New posts

Artikler om spillerne og klubben 2026

  • Thread starter Thread starter Mengsen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 128K
Artikler om spillerne og klubben 2026
Bisseck kan vel også snige sig ind på det podium.
I forhold til Kahlen blev han hentet på Stigs vagt, men mener han har udtalt at alt forarbejdet var lavet inden han kom til,

Badjii er for mig sådan en Randers spiller, som måske lige pludselig laver 5 kasser.
Han var efter vores forhold (for) dyr.
De kampe jeg har set har der været enkelte fine momenter men det var også som om han ikke connectede med resten af holdet.
Alt mønt tjent/sparet på Badjii er positivt i min bog.
Folk bliver ved med at give Credit til SIB for Bisseck. Han kom udelukkende kun pga sit forhold til David Nielsens søn. Var David ikke træner, havde vi aldrig set Bisseck.
 
Folk bliver ved med at give Credit til SIB for Bisseck. Han kom udelukkende kun pga sit forhold til David Nielsens søn. Var David ikke træner, havde vi aldrig set Bisseck.

CV fortjener kredit for at hente Højer hvis han kommer. Selvom alle kender ham.
Alle kendte også Bech og MEM. Skal SIB ikke have kredit for at gafle ham for sølle 7,5 og 5,5 mio?
Skal CV ikke have kredit for at hente Carstensen/Jørgensen? Fordi de har spillet i SIF?
SIB fortjener kredit for at hente dem han gjorde.

En sportschefs job er ikke at "finde på nye navne", men tage de rigtige beslutninger.
At SIB skrev med Bisseck, og købte ham fri midt i efteråret efter de havde set hvor godt han præsterede, og kroppen reagerede fint selvom Bisseck havde været plaget af skader før/efter AGF, så er det fx forskellen på hvad PC gjorde med Diks - der ikke blev købt i tide, og derfor blev mistet. Kredit til PC for at overtale Diks til at tage et år mere (dog med forlængelse hos Fiorentina, frem for køb af AGF) - er trist.

En sportschef skal vælge mellem det der er af muligheder på bordet. Når han vælger rigtigt skal han have ros. Og et valg er også fx IKKE at købe en angriber i vinters - fordi det der bød sig til/var muligt ikke var godt nok fx.
 
SIB har masser af fine handler. Også Kahl, Anderson, Bech m.fl.

Men AJ, Kurmi, Grønning, Badji, Gyamfi og andre har kostet klubben dyrt. Det værste er jo faktisk at AJ, Badji og Gyamfi stadig er her, nærmest ikke har bidraget og har kostet 30 mio.
Ja, sry, skal nok lade den ligge herfra, men altså 30 mill og tre fejlkøb (jeg vil godt nuancere den med AJ som en ren fejl, for han blev jo rent faktisk benyttet en lille smule i mesterskabssæsonen, og det var MESTERSKABSsæsonen 😎), det er jo ingenting ift. f.eks. verdens bedste angriber, Coorner i FCK, og ham brasilianeren Marrony i FCM for at tage to hurtige fra hoften.

Alle sportschefer har gode og dårlige handler bag sig, og jo større vores budget bliver, jo dyrere kan vi forvente, at vores fejlkøb bliver.

Man kan så vælge at fokusere på 30 dårligt brugte millioner, eller man kan skele lidt til de andre millioner, der købte os DM på lavbudget.

At Stig havde et rekordbeløb i AGF-sammenhæng at købe for rokker ikke ved vores relative placering i det økonomiske hierarki (tværtimod har FCM, FCK og Brøndby skruet langt mere op end os over de sidste år) - eller ved det faktum, at vi med hans indkøb slog klubber over en hel sæson, som vi virkelig ikke burde kunne slå over en hel sæson.
 
CV fortjener kredit for at hente Højer hvis han kommer. Selvom alle kender ham.
Alle kendte også Bech og MEM. Skal SIB ikke have kredit for at gafle ham for sølle 7,5 og 5,5 mio?
Skal CV ikke have kredit for at hente Carstensen/Jørgensen? Fordi de har spillet i SIF?
SIB fortjener kredit for at hente dem han gjorde.

