New posts

Den store pisser mig af tråd

• Thread starter Thread starter Deleted member 33
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 1K
  • Views Views: Views 103K
Den store pisser mig af tråd
Uh - den skal vi nok ikke starte. Jeg mener de max burde kunne vælges i to perioder, for derefter at skulle være ude i 1-2 perioder (minimum 3-5 år).

Tænker en del af dem, ville have virkelig godt af at komme ud i den virkelige verden og se hvilke problemstillinger der er. En frisk start gør også, at der ikke bliver ved at være gammelt nag men de kan komme videre med nogle løsninger.
Lars Løkke er vel den længstsiddende - blev han ikke valgt ind engang midt i 90'erne. Tror det er plus 30 år han har siddet derinde - det er laaaaannggg tid.
Ja, man kunne sagtens overveje tidsbegrænsninger. Enhedslisten har sådan en rotationsordning. Spørgsmålet er selvfølgelig om de fleste ikke bare tager en tur i svingdøren med et ophold hos en eller anden lobbyorganisation. Der er sikkert ikke så mange der lige tager et par år i et helt almindeligt arbejde af den slags hvor det ikke gør nogen forskel at de har været i Folketinget og det giver måske ikke helt det ønskede hvis de bare har siddet på den anden side af skrivebordet en kort overgang. Det bør man måske nok også lovgive imod under alle omstændigheder.

Det pisser mig af at Politik er blevet en "karriere-vej". Og at medierne ikke kan stille sig kritiske over for svar.

Jeg er ikke MM fan, men hold op hvor jeg ikke forstå sagen med Lidegaard. (som jeg heller ikke kan døje)

MM er sur fordi Hud farve blev nævnt og mener det var ment om ham, og derfor injurende da han ikke har sagt det.
Lidegaard vil ikke trække det tilbage.
Nu blev det squ sagt i retten at det ikke var myntet specifikt på MM da han sagde "man" og ikke "han".

Hvorfor kunne han så ikke trække det tilbage eller forklare sig dengang, i stedet for det her lorte cirkus politik spil de har gang i...

• Like
Reactions: Kaj
Det pisser mig af at Politik er blevet en "karriere-vej". Og at medierne ikke kan stille sig kritiske over for svar.

Jeg er ikke MM fan, men hold op hvor jeg ikke forstå sagen med Lidegaard. (som jeg heller ikke kan døje)

MM er sur fordi Hud farve blev nævnt og mener det var ment om ham, og derfor injurende da han ikke har sagt det.
Nu blev det squ sagt i retten at det ikke var myntet specifikt på MM da han sagde "man" og ikke "han".

Hvorfor kunne han så ikke trække det tilbage eller forklare sig dengang, i stedet for det her lorte cirkus politik spil de har gang i...
Landspolitik er for folk med for meget tid. Hvad skal de ellers lave i deres sommerferie fra juni til oktober?

Det er utrolig morsomt at høre Mads Brüggers stuegange i Folketinget i frihedsbrevets podcast.

Brügger udstiller hvor utrolig lidt, mange af de kendte folkevalgte egentlig laver, og hvor mange forlængede weekender de holder oveni deres meget lange ferier og årlige studierejser.

- og så hylder han gang på gang Jette Gottlieb for altid at være til stede på et ellers halvtomt Christiansborg, altid at arbejde hårdt for sin sag, og altid at sige sin ærlige mening.

Landspolitik er for folk med for meget tid. Hvad skal de ellers lave i deres sommerferie fra juni til oktober?

Det er utrolig morsomt at høre Mads Brüggers stuegange i Folketinget i frihedsbrevets podcast.

Brügger udstiller hvor utrolig lidt, mange af de kendte folkevalgte egentlig laver, og hvor mange forlængede weekender de holder oveni deres meget lange ferier og årlige studierejser.

- og så hylder han gang på gang Jette Gottlieb for altid at være til stede på et ellers halvtomt Christiansborg, altid at arbejde hårdt for sin sag, og altid at sige sin ærlige mening.
Jeg ved også da Joachim B Olsen var i Folketinget der var mange der undrede sig over hvor detaljeret og hvor grundig han var.

De fleste politikere læste "executive summary" - det gjorde han ikke

Det er vel fordi, at Radikale Venstre positionerer sig rigtigt meget på at være i opposition til ligepræcis MM, DF og den udlændingepolitik, de fører. Lidegaard kan naturligvis ikke bøje af og tilkendegive, at han bare har misforstået MM i nogen som helst sammenhæng. Det vil være en kæmpe tabersag blandt hans vælgere.

