New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 782K
Ny Ceres Park
@ Martin Hansen

Borgerinddragelse er hverken en nem eller gratis omgang.

Men hvis det g?res rigtigt - det g?r de vist ikke i Nyk?bing.... - kan det f?re til beslutninger og resultater, der er bedre og mere b?redygtige end uden.

Og med "rigtigt" menes der alts? ogs?, at der bliver sat klare rammer for inddragelsen, fx i forhold til stadion. Selvf?lgelig skal alle mulige interessenter ikke have direkte indflydelse p? alt muligt.

White Stripes said:
Og med "rigtigt" menes der alts? ogs?, at der bliver sat klare rammer for inddragelsen, fx i forhold til stadion. Selvf?lgelig skal alle mulige interessenter ikke have direkte indflydelse p? alt muligt.
Helt enig men det bliver et stort samspil p? mange punkter og derfor kan det ogs? ende i det muliges kunst. Det bliver sp?ndende og der er nogle fantastiske muligheder for hele omr?det. Forh?bentlig bliver det hele i top og kan g?re en positiv forskel for det meste af Aarhus's befolkning - ogs? dem der ikke kommer p? stadion.

mondrup said:
Martinstranger date=1589745706 said:
Der har v?ret lidt politisk modstand i medierne, om at Kommunen da ikke burde bidrage med kr. 250 mio. som Bundsgaard n?vnte. Jeg tror (og h?ber) dog det er tomme t?nder der buldrer og som i sidste ende godt ved, at man ikke kan t?le at sige nej til en donation p? kr. 500 mio. P? trods af politiske st?steder, vil jeg have sv?rt ved at se nogen k?re den helt derud, hvor det ender med et nej tak til donationen.
Jeg gentager lige mig selv fra for lidt siden; der er ikke nogen donation at takke nej til. Donationen findes ikke. (endnu)
He he he..... der troede jeg formuleringen om at "t?le at sige nej tak til en donation" netop gav mening og pointerede den ikke var der endnu. Det korrekte er naturligvis hensigtserkl?ring men donationen er der nu engang, hvis der bliver enighed:-)

[member=158]White Stripes[/member]

Helt enig men det kr?ver de rammer bliver respekteret af investorerne og at rammerne n?r vi snakker stadion isoleret, er lavet af dem med den virkelig ekspertise l?s: AGF og ikke nogle eksempelvis politikere.

Det har blandt andet v?ret problemet med det f?r omtalte Campus, at de rammer som fondene i f?rst omgang k?bte sig ind p? alligevel ikke blev respekteret. Et scenarie jeg ikke ?nsker gentaget med det nye stadion. I den optimale verden bliver det stadion lavet af AGF i samarbejde med fans og arkitekter med erfaring i stadionbyggeri.

Er der nogen af jer, der har et bud p?, hvordan et nyt stadion til 25.000 tilskuere kan placeres? Jeg har kigget p? forskellige stadionl?sninger, men de fylder mere, end jeg kan se, der er plads til i stadionomr?det.

I bredden fylder et stadion til 25.000 tilskuere ca. 155 m. i bredden (gerne mere) og 185 meter i l?ngden (gerne mere), og det er endda alene bane og tribuner, s? vidt jeg kan se (der skal vel ogs? v?re en indgangshal eller lignende). Man kan selvf?lgelig spare lidt plads ved at bygge ekstra stejle tribuner, hvilket i ?vrigt vil v?re fedt efter min mening, men det er nok begr?nset, hvor meget, der spares.

Hvis stadion bygges der, hvor stadion ligger nu, s? er der fra stadionbygningen (som jo er fredet) til bakken op mod v?ddel?bsbanen kun ca. 150 meter p? det smalleste sted. Hvis det kan klemmes ind, s? er der i hvert fald n?ppe adgang til stadion fra den side, der vender over mod v?ddel?bsbanen.

Det rejser mindst to sp?rgsm?l i mit hoved, som nogle af jer givetvis kan svare p?. Det ene er, om det er hele stadionbygningen, der er fredet, eller kun s?jlehallen? Det andet er, hvor t?t, man m? bygge p? v?ddel?bsbanen? Der er ca. 25 meter fra der, jeg har m?lt til ved skr?nten og til selve v?ddel?bsbanen, s? det er nok ikke meget t?ttere p?, man f?r lov at bygge.

Jeg kan derfor slet ikke se, hvordan man kan vende banen. L?ngden er ikke noget problem, hvis stadion vender, som det g?r nu. 

