New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 775K
Ny Ceres Park
Nizzleroy date=1568710549 said:
Vi kan simpelthen ikke vente 5-10 ?r med et nyt stadion, og da slet ikke hvis den positive udvikling p? banen og de interne linjer forts?tter.
Jeg tror 5 ?r er ret optimistisk ift. hvorn?r der st?r et nyt stadion klar. Den slags processer tager lang tid og der bliver jo i hvert fald ikke sat en spade i jorden de n?ste 2 ?r hvor forpagtningsaftalen er blevet forl?nget til.

Holmertz said:
Nizzleroy date=1568710549 said:
Vi kan simpelthen ikke vente 5-10 ?r med et nyt stadion, og da slet ikke hvis den positive udvikling p? banen og de interne linjer forts?tter.
Jeg tror 5 ?r er ret optimistisk ift. hvorn?r der st?r et nyt stadion klar. Den slags processer tager lang tid og der bliver jo i hvert fald ikke sat en spade i jorden de n?ste 2 ?r hvor forpagtningsaftalen er blevet forl?nget til.

Hvorfor skulle der ikke kunne s?ttes en spade i jorden inden aftalen udl?ber? Vi skulle da ikke gerne st? i en situation hvor vi skal finde et andet stadion i al den tid det tager, fra f?rste til spadestik til sl?jfen klippes. Jeg forestiller mig, at der kan laves masser af arbejde mens der spilles. Det nuv?rende stadion kan velsagtens rives ned i etaper mens der stadig spilles. Hele D tribunen kan jo sagtens fjernes uden det har n?vnev?rdig betydning p? tilskuertal - uden at jeg er bygningskonstrukt?r :) Hvad gjorde man egentlig i Br?ndby? Eller skal vi spille i Silkeborg 1-2 s?soner, mens man river ned og bygger nyt?

Hvis man bliver enig om et nyt stadion, en l?sning og finansiering s? er det jo bare at komme i gang.

Ham DF?eren Knud Mathisen vil have AGF til at bygge et nyt stadion i Lisbjerg, gad vide hvad han s? vil bruge det nuv?rende stadion til?

En Niras rapport siger at stadion skal renoveres for 50 mio. kr har han t?nkt sig at atletikken skal financiere dette? Eller vil han sk?re i ?ldreplejen for at f? r?d til tage det ud af kommunekassen? Han kan selvf?lgelig ogs? v?lte stadion, og bygge boliger i omr?det i stedet?!?

Han virker virkelig som en ubegavet politiker, der ikke har den fjerneste anelse om hvad han snakker om.

Nizzleroy said:
Hvis man bliver enig om et nyt stadion, en l?sning og finansiering s? er det jo bare at komme i gang.

"problemet" med ovenst?ende er jo at blive enig tager tid, finde finasering tager tid. Der er projektering, offentlig h?ringer, ark?ologiske udgravninger, lur mig om ikke der skal laves en ny VVM unders?gelser som minumum tager 1-2 ?r. Du kan godt forvente en tidshorisont p? 5-10 ?r f?r det hele er st?r klart.
Lad os antage ALT g?r vel
Anl?gskonference efter?r 2019
enighed om folkepark i byr?det for?r 2020
projektering af omr?det 1 ?r - 2021
VVM-unders?gelse 2021-2023
Spadestik 2024
Stadion f?rdig 2025 og hele omr?det i op til 2 ?r efter. Det giver 2027.
Just saying- forvent ikke 3-4 ?r fra nu.

aight said:
Nizzleroy said:

"problemet" med ovenst?ende er jo at blive enig tager tid, finde finasering tager tid. Der er projektering, offentlig h?ringer, ark?ologiske udgravninger, lur mig om ikke der skal laves en ny VVM unders?gelser som minumum tager 1-2 ?r. Du kan godt forvente en tidshorisont p? 5-10 ?r f?r det hele er st?r klart.
Lad os antage ALT g?r vel
Anl?gskonference efter?r 2019
enighed om folkepark i byr?det for?r 2020
projektering af omr?det 1 ?r - 2021
VVM-unders?gelse 2021-2023
Spadestik 2024
Stadion f?rdig 2025 og hele omr?det i op til 2 ?r efter. Det giver 2027.
Just saying- forvent ikke 3-4 ?r fra nu.