Jeg har ikke sat mig specielt ind i sagen. Men det er jo MM, der trækker sagen i retten og blæser den op. I mine øjne er det ham, der bærer ansvaret for at trække sagen i langdrag, ikke Lidegaard.

Der er et større værdipolitisk opgør på spil her. Det handler generelt om, hvordan vi omtaler folk af anden etnisk herkomst. Den tone har i min optik være helt sindsyg, siden Nyrup gik af ca. og jeg hilser ethvert opgør med den retorik mere end velkommen. I min optik er det et af de mest afgørende emner i politik.

Last edited:
Det er vel fordi, at Radikale Venstre positionerer sig rigtigt meget på at være i opposition til ligepræcis MM, DF og den udlændingepolitik, de fører. Lidegaard kan naturligvis ikke bøje af og tilkendegive, at han bare har misforstået MM i nogen som helst sammenhæng. Det vil være en kæmpe tabersag blandt hans vælgere.
ER det ikke modsat..
Lidegaard kunne sige at MM har misforstået ham og det han mente.. Det er pointen.

Jeg har ikke sat mig specielt ind i sagen. Men det er jo MM, der trækker sagen i retten og blæser den op. I mine øjne er det ham, der bærer ansvaret for at trække sagen i langdrag, ikke Lidegaard.
Tjaa. Hvis man anklages for at ville smide folk ud på grund af hudfarve (reelt aldrig ikke det MM har sagt, og derfor den er i retten) så ville jeg nok også blive lidt tosset.
Jeg forstår godt hvorfor MM har valgt rettens gang.
Men hvis det reelt bare handler om at MM har misforstået hvad Lidegaard mente, hvorfor så ikke sige det alle de gange han har haft muligheden for det?

Der er et større værdipolitisk opgør på spil her. Det handler generelt om, hvordan vi omtaler folk af anden etnisk herkomst. Den tone har i min optik være helt sindsyg, siden Nyrup gik af ca. og jeg hilser ethvert opgør med den retorik mere end velkommen. I min optik er det et af de mest afgørende emner i politik.
Ikke uenig grundliggende. Problemet er bare når det alene blev kørt ned på Hudfarve - og det er, trods alt det åndsvage der kommer fra MM og DF, aldrig det MM har sagt. Derfor opstår porblemet når Lidegaard bruger den frase.
Er enig i at det er et større politisk spil, men det pisser mig i den grad af, at Lidegaard, hvis han vitterlig ikke har ment at MM var en del af sætningen "Man vil gerne internere og deportere tusindvis af medborgere, bare fordi de har en anden tro eller har en anden hudfarve end de fleste af os, der er i rummet her."

Der refereres til at man jo sagde "MAN" og ikke DF eller MM, men hvorfor så ikke sige det de utallige gange MM har bedt om en undskyldning eller noget. Det giver for mig 0 mening at man ikke har sagt det inden man står i retsalen.
Uagtet politisk standpunkt.

Alt dette kunne være undgået hvis Lidegaard havde sagt "Hey Morten, den var ikke myntet på dig, men på AFD og Trump" - som var de to andre parter han var igang med at omtale.
Spild af ressourcer det her.

ER det ikke modsat..
Lidegaard kunne sige at MM har misforstået ham og det han mente.. Det er pointen.

Tjaa. Hvis man anklages for at ville smide folk ud på grund af hudfarve (reelt aldrig ikke det MM har sagt, og derfor den er i retten) så ville jeg nok også blive lidt tosset.
Men hvis det reelt bare handler om at MM har misforstået hvad Lidegaard mente, hvorfor så ikke sige det alle de gange han har haft muligheden for det?

Ikke uenig grundliggende. Problemet er bare når det alene blev kørt ned på Hudfarve - og det er, trods alt det åndsvage der kommer fra MM og DF, aldrig det MM har sagt. Derfor opstår porblemet når Lidegaard bruger den frase.
Er enig i at det er et større politisk spil, men det pisser mig i den grad af, at Lidegaard, hvis han vitterlig ikke har ment at MM var en del af sætningen "Man vil gerne internere og deportere tusindvis af medborgere, bare fordi de har en anden tro eller har en anden hudfarve end de fleste af os, der er i rummet her."

