New posts

1 Division 21/22

• Thread starter Thread starter Tom
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 184
  • Views Views: Views 16K
1 Division 21/22
Jeg er tilbage ved konspirationsteorierne omkring oprydning i klubben. Flere spillere er allerede fritstillet i Esbjerg og nu skiller de sig af med Ankersen, der formentlig er den mest løntunge i truppen.

Mon ikke de har fået frigivet lønkroner og nu kan begynde at hente nye spillere. Når transfervinduet lukker, tror jeg Hyballa overgår til en nogenlunde normalt fungerende træner.
Skal der lejes nogle flere reserver og U-spillere i Barnsley eller hvor det nu er ejerne også har fingrene nede? Hvis Hyballa ender med at fortsætte kommer det stadig til at tage lang tid at normalisere forholdet til spillerene, hvis det overhovedet kan lade sig gøre. Det kan være dem der er tilbage bare dukker nakken, men der skal hentes meget ind udefra hvis det ikke fortsat rammer resultaterne. De kommer da ikke til at ville dø for ham. Det kan dog også sagtens tænkes ejerne er lidt ligeglade med om Esbjerg rykker op hvis det mest handler om spilletid til nogle fra en anden klub de har mere fokus på.

Jeg er tilbage ved konspirationsteorierne omkring oprydning i klubben. Flere spillere er allerede fritstillet i Esbjerg og nu skiller de sig af med Ankersen, der formentlig er den mest løntunge i truppen.

Mon ikke de har fået frigivet lønkroner og nu kan begynde at hente nye spillere. Når transfervinduet lukker, tror jeg Hyballa overgår til en nogenlunde normalt fungerende træner.

Det giver bare ingen mening. De har snart smidt alle deres bedste unge spillere væk for 0 kr.

De har smidt en generations arbejde væk. Jeg tror ikke vi kommer til at se Esbjerg i Superligaen i årevis efter det her.

Sponsorerne vil også snart begynde at trække sig. Alt det lokale forsvinder jo når man blot er blevet en Barnsley ruge klub/ende station.

Spændende hvordan det kommet til at gå Ankersen (om vi tog fejl ved at lade ham gå), han var okay god i AGF, men skuffende i EfB sidste sæson.

Jeg tror ikke han vil passe ind i det vi vil fremad. Og da slet ikke hvis vi skal spille 3-5-2 (hvor man jo spiller uden deciderede kanter). Men i den 3-4-3 vi har spillet mod Randers og AaB frem til 20 minutter før tid havde Ankersen som type passet fint ind i.

Så har du allerede svaret jo ;) Skuffende i 1 division, mens vi blev nr 4 i Superligaen uden ham.

I retrospekt var det vel ret tydeligt at vi havde stået bedre sidste sæson med Ankersen end Jevtovic. Og vi tilbød også Ankersen en 1-årig forlængelse som Ankersen ikke var tilfreds med.
Men det ændrer ikke på at beslutningen om at søge at opgradere Ankersen var den rigtige. Valget Jevtovic var bare helt forkert. Og det hjalp ikke at Arzani og MJ der blev hentet ind i vinters aldrig nåede at spille. En skadesfri Ankersen hele sidste sæson havde klart været en sportslig fordel.

Tabet af Ankersen for Jevtovic, og især Bundu for Links har gjort ondt. Og nu skal vi lige holde tungen lige i munden ift hvad vi skal hente ind.

Synes også det var rigtigt at bytte Milan med Anker - for at have et rutineret 4. valg til kanten efter jon, gift, albert ... men ja ærgerligt Anker ikke tog den 1 års, for tror faktisk han havde fået en del kampe og måske lavet 3-4 mål sidste år, og så kunne han have fået 1 år i RFC nu, istedet for det år i 1 div.

Det fede ville være at vi så heller ikke hang på nogen af dem nu - spændende om vi kan komme ud af de 3 år Milan har tilbage..,

Milan passer skidt nu og Anker endnu værre til vores angreb, men kunne dog se muligheder i Anker som en super fed høj wingback i vores nye system. Ændrer bare ikke ved han er for gammel til vores strategi, og glad for AGF ikke forfaldt til at hente ham, selvom jeg faktisk var ved at være okay med at hente ham på 4 måneders kontrakt her i efteråret (inden man meldte den nye 3-4-3 opstilling ud).

