New posts

"Hvor blev de af"-tråden

• Thread starter Thread starter Martinstranger
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 312K
"Hvor blev de af"-tråden
Det kommer jo også meget an på hvad vi skulle give for ham.

Mon ikke der var midler til det men vi blev fravalgt - måske et klogt valg af Julius Beck i hans situation. Det lyder sådan i hans udlægning som naturligvis kan være farvet.

Selvom han kom op i omdrejninger igen i Aarhus, fik han ikke den ønskede spilletid under Uwe Rösler.
- Det var nok det, jeg manglede i AGF. Jeg havde et megafedt år i AGF, og jeg var utrolig glad for at være der, men spilletiden manglede. Det var også derfor, at det ikke blev til mere deroppe.

Det er et sjovt tilfælde med de her unge lejede spillere, der har været forbi klubben i de sidste sæsoner. Noget tyder på, at vores scouting setup generelt set virker ret godt. Julius Beck og Mathias Jørgensen virker i bakspejlet som ret solide talenter, som vi kunne have fået glæde af og tjent penge på.

Det lige nu helt betændte spørgsmål at stille her på forum er så, hvad årsagen er til, at de ikke slog igennem i AGF - og ikke mindst hvis skyld det var. Det kunne være ærgerlig timing, hvor ingen af dem helt var klar, da de havde muligheden hos os, eller det kunne være manglende mod til at give dem chancer nok. Det kunne også være manglende kompetencer i trænerstaben til at se, hvilke talenter der skal have hvilke chancer for at vokse og blive klar.

Jeg ved af gode grunde ikke, hvad der er op og ned. Men det er i hvert fald nærliggende at tro, at Uwe er en træner, der skal presses ekstraordinært hårdt af sin sportschef (ved at fjerne rigtig mange erfarne spillere fra truppen og tilbyde rigtig mange unge spillere), før han giver chancen til unge spillere. Jeg er med på præmissen om, at cheftræneren skal udtage de bedste spillere, han har til rådighed, da alt andet kan ødelægge kulturen på et fodboldhold. Men Uwe er muligvis en træner, der endda hælder konsekvent til den erfarne side, og ikke en gang giver de unge de chancer, de rent faktisk fortjener.

Ja. Der skulle vi nok have prioriteret ham over Nicolai Poulsen
Jeg ved ikke, om du er ironisk, men jeg er (stadig) meget træt af, at vi ikke sikrede os ham permanent. Han fik reelt ikke chancen, og derfor er det svært at bedømme, om han passede ind.

Han er langt mere playmaker end stopklods, og jeg har tidligere nævnt, at han imø har et snit over sit spil, som er sjældent for en dansker. Jeg kan godt forstå, hvis man vurderede, at han ikke var prototypen på en midtbanespiller i Uwes 3-5-2. Det ærgrer mig bare gevaldigt.

Der er selvfølgelig ingen garanti for at han slår igennem dernede.

Jeg ved af gode grunde ikke, hvad der er op og ned. Men det er i hvert fald nærliggende at tro, at Uwe er en træner, der skal presses ekstraordinært hårdt af sin sportschef (ved at fjerne rigtig mange erfarne spillere fra truppen og tilbyde rigtig mange unge spillere), før han giver chancen til unge spillere. Jeg er med på præmissen om, at cheftræneren skal udtage de bedste spillere, han har til rådighed, da alt andet kan ødelægge kulturen på et fodboldhold. Men Uwe er muligvis en træner, der endda hælder konsekvent til den erfarne side, og ikke en gang giver de unge de chancer, de rent faktisk fortjener.
Jeg synes måske ikke, at det er fair at sammenlignet det krævede niveau for midten af 1. division med midten af superligaen. Det er i hvert fald nemt at lave argumentet at Julius Beck ikke var god nok til superligaen, men god nok til 1. division. Hvis han så retteligt har udviklet sig til at kunne spille i Østrigs bedste række, så er det jo rigtig fornuftigt at tage skridtet ned og udvikle sig derfra. Jeg synes, det er svært at se hvordan AGF (med hvilken som helst træner) skal sætte spillere på banen som "kun" har niveauet til midten af første division.

Ville jeg ønske at AGF kunne udvikle spillerne? Ja, helt sikkert. Jeg tror bare ikke, at det nødvendigvis kan gøres med at spille med 5-6 spillere uden niveauet til der hvor vi spiller. Men vi er da enige så lagt, at AGF skal blive bedre til at udvikle spillere.

Det er et sjovt tilfælde med de her unge lejede spillere, der har været forbi klubben i de sidste sæsoner. Noget tyder på, at vores scouting setup generelt set virker ret godt. Julius Beck og Mathias Jørgensen virker i bakspejlet som ret solide talenter, som vi kunne have fået glæde af og tjent penge på.

