New posts

Ny Ceres Park

  • Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 703K
Ny Ceres Park
Jeg faldt lige over de nye illustrationer af det renoverede Odense Stadion


Det er egentlig fascinerende, hvor forskelligt man kan angribe en stadionopgave i Danmark.

I Aarhus bygger vi et arkitektonisk vartegn. En bølge i landskabet. Et moderne fodboldtempel i Kongelunden, hvor detaljegraden er så gennemført, at man næsten får lyst til at købe sæsonkort alene for at beundre facaden.

I Odense har de valgt en anden tilgang.

Det ligner lidt en forvokset udgave af Cepheus Park Randers – bare i XL-format og med samme “det skal kunne spules med en haveslange”-æstetik.

Man må sige, at de holder fast i traditionerne. Det ligner noget, der er designet med ordene:

“Det skal kunne holde til regn og en 0-0 mod Sønderjyske.”

Bevares – deres regning bliver også noget mere beskeden. Vores projekt koster jo omtrent otte gange så meget.

Men helt ærligt… efter årtier med løbebane, sidevind og en stadionoplevelse, hvor man skulle bruge kikkert for at se feltet, så er det vel også fair, at vi én gang for alle bygger noget, der rent faktisk er lavet til fodbold.

Hvis man alligevel skal rette op på 20+ års arkitektonisk mellemregning, kan man lige så godt gøre det ordentligt.

Hold nu op, hvor bliver det godt i Aarhus. 💙🤍
 
Jeg faldt lige over de nye illustrationer af det renoverede Odense Stadion


Det er egentlig fascinerende, hvor forskelligt man kan angribe en stadionopgave i Danmark.

I Aarhus bygger vi et arkitektonisk vartegn. En bølge i landskabet. Et moderne fodboldtempel i Kongelunden, hvor detaljegraden er så gennemført, at man næsten får lyst til at købe sæsonkort alene for at beundre facaden.

I Odense har de valgt en anden tilgang.

Det ligner lidt en forvokset udgave af Cepheus Park Randers – bare i XL-format og med samme “det skal kunne spules med en haveslange”-æstetik.

Man må sige, at de holder fast i traditionerne. Det ligner noget, der er designet med ordene:

“Det skal kunne holde til regn og en 0-0 mod Sønderjyske.”

Bevares – deres regning bliver også noget mere beskeden. Vores projekt koster jo omtrent otte gange så meget.

Men helt ærligt… efter årtier med løbebane, sidevind og en stadionoplevelse, hvor man skulle bruge kikkert for at se feltet, så er det vel også fair, at vi én gang for alle bygger noget, der rent faktisk er lavet til fodbold.

Hvis man alligevel skal rette op på 20+ års arkitektonisk mellemregning, kan man lige så godt gøre det ordentligt.

Hold nu op, hvor bliver det godt i Aarhus. 💙🤍
Der er jo det ved det nye stadion i Århus at vi måske netop får så fantastisk en løsning fordi det vi havde i forvejen var så særskilt elendigt. Havde der ikke været løbebane og havde man ikke valgt den absolut mest skrabede udgave sidst, med fokus på kig til trækroner fremfor vind- og lydforhold, er der i hvert fald en væsentlig risiko for at man blot havde fundet en måde at forlænge taget på. Det hele er dog stadig afhængig af donationerne, så hvis man ikke havde fundet dem var der nok heller ikke sket mere end det absolut minimalt påkrævede, men spørgsmålet er om det havde kunnet lade sig gøre at få doneret de penge, hvis ikke det var så voldsomt påkrævet at starte helt forfra og man kunne argumentere med at pengene ville gå til et projekt med så højt et arkitektonisk ambitionsniveau.

I Odense havde OSE måske selv fundet ud af at udvide VIP, jeg tænker det er tiltrængt for forretningen, men hvis der ikke havde været krav om andet var det da sikkert også blevet mere eller mindre ved det. Nu var de nødt til også at forlænge taget og lukke hjørnerne og det hele får sig lige et løft. Det betyder så også at der nok går årtier før der eventuelt kan ske noget mere. Jeg ved ikke om de har forsøgt at finde flere penge, ret beset har de allerede en "Lind" i deres ejer og man kan måske også sige at det er ham der lægger de millioner OSE selv kommer med, men det ville nok have været endnu sværere at få Odense Kommune til at synes det var en god ide med et helt nyt stadion, når det de har i forvejen trods alt er noget bedre end det vi havde i Århus.
 
Gik den mulige besparelse på lamellerne ikke ud på om man kunne indkøbe færre ved at lave lidt større mellemrum mellem hver enkelt?

Så det er ikke typen af lamel man kan spare på men antallet.