Nå vand i åen...

Synes også det var rigtigt at bytte Milan med Anker - for at have et rutineret 4. valg til kanten efter jon, gift, albert ... men ja ærgerligt Anker ikke tog den 1 års, for tror faktisk han havde fået en del kampe og måske lavet 3-4 mål sidste år, og så kunne han have fået 1 år i RFC nu, istedet for det år i 1 div.
Altså vil da sige, at valget af Jevtovic som afløser viste sig helt forkert. Også selvom det måske er "for nemt" at sige da Jevtovic blev skadet etc. Men altså når han på nuværende tidspunkt ikke har evnet at spille sig tættere på kontinuerlig spilletid, så var og er han simpelthen ikke god nok. Jeg har tidligere været med på at han var meget spændende for Rosenborg, og det var jo skide svært at vide præcis hvordan han havde gjort det derefter. Han spillede dog 19 kampe (1.118 minutter) i 19/20-sæsonen for Røde Stjerne+APOEL. Ca. 4 gange mere end han har spillet i AGF op til nu. Så altså han var ikke som Sanneh en spiller der havde siddet ude i evigheder.
Og han virkede da også til at få en god start.

Men han har aldrig kunne komme tilbage i form.
Om der ligger en sidste chance for ham i reserveligaen ved jeg ikke.
Hvordan går det i øvrigt med den? Altså reserveligaen?

Er det ikke kun ham målmanden og Egelund. Egelund ville jo blive slagtet i AGF - vi har da lige haft indlæg, hvor debatten gik på at vi skulle skille os af med diverse unge spillere som blev anset som dødvægt og de har vel vist mere end ham, på et højere plan.
Indtil videre har seks spillere (heraf fire talenter) valgt at opsige kontrakten. Men flere kommer givetvis til at følge. I en AGF-sammenligning ville det svare til at vi havde ladet Gadegaard, Hausner, Grønbæk, Duncan og to rutinerede stamspillere derudover gå kvit og frit, samtidig med at vi yderligere havde flyttet Juelsgård og Olsen ned på U-19 og tilbudt at de også bare kunne smutte. Foruden at 14 andre også blev tilbudt den mulighed og flere allerede er på vej væk.

At ledelsen så samtidig henter reserver fra Barnsley U23 på leje i 6 mdr. som erstatning siger bare noget om, hvor langt Esbjerg er fra at have et konkurrencedygtigt hold pt.

Indtil videre har seks spillere (heraf fire talenter) valgt at opsige kontrakten. Men flere kommer givetvis til at følge. I en AGF-sammenligning ville det svare til at vi havde ladet Gadegaard, Hausner, Grønbæk, Duncan og to rutinerede stamspillere derudover gå kvit og frit, samtidig med at vi yderligere havde flyttet Juelsgård og Olsen ned på U-19 og tilbudt at de også bare kunne smutte. Foruden at 14 andre også blev tilbudt den mulighed og flere allerede er på vej væk.

At ledelsen så samtidig henter reserver fra Barnsley U23 på leje i 6 mdr. som erstatning siger bare noget om, hvor langt Esbjerg er fra at have et konkurrencedygtigt hold pt.
Talenterne er vel ikke i nær samme kvalitet men en del nemmere at erstatte. Nu nævnte jeg Egelund, da han lignede det største talent ud af dem og et par andre som ikke rigtig havde spillet.
Derudover nævner du etablerede spillere men konspirationsteorien går netop på, de formentlig gerne vil have ryddet op i den ældre og løntunge gruppe. Det skal sammenholdes med dårlig sportslig performance igennem længere tid og en trup der tilsyneladende har været så stærk, at de havde magt til udskiftning af trænere.
Hvis vi havde været igennem samme øvelse, ville vi måske også tænke der trængte til en generel oprydning.

Peter Hyballa har været væk i de sidste 2 kampe, pga. sygdom i den nærmeste familie (eller sådan noget). Det er vel meget sandsynligt at han ender med at stoppe i Esbjerg “for at komme tættere på familien i den svære tid”. Nu er Rafael Van der Vart hentet ind som assistenttræner, det tyder på at man er ved at starte på en frisk, og hvis Hyballa selv stopper, er det ikke et stort prestigetab for ledelsen.