Er der nogen af jer, der har et bud p?, hvordan et nyt stadion til 25.000 tilskuere kan placeres? Jeg har kigget p? forskellige stadionl?sninger, men de fylder mere, end jeg kan se, der er plads til i stadionomr?det.

[member=8]Snurre Snup[/member]?
Ceres Park & Arena - Wikipedia, den frie encyklop?di
AGFs bane er pt 68 meter bred, s? du skal jo kun finde ca. 30-35 meter for at kunne vende banen, alts? 7,5-10 meter p? hver side. Det finder man jo alene ved at fjerne l?bebanen+en tilskuerr?kke eller to. Banen skal v?re mellem 64-75 meter bred, og 100-110m lang. Den er pt 68x105. S? pt er der 37 meter forskal p? l?ngde og bredde / 2 = 18,5 meter p? hver side. 

De to sidelinjer skal ogs? have samme l?ngde og v?remellem 90 og 120 m (100 og 130 yd) I internationale kampe skal m?llinjen imidlertid v?re mellem 64 og 75 m (70 og 80 yd) lange og sidelinjerne mellem 100 og 110 m (110 og 120 yd). Alle linjer skal v?re lige brede og m? ikke overstige 12 cm (5 in).

Fratr?k l?bebanen, og t?nk at det var "ekstra tribune-plads" foran en nedgravet bane, og resten ville ikke skulle bygges om for at ?ge med 5.000 tilskuere :D

Og forstil dig at man vender banen, og har h?j tribune mod nuv?rende tennisbaner (bag D), der er mange m?der.

Det ene er, om det er hele stadionbygningen, der er fredet, eller kun s?jlehallen?

Kun s?jlehallen som jeg forst?r det.

Skal ligne det gamle
Men det er ikke s?dan lige at skifte gulvet i den gamle hal, der oprindeligt er opf?rt i 1920 og er fredet.
[member=37]SteenA[/member]? 

Jesus. Ja. Det g?r det sgu noget sv?rere. Men jeg stoler p? at de f?r det l?st. Og de haller ligger langt v?k fra banen. A-tribunen har under 3.000 pladser som det er nu.  De finder en l?sning.

[member=25]Stig AKA Frank Heskj?r[/member]

Jeg er ikke rigtig med p?, hvad du mener. Der er vel den samme afstand fra stadionbygningen til skr?nten uanset, om det er tribuner, bane (herunder st?rrelsen p? den) eller l?bebane. Jeg kan i hvert fald ikke umiddelbart visualisere, hvad du mener. Jeg er heller ikke med p? det med, hvis banen var nedgravet, for det kan den jo ikke blive. Som n?vnt kan det sagtens v?re mig, der bare har sv?rt ved at visualisere det, du skriver.

Jeg g?r ud fra, at stadion skal v?re lige h?jt hele vejen rundt (i hvert fald ca.), ikke mindst for at det skal f?les intimt. Som jeg l?ser det, du skriver, s? vil du, hvis man vender banen, have en endetribune (nuv?rende A-tribune) med kun otte-ni stoler?kker, (s? stadion kommer til at ligne det i Horsens, men bare med endnu st?rre forskel i h?jden p? tribunerne i henholdsvis enderne og p? langsiden?

Hvis man m? (det m? man s? sikkert ikke), kunne der vindes noget plads, hvis man byggede tribune oven p?/oven over stadionbygningen og muligvis ogs? nok til, at stadion vil kunne v?re der i bredden (med nuv?rende placering af banen).

Jeg er ikke rigtig med p?, hvad du mener. Der er vel den samme afstand fra stadionbygningen til skr?nten uanset, om det er tribuner, bane (herunder st?rrelsen p? den) eller l?bebane. Jeg kan i hvert fald ikke umiddelbart visualisere, hvad du mener. Jeg er heller ikke med p? det med, hvis banen var nedgravet, for det kan den jo ikke blive. Som n?vnt kan det sagtens v?re mig, der bare har sv?rt ved at visualisere det, du skriver.

Det med nedgravningen var blot for at sige, at hvis man KUNNE DET, s? beh?vede man slet ikke lave om p? resten af stadion for at f? plads til t?t p? 25.000.