Der refereres til at man jo sagde "MAN" og ikke DF eller MM, men hvorfor så ikke sige det de utallige gange MM har bedt om en undskyldning eller noget. Det giver for mig 0 mening at man ikke har sagt det inden man står i retsalen.

Alt dette kunne være undgået hvis Lidegaard havde sagt "Hey Morten, den var ikke myntet på dig, men på AFD og Trump" - som var de to andre parter han var igang med at omtale.
Men han senere i debatten han jo: "Hvis jeg forstod dit interview i Weekendavisen rigtigt, så vil du gerne internere op mod 100.000 danskere, hvis de har en anden etnisk baggrund og ikke vil rejse ud frivilligt, fordi du synes, de skal rejse ud." Så kan MM jo bare sige at det har ML misforstået.

Det "man" kan være betyde mange ting, og der tolker afsender og modtager det nok lidt forskelligt.

Det pisser mig af at de to nu skal bruge statens penge på en retsag, der kunne havde været klaret med en stille snak over en kop kaffe e.l. Mon ikke problemet er at MM (som, hvis jeg forstår det ret, ellers har godt styr på jura og den slags ting) til debatten reagerede lidt for hurtigt, og nu har svært ved at trække det tilbage (og ML ligeså)?

Men han senere i debatten han jo: "Hvis jeg forstod dit interview i Weekendavisen rigtigt, så vil du gerne internere op mod 100.000 danskere, hvis de har en anden etnisk baggrund og ikke vil rejse ud frivilligt, fordi du synes, de skal rejse ud." Så kan MM jo bare sige at det har ML misforstået.

Hele sagen handler ene og alene om ordet "hudfarve"... Alt det andet er reelt ikke problemet.

Det "man" kan være betyde mange ting, og der tolker afsender og modtager det nok lidt forskelligt.

Men det er rimelig tydeligt at MM har ment at ordet Hudfarve var problemet, at Lidegaard mente MM ville sende folk ud på baggrund af... Når det "Man" så betød noget andet i Lidegaards verden, hvorfor så vente på retsagen med at sige det?

Det pisser mig af at de to nu skal bruge statens penge på en retsag, der kunne havde været klaret med en stille snak over en kop kaffe e.l. Mon ikke problemet er at MM (som, hvis jeg forstår det ret, ellers har godt styr på jura og den slags ting) til debatten reagerede lidt for hurtigt, og nu har svært ved at trække det tilbage (og ML ligeså)?

Enig i det første at det skulle være løst med et undskyld.
Men mener nu det er ML der står med problemet - da MM aldrig har sagt folk skal deporteres på baggrund af hudfarve (Andet etnisk baggrund er reelt noget andet, hvilket er sagens kerne)
Hvis det "man" betød AFD og Trumpo, hvorfor har man så ventet..

Jeg kan virkelig mærke sagen pisser mig af!

OBS. Vil igen understregen at jeg ikke kan klare MM, mener han er langt overgrænsen - Men her hvor det bliver en princip sag, om hvad man må sige om andre, så mener jeg faktisk han har ret. (Altså når politik tages ud af det)

Men skal nok prøve at holde igen, slevom det virkelig pisser mig af :)

Hele sagen handler ene og alene om ordet "hudfarve"... Alt det andet er reelt ikke problemet.

Men det er rimelig tydeligt at MM har ment at ordet Hudfarve var problemet, at Lidegaard mente MM ville sende folk ud på baggrund af... Når det "Man" så betød noget andet i Lidegaards verden, hvorfor så vente på retsagen med at sige det?

Enig i det første at det skulle være løst med et undskyld.
Men mener nu det er ML der står med problemet - da MM aldrig har sagt folk skal deporteres på baggrund af hudfarve (Andet etnisk baggrund er reelt noget andet, hvilket er sagens kerne)
Hvis det "man" betød AFD og Trumpo, hvorfor har man så ventet..

Jeg kan virkelig mærke sagen pisser mig af!