Jeg tror sagtens at EFB kan rykke op i år, de henter stærkt ind, og har nogle store talenter de kan låne fra deres andre klubber. Men det ændrer dog ikke på de alvorlige skader der har ramt dem på deres renomme og omdømme. Desuden har de mistet nogle potentielt store salg med det nummer Poul Conway lavede med at lade spillere gå gratis. Og så er der også fortsat arbejdstilsyns sagen, som de kan blive straffet for om et år eller lignende, så det er ikke en historie der bare forsvinder.

Men de kom af med Ankersen, hvilket måske var hovedformålet med hele den her sæbeopera.

Altså vil da sige, at valget af Jevtovic som afløser viste sig helt forkert. Også selvom det måske er "for nemt" at sige da Jevtovic blev skadet etc. Men altså når han på nuværende tidspunkt ikke har evnet at spille sig tættere på kontinuerlig spilletid, så var og er han simpelthen ikke god nok. Jeg har tidligere været med på at han var meget spændende for Rosenborg, og det var jo skide svært at vide præcis hvordan han havde gjort det derefter. Han spillede dog 19 kampe (1.118 minutter) i 19/20-sæsonen for Røde Stjerne+APOEL. Ca. 4 gange mere end han har spillet i AGF op til nu. Så altså han var ikke som Sanneh en spiller der havde siddet ude i evigheder.
Og han virkede da også til at få en god start.

Men han har aldrig kunne komme tilbage i form.
Om der ligger en sidste chance for ham i reserveligaen ved jeg ikke.
Hvordan går det i øvrigt med den? Altså reserveligaen?

Skrev også VAR (bortset fra at jeg ikke synes han skulle have haft mere end en 2 års kontrakt - helt hul i hovedet med 4 år). Sådan mente jeg dengang, og kun under forudsætning af han får en mindste løn af jon, albert, gift. Ellers er det røvslag til PC.

Set et år efter - skulle vi hverken have taget anker eller milan - men snuppet en helt anden.
men for et år siden synes jeg også han så mere spændende ud end Anker og yngre, men man skal nok passe på med dem der ikke har spillet meget i et par år, især når de er over 23-24 år.

Talenterne er vel ikke i nær samme kvalitet men en del nemmere at erstatte. Nu nævnte jeg Egelund, da han lignede det største talent ud af dem og et par andre som ikke rigtig havde spillet.
Derudover nævner du etablerede spillere men konspirationsteorien går netop på, de formentlig gerne vil have ryddet op i den ældre og løntunge gruppe. Det skal sammenholdes med dårlig sportslig performance igennem længere tid og en trup der tilsyneladende har været så stærk, at de havde magt til udskiftning af trænere.
Hvis vi havde været igennem samme øvelse, ville vi måske også tænke der trængte til en generel oprydning.

Man kan i hvert fald sige, at truppen underpræsterede ved ikke at rykke op sidste år, selvom det vel var ligaens klart dyreste trup, og derfor er de nok ikke så voldsomt kede af at komme af med nogen. Og Ankers 7 mål i 1 div var ikke super prangende, men ok - det var jo hvad han har scoret i superligaen. Mon ikke man havde en forventning om ca 10 kasser fra ham.

Det ligner dog så meget rod at de måske heller ikke komme i denne sæson, og så kan vejen pludselig blive lang tilbage i rampelyset.

Skrev også VAR (bortset fra at jeg ikke synes han skulle have haft mere end en 2 års kontrakt - helt hul i hovedet med 4 år). Sådan mente jeg dengang, og kun under forudsætning af han får en mindste løn af jon, albert, gift. Ellers er det røvslag til PC.
Enig. Altså uanset hvem man havde forestillet sig skulle erstatte Ankersen, så skulle man ikke fortryde for at give Ankersen hverken 3 eller 4 år.

Men det forlød jo at Ankersen ville have 3 år, og AGF tilbød 1 år. Så at man ikke kunne blive enige om en 1,5 eller 2 års kontrakt viser også at man var for langt fra hinanden lønmæssigt.

