New posts

Champions League 2021/22

• Thread starter Thread starter Fribs
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 92
  • Views Views: Views 8K
Champions League 2021/22
Øl er ulækkert, Pyro fyret udover en stor menneskemængde er potentiel livsfarlig. Undskyld jeg finder sammenligningen håbløs.

Det skal du skam ikke undskylde. Jeg finder det også håbløst at bringe et eksempel ind som ingen normale mennesker nogensinde har forsvaret som et argument for pyro benyttelse.

Jeg kender ingen som går ind for pyro på stadion og synes man skal kaste det efter folk, men måske jeg kommer i de forkerte kredse...

Jeg finder det også håbløst at bringe et eksempel ind som ingen normale mennesker nogensinde har forsvaret som et argument for pyro benyttelse.

Pointen. Det er situationer som disse, der gør pyro er ulovligt på danske stadions, så eksemplet er skam helt perfekt. Hvis danske fans har nogen som helst forhåbninger om lovliggørelse af pyro, så skal situationer som i aften - og det er ikke et isoleret tilfælde - ikke opstå, men det gør de.

Langt, langt de fleste mennesker begår ikke kriminalitet nogen få gør og derfor har vi lovgivning og straffe. Det er 1:1 sammenlignelig med pyro på stadion.

Pointen. Det er situationer som disse, der gør pyro er ulovligt på danske stadions, så eksemplet er skam helt perfekt. Hvis danske fans har nogen som helst forhåbninger om lovliggørelse af pyro, så skal situationer som i aften - og det er ikke et isoleret tilfælde - ikke opstå, men det gør de.

Men er det egentlig nogen god pointe at vi på trods af forbud, alligevel ser scener som disse?
Langt, langt de fleste mennesker begår ikke kriminalitet nogen få gør og derfor har vi lovgivning og straffe. Det er 1:1 sammenlignelig med pyro på stadion.

Langt de fleste billister begår ikke kriminalitet, men så længe der findes vanvidbillister, spiritusbillister og sågar terrorister i bil, så giver det mening at forbyde biler i trafikken.

Langt de fleste billister begår ikke kriminalitet, men så længe der findes vanvidbillister, spiritusbillister og sågar terrorister i bil, så giver det mening at forbyde biler i trafikken.
C'mon Andrew! Du er bedre end SÅ dumt et argument! Biler tjener en nytteværdi som transportmiddel. Pyro har alene "herlighedsværdi" og dét kun for nogle. Ikke alle er enige om, at pyro giver noget godt til en fodboldkamp. Når det så oven i købet bliver betjent af mennesker der OGSÅ drikker øl (noget man HELLER ikke må med biler, i øvrigt...) og til tider indtager andet end "bare" alkohol, så bliver det endnu mere stramt. Når der så, OVEN i de faktorer kommer komplet idioti, som at kaste med pyro eller sætte ild til sæder eller bruge det som skydevåben, så får selv en anti-forbudsmand som mig svært ved at hidse sig op over lige dét forbud. Og jeg kan i udgangspunktet godt lide pyro, jeg synes det giver en fed ramme. Men ovenstående gør det bare virkelig svært for mig, at forsvare brugen af pyro på stadion.
Og sammenligningen med biler er altså helt på månen.

Men er det egentlig nogen god pointe at vi på trods af forbud, alligevel ser scener som disse?

Øhh ja. Det svarer til at sige, vi skal droppe al lovgivning, fordi der altid er nogen, som bryder loven.

Er du helt seriøs nu?

C'mon Andrew! Du er bedre end SÅ dumt et argument! Biler tjener en nytteværdi som transportmiddel. Pyro har alene "herlighedsværdi" og dét kun for nogle. Ikke alle er enige om, at pyro giver noget godt til en fodboldkamp. Når det så oven i købet bliver betjent af mennesker der OGSÅ drikker øl (noget man HELLER ikke må med biler, i øvrigt...) og til tider indtager andet end "bare" alkohol, så bliver det endnu mere stramt. Når der så, OVEN i de faktorer kommer komplet idioti, som at kaste med pyro eller sætte ild til sæder eller bruge det som skydevåben, så får selv en anti-forbudsmand som mig svært ved at hidse sig op over lige dét forbud. Og jeg kan i udgangspunktet godt lide pyro, jeg synes det giver en fed ramme. Men ovenstående gør det bare virkelig svært for mig, at forsvare brugen af pyro på stadion.
Og sammenligningen med biler er altså helt på månen.

Sammenligningen holder så langt, at du også ridser et worst case scenario op, hvor der heldigvis er få eksempler på at skræmme-profetien er gået i opfyldelse kontra hvor ofte der er lys på danske stadions.

