New posts

Fodbold på tv

• Thread starter Thread starter Deleted member 33
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 925
  • Views Views: Views 77K
Jeg synes faktisk, at Jonas Schwartz er ret god og anderledes end så mange andre.
Nogle (min kone) mener, at han råber for meget :)

Men især kan jeg godt lide ham, fordi han er en af de få, der er virkeligt gode til at fremstå neutralt og ikke hele tiden prøver at dreje alle hændelser hen mod katastrofe eller krise á la Ortved.
Enig. Man kan mene hvad man vil om hans dialekt, men man er ikke ved at springe i luften med 90 sekunders intervaller med ham, som man som oftest er med Ortved.

Edit: Der er også ham der sidste år mest kommenterede 1. division. Jeg ved ikke hvad han hedder, men han har en forholdsvis tyk midt (?) jysk dialekt. Han er også god til at holde det neutralt og sagligt.

Enig. Man kan mene hvad man vil om hans dialekt, men man er ikke ved at springe i luften med 90 sekunders intervaller med ham, som man som oftest er med Ortved.

Edit: Der er også ham der sidste år mest kommenterede 1. division. Jeg ved ikke hvad han hedder, men han har en forholdsvis tyk midt (?) jysk dialekt. Han er også god til at holde det neutralt og sagligt.
Hver sin smag og al respekt for det. Jeg er stærkt uenig 😂 Men jeg erkender, at jeg er ganske farvet af hans dialekt, som jeg virkelig har svært ved at sluge. Det er sgu nok bare fordi jeg er en sur gammel mand, som helst ser at folk i TV og radio snakker neutralt dansk 😛

Men jeg er altså også uenig i, at han ikke "eksploderer" (om end han ingenlunde er ligeså slem som Daniel "Alt er sort/hvidt" Ortved, som VIRKELIG er ulidelig at høre på). Det synes jeg nemlig netop han gør. Kommer bolden ind i feltet, så stiger tempo og lydtryk lige med de 10-dobbelte, og det kan jeg simpelthen ikke holde ud at høre på. I den anden ende af skalaen og leverpostej-stemmen Morten Bruun, som ligeså godt kunne kommentere skak eller læse strikkeopskrifter op. Noget midt i mellem kan jeg godt lide. Jeg kan fx også godt lide Thygesen (som en af de eneste, tror jeg).

Men igen: Det er jo smag og behag, og fred være med det 🙂

Hver sin smag og al respekt for det. Jeg er stærkt uenig 😂 Men jeg erkender, at jeg er ganske farvet af hans dialekt, som jeg virkelig har svært ved at sluge. Det er sgu nok bare fordi jeg er en sur gammel mand, som helst ser at folk i TV og radio snakker neutralt dansk 😛

Men jeg er altså også uenig i, at han ikke "eksploderer" (om end han ingenlunde er ligeså slem som Daniel "Alt er sort/hvidt" Ortved, som VIRKELIG er ulidelig at høre på). Det synes jeg nemlig netop han gør. Kommer bolden ind i feltet, så stiger tempo og lydtryk lige med de 10-dobbelte, og det kan jeg simpelthen ikke holde ud at høre på. I den anden ende af skalaen og leverpostej-stemmen Morten Bruun, som ligeså godt kunne kommentere skak eller læse strikkeopskrifter op. Noget midt i mellem kan jeg godt lide. Jeg kan fx også godt lide Thygesen (som en af de eneste, tror jeg).

Men igen: Det er jo smag og behag, og fred være med det 🙂
Nej. Det er helt i orden, at vi ikke er enige.
Jonas Schwartz er en medlevende kommentator, hvis stemmeleje stiger, når der er store chancer osv. Det er rigtigt. Min kommentar med at springe i luften var også mere møntet på, som Christian M skriver, at han ikke gør alting til hidtil uset succes/afgrundsdyb katastrofe som Ortved gør.
Det får mit pis i kog, når jeg ser ham kommentere en neutral kamp, men i særdeleshed når han kommenterer AGF, hvor jeg tit er i følelsesmæssig ubalance :)

Jeg kan godt lide England ift. kommentatorer og journalister. Her kan man ud over the Queens English folk tit høre skotter, irere, waliser, indere, australiere kommentere nyheds- og sportshistorier.
Det synes jeg godt vi kan lære noget af i Danmark. Hos os er det store flertal københavnerdialekter, som bestemt ikke er rigsdansk. Du hører også en del midtjysk, men der er f.eks. aldrig en sønderjyde, vendelbo, fynbo eller lignende. Hvis ikke journalister kan blive bedt om at tale rigsdansk, så synes jeg der skal præsenteres flere dialekter.