Enig. Altså uanset hvem man havde forestillet sig skulle erstatte Ankersen, så skulle man ikke fortryde for at give Ankersen hverken 3 eller 4 år.

Men det forlød jo at Ankersen ville have 3 år, og AGF tilbød 1 år. Så at man ikke kunne blive enige om en 1,5 eller 2 års kontrakt viser også at man var for langt fra hinanden lønmæssigt.
Anker skulle bare have nappet 1 år i AGF og måske var den blevet forlænget i foråret med yderligere et år - hvis han havde kunne leve med en Julle rolle.

Bortset fra det med ny spillestil nu. Men der var vi måske ikke kommet hvis Anker med lidt indhop og rotation havde lavet 6-7 mål der lige havde tippet medaljer hjem til os.

Nå nok om den randers bonde

Peter Hyballa har været væk i de sidste 2 kampe, pga. sygdom i den nærmeste familie (eller sådan noget). Det er vel meget sandsynligt at han ender med at stoppe i Esbjerg “for at komme tættere på familien i den svære tid”.

Det forlyder, at hans mor havde fået et hjerteanfald. Han er vist tilbage i klubben nu.

Jeg tror sagtens at EFB kan rykke op i år, de henter stærkt ind, og har nogle store talenter de kan låne fra deres andre klubber.

Det tager bare tid at spille et nyt hold sammen og der skal vel først hentes 5-6 spillere af superligaklasse til startopstillingen. Det bliver meget svært at hænge på top-2. Den første udfordring bliver at komme i top-6 efter 22 kampe. Jeg har i hvert fald svært ved at se, at Esbjerg vil kunne hente point i de næste kampe.

Talenterne er vel ikke i nær samme kvalitet men en del nemmere at erstatte.
Selvfølgelig kan man ikke sammenligne AGF og Esbjerg direkte. Men det er skidt, når de allerstørste talenter ønsker at kommer væk. Det er jo potentielle transferpenge man siger farvel til. Esbjerg har haft en del gode ungdomsårgange og vandt U19 DM for få år siden, men der er intet tilbage efterhånden.

Anker skulle bare have nappet 1 år i AGF og måske var den blevet forlænget i foråret med yderligere et år - hvis han havde kunne leve med en Julle rolle.
Præcis. Men det ville han ikke. Og det var vist ikke KUN kontraktlængden de kæmpede om. Mon ikke også AGF ville forlænge gældende aftale, mens Ankersen ville have lønforhøjelse efter "god tjeneste". Han blev hentet fra udlandet under Glen Riddersholm, så spørgsmålet er, hvorvidt der var præstationskontraktforhold som gjorde, at Ankersen ville få mindre i løn hvis han ikke spillede, og han så var bange for at sidde på bænken bag Jon?

Jeg tror i hvert fald ikke det bare var det med at Anker ville 3 mens AGF ville 1. For så fatter jeg ikke man ikke landede på 2. AGF havde jo vist at de forlængede igen med Juelsgård. Skulle Ankersen være så bange for det? Han spillede jo 100% fast dengang. Men AGF havde jo hentet Jevtovic, så mon ikke Ankersen faktisk var lidt bange for slet ikke at blive udtaget til flere kampe (meget mindre i løn?) Who knows.

Selvfølgelig kan man ikke sammenligne AGF og Esbjerg direkte. Men det er skidt, når de allerstørste talenter ønsker at kommer væk. Det er jo potentielle transferpenge man siger farvel til. Esbjerg har haft en del gode ungdomsårgange og vandt U19 DM for få år siden, men der er intet tilbage efterhånden.
Var det ikke i 2017 de blev mestre? Den del burde de måske have slået kapital på allerede - de er vel 22-23 år i dag.
Tror du ikke transferpenge for dem der er smuttet er småpenge i det store spil? Taler vi under 1 mio og/eller spillere der skulle havde midler med derfra.
Er sikker på klubben hellere tager oprydningen og beholder de spillere som vil gøre en indsats under de nye ejere. Det nytter ikke noget med en spillertrup som får fyret trænere efter forgodtbefindende.

Ps: er ikke enig i håndteringen fra Hyballas side men spekulerer kun inde overordnede linjer og hvad der ligger bag.

Latest posts

Back