Jeg mindes ikke jeg har hørt at nogen har brugt et romerlys som kasteskyts på et dansk stadion i 7-8 år inden i går. (tysk stadion, men danskere forståes)
Vi skulle nok være gjort opmærksom på hvis det var sket.

Men nu er romerlys aktuelt forbudt, og forbud går sjældent den modsatte vej, så debatten er i bund og grund underordnet.

Øhh ja. Det svarer til at sige, vi skal droppe al lovgivning, fordi der altid er nogen, som bryder loven.

Nej, men vi skal have lovgivning der er understøttet af evidens og viden, fremfor følelser og efterfølgende forbud.

Din grundlæggende og udokumenterede påstand må jo nødvendigvis være at:
Lovlige romerlys = flere romerlys = flere der kaster romerlys.

Min ligeså udokumenterede påstand vil være, at hvis romerlys blev lovlige i morgen, så vil det ikke ændre nævneværdigt i hvem der ville affyre romerlys på Aarhus stadion. (kan af gode grunde kun gisne om vores egen rede)
Måske AGF Fanclub ville tage dem til sig igen når de blev lovlige, men ellers vil den eneste forskel være at dem der affyrer, ikke behøver at maskere sig og lege gemmeleg med vagterne.

Nej, men vi skal have lovgivning der er understøttet af evidens og viden, fremfor følelser og efterfølgende forbud.
- Der fløj mange ting ind. Det er man efterhånden vant til, når man kommer tæt på deres fans. Jeg ved ikke helt, hvad det var. En slags jernstang eller et romerlys eller et eller andet, siger Jonas Wind efter kampen.
På billeder fra situationen ser det ud til at være et afbrændt romerlys, og der var en smule varme tilbage i det, da landsholdsspilleren fik det i hånden.

- Den var lidt varm i hvert fald, så den flænsede lige lidt af huden af.

Det er ikke svært at finde eksempler. Det må og skal ikke være farligt for nogen at gå til en fodboldkamp eller være nede på banen.

Måske AGF Fanclub ville tage dem til sig igen når de blev lovlige, men ellers vil den eneste forskel være at dem der affyrer, ikke behøver at maskere sig og lege gemmeleg med vagterne.

Folk behøver slet ikke at bryde maskeringsloven, hvis de overholdte stadionreglementet og den gode afledte effekt af dette, vil være ingen skal risikere at blive skudt efter med romerlys.
Jeg har intet problem med pyro under ordnede forhold og hvor det er 100% sikkert men sådan er virkeligheden bare ikke.

To andre eksempler på at der bliver kastet med romerlys på danske stadions. Begge eksempler fra Brøndby stadion

Der er da massevis af eksempel på at folk kaster pyro. Det viser et forbud jo her helt fint at det ikke ændre noget som helst.

Lovligt som i gamle dage hvor vi kunne stå langs C tribunen og fyrer dem af, og nå de var ved at dø ud kunne vi smide dem i de spande med vand som stod på løbebanen, det var jo perfekt.

Forbuddet virker jo ikke som det er nu. Der har vel aldrig nogensinde været mere pyro end nu?

Hooliganismen kommer og går i bølger. Den nuværende trend er bekymrende. Brøndby bøller (det er vel urimeligt at kalde dem fans) tager til Dortmund bare for at slås med FCK - fansene. De har til gengæld et arsenal af pyroteknik med ind på stadion (hvad laver kontrollørerne i Dortmund, når jeg 70 -årige lettere handikappede mand tager til Farum, Lyngby og Parken for at heppe på GF, bliver jeg kropsvisiteret fra top til tå - jeg kunne ikke drømme om at arrivere til Brøndby, hvorfra jeg sikkert ville vende hjem som multihandikappet). Ultra - grupperinger slås med stave og andre håndvåben før og efter kampene, lightere og litervis af øl kastes i hovedet på sagesløse tilskuere, osv. Lige nu er der stor interesse for fodboldkampene, masser af tilskuere, både her i landet og i de større ligaer. Hvis de voldelige elementer ikke bliver bremset håndfast, gerne i benlås af en 200 kg. tung fhv. wrestler, vil almindelige fredelige tilskuere blive væk, især når alle kampe af betydning sendes i fjernsynet. Sponsorerne vil være tilbageholdende, fordi de ikke vil sættes i forbindelse med voldelige elementer, politiet skal møde frem med tåregas, som de gjorde i Dortmund. Er dette et skrækscenarie? Nej det er desværre noget, der foregår i hele Europa, for ikke at nævne Sydamerika, hvor der er flere eksempler på skudepisoder i forbindelse med fodboldkampe.

Latest posts

Back