Det vil overraske mig meget om der skal laves VVM eller ark?ologiske udgravninger, da dette prim?rt bliver gjort ved projekter p? ?jomfruelig? jord, her ligger der et i forvejen, s? det vil ikke give mening med en ?Vurdering af Virkninger for Milj?et? eller s?gerender for ark?ologiske fund, da man allerede kender til disse forhold.

Til geng?ld skal der nok laves en ny projektlokalplan, samt et till?g til kommuneplanen, hvis man ?nsker at flytte funktionerne rundt, inddrage parkeringspladser osv. Men om-/nybygningen af stadion, vil muligvis kunne igangs?ttes inden lokalplanen er godkendt, hvis det valgte projekt ikke overskrider de nuv?rende lokalplan bestemmelser (Hvilket det forslag hvor banen roteres 90 grader muligvis g?r). Projekteringen af omr?det vil sansynligvis tage betydeligt l?ngere tid end 1 ?r, da der er mange ?bygherrer? der vil h?res, men dette kan ogs? foreg? imens det nye stadion opf?res.

Tiden er sansynligvis en v?sentlig faktor, da det nuv?rende stadion ikke kan blive st?ende uden store investeringer. S? jeg vil tro at man kan have et godkendt projekt inden den nye forpagtningsaftale udl?ber i 2022, og et nyt stadion i 2024. Herefter skal alle de ?vrige funktioner s? etableres, og der er m?ske en periode hvor atletikfolkene f.eks. skal tr?ne i Viby.

T-Knogle said:
il geng?ld skal der nok laves en ny projektlokalplan, samt et till?g til kommuneplanen, hvis man ?nsker at flytte funktionerne rundt, inddrage parkeringspladser osv. Men om-/nybygningen af stadion, vil muligvis kunne igangs?ttes inden lokalplanen er godkendt, hvis det valgte projekt ikke overskrider de nuv?rende lokalplan bestemmelser (Hvilket det forslag hvor banen roteres 90 grader muligvis g?r). Projekteringen af omr?det vil sansynligvis tage betydeligt l?ngere tid end 1 ?r, da der er mange ?bygherrer? der vil h?res, men dette kan ogs? foreg? imens det nye stadion opf?res.

Du har helt ret i dit indl?g. Tror dog ikke lokalplanen for selve stadionomr?det skal ?ndres:
"Omr?de I omfatter st?rstedelen af idr?tsparken med de eksisterende stationhaller og stadionanl?g samt eksisterende bebyggelse, der blandt andet huser Team Danmark Centret m.v. I omr?det kan opf?res en ny storhal inden for et n?rmere angivet byggefelt, ligesom der er udlagt et byggefelt til et nyt udvidet stadionanl?g.

Bebyggelsens samlede etageareal m? ikke overstige 38.000 m2 foruden evt. k?lder. For nyt stadionanl?g og ny storhal er bygningernes maksimale h?jder angivet ved koter, idet der som f?lge af bygningernes brug til st?rre rum ikke er fastlagt et maksimalt etageantal. For stadionanl?ggets vedkommende svarer den angivne kote til en maksimal bygningsh?jde p? omkring 19 m, mens koten for storhallen svarer til en maksimal bygningsh?jde p? godt 14 m.

Lokalplanen indeholder ikke detaljerede bestemmelser om bebyggelsens n?rmere udformning og materialeholdning, men i stedet bestemmelser om, at bebyggelsen skal udformes under hensyn til helhedsvirkningen i omr?det. For det nye stadionanl?g og den nye storhal betyder det, at karakteren af den nye bebyggelse i princippet foruds?ttes udformet i overensstemmelse med vinderforslaget. For de eksisterende stadionhaller og bygningen, der huser Team Danmark Centret, foruds?ttes den eksisterende karakter i hovedtr?kkene fastholdt."
https://dokument.plandata.dk/20_1211042_APPROVED_1247480702967.pdf

Men hele ideen om en Folkepark - alts? den hele pakke - kr?ver lokalplan?ndring og kommuneplantill?g.