Det lige nu helt betændte spørgsmål at stille her på forum er så, hvad årsagen er til, at de ikke slog igennem i AGF - og ikke mindst hvis skyld det var. Det kunne være ærgerlig timing, hvor ingen af dem helt var klar, da de havde muligheden hos os, eller det kunne være manglende mod til at give dem chancer nok. Det kunne også være manglende kompetencer i trænerstaben til at se, hvilke talenter der skal have hvilke chancer for at vokse og blive klar.

Julius Beck måtte en tur ned forbi 1. Div og spille cirka 2/3 dele af kampene før han blev solgt til udlandet.

De kampe skulle han, såfremt han skulle have været en succes for AGF, have spillet i Aarhus (medmindre vi lejede ham ud). Den spilletid skulle tages fra f.eks Poulsen eller Anderson. Hvor meget det har sat vores hold tilbage ved jeg ikke, men mit gæt er han at har er markant dårligere end Arnstad, som får en del kritik herinde

Mest af alt stod Magnus Knudsen vel i vejen. Og Knudsen har trods alt spillet denne sæson stort set fast i Bundesligaen, mens Julius Beck har fundet sig selv i den danske 1. division.

Knudsen er også 3 år ældre og de forsvandt på samme tidspunkt - det kunne måske have givet mening, at tilknytte en ung spiller.

Men det nytter selvfølgelig ikke noget, hvis han ville have spilletid og prioriterede det højere.

Ps: Julius Beck har vel ikke engang spillet særlig meget men må alligevel have vist noget som de kunne lide. Tænker også Efb var villige til at slippe ham, for en forholdsvis lav transfer.

Mon ikke der var midler til det men vi blev fravalgt - måske et klogt valg af Julius Beck i hans situation. Det lyder sådan i hans udlægning som naturligvis kan være farvet.

Jeg går ud fra at der var en frikøbsklausul vi havde råd til at indfri, men når der er en transfer bliver det stadig et parameter. Altså hvis han fx kostede 5 mio skulle vi vurdere at han var det værd ift daværende situation og spillerens potentiale osv. Havde han været kontraktfri havde det måske været en anden konklusion, men i sidste ende kunne begge parter så sikkert blive enige om at det ikke helt gav mening med den spilletid der havde været og måske var udsigt til på kort sigt.

Jeg håbede også man hentede ham, men vurderet mere på at det var et interessant talent der var taget ud og kunnet hentes hjem, end på noget han nåede at vise på banen.

Julius Beck har vel ikke engang spillet særlig meget men må alligevel have vist noget som de kunne lide. Tænker også Efb var villige til at slippe ham, for en forholdsvis lav transfer.
Han var også på leje i Esbjerg, så han er solgt fra Spezia.

Men CV gjorde det modsatte så truppen i foråret har været endnu ældre. Jeg tror sagtens man kan diskutere der her internt og ændre nogle KPI’er osv, men det handler nok meget om at truppen har flere Arnstad og færre Power.

Jeg synes måske ikke, at det er fair at sammenlignet det krævede niveau for midten af 1. division med midten af superligaen. Det er i hvert fald nemt at lave argumentet at Julius Beck ikke var god nok til superligaen, men god nok til 1. division. Hvis han så retteligt har udviklet sig til at kunne spille i Østrigs bedste række, så er det jo rigtig fornuftigt at tage skridtet ned og udvikle sig derfra. Jeg synes, det er svært at se hvordan AGF (med hvilken som helst træner) skal sætte spillere på banen som "kun" har niveauet til midten af første division.

Ville jeg ønske at AGF kunne udvikle spillerne? Ja, helt sikkert. Jeg tror bare ikke, at det nødvendigvis kan gøres med at spille med 5-6 spillere uden niveauet til der hvor vi spiller. Men vi er da enige så lagt, at AGF skal blive bedre til at udvikle spillere.
Ja, kunsten er jo at spotte, lige præcis de spillere, som man skal satse på. Dem hvor prisen for at satse på dem i en ung alder, betaler sig tilbage mange gange. Er man ikke så god til det, så kommer det selvfølgelig til at se dumt ud.

Når man kigger tilbage på nogle af de kampe i starten af sæsonen, hvor vi vandt med 4-0 og 5-1, og sejrene aldrig var i fare i 2. halvleg, så forsøgte Uwe retfærdigvis at få Gyamfi i gang. Men vi brugte også dyrebare minutter på at holde Akoto, Brandhof osv. inde i varmen. Og de udskiftninger er jo nærmest meningsløse i et talentudviklingsperspektiv. Forhåbentlig kan det blive første skridt i retning af en sundere strategi, at vi ikke skifter en spiller på fx. 29 år ind med 15 minutter tilbage af en komfortabel sejr. Hvis vi overhovedet har den slags spillere som indskiftere, så skal de forhåbentlig hjælpe os, når vi skal holde en 1-0 føring i Parken, og ikke når vi fører stort mod Sønderjyske.