Enig. Vi har en udpræget tendes til at opfatte dialekter som enormt negativt i Danmark, og det varer ikke længe før en del dialekter nærmest uddør. Det kan jo være en naturlig udvikling, men det er også fordi vi bliver præget til at skulle forsøge at gemme vores dialekt væk grundet diverse stereotypiske forestillinger. Det er sigende at en ung sanger som Rikke Thomsen hele tiden skal forsvare hvorfor hun vælger at synge på sønderjysk i stedet for at snakke om musikken. Jeg er med på, at dialekter også kan give for meget "støj" og være meningsforstyrrende, men vi kunne godt give mere plads til dialekter i tv, sådan helt generelt, men også i fodbold.

Last edited:
Enig. Vi har en udpræget tendes til at opfatte dialekter som enormt negativt i Danmark, og det varer ikke længe før en del dialekter nærmest uddør. Det kan jo være en naturlig udvikling, men det er også fordi vi bliver præget til at skulle forsøge at gemme vores dialekt væk grundet diverse stereotypiske forestillinger. Det er sigende at en ung sanger som Rikke Thomsen hele tiden skal forsvare hvorfor hun vælger at synge på sønderjysk i stedet for at snakke om musikken. Jeg er med på, at dialekter også kan give for meget "støj" og være meningsforstyrrende, men vi kunne godt give mere plads til dialekter i tv, sådan helt generelt, men også i fodbold.
Langt de fleste dialekter er såmænd allerede uddøde (i praksis). Jeg har aldrig i mit liv hørt nogen tale midtøstjysk, selvom jeg har boet i området i netop hele mit liv... Rigsdansk ER forresten københavnsk. Jysk har fx nogle grammatiske forskelle.

Sigende, for hvor uddøde dialekterne er, er det at vi her til lands kalder rigsdansk med regional accent for "dialekt," når dialekter er at regne for "sprog" i sig selv - talemåden lyder "et sprog er en dialekt med en hær og en flåde." Dansk kunne sagtens kaldes for en skandinavisk dialekt i dag, hvis skandinavisterne havde fået deres vilje.

Jeg har altså aldrig hørt en fodboldkommentator tale andet end rigsdansk. Men det er da ganske rigtigt alt for ofte med københavnsk accent.

Det er lidt en kæphest for mig, er jeg bange for...

• Like
Reactions: nej
Langt de fleste dialekter er såmænd allerede uddøde (i praksis). Jeg har aldrig i mit liv hørt nogen tale midtøstjysk, selvom jeg har boet i området i netop hele mit liv... Rigsdansk ER forresten københavnsk. Jysk har fx nogle grammatiske forskelle.

Sigende, for hvor uddøde dialekterne er, er det at vi her til lands kalder rigsdansk med regional accent for "dialekt," når dialekter er at regne for "sprog" i sig selv - talemåden lyder "et sprog er en dialekt med en hær og en flåde." Dansk kunne sagtens kaldes for en skandinavisk dialekt i dag, hvis skandinavisterne havde fået deres vilje.

Jeg har altså aldrig hørt en fodboldkommentator tale andet end rigsdansk. Men det er da ganske rigtigt alt for ofte med københavnsk accent.

Det er lidt en kæphest for mig, er jeg bange for...
Det er vel ikke decideret forkert selvom det måske bruges lidt mere specifikt i sprogforskning (?) - her er definitionen fra Den Store Danske: En dialekt er en variant af et nationalsprog, der tales på en bestemt egn. Men ellers er det selvfølgelig rigtigt at det er lidt tilfældigt, dvs defineret mere af nationalstater end sproglig variation. Suchanesisk, eller hvad det nu hedder på dansk, er en kinesisk dialekt der er temmelig meget anderledes end standardkinesisk og ville være verdens tiende mest talte sprog hvis det havde været i et selvstændigt land.

Men altså fodboldkommentering skal jo være forståeligt for de fleste, så det giver i hvert fald nogle begrænsninger. Der kan helt klart være en tendens til at dem der ansætter folk på tv synes at det der minder om deres eget sprog er mest korrekt og neutralt og så kan det også blive selvforstærkende fordi det så er noget alle andre netop blive vant til. Jeg vil dog sige at selvom man måske nok kan høre at fx visse kommentatorer kommer fra København så taler de ikke rigtig københavnsk, som også er en særegen dialekt.

Last edited:
Det er også en voldsomt kortfattet definition, må jeg sige. Grunden til at jeg kalder rigsdansk for københavnsk er, at det er fra overklassen/eliten (i København), det stammer. Men du har nok ret I, at jeg har en lidt idiosynkratisk og overdrevet gammeldags definition - som jeg dog synes, der findes gode grunde til at benytte.

For mig at se er den lokale dialekt forsvundet, når man aldrig hører nogen sige "it" i stedet for "ikke" og "a" i stedet for "jeg."

Det er også en voldsomt kortfattet definition, må jeg sige. Grunden til at jeg kalder rigsdansk for københavnsk er, at det er fra overklassen/eliten (i København), det stammer. Men du har nok ret I, at jeg har en lidt idiosynkratisk og overdrevet gammeldags definition - som jeg dog synes, der findes gode grunde til at benytte.