Ift afstanden fra A-tribunen s? glemmer du hvor langt der er fra inde i s?jlehallen og ud til A-tribunen, og fra A-tribunen til banen pga. l?bebane og teknisk omr?de. P? den anden side er der ogs? et stort grus-omr?de bag C-tribunen. Der er MASSER af plads, is?r hvis man laver en l?sning hvor man g?r under tribunen (som vi g?r nu p? C, og rykker stadion en anelse ud mod skr?nten/eller helt derud hvis det er n?dvendigt. Alts? fra det fredede omr?de i s?jlehallen og og hallerne, og frem til banen, og fra stadion op til skr?nt + l?bebaneplads er der langt mere end de 37 meter som der skulle bruges ekstra hvis banen vendte om. (68m bred pt bliver til 105 meter l?ngde) S? kan slet ikke se problemet.
Jeg g?r ud fra, at stadion skal v?re lige h?jt hele vejen rundt (i hvert fald ca.), ikke mindst for at det skal f?les intimt. Som jeg l?ser det, du skriver, s? vil du, hvis man vender banen, have en endetribune (nuv?rende A-tribune) med kun otte-ni stoler?kker, (s? stadion kommer til at ligne det i Horsens, men bare med endnu st?rre forskel i h?jden p? tribunerne i henholdsvis enderne og p? langsiden?

Det er ikke det jeg fors?ger at skrive nej, s? jeg m? have formuleret mig uklart. Banen er jo allerede 68 meter bred, og der skal kun findes 37m for at n? de nuv?rende 105m. (kan v?re helt ned til 100m hvis man vil). S? alts? ift nuv?rende 37m forskel. Og alts? nuv?rende A-tribune laves jo HELT OM, s?ledes at VIP kommer over p? nuv?rende B s?ledes at b?de h?ndbold, fodbold og andet deler VIP-omr?der, og danner "bro" mellem de to omr?der. S?dan har JN beskrevet det han h?ber p?/argumenterer for.

S? alts? n?r du river nuv?rende A-tribune ned, s? er der frit til at erstatte de m2 som VIP bruger nu, samt at de mange meter som l?bebane+teknisk omr?de optager er v?k. (bliver jo m?l-ende)
Hvis man m? (det m? man s? sikkert ikke), kunne der vindes noget plads, hvis man byggede tribune oven p?/oven over stadionbygningen og muligvis ogs? nok til, at stadion vil kunne v?re der i bredden (med nuv?rende placering af ba

Den del vil jeg slet ikke udelukke som mulighed. Kommer an p? hvor stejlt stadion skal st?/v?re. Hvis det bliver som min v?de dr?m, s? bliver nuv?rende A til AGFs fanzone i 1-plan. Ala Malm?, hvor der er to d?k hvor det ?verste er lukket til kampe med f? tilskuere (for at samle folk p? nedre som stadig er overd?kket) mens hjemmefansenes omr?de er eneste 1-plan.

EDIT: https://www.mff.se/app/uploads/2019/04/190410_stadion-hero2.jpg

Jeg har m?lt fra den r?de mur p? stadionbygningen (ved siden af VIP-loungen p? A-tribunen) og til skr?nten, der g?r op til v?ddel?bsbanen, men jeg h?ber, du har ret i, at der er noget, jeg har overset/ikke medregnet. Jeg g?r ud fra, at hele bygningen til og med den r?de mur bag A-tribunen er fredet. 

Alts? banen er 68 meter bred lige nu. P? hver side er der en meget bred l?bebane (8 baner) https://jyllands-posten.dk/aarhus/meninger/breve/article8470965.ece/ALTERNATES/h-5_3/communale-tejs-rap
If?lge m?lestok p? googlemaps i satelit-udgive er de 10m brede. Dvs at bare banens nuv?rende 68 meter + 2x 10 meter = 88 meter i alt. Dermed skal der blot findes 17 meter fort at banen kunne vendes p? nuv?rende stadion.
Det er der hvor folk (og jeg) har n?vnt at 17 meter delt i 2 = 8,5 meter kunne tages fra de forreste r?kker af tribunen hvor det var n?dvendigt, og banen kunne vendes selv p? nuv?rende stadion. Og det er uden at man har rykket C helt op til skr?nten. Og skr?nten kunne jo ogs? kortes af og laves til en mur, hvis man endelig skal tage det ud i ekstremer. Desuden er stadion pt drejet/vinklet ift skr?nten, og tennisbanerne bag D flyttes v?k ved ombygningen som planerne er i luften nu.

If?lge samme googlemaps-foto kan du ogs? rykke stadion ca. 15-20 meter t?ttere p? skr?nten, og dermed hente de 17 meter. Og det er selv hvis stadion skulle have nuv?rende ikke-optimerede struktur.

