New posts

Den store fan-, tifo- og stemningstråd

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 973
  • Views Views: Views 50K
Status
Not open for further replies.
Den store fan-, tifo- og stemningstråd
Jeg må tilstå, jeg forstår ingenting af den straf. Hvis vi går tilbage til analogien med børnene i børnehaven.
Find et barn at slås med og slå det til plukfisk. Så bliver det smidt ud 😳
Det er vel ligesom med Beijmo i mandags..

Men forbuddet mod udebane tilhængere til kommende kampe imellem de to hold er nok ikke bare kommet som en proaktiv handling fr Divisionsforeningen, men snarere direkte fra justitsministeriet, så det var åbenbart dem der kom velforberedt til kampen og ikke klubberne, eller Divisionsforeningen, selvom de nok også forventede ballade:

- Fra politisk side har vi stadig flere greb i værktøjskassen – for eksempel at give politiet mulighed for at lukke ned for udebanetilskuere, skriver Peter Hummelgaard.

- Jeg må sige, at vi med dagens begivenheder nærmer os, at det ser ud til at være et relevant værktøj for politiet – jeg begynder i hvert fald at tvivle stærkt på, at klubberne kan løse det selv.

Jeg er faktisk uenig i at spillerne skal forholde sig til det. Og jeg forstår faktisk ikke de bliver spurgt? De skal spille fodbold, det er deres arbejde. Var jeg prof fodboldspiller og vidste jeg var i X klub 2-4 år, ville jeg sgu også bare komme med et lidt "politikersvar".

Jeg synes ikke det er deres opgave. Det ligger et sted mellem myndighederne, DBU/Divisionsforeningen og klubberne. I det helt konkrete eksempel med BIF-FCK bliver det så bare endnu større da den organiserede underverden + udenlandske "venskaber" spiller en kæmpe rolle, og det dermed rækker langt langt udover hooliganisme.

Bottom line synes jeg det er en unfair vej at gå, at bede spillere om at kommentere på noget de muligvis slet ikke har lyst til. At de så heller ikke bør udtale sig positivt er i samme både. De bør overall slet ikke spørges ind til spørgsmål om pyro/tifo/banner/budskaber.

Last edited:
Jeg er faktisk uenig i at spillerne skal forholde sig til det. Og jeg forstår faktisk ikke de bliver spurgt? De skal spille fodbold, det er deres arbejde. Var jeg prof fodboldspiller og vidste jeg var i X klub 2-4 år, ville jeg sgu også bare komme med et lidt "politikersvar".

Jeg synes ikke det er deres opgave. Det ligger et sted mellem myndighederne, DBU/Divisionsforeningen og klubberne. I det helt konkrete eksempel med BIF-FCK bliver det så bare endnu større da den organiserede underverden + udenlandske "venskaber" spiller en kæmpe rolle, og det dermed rækker langt langt udover hooliganisme.

Bottom line synes jeg det er en unfair vej at gå, at bede spillere om at kommentere på noget de muligvis slet ikke har lyst til. At de så heller ikke bør udtale sig positivt er i samme både. De bør overall slet ikke spørges ind til spørgsmål om pyro/tifo/banner/budskaber.
Måske, måske ikke...men når Kvistgaarden siger noget i stil med "jeg vil alle dage stå op for de BIF-fans, jeg elsker", så er det ikke bare hamrende ubegavet, det er også med til at legitimere deres adfærd.
Og så er prof. og højt profilerede sportsfolk NØDT til at forstå - uagtet de er uenige - at de er rollemodeller ud ad til. Netop DERFOR skal de have en holdning som er i tråd med den almene fans opfattelse...at de så mener noget andet indeni, må de selv bokse med.

Enig. De har jo heller ikke pligt til at udtale sig. Dog kan Kvistgaardens udtalelse så også tolkes som at han vil steppe op og forsvare de BIF fans han elsker, som i at de ikke skal lastes for andre BIF "fans" ageren.

Og det er præcist derfor det i min optik er virkelig mystisk at bede spillere kommentere i første omgang.

Jeg er faktisk uenig i at spillerne skal forholde sig til det.

Det er jeg helt uenig i. En del af en prof spillers rolle er at de, også er rollemodeller og det medfører et ansvar. Det er hverken svært eller kontroversielt, at udtale pyro ikke hører hjemme på et sted, hvor det er ulovligt at bruge.

Så er jeg sådan set ligeglad med, om de personligt mener noget andet privat.

Det er jeg helt uenig i. En del af en prof spillers rolle er at de, også er rollemodeller og det medfører et ansvar. Det er hverken svært eller kontroversielt, at udtale pyro ikke hører hjemme på et sted, hvor det er ulovligt at bruge.

Så er jeg sådan set ligeglad med, om de personligt mener noget andet privat.

Så er vi helt uenige her, og det er også fair nok. I min optik er spillere blot "lønmodtagere" der er blevet betalt for at spille fodbold, så medmindre der konkret står i deres kontrakt at de skal videreformidle en specifikt holdning til fanrelaterede emner, så synes jeg det er unfair at holde dem til "gidsel" i disse emner.