En sportschefs job er ikke at "finde på nye navne", men tage de rigtige beslutninger.
At SIB skrev med Bisseck, og købte ham fri midt i efteråret efter de havde set hvor godt han præsterede, og kroppen reagerede fint selvom Bisseck havde været plaget af skader før/efter AGF, så er det fx forskellen på hvad PC gjorde med Diks - der ikke blev købt i tide, og derfor blev mistet. Kredit til PC for at overtale Diks til at tage et år mere (dog med forlængelse hos Fiorentina, frem for køb af AGF) - er trist.

En sportschef skal vælge mellem det der er af muligheder på bordet. Når han vælger rigtigt skal han have ros. Og et valg er også fx IKKE at købe en angriber i vinters - fordi det der bød sig til/var muligt ikke var godt nok fx.
Jeg hører dig. Men SIB og hans såkaldte scouting afdeling fandt ikke Bisseck. De fandt heller ikke Bejmo. Men de fandt Kevin Yakob.
 

Men jeg føler mig ikke helt forstået :D


SIB og hans såkaldte scouting afdeling fandt ikke Bisseck. De fandt heller ikke Bejmo. Men de fandt Kevin Yakob.
For min pointe er jo netop - at det for mig er ligegyldigt hvem der "finder" en spiller. Jeg bedømmer en sportschef på hvem der skrives og forlænges med, og hvem der sælges og ikke forlænges.

Pt er jeg lidt i chok over at både Beijmo og Dalsgaard er væk, og Carstensen stadig ikke på kontrakt.
CV udtalte FØR Andersen var tilbage, at vi havde backs nok der kunne afløse Links - men altså var Links blevet skadet sidste sæson... CV snakkede om at AJ kunne spille for Tingager. Og at der var løsninger i venstre side, hvis det var.

Så jeg bedømmer også på dømmekraft mm. Som da SIB fejlagtigt troede det var okay at efterlade David Nielsen med Oliver Lund og D'Alberto som afløsere for Diks og Højer i en periode... altså what?
Jeg bedømmer SIB på at han solget TK og Bisseck flot, men slet ikke fik løst det med afløseren fordi Mads Bech-handlen ikke gik. At hente AJ der, efter Knoester (Som var fin kort løsning på den absurde Mads Bech-sag) - hvor AJ så slet ikke kunne spille i venstre side... Det var sgu klodset. Dårligt set - og dårligt besluttet. For i højre havde vi både Mølgaard og andre der var skide gode dengang. Nuvel. Vand under broen.


TL:DR:
Det handler ikke om at "finde" dem. Det kan scouting, netværk eller andet gøre. Eller min nabo kan foreslå Højer.
At lave den rette handel, eller afstå - det er det en sportschef skal - så det afspejler det vi vil lige nu og i fremtiden som en balance.
 
Folk bliver ved med at give Credit til SIB for Bisseck. Han kom udelukkende kun pga sit forhold til David Nielsens søn. Var David ikke træner, havde vi aldrig set Bisseck.
Jeg har også hørt den historie dog huskede jeg det som D'Alberto.
Hvem fandt Beijmo, referer du til Uwes kendskab til ham?

Eller er jeg på Herkjærs båd, sportsdirektøren/chefen er øverst ansvarlige for tilgange/afgange det synes jeg er en fair præmis at bedømme udefra.

Speciel på angriber positionen synes det er rimeligt at se kritisk på Stig, jeg synes heller ikke der var meget klasse over måden vi behandlede Jon på.

Jeg er mere tryg ved CV men jeg synes Stig gjorde det ok.
 
Bisseck kan vel også snige sig ind på det podium.
I forhold til Kahlen blev han hentet på Stigs vagt, men mener han har udtalt at alt forarbejdet var lavet inden han kom til,
Sådan set ikke uenig men man jo tit at vide herinde at Bisseck var Davids opfindelse og Beijmo var Uwes. Så jeg fremhæver de to andre, fordi der er ikke noget af rafle om.
 
Jeg hører dig. Men SIB og hans såkaldte scouting afdeling fandt ikke Bisseck. De fandt heller ikke Bejmo. Men de fandt Kevin Yakob.