Der kan findes mange l?sninger.

Er i ?vrigt sp?ndt p? hvad din m?ling viste fra den r?de mur og til skr?nten, og hvor pr?cis p? muren/skr?nten du m?lte fra. 

Stig AKA Frank Heskj?r date=1590261106 said:
Det med nedgravningen var blot for at sige, at hvis man KUNNE DET, s? beh?vede man slet ikke lave om p? resten af stadion for at f? plads til t?t p? 25.000.
Der kom jo et seri?st forslag sidste ?r, som igen legede med den tanke. Ideen skulle s? ligesom v?re, at stadion blev bygget ind i skr?nten og taget kom til at flugte med travbanens overflade.

www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://nycerespark.dk/wp-content/uploads/2019/01/aarhus_stadion_ideforslag_buus.pdf&ved=2ahUKEwjeyMHwgsvpAhWv-ioKHd-ACK4QFjAAegQIChAB&usg=AOvVaw2VMJpnthwb5DPHnGho5Fvr

Men jeg g?r stadig ud fra at det vil v?re en d?rlig ide at placere selve banen under grundvandsspejlet. Vi har allerede et par gange i denne s?son set, hvor udsat banen er n?r der er dansk regnvinter. Det ville sikkert kr?ve en kunstgr?sbane og det vil JN og AGF forh?bentlig s?tte sig imod.

Haha ja. Der har flere gange v?ret diskuteret den slags ideer. Det er sket hver gang en politiker med succes har f?et diskussionen om mulighed for nyt stadion har v?ret oppe at vende. S? er der altid nogen der foresl?r det. Og det er ikke s? dumt et forslag n?r man ikke t?nker vandspejl og andet ind. Jeg glemmer aldrig min tur p? Stadio delle Alpi for mange ?r siden. Det fungerede sgu godt :D

Nuvel: min pointe er ogs? mest, at b?de skr?nter, omr?de omkring /tennisbanerne etc altsammen er i spil, og at det i min optik ikke er noget problem at f? vendt banen hvis man vil det. Var ikke klar over hvor meget af de gamle r?de bygninger der var fredet, men det er jeg sikker p? at JN g?r selv n?r han foresl?r at vende banen s? fodbold kan dele VIP med Arena til indend?rs sport+koncerter+messer mm.

Det virker til at der er et  flertal henover midten af byr?det for at kaste 250 mio ind i projektet. 

R?d modstand mod 250 mio. kr. til Kongelunden - Aarhus

Det er ikke s? overraskende at EL og SF er imod, men det er skuffende, at de stadig kun kan forholde sig til at pengene bliver brugt p? et stadion. De kommunale penge kommer jo i h?j grad til at skulle realisere selve Kongelund-omgivelserne.

Flere herinde har i ?vrigt udtrykt bekymring for, om at det bliver et discountstadion vi f?r. Jeg er mere bekymret for at det bliver resten af projektet der bliver halvf?rdigt, hvilket ogs? vil v?re enormt ?rgeligt. Men nu m? de bruge de n?ste ?r p? at sk?re projektet til. Hellere lidt mindre (uden Mindeparken) end noget som virker uf?rdigt.

Jeg har ikke h?rt tale om at vende banen efter donationerne blev offentliggjort, det var en spare?velse der ville g?re det muligt at bevare noget af de eksisterende tribuner (selv om det i realiteterne ikke ville v?re ret meget). Det ville dog ogs? give et d?rligere stadion og alle der har med stadionprojektet at g?re har uden tvivl lagt den ide i graven.

Flere herinde har i ?vrigt udtrykt bekymring for, om at det bliver et discountstadion vi f?r. 

Wait what? Hvem? Hvor? Har ikke bidt m?rke i en eneste. 

Personligt har jeg det s?dan, at vores nuv?rende stadion kostede 240 millioner, s? n?r 2 personer kom med 500 millioner til hele projektet, og AGF var klar med 50 millioner, og at det var F?R investorer kom til udefra, og f?r kommunens hj?lp (som de jo selvf?lgelig skal, s?fremt det projekt skal v?re andet end bare et stadion til AGF). Jeg er ikke i tvivl om, at vi f?r det stadion JN/Lind talte om. Det er det der er hensigten.