Så er vi helt uenige her, og det er også fair nok. I min optik er spillere blot "lønmodtagere" der er blevet betalt for at spille fodbold, så medmindre der konkret står i deres kontrakt at de skal videreformidle en specifikt holdning til fanrelaterede emner, så synes jeg det er unfair at holde dem til "gidsel" i disse emner.

Fint men når en spiller, som Kvistgaarden udtaler sig, at BIF fans er fantastiske, åbner han selv den dør. Så kan man ikke længere gemme sig bag "jeg er bare en fodboldspiller" for så handler det netop lige præcis intet om, de blot er lønmodtagere, som kun bliver betalt som fodboldspiller men om at de naturligvis har holdninger og at de holdninger har en effekt.

Som eksempel. Enhver forældre med et barn som spiller organiseret fodbold, kan genkende børnene imiterer deres idoler på godt og ondt. Det er muligt, hvis Kvistgaarden tog kraftig afstand ikke vil have en effekt her og nu men hvis nok profiler gør det, kan det være, det bider på næste generations stemningsskabere.

Det var satme hurtig sagsbehandling

Den lå vist klar i skuffen og var lige til at sende ud. Som andre er inde på, må det næsten kun være første skridt og Bif kan formentlig se frem til yderligere sanktioner. Det burde de have og der bør være en stor konsekvens. Det er beskæmmende at se de billeder fra Twitter, hvor uromagerne stiller op 10 minutter før og derefter udfører deres handling. Det er lidt som pyro under vores seneste hjemmekamp men der var man ikke dum nok til at angribe udeholdets fans. Det er selvfølgelig skidt hvis Bif's kontrollører, ikke har mandat til at stoppe uroligheder men så burde politiet have været kørt i stilling, inden det udviklede sig.

En hård konsekvens for Bif vil måske få deres direktør til at vågne op. Det her har været en rullende katastrofe som bare er fortsat og man har ikke formået at slå ned på uromagerne undervejs. Det tyder på man enten ikke har forstået situationens alvor (jvf. deres direktørs udtalelser), har haft evnen til det eller man ikke har ønsket at tage hånd om det. Bif burde få lukket minimum stemningstribunen i flere kampe, så kan det være de stepper op. I slutningen af sidste sæson slap Bif billigt, da de angreb vores fans efter kampen men det burde have været et wake-up-call til alle interessenter.

Som det blev nævnt længere oppe - så er den manglende konsekvens det store problem. Man har ikke ønsket at tage konflikten og få det slået ned i tide. Nu er det ved at komme helt ud kontrol og divisionsforeningen bør slå hårdt ned på Bif, så de virkelig kan mærke det. Det her med udefans er slet ikke nok.

Ingen tvivl om scenerne i søndags var next level sindsygt, men det er vel kun indtil dette forslag?

Altså den offentlige gabestok tages i brug? Der er vel større forbrydelser i vores samfund, hvor sådan noget ikke engang kommer på tale.

Jeg har intet godt at sige om de tosser der ødelægger en fodboldfest, men det virker til Hr Hummelsgaard rammer forbi skiven her.

Ingen tvivl om scenerne i søndags var next level sindsygt, men det er vel kun indtil dette forslag?

Altså den offentlige gabestok tages i brug? Der er vel større forbrydelser i vores samfund, hvor sådan noget ikke engang kommer på tale.

Jeg har intet godt at sige om de tosser der ødelægger en fodboldfest, men det virker til Hr Hummelsgaard rammer forbi skiven her.

Han er helt væk. Hvordan havde han tænkt sig det skulle være lovligt?

Det tror jeg umiddelbart ikke er vejen frem...

Jeg troede ikke, Pape kunne overgås i rabiate tiltag men Hummelgaard tager det til next level. Det er et fuldstændigt vanvittigt forslag men jeg har sagt det gennem lang tid nu, ingen ønsker politisk indblanding, for de vil overgå hinanden med at være mest på "Tough on crime" og her er de bedøvende ligeglade med, om det virker eller hvem det går ud over, bare de har vist "handlekraft".

Demokratiet er tåleligt fordi alternativerne er værre, sagde en klog mand engang.

Der er fuld plade på den populistiske politiker-plade pt. Til gengæld måske meget godt med et politisk pres, når man har frygtsomme mænd som Palmå til at tegne fodboldbutikken med de værste problemer.

Jeg har ingen anelse om hvad den rigtige løsning er. Måske den offentlige gabestok kan virke, såfremt den er lovlig. Jeg aner det ikke.

Men jeg er ikke i tvivl om, at hooliganismens grimme ansigt er enormt skadelig for dansk fodbold. Og her er det jo igen tankevækkende at Divisionsforeningen forsøgte at fremstå handlekraftige i går, men igen-igen-igen lowballer med deres ingen udebane-fans til derbys i hovedstaden.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back