For mig at se er den lokale dialekt forsvundet, når man aldrig hører nogen sige "it" i stedet for "ikke" og "a" i stedet for "jeg."
Det vil da ikke være første eksempel på noget der er defineret lidt anderledes eller mere enkelt i daglig tale end blandt fagfolk. Det vi opfatter som rigsdansk er i hvert fald østdansk i en eller anden form, men jeg ville også sige at det vi snakker om i høj grad er sociolekt. Det jeg tænker på som københavnsk har heller ikke høj social status. Som "egn" er det nok noget nord for københavn mere end indre København. Ret beset er der nok en tilsvarende dynamik i Århus, men begge steder har vel også haft små forskelle mellem bydele.

Det er ærgerligt dialekterne forsvinder, men selvfølgelig nok uundgåeligt fordi folk flytter mere rundt og udsættes for det samme "rigsdansk." Det kunne dog stadig hjælpe hvis det var mere accepteret i forskellige sammenhænge og også fik en anden status. Lidt som bogan i Australien måske. Man ser vel egentlig også dialekt brugt mere, men nok ofte nedgjort fordi dem der laver film og reklamer og den slags gerne bor nord for København og synes dem der udenfor byen der taler dialekt er lidt spøjse og enfoldige...

Sjov snak....
Jeg er indfødt aahusianer, så mit sprog er vel som de flestes heromkring
Da jeg arbejdede som lærer i en skole i nordbyen, havde jeg en kollega fra Sønderjylland. Hendes sprog var som vores, når hun talte med os. Men jeg overhørte en samtale hun havde i telefon med noget familie...
Jeg forstod ikke en skid

Dialekter er charmerende, men kan være hæmmende for dialog

Jeg troede egentlig at vi havde en tråd kaldet “Fodbold i TV“ eller noget lignende, men den kan jeg ikke finde, så nu ligger jeg den her, hvis der er en admin der kan opspore den, kan I bare flytte dette indlæg.

Det er tilsyneladende væsentligt mere alvorligt hos Viaplay, end bare et par studieværter der ikke for forlænget deres kontrakt.

De har et underskud på 4 mia kr, og har ikke afleveret regnskabet i tide, i strid med reglerne på Nasdaq for noterede firmaer. Der bliver desuden talt om en økonomisk rekonstruktion, hvilket heller ikke lyder positivt.

Jeg ved ikke om de har et kæmpe stort amerikansk mediehus i ryggen, der kan komme til undsætning, men hvis ikke det er en mulighed, så er der da en risiko for at den ene halvdel af Superligarettighederne, skal til at skifte hænder, og måske at der kommer til at mangle penge i Superligaregnskabet, hvis ikke de kan honorere deres del af aftalen.

Jeg troede egentlig at vi havde en tråd kaldet “Fodbold i TV“ eller noget lignende, men den kan jeg ikke finde, så nu ligger jeg den her, hvis der er en admin der kan opspore den, kan I bare flytte dette indlæg.

Det er tilsyneladende væsentligt mere alvorligt hos Viaplay, end bare et par studieværter der ikke for forlænget deres kontrakt.

De har et underskud på 4 mia kr, og har ikke afleveret regnskabet i tide, i strid med reglerne på Nasdaq for noterede firmaer. Der bliver desuden talt om en økonomisk rekonstruktion, hvilket heller ikke lyder positivt.

Jeg ved ikke om de har et kæmpe stort amerikansk mediehus i ryggen, der kan komme til undsætning, men hvis ikke det er en mulighed, så er der da en risiko for at den ene halvdel af Superligarettighederne, skal til at skifte hænder, og måske at der kommer til at mangle penge i Superligaregnskabet, hvis ikke de kan honorere deres del af aftalen.

Jeg håber de går ned i ild og flammer. De gør et kanonprodukt meget ringere med deres elendige "journalistik" - og mon ikke deres sindssyge overpriser er en del af årsagen til, at det går skidt? Alle - som i ALLE, inkl TV Glad, DK 4, DR Havremælk, kan formidle ligaen bedre end dem.

Jeg håber de går ned i ild og flammer. De gør et kanonprodukt meget ringere med deres elendige "journalistik" - og mon ikke deres sindssyge overpriser er en del af årsagen til, at det går skidt? Alle - som i ALLE, inkl TV Glad, DK 4, DR Havremælk, kan formidle ligaen bedre end dem.

Ja lad os se om fyringsrunden er et udtryk for, at man vil køre videre med lavere blus - eller (som jeg tror) at man så afvikler med et minimalt team indtil nuværende rettigheder udløber på CL. Jeg tror man har ambitioner om at fortsætte med fodbolden, men at man ikke kan fortsætte med både CL, SL og PL.

Og hvis de vælger at opgive SL, og det så kommer fuldt over på TV2, så bliver det forhåbenligt en "fest" for alle os liga-fans.
Naivt måske - men man kan håbe.
Jeg kan ikke se at man forsinker et regnskab af positive grunde, og spørgsmålet er vel blot, om det dækker over noget katastrofalt, eller blot noget rigtig dårligt.

Latest posts

Back