Jeg forudser ogs?, at till?g til kommuneplan vil blive indklaget til Planklagen?vnet i Viborg, der b?de er underbemandet og pr?get af mangel p? erfaring/kompetence. Da kommuneplantill?gget er n?glen til at lave byggeretter, der er n?glen til finansiering, s? vil man nok ende i at s?tte alt i bero mens sagen behandles i Viborg. Ellers risikerer man at st? med ufinansierede udgifter for et par hundrede millioner.

Alt i alt: Man kunne nok godt f? stadion igennem hurtigere, men det er politisk selvmord at fremme AGF-delen af den samlede pakke (Folkeparken), som jo netop er skabt for at f? projektet igennem.

Martin Hansen said:
Bedste l?serbrev jeg hidtil har l?st i stadion debatten:
https://stiften.dk/artikel/602233?rss
Jeg er enig i at det er en pointe, at atletikken ikke n?dvendigvis skal ligge der, men den overordnede tanke handler vel ogs? om at udnytte at faciliteterne ligger samlet s? man dels kan dele nogle faciliteter som indend?rs tr?ningslokaler og cafeterie og f?r flere muligheder til gavn for borgerne. Alts? jeg h?ber det kan blive et sted hvor der er liv det meste af ?ret og hvor de forskellige sportsgrene ?bner sig op for byens borgere. Ift atletikken vil det m?ske ikke v?re s?dan at man bare selv kan tage ud og kaste med spyd, men man kunne godt lade motionisterne benytte nogle faciliteter og pr?ve kr?fter med forskellige sportsgrene. M?ske kan man lige m?le sig p? en 400 m p? bane ifb med l?beturen, motionscyklisterne kan k?re omkring cykelbanen, skoleklasser og andre grupper kan pr?ve forskellige ting under kyndig vejledning osv. Jeg havde ogs? den her ide om stadion udformet som en gravh?j i skoven, med terr?nl?b p? siderne og k?lkebakke om vinteren. Hvis man var lidt ambiti?s omkring det tror jeg man kunne lave noget ret unikt, ogs? med flere sportsgrene end dem der lige er der nu - fx 5-a-side-baner, streetbasket, skateboardbane osv.

Winther said:
Martin Hansen said:
Bedste l?serbrev jeg hidtil har l?st i stadion debatten:
https://stiften.dk/artikel/602233?rss
Jeg er enig i at det er en pointe, at atletikken ikke n?dvendigvis skal ligge der, men den overordnede tanke handler vel ogs? om at udnytte at faciliteterne ligger samlet s? man dels kan dele nogle faciliteter som indend?rs tr?ningslokaler og cafeterie og f?r flere muligheder til gavn for borgerne. Alts? jeg h?ber det kan blive et sted hvor der er liv det meste af ?ret og hvor de forskellige sportsgrene ?bner sig op for byens borgere. Ift atletikken vil det m?ske ikke v?re s?dan at man bare selv kan tage ud og kaste med spyd, men man kunne godt lade motionisterne benytte nogle faciliteter og pr?ve kr?fter med forskellige sportsgrene. M?ske kan man lige m?le sig p? en 400 m p? bane ifb med l?beturen, motionscyklisterne kan k?re omkring cykelbanen, skoleklasser og andre grupper kan pr?ve forskellige ting under kyndig vejledning osv. Jeg havde ogs? den her ide om stadion udformet som en gravh?j i skoven, med terr?nl?b p? siderne og k?lkebakke om vinteren. Hvis man var lidt ambiti?s omkring det tror jeg man kunne lave noget ret unikt, ogs? med flere sportsgrene end dem der lige er der nu - fx 5-a-side-baner, streetbasket, skateboardbane osv.