Når man kigger tilbage på nogle af de kampe i starten af sæsonen, hvor vi vandt med 4-0 og 5-1, og sejrene aldrig var i fare i 2. halvleg, så forsøgte Uwe retfærdigvis at få Gyamfi i gang. Men vi brugte også dyrebare minutter på at holde Akoto, Brandhof osv. inde i varmen. Og de udskiftninger er jo nærmest meningsløse i et talentudviklingsperspektiv. Forhåbentlig kan det blive første skridt i retning af en sundere strategi, at vi ikke skifter en spiller på fx. 29 år ind med 15 minutter tilbage af en komfortabel sejr. Hvis vi overhovedet har den slags spillere som indskiftere, så skal de forhåbentlig hjælpe os, når vi skal holde en 1-0 føring i Parken, og ikke når vi fører stort mod Sønderjyske.
Jeg forstår dit argument om at bruge unge udviklingsspillere i kampe der er afgjorte, og er for så vidt ikke voldsomt uenig. Men omvendt, hvordan skal den 29 årige være skarp mod FCK i Parken, hvis ikke han får 15 minutter her og der i andre kampe. Det er desværre ikke sort/hvidt og der er fordele og ulemper ved mange af de her små deltajer.

• Like
Reactions: cph
Jeg forstår dit argument om at bruge unge udviklingsspillere i kampe der er afgjorte, og er for så vidt ikke voldsomt uenig. Men omvendt, hvordan skal den 29 årige være skarp mod FCK i Parken, hvis ikke han får 15 minutter her og der i andre kampe. Det er desværre ikke sort/hvidt og der er fordele og ulemper ved mange af de her små deltajer.
Det har du selvfølgelig ret i. Nogle klubber satser mere på egentlig rotation for at holde alle spillere i gang. Det er ikke sort/hvidt.

Bundlinjen er bare, at der skal gives radikalt flere minutter til unge spillere på den ene eller den anden måde. Det bliver Uwes hovedpine, hvordan det skal gøres.

• Like
Reactions: nej
Det har du selvfølgelig ret i. Nogle klubber satser mere på egentlig rotation for at holde alle spillere i gang. Det er ikke sort/hvidt.

Bundlinjen er bare, at der skal gives radikalt flere minutter til unge spillere på den ene eller den anden måde. Det bliver Uwes hovedpine, hvordan det skal gøres.
Yes, det er rigtigt. Vi får svært ved at udvikle salgsbare spillere i 25+ mio. klassen, hvis ikke de bliver vist frem på en fodboldbane i et fornuftigt niveau - det er et faktum.

Og jeg tror ikke, at det kan være tvivl om, at det er klubbens klare strategi, at det skal være tilfældet. Alternativtet har vi netop prøvet i år, hvor vi har haft en performance-trup der skulle skabe muligheden europæiske indtægter. Men nu bliver det vist snart en anden tråd vi skal over i.

Lige mht Beck. Så sælges han for 5 mill og er måske købt for 2 mill.

Dertil kommer, at han jo skal spille for at blive attraktiv. Skulle han have spillet nok i AGF til at blive interessant for Sturm Graz, så havde det måske betydet en del mindre spilletid til Anderson.

Jeg synes ikke vi skal græde over den her case. Det er ikke de beløb og fejl der er problemet.
Det kan også være Spezia ville have 5 mio af os, men hans værdi er faldet løbende. Måske tilbød vi dem 2 mio sidste sommer. Det er jo svært at vide. Han kunne så også blive mere værd med spilletid i AGF fremfor EfB, men så er spørgsmålet om han havde fået den og hvilken pris vi kunne få nu. Mest sandsynligt ville han nok i det tilfælde blive og forsøge at få mere spilletid inden et større salg senere. De fem mio indikerer trods alt heller ikke at Sturm Graz har købt et kæmpe talent som priserne er nu - men han kan naturligvis stadig sagtens udvikle sig til at blive en dygtig spiller som vi godt kunne bruge.

Det kan også være Spezia ville have 5 mio af os, men hans værdi er faldet løbende. Måske tilbød vi dem 2 mio sidste sommer. Det er jo svært at vide. Han kunne så også blive mere værd med spilletid i AGF fremfor EfB, men så er spørgsmålet om han havde fået den og hvilken pris vi kunne få nu. Mest sandsynligt ville han nok i det tilfælde blive og forsøge at få mere spilletid inden et større salg senere. De fem mio indikerer trods alt heller ikke at Sturm Graz har købt et kæmpe talent som priserne er nu - men han kan naturligvis stadig sagtens udvikle sig til at blive en dygtig spiller som vi godt kunne bruge.
Så vidt jeg har forstået, så er buddet på Hjalte Lærke cirka 3 mill

Anker var 3
Bach var 5
Gyamfi 10

Så meget enig med dig

Back