Sådan set ikke uenig men man jo tit at vide herinde at Bisseck var Davids opfindelse og Beijmo var Uwes. Så jeg fremhæver de to andre, fordi der er ikke noget af rafle om.

Omvendt ved vi jo heller ikke, hvem der har anbefalet at hente Badji og Kurminowski. Og mig bekendt, var det (også) Noah Holm, der anbefalede D’Alberto til David Nielsen. Skal SIB så heller ikke have kritikken for at hente dem?

Jeg synes, det er forkert at kreditere/kritisere en sportschefs spillertilgange ud fra, hvem man tror, der har peget på dem.

Faktum er, at både Bisseck og Beijmo blev købt af SIB - uagtet om deres indgangsvinkel til klubben måske var en anden. I min bog skal en sportschef krediteres for alle de gode handler, der er i hans tid, ligesom han naturligvis skal kritiseres for de dårlige.

Enhver sportschef får nok tonsvis af henvendelser om spillere. Men det er stadig sportschen, der trykker på knappen (eller giver den til bestyrelsen, så de kan trykke). SIBs scouts har helt sikkert også kigget på og vurderet Beijmo og Bisseck, efter de er blevet anbefalet, og det er måske netop derfor, man har rykket på dem fremfor mere velkendte navne.

Hvis vi skal ned og diskutere detaljerne, kan man jo også indvende, at SIB henter både Beijmo og Bisseck på permanente kontrakter, efter det er gået op for resten af fodbold Danmark, at de ret beset er alt for gode til at spille for det daværende AGF. Det fortjener altså kæmpe stor kredit, især hvis man sammenligner med, hvordan PC fik håndteret lignende situationer med Diks og Grabara.
 
Hvis man ser på hvor mange der er tilbage som har erfaring med europæiske kampe, så er Jesper Hansen en nøglespiller. Tingager og Polle har ingen erfaring med at spille i Europa, Serra, Mølgaard og Links har heller aldrig prøvet det. Knudsen, Yakob og Arnstad har kun prøvet det i begrænset omfang. Paddy, Dalsgaard og Beijmo havde alle prøvet europæisk gruppespil før, men i dag er det vel kun Sebastian Jørgensen, Markus Solbakken og Jesper Hansen der har rimelig erfaring med dette.
Af den årsag alene, ville det give rigtigt god mening at fastholde Hansen som førstekeeper, samt ikke mindst at hente spillere ind, som Casper Højer og Jens Jønsson, med masser af europæisk erfaring, som de øvrige kan læne sig op af. Der er behov for at erstatte noget af den rutine, som er forsvundet fra truppen indenfor den seneste måned, hvis man skal lykkes i Europa.
 
Jeg hører dig. Men SIB og hans såkaldte scouting afdeling fandt ikke Bisseck. De fandt heller ikke Bejmo. Men de fandt Kevin Yakob.
Scouting og trupsammensætning er jo langt mere end blot, at være den første til at finde en spiller.

Det var SIB der prioriterede visse spillere, f.eks Bisseck, og det var - muligvis - også ham der fra Beijmo’s agent hørte han kunne være frisk på noget andet, og tog en snak med Uwe derefter.

Som Sportsdirektør ser man jo ikke alle de spillere man henter. Det var CV også meget tydelig omkring mht Solbakken, men man stoler på sit netværk. Det gjorde SIB også, om man så får et navn smidt i hovedet fra Ørskov, Klok eller David Nielsen er i min optik lidt ligegyldigt, det vigtigste er at Sportsdirektøren så gør sit hjemmearbejde og tager en beslutning. Vi aner jo heller ikke, om David Nielsen anbefalede 4-5 andre spillere der i dag render rundt i AB
 
Omvendt ved vi jo heller ikke, hvem der har anbefalet at hente Badji og Kurminowski. Og mig bekendt, var det (også) Noah Holm, der anbefalede D’Alberto til David Nielsen. Skal SIB så heller ikke have kritikken for at hente dem?

Jeg synes, det er forkert at kreditere/kritisere en sportschefs spillertilgange ud fra, hvem man tror, der har peget på dem.

Faktum er, at både Bisseck og Beijmo blev købt af SIB - uagtet om deres indgangsvinkel til klubben måske var en anden. I min bog skal en sportschef krediteres for alle de gode handler, der er i hans tid, ligesom han naturligvis skal kritiseres for de dårlige.