OBS. Vil igen understregen at jeg ikke kan klare MM, mener han er langt overgrænsen - Men her hvor det bliver en princip sag, om hvad man må sige om andre, så mener jeg faktisk han har ret. (Altså når politik tages ud af det)

Men skal nok prøve at holde igen, slevom det virkelig pisser mig af :)
Det er sgu interessant - jeg har det lige modsat -

Hvis ikke man må være tydelig politikere imellem i en valgkamp og sætte tingene på spidsen, så risikerer man at der slipper politik igennem, som er væsentligt mere alvorligt, end det bliver udlagt af den part der præsenterer forslaget. Fordelen ved de mange partier på vidt forskellige fløje i dansk politik, er at de fungerer som vagthunde, der bjæffer op, når der er forslag som stikker ud, og strider imod deres egen politiske overbevisning.

Uanset om det er den ene fløj der ikke har styr på finansieringen af deres valgløfter, eller den anden fløj der prøver st bagatelisere udlændingestramninger så er det væsentligt for demokratiet, og for at almindelige vælgere kan træffe deres valg på et oplyst grundlag, at politikeres udvidede ytringsfrihed ikke bliver indskrænket i retten med denne sag. Hvis det sker, bliver det væsentligt mere vanskeligt at sætte krydset ved det rigtige parti, som ikke bare lyder som noget man kan støtte, men som også rent faktisk mener noget man kan støtte.

Hvis ikke man må være tydelig politikere imellem i en valgkamp og sætte tingene på spidsen, så risikerer man at der slipper politik igennem, som er væsentligt mere alvorligt, end det bliver udlagt af den part der præsenterer forslaget. Fordelen ved de mange partier på vidt forskellige fløje i dansk politik, er at de fungerer som vagthunde, der bjæffer op, når der er forslag som stikker ud, og strider imod deres egen politiske overbevisning.
Jeg er juridisk nørdet ret spændt på hvordan sagen falder ud (uden jeg har fulgt den særligt tæt). Der er, i hvert fald i teorien, andre grænser for politikere og politiske debatter, af netop de årsager du nævner. Det vil i hvert fald være begrænsende for den demokratiske debat, hvis politikkerne konstant skal frygte en injurie-sag, fordi de har udlagt modpartens synspunkter lidt forkert eller tvistet dem lidt for at få en pointe frem.

Lidt ligesom dette forum, når man tænker over det 😄

Det er sgu interessant - jeg har det lige modsat -

Og det er helt fair :)

Er også bekendt med de udvidede Politiske rammer osv.. Jeg vil dog personligt bliver lige så tosset som MM, hvis nogen tog min holdning og karikerede den så groft som Lidegaard, som jeg ser det, har gjort.

Men spændende bliver afgørelsen.

Er også bekendt med de udvidede Politiske rammer osv.. Jeg vil dog personligt bliver lige så tosset som MM, hvis nogen tog min holdning og karikerede den så groft som Lidegaard, som jeg ser det, har gjort.

Problemet er bare det kommer til at være ekstremt dobbeltmoralsk for MM, for hvis der er noget han og DF er mestre til, så er det at karikerer holdninger mm.

Afgørelsen er der vel ikke meget spænding om. Alle ved jo, at Messerschmidt taber.

Okay - hvad bygger du det på?
Jeg har læst to judirster der mener den kan gå begge veje.

Altså 3 ting:

1) Der er endnu mere udvidet ytringsfrihed for politiske debatter end ellers. Enkelte mener, at Lidegaard har sagt noget, der er æreskrænkende, men ikke kan straffes. En ærekrænkelse er straffri, hvis den fremkom i en sammenhæng, hvor der var rimelig anledning til den. Og det er der i den grad.

2) Man/han - Lidegaard har ikke sagt, at Messerschmidt vil XX, men at "man vil XX" - hvor man er en bredere højrefløjsbevægelse med Le Pen, Trump og Messerschmidt. https://www.weekendavisen.dk/samfun...KWzSYb4GsWZVTdddKA-l1beBuRRtLCY7F3muSbvAGMA==

3) Messerschmidt har faktisk sagt det, han er vred over at blive tillagt. Måske mindre direkte, end hans politik blev udlagt af Lidegård på et vælgermåde, men ikke desto mindre korrekt. Remigration, umuligt at leve islamisk, tusindvis skal interneres: https://www.weekendavisen.dk/samfund/en-loegn-er-en-loegn-er-en-loegn

MM har rig mulighed for og rigeligt med platform til at tydeliggøre, hvad han egentlig mente. Det behøver han ikke gå rettens vej for. Lidegaard sagde oprindeligt følgende:

"Man vil gerne internere og deportere tusindvis af medborgere, bare fordi de har en anden tro eller har en anden hudfarve end de fleste af os, der er i rummet her, siger Lidegaard, lød det blandt andet fra den radikale leder."

