New posts

Generel debat Transfervindue vinter 2024/2025

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 71K
Generel debat Transfervindue vinter 2024/2025
Det tror jeg ikke du skal regne med. Det er ikke længe siden, at klubben meldte ud at 10 midterforsvarere var for mange til 3 pladser.

Der skal i så fald flere ud.
Hvis det her er scenariet til sommer, så kunne der måske godt blive plads til en venstrebenet spiller mere allerede i januar vinduet:

Henrik Dalsgaard
Tobias Anker (Er solgt)
Frederik Tingager
Jonas Jensen-Abbew
Michael Akoto (Kontakt udløber)
Aksel Halsgaard (Skal ud på leje for at få seniorerfaring)
Mikkel Kannegaard (Skal ud på leje for at få seniorerfaring)
Luka Callø (Skal ud på leje for at få seniorerfaring)
Tobias Mølgaard
Eric Kahl
Oliver Provstgaard (Evt. ny tilgang)

Det ville styrke forsvaret både her og nu, og på sigt når Callø kommer hjem fra lejeophold i Alsvenskan, og brænder Superligaen af - Bisseck style. I det viste scenarie kunne Abbew og f.eks. Provstgaard være de 2 talenter, med Damsgaard, Tingager, Mølgaard og Kahl som de 4 etablerede.

Kan ikke forestille mig at vi henter Provstgaard uden at sælge Kahl. Men på trods af Kahls opblomstring, så ser jeg ikke klubber stå i kø for at købe ham, og slet ikke fra en størrelse som Bundesligaen. Men ok, Magnus Knudsen fik også et skifte til Bundesligaen, selvom det nok bliver en kort fornøjelse for Kiels vedkommende. De har indkasseret 31 mål i 12 kampe, så det kan da godt være de tænker Kahl kan være interessant, da det ser ud til at de spiller med 3 i bagkæden. Et skifte til en mindre liga ser dog mere sandsynligt ud, men vi får næppe lige så meget som vi skal betale for Provstgaard. Jeg vil dog synes det er et super interessant skifte. Både i forhold til type, potentiale og økonomi. Jeg anser det dog fortsat som urealistisk.

Helst vil jeg have en vwb der kan udfordre Links, og som Uwe vil være villig til at bruge.

Eric Kahl er 23 år med 1,5 år til udløb, der lige har spillet sin klart bedste halvsæson i superligaen. Hans salgsværdi fra væk fra AGF kommer - med mindst 95 pct sikkerhed - aldrig til at være højere end i det kommende vindue.

Hvis det sportsligt mere eller mindre går i nul, ville det *økonomisk* give god mening at sælge Kahl for 10-15 mio kr og købe Provstgaard som erstatning for 15-20 mio kr - hvert fald under den forudsætning at Provstgaard også kan sælges videre for 10+ om to sæsoner.

Jeg er dog den konservative type, og jeg har også altid kunnet lide Kahl lidt mere end gennemsnittet af AGF-fans, så jeg ville være en lille smule loren ved den øvelse. Til gengæld er der nok andre, der ville vurdere det sportslige af det bytte til mere end bare gå i nul for AGF.

Eric Kahl er 23 år med 1,5 år til udløb, der lige har spillet sin klart bedste halvsæson i superligaen. Hans salgsværdi fra væk fra AGF kommer - med mindst 95 pct sikkerhed - aldrig til at være højere end i det kommende vindue.

Hvis det sportsligt mere eller mindre går i nul, ville det *økonomisk* give god mening at sælge Kahl for 10-15 mio kr og købe Provstgaard som erstatning for 15-20 mio kr - hvert fald under den forudsætning at Provstgaard også kan sælges videre for 10+ om to sæsoner.

Jeg er dog den konservative type, og jeg har også altid kunnet lide Kahl lidt mere end gennemsnittet af AGF-fans, så jeg ville være en lille smule loren ved den øvelse. Til gengæld er der nok andre, der ville vurdere det sportslige af det bytte til mere end bare gå i nul for AGF.
Provstgaard tror jeg har et meget større salgspotentiale med Kahl, så rent økonomisk vil det give mening i håb om et meget større salg. Jeg ser os ikke få meget mere end 1,5 mil euro for Kahl. Fortsætter Provstgaard sin udvikling kan man sagtens få op mod 6-8 m euro om 1,5-2 år. Nok forudsat at vi også får nogle succesfulde europæiske kampe.

