Det er vist ikke sket siden sommeren 2023 - der havde de glemt laderen til motoren
Problemet med beregninger udefra, er naturligvis at de ikke har adgang til alle data. Her har de forsøgt at lave deres egen som tager højde for meget mere end UCI-rangeringen gør.
https://watts2win.eu/
Det er ikke bare Pogacar - der er flere der springer i niveau i år. UAE står måske lidt ud som hold men generelt er der mange ryttere som har en fantastisk udvikling. Om de tager Co2, epo, havekstrakt eller noget helt andet, det ved jeg ikke. Spørgsmålet må være om sådanne spring er normale.
Det kan ikke afvises at være indenfor reglerne men de har helt klart fundet noget som er meget afgørende for deres performance - det er næsten underordnet hvilke beregninger man kigger på, så springes skalaen i 2024.
Det ligner jo nærmest en gang hockey-stav effekter som Wammen ville være misundelig på
View attachment 3919
View attachment 3920
Tager man de to bedste ud af beregningen, vil udviklingen måske se noget mere normal ud men der er også forbedringer for andre. Selv en Adam Yates, har haft en vild forbedring siden han kom til UAE som 30 årig. Træningsmetoderne må have været helt umulige på Ineos sådan som han pludselig kan levere. Evenepoel har naturligvis også lagt på men er altid blevet betegnet som generationstalent (modsat de andre) og har alderen med sig.
En enkelt rytter har dog lagt på som ingen andre og fundet formlen på, at banke alle de andre året rundt.
View attachment 3922
Jeg ville ønske, at jeg kunne lukke øjnene og gemme min skepsis væk som nogen af jer gør. Det havde jeg måske gjort for xx år siden men fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me......... Og når det er sagt, så kan det de gør, jo stadig være indenfor de nuværende regler men ultimativt give en fordel til de få der har det.
Det bliver spændende i 2025 og om dem der fører nu, kan beholde deres forspring. I 2023 førte Visma men den føring har de ikke holdt i 2024 - det kan naturligvis være styrt eller andet som har indflydelse. Vi må se. Fortsætter Pogacar med at vinde hvert andet løb han stiller op i ( året rundt ), så tænker jeg interessen for cykling falder.