere risikoen.
Kunne forsvarsproblemerne så være løst ved tidligere indkøb? Jeg tvivler stærkt. Man bliver ikke styrmand i et forsvar i en ny klub fra starten. Det gør meget få spillere, og dem, der gør, er ikke interesseret i AGF tidligt i vinduet, hvis overhovedet. Og det ER en styrmand vi mangler.

Men det forsvaret mangler er også Paddys presstyring fra spids og hans indsats ved defensive dødbolde. Det kan vi SLET ikke købe os til. Det kræver relationer, som skabes over flere år, det kræver en helt særligt type angriber, som der ikke er mange af, og det kræver nok i virkeligheden også nogle finanser vi ikke nødvendigvis er i besiddelse af.

Ligger vi så tæt på nedrykningsstregen? Ja, det gør vi. Er det fedt? Nej, det er ej. Jeg er bare ikke særligt bekymret - kampene mod Viborg og OB har vist en positiv udvikling i vores spil. Kampen i går mod Benfica viste mig i øvrigt også, at forsvaret måske ikke er så tyndt, som det får skyld for. Callø var i hvert fald lovende og Camara ser jeg personligt et stort lys i. Sidste sæson startede også først fra runde 4 for os og da havde vi ikke europæisk at bokse med. Det kommer, ligesom jeg er sikker på, der kommer et par forstærkninger.

Men altså: Indtil nu har CV formået at holde sammen på truppen i det store og hele. Dét er altså også noget værd. Tre afgange fra et overraskende mesterhold, heraf én som ikke engang var et sportsligt tab og én til karrierestop er faktisk uhørt stærkt holdt fast.

Jeg håber der kommer en forstærkning til bagkæden og en angriber. Jeg kunne også godt ønske mig noget til midten, men det er lidt mere fordi NP er skadet og jeg frygter, han aldrig rigtigt kommer tilbage, Solbakken har den sygdom han nu har, som kan lægge ham ned hvert øjeblik og Yakob er igen ude med noget, jeg er bange for kan ødelægge hans muligheder for en stor karriere... det er tre midtbanespillere med store spørgsmålstegn. I hvert fald set udefra. Jeg kan være i tvivl om Haugstrup, Knudsen, Jønsson er nok. Jeg vil helst have Arnstad op på 10'eren så meget som muligt.

Jeg er nysgerrig på hvor aktivt man agerer for at afhænde/udleje spillere. Det er mit indtryk at CV lader andre komme til sig, for at stå stærkt i forhandlingen. Det harmonerer dårligt med at falbyde fx Badji, Jensen-Abbew eller Badji vidt og bredt, fordi så afleverer man forhandlingskraft til en evt køber
Mit indtryk er, at det i lige så høj grad er spillerens agent, der prøver at finde en interesseret klub, som det er CV, der cold-caller divisionsklubberne. I hvert fald når det ikke drejer sig om en strategisk udlejning som med Callø sidste år.

Latest posts

Back