Spørgsmålet er om det er den eneste Tobias der smutter i dette vindue. Jeg har hørt fra en kilde tæt på Bach at han var voldsomt utilfreds med at han ikke måtte komme videre i sommervinduet fordi Uwe "skulle bruge ham" og dermed blokerede et skifte. Nu har han så fået minimalt af spilletid når han har været klar, så jeg gætter på at utilfredsheden ikke er blevet mindre.

Spørgsmålet er om det er den eneste Tobias der smutter i dette vindue. Jeg har hørt fra en kilde tæt på Bach at han var voldsomt utilfreds med at han ikke måtte komme videre i sommervinduet fordi Uwe "skulle bruge ham" og dermed blokerede et skifte. Nu har han så fået minimalt af spilletid når han har været klar, så jeg gætter på at utilfredsheden ikke er blevet mindre.
Det synes jeg er en smule overraskende. Han har vel haft netop den udvikling, man som (knap nok etableret) 1. divisionsspiller kan håbe på, når man hentes til en top 4 klub i superligaen. Altid med i kamptruppen, har tydeligvis trænerens tillid og får jævnligt spilletid. Han var så uheldig med at være skadet samtidig med Links for ellers ville han sandsynligvis have fået betydeligt mere spilletid.

Men kan selvfølgelig også være, han ikke er enig i, at VWB er hans bedste plads på banen og gerne vil skifte til en klub, hvor han kan spille længere fremme på banen.

Hvis Kahl bliver solgt nu, så tror jeg ikke på en pris under 2 mio. euro. Men mon ikke nærmere der kommer en forlængelse med lovning på et salg til sommer eller året efter? Hvis det sidste lykkes, tror jeg ikke på Provstgaard.

Taler vi leje? Det er godt nok tidligt at ville videre ellers, synes jeg.

Provstgaard tror jeg har et meget større salgspotentiale med Kahl, så rent økonomisk vil det give mening i håb om et meget større salg. Jeg ser os ikke få meget mere end 1,5 mil euro for Kahl. Fortsætter Provstgaard sin udvikling kan man sagtens få op mod 6-8 m euro om 1,5-2 år. Nok forudsat at vi også får nogle succesfulde europæiske kampe.
Jeg er nok ikke helt overbevist om, at AGF kan sælge Provstgaard til de penge, men dine bud illustrerer meget godt, at der kan være god økonomisk ræson i at sælge Kahl for 1,5m euro og købe Provstgaard for 2m euro, hvis dette skulle være muligt. Størrelsesordenerne er nok ikke helt skæve.

Jeg kender ikke Tobias Bach, men han kan meget vel have konstateret to ting i august måned: 1) I AGF bliver han først og fremmest betragtet som en venstre wingback, 2) AGF har ligaens bedste venstre wingback, der spiller 10 ud af 10 vigtige kampe foran Bach, såfremt han er til rådighed.

De to ting kombineret betyder, at Bach formentligt har et ganske langt tilløb til regelmæssig spilletid, og at hans karriere nok ikke kommer til at accelere helt så hurtigt, som han havde håbet. Jeg kan egentligt godt forstå, hvis han ville/vil videre - og det behøver ikke så meget skyldes ungdommelig og misforstået selvhøjtidelighed som en nøgtern konstatering af hans rolle og vej fremad i AGF (og ingen af de to faktorer var i øvrigt lige så tydelige, da han skiftede i vinters, som nu i august).

Jeg kender ikke Tobias Bach, men han kan meget vel have konstateret to ting i august måned: 1) I AGF bliver han først og fremmest betragtet som en venstre wingback, 2) AGF har ligaens bedste venstre wingback, der spiller 10 ud af 10 vigtige kampe foran Bach, såfremt han er til rådighed.
Fair pointe. Tilføjelsen må være, at Links ofte bliver skiftet ud, så der er rig mulighed for indskiftning. Der har Bach dog ofte set Michael Anderson blive rykket ud på vej, og så er Bach først kommet ind, når MA har meldt udsolgt.

Så: vejen til at starte er MEGET lang. Vejen til at være 1. Reserve er ikke så lang, men må være den der bider hårdest i selvforståelsen.

Fair pointe. Tilføjelsen må være, at Links ofte bliver skiftet ud, så der er rig mulighed for indskiftning. Der har Bach dog ofte set Michael Anderson blive rykket ud på vej, og så er Bach først kommet ind, når MA har meldt udsolgt.

