New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 675K
Ny Ceres Park
Nu kommer der lige et sikkert dumt spørgsmål, men jeg kan ikke helt forstå, hvordan det kan være så afsindigt dyrt at bygge et stadion fx sammenlignet med et hus.

Hvad bruger man så mange penge på? Skidtet er jo tegnet, så skal det ikke bare brages op? Jeg er med på, at der skal lejes maskiner osv., men det virker helt ufatteligt for mig.

Er der bare kronede dage for profit i den branche?

Nu kommer der lige et sikkert dumt spørgsmål, men jeg kan ikke helt forstå, hvordan det kan være så afsindigt dyrt at bygge et stadion fx sammenlignet med et hus.
Mængden af materialer der skal bruges, mængden af jord der skal flyttes og antallet af km2 der skal bygges tæller nok godt der opad. Oven i skal du så også lægge at det er - relativt set i forhold til et hus - sjældent at der bygges et stadion, så mængden af "ting" der skal læres og der er unikt for hvert projekt er stor. Der er f.eks. en høj kompleksitet i forhold til mængden af mennesker der skal håndteres...

At det er "afsindigt dyrt" kommer ikke som nogen overraskelse for mig, men så kan man selvfølgelig altid stille spørgsmålstegn ved, om det skal være SÅ afsindigt dyrt som her...

De har afklaret at de ikke behøver haste det igennem den 4-12.

Direkte adspurgt, siger A. Enggaard, at det ikke er afgørende, om kontrakten underskrives 4. december, eller om vi når hen omkring årsskiftet. Så der er ikke noget belæg for at påstå, at det vil koste over en mio. kr. om dagen, hvis ikke vi skriver under inden da,« siger Gert Bjerregaard.

Jeg frygter allerede nu, at sparekniven kommer i stor stil og der bliver mangler. Gad vide om Salling fondenes ekstra donation er betingelsesløs.

Rambøll, der rådgiver kommunen i byggesagen, fremlagde på mødet et sparekatalog, der indeholdt over 20 forslag til besparelser, ifølge Gert Bjerregaard. Samlet beløber de foreslåede besparelser sig til 80 mio. kr.

Så kunne de da meget vel supplere denne åbenhed med at ligge de spareforslag på banen. Kan man spare 80m uden at det virkelig forringer oplevelsen, så er det jo nok det gyldne kompromis der ender med at løse kabalen.

Så kigger kommunen ind i en ekstra udgift på 80m og det kan de nok sagtens æde. Men er sgu spændt på om det "bare" er kosmetisk, eller om det har større betydning

Bjerre snakker om besparelser på VIP-faciliteterne som en mulighed.

Det må være en rød linje for AGF, da det er en væsentligt del af den forbedrede økonomi ved det nyt stadion.
Der tales om 80 mio kr - i måske besparelser - og så ridses der ellers 6-7 alvorlige konsekvenser op ved evt at gøre dette...det kan godt være vi herinde er lidt farvede, men alt andet end at det stemmes igennem først i Erhvers og Økonomiudvalget og så siden Byrådet d. 4/12, er illusorisk for mig....Venstre profilerer sig stærkt ift Kommunalvalget om 1 år

Der tales om 80 mio kr - i måske besparelser - og så ridses der ellers 6-7 alvorlige konsekvenser op ved evt at gøre dette...det kan godt være vi herinde er lidt farvede, men alt andet end at det stemmes igennem først i Erhvers og Økonomiudvalget og så siden Byrådet d. 4/12, er illusorisk for mig....Venstre profilerer sig stærkt ift Kommunalvalget om 1 år

Jeg håber, at det er teatertorden, men politisk set er VIP-faciliteter jo et oplagt sted at spare.

Der er også noget dejligt grotesk i at man ikke kan finde penge i kommunekassen, og samtidig "smider" man børnefamilier til nabokommunerne, fordi man ikke vil sælge byggegrunde til dem.

Det helt oplagte ville da være, at sælge nogle større oplandsarealer til udviklere der vil bygge familievenlige rækkehuse, punkthuse eller andet, eller simpelthen frasælge til typehusfirmaer.

Mulighederne for at løse 2 problemer eksisterer vidst fint ;)

De kan ikke så godt spare Henrik Linds personlige skybox væk… Jeg håber man skærer noget væk man trods alt kan tilføje senere, men også på en måde så det ikke fra starten føles lidt skrabet. Det betyder noget at få den der supergode oplevelse fra starten, men det vil også gå ud over brandingværdien alle de steder hvor det nye stadion vil blive omtalt.