Mener det bl.a. skulle testes hvad en større mellemrum ville have af betydning for vind og træk
Det var nævnt her - det må være fra Stiften der har det fra en dagsorden i kommunen. https://campo.dk/2026/02/17/ny-mavepuster-til-aarhus-agfs-nye-stadion-skrumper/

Så der skal snart tages stilling til materialet, det må betyde træsort, og det man åbenbart er ved at teste først, men det undrer mig lidt at man ikke ved nok om hvordan de forskellige muligheder opfører sig og hvad det kan koste i vedligeholdelse på længere sigt osv. Så nyt og revolutionerende kan det vel ikke være med de lameller og træsorter.

Sidst, men ikke mindst lyder det, at endnu en besparelse kan ramme det nye stadion.

Der skal nemlig også snart tages stilling til materialet på de trælameller, der skal beklæde stadion.
 
Der var snak om at man stadig kunne spare noget på lamellerne. Det kan godt overraske mig lidt at man ikke har nok erfaring med materialerne til at vide hvordan de patinerer under forskellige forhold og om det kan betale sig at spare lidt på kort sigt osv, men det giver da god mening lige at teste og måske forbedre montageprincip og teknisks udførelse inden man skal sætte så mange af dem op.
Det du skal læse i det, er, tror jeg, at materialerne i facaden, værende et markant element i udtrykket, nu også er blevet ramt af virkeligheden og er endt som genstand for besparelser. (det vidste vi godt i en eller anden grad, de ville blive)
Oprindeligt gik beslutningen i projektet på om det skulle være accoya (kunstigt træ) eller særligt imprægneret "superwood", hvor man i beslutningstagningen alt andet lige også har vurderet holdbarhed og patinering af sidstnævnte, som endte som "vinder".
Det tror jeg man har haft rimelig godt styr på indtil pengetanken løb tom.

Den mockup de laver billeder på i dag er med almindeligt gran, douglas og limtræ, og med videre tanker om olier og pigmentering osv., så dagens opslag giver os vel mest af alt nu indsigt i, at her er planerne (også) ændrede nu, og så er det forfra med at forsøge at forstå, hvordan et stadion med sider i alle fire verdenshjørner og forskellige UV-belastninger kommer til at arte sig i årene frem, fordi de ikke på samme måde som terrassen hjemme i haven udsættes ensartet.

Planerne er ændret, er vist bare det jeg forsøger at sige, så nu er det forfra igen med Erik henne fra trælasten.
 
Det du skal læse i det, er, tror jeg, at materialerne i facaden, værende et markant element i udtrykket, nu også er blevet ramt af virkeligheden og er endt som genstand for besparelser. (det vidste vi godt i en eller anden grad, de ville blive)
Oprindeligt gik beslutningen i projektet på om det skulle være accoya (kunstigt træ) eller særligt imprægneret "superwood", hvor man i beslutningstagningen alt andet lige også har vurderet holdbarhed og patinering af sidstnævnte, som endte som "vinder".
Det tror jeg man har haft rimelig godt styr på indtil pengetanken løb tom.

Den mockup de laver billeder på i dag er med almindeligt gran, douglas og limtræ, og med videre tanker om olier og pigmentering osv., så dagens opslag giver os vel mest af alt nu indsigt i, at her er planerne (også) ændrede nu, og så er det forfra med at forsøge at forstå, hvordan et stadion med sider i alle fire verdenshjørner og forskellige UV-belastninger kommer til at arte sig i årene frem, fordi de ikke på samme måde som terrassen hjemme i haven udsættes ensartet.

Planerne er ændret, er vist bare det jeg forsøger at sige, så nu er det forfra igen med Erik henne fra trælasten.
Jo, men hvad er det lige man kan lære om materialerne ved at sætte nogle lameller op i en kort periode, som man ikke ved i forvejen fra alle de steder hvor det er blev brugt før og har været sat op i årevis? Det må være noget umiddelbart visuelt eller at de opfører sig anderledes ift den montering man har planlagt, man har forhåbentlig styr på hvordan det patinerer og hvor længe det holder, så man ikke laver en besparelse på materialet der i stedet bare betyder langt større vedligeholdelsesomkostninger eller at det ser trist ud om ti år, eller i hvert fald at man er bevidst om sådan et kompromis. Det kan godt tænkes at en billigere løsning fx vil have større variation i patineringen afhængig af lys og vind der hvor det sidder, men det kan man jo ikke lige hurtigt teste. Jeg ved ikke hvornår lamellerne senest skal bestilles, men de kan selvsagt ikke lige give det et år.
 
Ifølge de seneste undersøgelser er der 73 brugere på dette skønne forum, der ved mere om byggebranchen, stadionbyggeriet, matematik og andet relevant gøgl end undertegnede.