Jeg synes det ligger fint i tråd med, hvad MM normalt mener. Jeg tror det er mere sandsynligt end, at han oprigtigt mener, at kristne udlændinge uden indtægt skal smides ud af Danmark. Jeg tror f.eks. ikke, at MM har til hensigt at smide en amerikansk enlig forsøger med danske børn ud, hvis hun er afhængig af overførselsindkomst.

Så jeg tror langt hen ad vejen, at MM mener det, som ML beskylder ham for.

Desuden har politikere udvidet ytringsfrihed. Som jeg forstår det peger alt på, at MM taber sit korstog. Det er da om noget en grund til ikke at indlede det.

Det kørte på religion og hudfarve. At det alene kørte på hudfarve er noget, MM har opdigtet.

Selvfølgelig taler Lidegaard også om MM, når han sige 'man'. Og selvfølgelig vil MM smide folk ud, fordi de er muslimer fra mellemøsten. Det står soleklart mellem linjerne.

Hvis MM skal tage det helt bogstaveligt, hvad ML udtaler, så kan jeg godt forstå, at ML nu siger, at det så også skal tages helt bogstaveligt, hvad han faktisk sagde.

Ja. Eller det kunne være undgået ved, at MM havde nosser nok til enten at stå ved, hvad han mener, eller til at forklare sit standpunkt. MM kunne også bare være kommet med et statement, hvor han sagde, at hans intention såmænd var at internere og smide muslimer, såvel som kristen, amerikanere, kinesere, japanere, koreanere med videre ud, hvis de ikke var selvforsynende. Men det tør MM ikke, fordi det ikke er det, han mener. Og det er ikke det, hans vælgere ønsker at høre.

Jeg synes klart, at det mest bekymrende i denne sag er de tråde MMs forslag trækker til Stalies Soviet og Hitlers nazityskland.

Edit: Men jeg trækker mig lige fra denne diskussion. Jeg har simpelthen ikke tid til at deltage i den, selvom den er interessant.

At Lidegaard ikke sidste efterår gik ud og berigtigede, at "jeg sagde man, ikke han" har jo to soleklare årsager:

1) Som Napoleon sagde: Når din fjende er ved at begå en fejl, skal du ikke forstyrre ham. Lidegaard kunne jo godt se, hvordan hans juridiske sag stod.

2) Hvorfor bukke nakken og beklage, når Messerschmidt sagde præcis det, han ikke ville stå på mål for. Herunder at tro er en del af vurderingen af, hvem der skal smides ud med tvang

Hvis ansøgeren eksempelvis er troende muslim – beder fem gange om dagen, faster, går med tørklæde – skal det trække ned i vurderingen. Det samme skal det, hvis man eksempelvis har skrevet på Facebook, at staten Israel ikke bør eksistere.

»Det må bero på en samlet vurdering af, om folk reelt i deres hjerte er danske,« siger Morten Messerschmidt.

– Du vil begrænse folks mulighed for at ytre sig og tro på det, de gerne vil?

»Det har du ret i, men det er jo, fordi der inden for islam er den her udfordring med, at man bruger frihedsrettighederne til at kvæle friheden.«

– Men du anerkender trods alt, at det vil være en knægtelse af religions- og ytringsfriheden?

»Ja ja, der er jo masser af ting, du ikke må ytre. Du må heller ikke gå rundt og true folk og opfordre til terror.«

Endelig skal det også gøres »umuligt at leve islamisk i Danmark«, mener Messerschmidt. Han vil fjerne islamiske menigheder fra listen over anerkendte trossamfund, lukke muslimske friskoler og foreninger, forbyde bønnekald, halalkød og tørklæder i offentlige institutioner.

Det skal tvinge religiøse muslimer til enten at moderere sig eller frivilligt rejse ud af landet, mener han: »Så vil de her mennesker forhåbentlig finde ud af, at det nok ikke var det rigtige sted at befinde sig.«

Dejligt indlæg generelt

Lige præcis dette er jo reelt det der pisse mig af.. Hvorfor har han ikke sagt at "Man" ikke skulle henlede til det føromtalte i citatet som handlede om DF/MM, Trump og AFD
I stedet for cirkusset

Latest posts

Back