Hvis det skal tilføjes senere bliver det så på AGF’s regning må man antage, eller måske om mange år når der skal opgraderes generelt, men så kan det i det mindste lade sig gøre. Fra kommunens synspunkt er det nok mest oplagt at spare på noget relateret til VIP, det er ikke så meget dem de skal have fokus på, men fra AGF’s synspunkt vil man nok hellere spare lidt på alle andres oplevelse. Var noget af AGF’s bidrag (over lejen) ikke også specifikt til VIP-faciliteter? I så fald kan kommunen vel heller ikke bare spare der, men måske lave en ordning med AGF. Man frygter lidt hvor de synes det giver mening, der sidder jo nogle der nærmest kunne tænke at det vel ikke er nødvendigt med tag eller at en halv bane må være nok…

Der er også noget dejligt grotesk i at man ikke kan finde penge i kommunekassen, og samtidig "smider" man børnefamilier til nabokommunerne, fordi man ikke vil sælge byggegrunde til dem.

Det helt oplagte ville da være, at sælge nogle større oplandsarealer til udviklere der vil bygge familievenlige rækkehuse, punkthuse eller andet, eller simpelthen frasælge til typehusfirmaer.

Mulighederne for at løse 2 problemer eksisterer vidst fint ;)
Så risikerer de bare at stadion bliver for lille ;)

Det er simpelthen for dilettantisk at være vider til dele af et byråd, der nu får et IKEA-katalog og uagtet deres faglige ståsted har en ide om at de skal sidde og udvælge for 80 mio. kr. besparelser, uden at have en dyt begreb om hvad de langsigtede konsekvenser er fordi de ikke har nogen som helst faglig forudsætning på at tolke på de konsekvenser der bliver beskrevet i Rambølls rapport. Metin, som arkitekt, er vel den eneste der har en reel faglig ballast til at varetage den opgave på en nogenlunde seriøs måde.

Alt andet end en godkendelse af projektet som det står nu den 4/12 er som @KejserJohn skriver illusorisk, for ellers ender man præcis som man gjorde tilbage i 1998 (?) da man sparede sig ud af en ombygning og endte med det makværk man nu, lykkeligvis, river helt og aldeles ned.

Det er simpelthen for dilettantisk at være vider til dele af et byråd, der nu får et IKEA-katalog og uagtet deres faglige ståsted har en ide om at de skal sidde og udvælge for 80 mio. kr. besparelser, uden at have en dyt begreb om hvad de langsigtede konsekvenser er fordi de ikke har nogen som helst faglig forudsætning på at tolke på de konsekvenser der bliver beskrevet i Rambølls rapport. Metin, som arkitekt, er vel den eneste der har en reel faglig ballast til at varetage den opgave på en nogenlunde seriøs måde.

Alt andet end en godkendelse af projektet som det står nu den 4/12 er som @KejserJohn skriver illusorisk, for ellers ender man præcis som man gjorde tilbage i 1998 (?) da man sparede sig ud af en ombygning og endte med det makværk man nu, lykkeligvis, river helt og aldeles ned.
Demokratiets pris.

Jeg tænker at for hver krone der spares på VIP faciliteter, trækker AGF også en kr i støtte til projektet, det er JN’s kæphest, og ikke noget han vil acceptere.

Det tyder mere og mere på en annullering og et genudbud i klassisk totalentreprise, Enggaard og Sweco/Zaha Hadid ryger ud og så er det den vindene totalentreprenør der kommer til at gøre stadion færdigt. Jeg må se at få lavet et hold på den, det er på tide at der kommer noget ordentligt rådgivning ind.

Jeg tænker at for hver krone der spares på VIP faciliteter, trækker AGF også en kr i støtte til projektet, det er JN’s kæphest, og ikke noget han vil acceptere.

Det tyder mere og mere på en annullering og et genudbud i klassisk totalentreprise, Enggaard og Sweco/Zaha Hadid ryger ud og så er det den vindene totalentreprenør der kommer til at gøre stadion færdigt. Jeg må se at få lavet et hold på den, det er på tide at der kommer noget ordentligt rådgivning ind.
Sig lige til, hvis du kommer til at mangle en bod- og sanitetsæstetisk omsynsningsmand 😜

Helt enig i øvrigt. AGF kan selvfølgelig ikke lægge en krone i projektet, hvis man stryger klubbens ønsker.

Latest posts

Back