Aarhus Kommune havde en plan tilbage i starten af 00erne om at etablere 7 forskellige ?innovation hubs? i Aarhus, med hver sit tema. Hver hub skulle s? v?re et innovativt omr?de indenfor et specifikt erhverv, der var en ?Food? Hub ved Agro Food Park, en ?Clean Tech? Hub ved Skejby sygehus, en ?Creative Industries? Hub ved Filmbyen, en ?Tech Hub? ved Storcenter Nord og en ?idr?ts? Hub i omr?det omkring stadion (jeg kan desv?rre ikke huske de sidste).

Det fik Lars Windfelt og Aarhus Elite til at kontakte Bricks, som fik Schmidt Hammer og Lassen (SHL) til at lave et forslag til et samlet sportscampus, hvor alle idr?tsrelaterede erhverv i Aarhus kunne samles sammen med alle elitesports faciliteterne i byen. Jeg tror at det nuv?rende ?folkepark? projekt, falder meget godt i tr?d med kommunens tidligere tanker omkring omr?det, og derfor sikkert bliver nemmere at f? gennemf?rt, end en opsplitning af alle eliteidr?ts faciliteterne.

Bricks.dk

...ikke fordi der er v?sentligt nyt. Men forl?ngelsen af forpagtningsaftalen bliver nu snart vedtaget i Byr?det ( link til Magistratens m?de, som typisk er nogle dage inden Byr?det?s m?de, hvor punktet er med )
Forl?nges p? u?ndrede vilk?r....
Jeg bem?rker 2 ting....m?ske bare for mig det er nyt:
1) ?rhus planl?gger at bygge nyt stadion....ikke formuleringen om at AGF ?nsker at bygge.
2) Jesper ?rskov st?r som bestyrelsesformand for AGF - den har jeg sgu misset - m?ske v?ret ude at rejse - troede det stadig var Lars Fornais.

Dagsorden Magistraten 21-10-2019

Lars Fournais er stadig bestyrelsesformand, og st?r til genvalg ved den kommende generalforsamling: Indkaldelse til ordin?r generalforsamling i AGF A/S - AGF Fodbold

Jeg g?r ud fra man ville have n?vnt det i indkaldelsen, hvis der skulle roteres p? formandsposten.

En anden ting jeg bem?rker i den dagsorden du linker til er, at vurderes at v?re et behov for 5,3m kr. om ?ret til vedligehold, men at den nye aftale indeholder vedligeholdelsesarbejde p? u?ndret niveau (3m kr. om ?ret). Sp?rgsm?let er s?, om det er fordi Kommunen har accepteret at overtage forkellen p? 2,3m kr. om ?ret, eller fordi man er s? overbevist om at der kommer et nyt stadion, at der er flere af disse vedligeholdelsesarbejder der ikke kan betale sig, hvis stadion alligevel snart skal rives ned.

Jeg h?ber, men griber nok efter halmstr?.

Fredensvang date=1571383291 said:
En anden ting jeg bem?rker i den dagsorden du linker til er, at vurderes at v?re et behov for 5,3m kr. om ?ret til vedligehold, men at den nye aftale indeholder vedligeholdelsesarbejde p? u?ndret niveau (3m kr. om ?ret). Sp?rgsm?let er s?, om det er fordi Kommunen har accepteret at overtage forkellen p? 2,3m kr. om ?ret, eller fordi man er s? overbevist om at der kommer et nyt stadion, at der er flere af disse vedligeholdelsesarbejder der ikke kan betale sig, hvis stadion alligevel snart skal rives ned.

Jeg h?ber, men griber nok efter halmstr?.

Jeg l?ser det s?dan, at man vil finde en m?de at holde det k?rende p? det nuv?rende niveau i den forl?ngede forpagtningsaftale, mens man venter p? en beslutning vdr nyt stadion. Der er behov for mere, men man vil str?kke den lidt og uds?tte ellers n?dvendige investeringer i noget der m?ske skal rives ned. Det betyder dog ikke at nyt stadion ikke kan blive skudt ned, s? vil der bare skulle s?ttes lidt mere i vedligeholdelse af det eksisterende efter 2022.