Enhver sportschef får nok tonsvis af henvendelser om spillere. Men det er stadig sportschen, der trykker på knappen (eller giver den til bestyrelsen, så de kan trykke). SIBs scouts har helt sikkert også kigget på og vurderet Beijmo og Bisseck, efter de er blevet anbefalet, og det er måske netop derfor, man har rykket på dem fremfor mere velkendte navne.

Hvis vi skal ned og diskutere detaljerne, kan man jo også indvende, at SIB henter både Beijmo og Bisseck på permanente kontrakter, efter det er gået op for resten af fodbold Danmark, at de ret beset er alt for gode til at spille for det daværende AGF. Det fortjener altså kæmpe stor kredit, især hvis man sammenligner med, hvordan PC fik håndteret lignende situationer med Diks og Grabara.
Jamen jeg er enig det er lige så stupid en diskussion som når CV skal høre på at han køber for sent. Som om det er en eller kinky fetisch han har
 
Ved ikke om det har været omtalt, men Bogere kommer fast i A-truppen nu. Jeg synes altså heller ikke, at vi behøver at være bange for at bruge ham mere. Brøndby og FCK har også brugt helt unge angribere i sidste sæson - og ja jeg ved godt at de ikke havde fantastiske sæsoner.

Bogere kan selvfølgelig ikke løfte at være 1. angriber gennem sæsonen, men indtil vi finder en ny angriber kan jeg godt se Bogere i en joker-rolle på bænken og minimum sidestillet med Serra. Måske også brugt som 10'er, hvis vi har brug for at satse fremad.

 
Jeg har også hørt den historie dog huskede jeg det som D'Alberto.
Hvem fandt Beijmo, referer du til Uwes kendskab til ham?

Eller er jeg på Herkjærs båd, sportsdirektøren/chefen er øverst ansvarlige for tilgange/afgange det synes jeg er en fair præmis at bedømme udefra.

Speciel på angriber positionen synes det er rimeligt at se kritisk på Stig, jeg synes heller ikke der var meget klasse over måden vi behandlede Jon på.

Jeg er mere tryg ved CV men jeg synes Stig gjorde det ok.
"Forbindelsen mellem Yann Bisseck og David Nielsen skyldes, at David Nielsens søn, Noah Jean Holm, spillede sammen med Yann Bisseck i Portugal (hos Vitoria Guimarães). Sønnen tippede sin far om Bissecks store potentiale, hvilket var en stærkt medvirkende årsag til, at David Nielsen i 2021 hentede den tyske forsvarsspiller til AGF."

Citat: Aarhus Stiftstidende.
 
Last edited:
Scouting og trupsammensætning er jo langt mere end blot, at være den første til at finde en spiller.

Det var SIB der prioriterede visse spillere, f.eks Bisseck, og det var - muligvis - også ham der fra Beijmo’s agent hørte han kunne være frisk på noget andet, og tog en snak med Uwe derefter.

Som Sportsdirektør ser man jo ikke alle de spillere man henter. Det var CV også meget tydelig omkring mht Solbakken, men man stoler på sit netværk. Det gjorde SIB også, om man så får et navn smidt i hovedet fra Ørskov, Klok eller David Nielsen er i min optik lidt ligegyldigt, det vigtigste er at Sportsdirektøren så gør sit hjemmearbejde og tager en beslutning. Vi aner jo heller ikke, om David Nielsen anbefalede 4-5 andre spillere der i dag render rundt i AB

"Forbindelsen mellem Yann Bisseck og David Nielsen skyldes, at David Nielsens søn, Noah Jean Holm, spillede sammen med Yann Bisseck i Portugal (hos Vitoria Guimarães). Sønnen tippede sin far om Bissecks store potentiale, hvilket var en stærkt medvirkende årsag til, at David Nielsen i 2021 hentede den tyske forsvarsspiller til AGF."

Citat: Aarhus Stiftstidende.

Præcis.

Det er sportschefens job, sammen med scouting, at udvælge hvem klubben skal satse på ift økonomisk pakke og talent/kvalitet og ift om det er muligt, og typen spilleren er etc etc...