Og jeg er selvf?lgelig godt klar over, at de 550 millioner der allerede er lovet, s? er kun de 50 direkte ?rem?rket stadion (AGFs 50 til VIP-faciliteter), men alts? Lind og Salling-Group stod jo p? pressem?det og understregede at det at de havde valgt at hj?lpe med 250 millioner hver var forudsat at AGF fik nyt stadion i projektet. Is?r Lind understregede klart at det var med henblik p? at AGF skulle have et af nordens bedste stadion.

Jeg har ikke h?rt tale om at vende banen efter donationerne blev offentliggjort, det var en spare?velse der ville g?re det muligt at bevare noget af de eksisterende tribuner (selv om det i realiteterne ikke ville v?re ret meget).
[member=5]T-Knogle[/member]? 

Det har JN nu n?vnt flere steder. Kan ikke huske hvilket andet interview, men i hvert fald ogs? i Mediano-interviewet. Og alts? det er jo bare en ting der n?vnes for at give en ide om hvad man kan g?re, og hvad der pt sysles med af id?er. JN vil gerne have at VIP (som AGF har lovet at give 50 millioner til) skal deles mellem fodbold+arena som jeg har skrevet. Det er ikke min id? og ej heller noget jeg hiver ud af numsen. Det kommer jo af at jeg st?vsuger markedet for interview fordi jeg er AGF-nyheds-junkie :D 

Nuvel, jeg forst?r da 100% at JN har den lille vision og "floater" id?en fra tid til anden.

Stig AKA Frank Heskj?r said:
Var ikke klar over hvor meget af de gamle r?de bygninger der var fredet, men det er jeg sikker p? at JN g?r selv n?r han foresl?r at vende banen s? fodbold kan dele VIP med Arena til indend?rs sport+koncerter+messer mm.
Det er han selvf?lgelig, men det er jo de gamle bygninger, s?jlehal og stadionhal med de gamle sp?r fra K?benhavns baneg?rd der har f?et nyt gulv, ikke Arena. Hvis man g?r efter deres modeller og renderinger og det de vist ogs? har talt for, hvor stadion er trukket lidt v?k fra de gamle bygninger, kan s?jlehallen igen blive en port til anl?gget, som den vist var oprindeligt. S? man kan sige der faktisk er mulighed for at genskabe noget Arkitektonisk der har v?ret lidt tabt.

SteenA said:
Der kom jo et seri?st forslag sidste ?r, som igen legede med den tanke. Ideen skulle s? ligesom v?re, at stadion blev bygget ind i skr?nten og taget kom til at flugte med travbanens overflade.
Man synes jo et eller andet sted at de er n?d til mindst at matche det bel?b Salling og Lind kommer med. Man kan altid diskutere prioriteringer, men hvis udgiften for kommunen ender med ikke meget mere end det for et projekt der lever op til visionerne, synes jeg det lyder meget billigt. Der er nok heller ikke tvivl om at der skal nogle fonde ind over ogs?, men de ser vel ogs? p? at kommunen bakker det op med nogle penge. Royal Arena kostede 1,4 mia til sammenligning.

Stig AKA Frank Heskj?r date=1590311171 said:
Flere herinde har i ?vrigt udtrykt bekymring for, om at det bliver et discountstadion vi f?r.

Wait what? Hvem? Hvor? Har ikke bidt m?rke i en eneste.
Det var vel mest kommentarer, som kom ovenp? offentligg?relsen af den lange tidsplan:
Nizzleroy date=1589440666 said:
Fuck en skuffende nyhed. Det er helt urimelig lang tid. Minder mest af alt om noget fra en bananrepublik, hvor en projektleder skal holde sit job s? l?nge som muligt. M? indr?mme at jeg er blevet en lille smule ligeglad med det projekt. Det er starten p? en rigtig Aarhus historie. Vi ender sikkert med en hovsal?sning en gang i 2028, som ikke fungerer n?r der er frost.

KejserJohn date=1589445965 said:
alt andet end stadiondelen kommer til at fylde FOR meget i debatten; specielt her i starten hvor de overordnede rammer skal " sk?res til ".....jeg h?ber virkelig at AGF og dets interessenter g?r deres indflydelse g?ldende og vi hurtigst muligt f?r " stadion p? plads " s? der kan kappes et par ?r af den offentliggjorte tidsplan. Ellers synes jeg ogs? det hele er " hat og briller ".....

Mit argument er bare, at jeg ikke er s? nerv?s for stadion, men mere for resten af det storsl?ede projekt.

Latest posts

Back