Så: vejen til at starte er MEGET lang. Vejen til at være 1. Reserve er ikke så lang, men må være den der bider hårdest i selvforståelsen.

Men der er også en logik i at hente en spiller, som kan spille både CB og back - som Kahl kan, men med større kvalitet på CB'en ift det vi præcis ønsker at have der.
Hvis Kahl ikke er en type Uwe ønsker at bruge på backen mere - så er der måske logik i at sælge Kahl, hvis der kommer bud fra Sverige i ca. 10 mio-klassen, og vi så kan hente en anden ind. who knows

Er Tobias Bach virkelig så god, at han har råd til den slags nykker? For halvandet år siden var han amatørspiller og har haft en halv sæson i førstedivision, og her taler vi altså ikke om AaB, men Fredericia, der har befundet sig 25 år i rækken.
Hvor var det, han kunne være skiftet hen i sommer? Jeg er sgu imponeret af ham, hvis han efter et halvt år i AGF uden særlig meget spilletid ville kunne rykke endnu et niveau op. Det ville i så fald være fire forskellige klubber i løbet af et år og et par måneder.

• Like
Reactions: fsc
Er Tobias Bach virkelig så god, at han har råd til den slags nykker? For halvandet år siden var han amatørspiller og har haft en halv sæson i førstedivision, og her taler vi altså ikke om AaB, men Fredericia, der har befundet sig 25 år i rækken.
Hvor var det, han kunne være skiftet hen i sommer? Jeg er sgu imponeret af ham, hvis han efter et halvt år i AGF uden særlig meget spilletid ville kunne rykke endnu et niveau op. Det ville i så fald være fire forskellige klubber i løbet af et år og et par måneder.
Det handler sikkert ikke om nykker eller, at han er for god til bænken i AGF. Mon ikke det handler om et ønske om at træde et skridt ned for at kunne komme få gang i en karriere?

Det handler sikkert ikke om nykker eller, at han er for god til bænken i AGF. Mon ikke det handler om et ønske om at træde et skridt ned for at kunne komme få gang i en karriere?
Der kan du have en pointe. Det vil i min verden blot virke underligt, hvis det var argumentet efter blot et halvt år i en ny klub på et langt højere niveau end den tidligere.

Hvis han efter et halvt år i en markant bedre klub allerede er så utilfreds med den manglende spilletid, at han vil videre - uanset om det er et skridt ned, til siden eller op, så er manden i mine øjne enten naiv eller forkælet. Hvad havde han forestillet sig - at man på ét år kan gå fra VSK via Fredericia til startopstillingen i AGF? Og fordi man ikke er lykkedes med det, så bliver man voldsomt utilfreds over ikke at få lov til at komme videre.

Den kan ikke genere mig. And er ikke villige til at benytte Bach, men heller ikke villige til at lade ham komme videre. Det var vigtigt han var tilgængelig som reserve for reserven for Links.

Men ved vi, man ikke er villige til at benytte ham? For han var skadet, da der var allermest brug for ham. Uwe havde jo netop brug for ham, da Links blev skadet og han måtte spille Andersson på backen, men da var Bach også skadet, og så er det jo svært at vide, om han ville have fået spilletid.

Den kan ikke genere mig. And er ikke villige til at benytte Bach, men heller ikke villige til at lade ham komme videre. Det var vigtigt han var tilgængelig som reserve for reserven for Links.
Nej men det generer tilsyneladende Bach så meget så han allerede vil videre, det kunne jo godt tyde på at han ikke føler at det gør nogen forskel uanset hvordan han præsterer til træning, så får han ikke reelle muligheden for at vise sig frem i kamp. Gyamfi har det tilsyneladende lige sådan, det var nok ikke det de blev lovet da de kom til klubben. Spørgsmålet er om Duelund synes at han vil forlænge (hvis det da nogensinde har været på tale), eller om han hellere vil lave en Grønbæk og eksplodere når han kommer til en ny klub?

Når man satser så benhårdt på resultater så alt andet tilsidesættes, uanset om det er den sunde trup, spillersalg, eller udviklingen af talenter. Når det kun handler om resultater, så skal man også måles på de resultater, og der er en aktuel 4. plads, bag ved klubber der også satser på trupsundhed, spillersalg og talenter ikke flot. Det er måske endda lidt for ringe at der ikke er plads til andet end resultater, når resultaterne ikke er bedre.

Back