I samarbejde med Atletion A/S skal der nu laves en procedure for vedligeholdelsesarbejdet p? u?ndret niveau, som kan k?re frem til udl?b af en forl?nget driftsaftale ved udgangen af 2022.

Det er v?ldig interessant hvis der skal skiftes bestyrelsesformand, det burde vel n?vnes i artiklen p? agf.dk. I en virksomhed som AGF er det ikke mindre v?sentligt fordi bestyrelsesformanden er mere eksponeret i medierne. 

swharders date=1571770834 said:
DBU vil have nyt nationalstadion | BT Fodbold - [url=http://www.bt.dk]B.T. Nyheder | L?s nyhederne p? bt.dk[/url]

DBU vil have et nyt nationalstadion i KBH med plads til 50.000 tilskuere OG et nyt stadion med plads til 25.000 et andet sted i landet. Mon ikke vi ?nsker at byde ind d?r..
Ja, den ligger vidst lige til Graulunds venstreben den der. Kan man f? dem til at byde ind med b?de penge og fremtidige slutrunder/kampe s? er et nyt stadion nok noget nemmere at f? igennem politisk.

Den oprindelige artikel i Politiken slutter med: 

Nu bliver vores planer offentligt kendt, og s? er n?ste skridt at f? sat os ned med kommunerne og finde frem til de bedste l?sninger?, siger Jesper M?ller.

Det er indtil videre ikke afklaret, hvordan planerne skal finansieres.
Landskampe i Parken kan blive fortid: DBU vil etablere nyt nationalstadion...

Gad vide om DBU bare forventer at kommunerne klapper h?lene sammen og betaler gildet, eller om de selv har mulighed for at bidrage med finansiering p? den ene eller anden vis? Der er nok i hvert fald ikke tvivl om, at de har Aarhus i tankerne til et stadion "vest for Storeb?lt" til 25000.

Uden at forn?rme andre af de jyske byer + Odense, s? M? det v?re Aarhus DBU mener er interessant til 25.000 stadion. Gad vide om JN har vidst noget om dette, og derfor gjorde ALT, hvad han kunne for at f? s? mange mennesker ind i s?ndags, for at vise kommunen hvad potentialet er. Men enormt sp?ndende at DBU blander sig positivt. Det m? l?gge ekstra pres p? kommunen, hvis DBU indkalder til m?de omkring dette, og ikke blot AGF

DBU har n?ppe ?konomi til at bygge det selv og hverken de eller kommunerne kan vel g? ind og betale for en udbygning af privatejede stadions? Vil de have K?benhavns kommune til at bygge en kolos p? Amager eller regner de med at det er s?dan en regeringen synes er god ide? Alle dem der synes det vil v?re fantastisk med OL i K?benhavn vil m?ske ogs? v?re med her... De kan selvf?lgelig komme med nogle af pengene til FCK eller Br?ndby og tage et medejerskab, men vil FCK eller Br?ndby smide en masse penge de d?rligt har efter en udvidelse de n?rmest aldrig selv kan bruge og s? miste noget ejerskab?

I ?rhus er det kommunalt ejet og 25.000 ikke helt i samme grad en overdimensionering. Vi skal ikke bygge s? stort for at DBU kan afholde et eller andet arrangement hvert 10. eller 20. ?r, men hvis det i ?vrigt kan h?nge sammen ?konomisk, kan man m?ske overveje de 25.000 n?r de samtidig kommer med en aftale om nogle af de mindre landskampe, alle Nations League kampe, pokalfinaler osv. Der er trods alt ogs? en v?rdi for kommunen i den slags. Plus selvf?lgelig de der turneringer DBU gerne vil byde ind p?.

Som nogen er inde p? kunne der godt ligge en form for manifestation i at AGF lod 22.175 komme ind p? Stadion i s?ndags - fedt signal at sende DBU og ?rhus Kommune.....m?ske man i AGF kendte til DBU?s tanker? Sikkert.....I en anden tr?d diskuteres der hvorvidt en given stadion-st?rrelse er det rigtige eller ej....m?ske DBU?s udmelding giver os et hint om hvad vi ( ?rhus ) g?r efter....

Latest posts

Back