Intet af det - handler om hvem der foreslog spilleren.
 
Brøndby og FCK har også brugt helt unge angribere i sidste sæson - og ja jeg ved godt at de ikke havde fantastiske sæsoner.

Og alligevel har begge klubber angiveligt sagt nej til +100 mio. for dem.

Helt enig vi ikke skal være bange for at give Bogere en større rolle. Nu har han fået ca. en halvsæson og alle rapporter siger enslydende, han elsker livet i Århus og arbejder stenhårdt til træning.
Det samme gælder Hamza. Følger man dem på Insta, kan man se, de ligner to unge mænd, der har fået adgang til slikbutikken.
 
Kan vi ikke bare blive enige om at PC var absolut dårligere og hans videre færden i Wolfsburg resulterede i 12 transfers, hvoraf 8 af dem var danskere eller tidligere fck spillere
PCs exit var ikke kønt, og det var hans Wolfsburg-tid sikkert heller ikke, men når historien om AGFs genrejsning skal fortælles, så fortjener den et stort særskilt kapitel om januar 2019, hvor sportschefen PC samme måned sikrede sig Patrick Mortensen, Frederik Tingager samt Nicolai Poulsens underskrift.

Ingen anden sportschef i superligaen har i min levetid ramt så rigtigt, så vigtigt, så hurtigt efter hinanden.

Der var andre smuttere imellem, og det er svært at rose PC for at få Grabara og Diks til AGF, når man kender den efterfølgende historie, men lige dén måned var han sin løn værd. Og lidt til endda.

(Jeg er generelt én af dem, der gerne vil anerkende både SIB og PC for en andel i mesterskabet - og tilsvarende på trænersiden også gerne Uwe, David og endda Glen. Dog ikke Wieghorst, dér sætter jeg grænsen)
 
Og alligevel har begge klubber angiveligt sagt nej til +100 mio. for dem.

Helt enig vi ikke skal være bange for at give Bogere en større rolle. Nu har han fået ca. en halvsæson og alle rapporter siger enslydende, han elsker livet i Århus og arbejder stenhårdt til træning.
Det samme gælder Hamza. Følger man dem på Insta, kan man se, de ligner to unge mænd, der har fået adgang til slikbutikken.
Og det er klart bedre at begynde at give ham virkelige chancer her i juli/august, end det var i februar. Undrer mig over at han kun spillede 20 minutter i lørdags, når nu der var ideelle vejrforhold for ham :)

Referencen til den mindre gode sæson gik på klubberne, ikke på de to spillere.
 
PCs exit var ikke kønt, og det var hans Wolfsburg-tid sikkert heller ikke, men når historien om AGFs genrejsning skal fortælles, så fortjener den et stort særskilt kapitel om januar 2019, hvor sportschefen PC samme måned sikrede sig Patrick Mortensen, Frederik Tingager samt Nicolai Poulsens underskrift.

Ingen anden sportschef i superligaen har i min levetid ramt så rigtigt, så vigtigt, så hurtigt efter hinanden.

Der var andre smuttere imellem, og det er svært at rose PC for at få Grabara og Diks til AGF, når man kender den efterfølgende historie, men lige dén måned var han sin løn værd. Og lidt til endda.

(Jeg er generelt én af dem, der gerne vil anerkende både SIB og PC for en andel i mesterskabet - og tilsvarende på trænersiden også gerne Uwe, David og endda Glen. Dog ikke Wieghorst, dér sætter jeg grænsen)
Jeg synes heller ikke der er nogen grund til at nedgøre PCs arbejde. Langt bedre end Jens Andersson før ham, synes jeg, selvom Khodzhanijazov da var et underholdende indslag. PC virkede/virker dog ikke til at have verdens største netværk. Der var dog flere spillere i Randers vi godt kunne bruge og så var det smart at kende lønforhold og evt. klausuler, som spillerne måtte have. PC opfandt i øvrigt Kamil Grabara til dansk fodbold i det samme vindue i vinteren 2019.

Derudover var det PC, som tog den hårde tørn med at gøre alle kontrakter præstationsbaserede. Dog nok JNs opfindelse.

 

Latest posts

Back
Top