Så hvem af jer kloge mennesker kan udregne, hvor langt der var fra bagerste række øvre og nedre på det gamle stadion og ind til midtercirklen, og hvor langt der bliver på det kommende. Fra henholdsvis vest- og sydtribunen.

Blot fordi det er sjovt. Og glædeskabende
 
Ifølge de seneste undersøgelser er der 73 brugere på dette skønne forum, der ved mere om byggebranchen, stadionbyggeriet, matematik og andet relevant gøgl end undertegnede.

Så hvem af jer kloge mennesker kan udregne, hvor langt der var fra bagerste række øvre og nedre på det gamle stadion og ind til midtercirklen, og hvor langt der bliver på det kommende. Fra henholdsvis vest- og sydtribunen.

Blot fordi det er sjovt. Og glædeskabende
Hvis ingen svarer, vil jeg prøve at huske at spørge fredag, hvor jeg skal til fremvisning derude. Vil bl.a spørge om der er bekymringer ift at få anlagt spillepladsen rettidigt ift vækst/andet, så der kan spilles pr 1/3-27
 
Ifølge de seneste undersøgelser er der 73 brugere på dette skønne forum, der ved mere om byggebranchen, stadionbyggeriet, matematik og andet relevant gøgl end undertegnede.

Så hvem af jer kloge mennesker kan udregne, hvor langt der var fra bagerste række øvre og nedre på det gamle stadion og ind til midtercirklen, og hvor langt der bliver på det kommende. Fra henholdsvis vest- og sydtribunen.

Blot fordi det er sjovt. Og glædeskabende
Uden at begynde at grave ned i detaljerne, så er forskellen vel nogenlunde bredden af løbebanen og bag målene så også arealet indenfor løbebanen med sandgrav osv.
Mit bedste estimat er en forskel på måske 25 meter på langsiden og 50 meter bag målene?
 
Uden at begynde at grave ned i detaljerne, så er forskellen vel nogenlunde bredden af løbebanen og bag målene så også arealet indenfor løbebanen med sandgrav osv.
Mit bedste estimat er en forskel på måske 25 meter på langsiden og 50 meter bag målene?
Et datapunkt til regnestykket er i hvert fald, at der på det nye stadion vil være 6 m. ind til sidelinjen:

1772007131829.webp

Især fra hjørnerne og fra endetribunerne på det gamle stadion vil forskellen til det nye stadion være ekstrem.
 
Og her kommer så det bedste svar, jeg har kunnet finde:

Fansene kommer også tættere på banen. Det er vigtigt for oplevelsen med den intensitet, at man næsten kan 'røre' spillerne. Ceres Park er i sin nuværende form 'berygtet' for nærmest det modsatte på grund af løbebanen, som omkranser banen.

Fansene sidder i dag 12 - 30 meter fra banen. Men på Skovens Arena kommer de nærmeste tilskuere seks meter fra banen.


Fra en i øvrigt god artikel om det nye stadion: https://www.nordiskemedier.dk/artic...ribuner_her_er_vejen_til_det_perfekte_stadion
 
Og her kommer så det bedste svar, jeg har kunnet finde:

Fansene kommer også tættere på banen. Det er vigtigt for oplevelsen med den intensitet, at man næsten kan 'røre' spillerne. Ceres Park er i sin nuværende form 'berygtet' for nærmest det modsatte på grund af løbebanen, som omkranser banen.

Fansene sidder i dag 12 - 30 meter fra banen. Men på Skovens Arena kommer de nærmeste tilskuere seks meter fra banen.


Fra en i øvrigt god artikel om det nye stadion: https://www.nordiskemedier.dk/artic...ribuner_her_er_vejen_til_det_perfekte_stadion
Der kan man bare se, hvor elendigt mit øjemål og estimat var
 
Man må sige, at de holder fast i traditionerne. Det ligner noget, der er designet med ordene:

“Det skal kunne holde til regn og en 0-0 mod Sønderjyske.”
Det er kraft stejlemig den smukkeste formulering der nogen sinde er leveret på dette forum - og der har fandme været mange!

Love You Kiss GIF by The Fuzzlets
 
Lidt fakta om de to storskærme som kommer til at få deres plads på El communale (Den ene bliver 50 meter bred!).

Skærmene var vist også noget man overvejede at spare på på et tidspunkt, men det lyder som om det bliver noget der følger med tiden og lige kan løfte det med lidt flere billeder og grafik. Den lange skærm er samme længde som på AT&T Stadium hvor Dallas Cowboys spiller hvis man vil finde en reference, men dog kun ift længden. Den har ikke samme højde, men det er så heller ikke fordi vi har behov for at man skal sidde og se tv hele tiden.
 

Latest posts

Back
Top