New posts

Superligaen 2023/2024

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 117K
Status
Not open for further replies.
Superligaen 2023/2024
Kom han ikke på en fri transfer pga kontraktudløb i AaB? Vi har næppe solgt ham til Silkeborg uden en god vidersalgsklausul. 10% er næsten for lidt.
Jeg tænkte det samme, men valgte at være konservativ i sidst ende.

Jeg tror dog netop på, at vi har set et potentiale, der ikke kunne forløses hos os, og at vi derfor har sikret en pæn klausul. Vi må se, om det får omtale. Det er i hvert fald værd at spørge ind til som (lokal)journalist imø.

- Jeg er kommet her for at hjælpe holdet. Jeg har talt med træneren om ambitionerne, hvor man ønsker at komme i top seks eller endnu højere, og jeg ser frem til at hjælpe med det.

Altså man skal jo sælge projektet, men det overrasker mig nu alligevel at Lyngby kan bilde en spiller der allerede er i landet ind at de har ambitioner om top-6 eller endnu mere. Det er måske 'ønsker' der er nøgleordet, realistisk set er det ren ønsketænkning.

Ellers nok meget fornuftigt af dem at kigge i FCN's overskudslager og det kunne vi måske også overveje. Randers har jo som bekendt lejet Coulibaly så de kan også lokkes over vandet.

Lidt om Sif's måde at håndtere transfers:
  • De har afskaffet frikøbsklausuler
  • Sælger ca. 3 spillere hver sæson
  • Vil ikke sælge for mange på en gang
  • Ved ovenstående kan det kollidere med spillernes ønsker

Et eksempel er Mark Brink

Lidt om Sif's måde at håndtere transfers:
  • De har afskaffet frikøbsklausuler
  • Sælger ca. 3 spillere hver sæson
  • Vil ikke sælge for mange på en gang
  • Ved ovenstående kan det kollidere med spillernes ønsker

Et eksempel er Mark Brink
De er blevet voksne? :)

Det de gør er vel det de fleste gør så vidt muligt? Altså man accepterer helst ikke en frikøbsklausul, men gør måske en undtagelse hvis det er en spiller man virkelig gerne vil have. Silkeborg er rykket lidt frem i bussen og behøver så ikke længere gøre det ved de spillere de plejer at hente, men mon ikke de alligevel ville gøre en undtagelse i særlige tilfælde. På samme måde som vi mig bekendt også sjældent har frikøbsklausuler, men accepterede en for Bisseck. Det kan ske igen, lad os sige fx hvis SIB spændende mulighed er en Bisseck-lignende handel der kun kan landes med sådan en klausul. Salgspriserne i sommer gør så formentlig også, at den frikøbsklausul bliver lidt højere.

At man heller ikke bare accepterer at alle spillere kan blive solgt i ethvert vindue lyder heller ikke revolutionerende. Selvfølgelig er der sportslige hensyn, og sportslig værdi og salgsværdi kan gøre det lidt sværere for visse spillere, men lur mig om Silkeborg ikke også her går på kompromis hvis de bud der lander på bordet er store nok.

Der er en grund til at SIF ofte bokser over deres vægtklasse. En klub med en klar strategi og set fra min stol, hele vejen rundt.
Det er mig stadig en gåde, hvorfor mange klubber ikke kan finde ud af at lave en strategi og stole på den herunder vores egen indtil JN blev ansat. Det er squ ikke raketvidenskab.

Det de gør er vel det de fleste gør så vidt muligt?

Helt sikkert men nu melder de klart ud, at så er de og spilleren ikke et godt match og de kan ikke blive forenet. Om det vil ændre sig med den rette spiller, det ved jeg ikke men nogen strategier bør man holde sig til og ikke blive fristet på den korte bane.

Der er en grund til at SIF ofte bokser over deres vægtklasse. En klub med en klar strategi og set fra min stol, hele vejen rundt.
Det er mig stadig en gåde, hvorfor mange klubber ikke kan finde ud af at lave en strategi og stole på den herunder vores egen indtil JN blev ansat. Det er squ ikke raketvidenskab.

Ja - de lavede nemlig en klar strategi og har forfulgt den og det har givet pote. Om det kan fortsætte efter Kent Nielsen må vi se men det virker meget struktureret det de gør.

Vores egen strategi sejlede i årtier men nu er retningen endelig klar og rigtig (så kan vi altid diskutere hastigheden ;) ).

Da vi rykkede ned første gang, håbede jeg sådan men ville formulere en klar strategi og forfølge den. Dengang havde jeg håbet, at man tog den helt store slankekur og solgte ud af alt, for at satse ungt - så måtte det koste et ekstra år i 1 div. hvis det var nødvendigt. Den vej valgte man ikke og nu finder vi aldrig ud af om det havde været fordelagtigt.
Klubbens kultur virkede dog rådden og derfor burde man have taget det store opgør første gang fremfor at udskyde. Ups - det var et sidespring. Beklager.

Helt sikkert men nu melder de klart ud, at så er de og spilleren ikke et godt match og de kan ikke blive forenet. Om det vil ændre sig med den rette spiller, det ved jeg ikke men nogen strategier bør man holde sig til og ikke blive fristet på den korte bane.
Det ville jo fx have været dumt hvis vi havde sagt nej til Bisseck fordi han ville have en frikøbsklausul og jeg kunne forestille mig at Silkeborgs udmelding her kunne handle om at sende et signal til markedet om at man ikke kan presses så let på et punkt som man måske ellers har været lidt for villige til at give sig på. Hvis de nu under ingen omstændigheder vil give sig, må vi jo så være klar til at springe til ved den næste Matsson de afviser, vi er nok også i en bedre position til at afvise sådan en klausul eller til at sætte beløbet højere.

Ift det mere overordnede er det selvfølgelig ikke kun vigtigt at man står fast på sin strategi, men også at det er den rigtige og at man får den justeret henadvejen. Hvis strategien skal føre en er sted hen, skal den også ændres hvis den er vellykket kan man sige. Det kan man måske også sige denne udmelding fra Silkeborg er udtryk for: de har tidligere ofte accepteret frikøbsklausuler for at have en konkurrencefordel ift at tiltrække visse spillere, nu mener de at de dels har så meget sportsligt at tilbyde og dels har vist de får sendt spillere videre alligevel, at de bedre kan sige nej. Det er lidt sådan et skridt i udviklingen jeg henviser til når jeg siger de er blevet “voksne.”

Jeg ved ikke hvad de sigter efter på længere sigt, men det er også interessant at se hvordan forskellige klubber forsøger at positionere sig og en strategi lykkes som regel bedst hvis de tager udgangspunkt i deres egen situation og finder noget der netop passer til deres klub. Det er igen det her med at AGF ikke ville kunne have valgt fx FCN’s strategi og heller ikke rigtig FCM’s. Jeg synes endelig man har fundet nogle ting der er rigtige for klubben og så skal vi holde fast selvom det tager lidt tid og tålmodigheden ikke altid er stor. Vi kommer til at flytte os lidt mere over mod ‘outspend,’ men hvor det måske vil vise sig at det er rigtigt for Brøndby at gå direkte derhen via stor gæld (lad os nu se hvordan dét går,) tror jeg på at det er rigtigt for os at skabe et bedre grundlag og gøre det gradvist. Jeg mener stadig det er gået hurtigere fremad end jeg ville have troet for 8-10 år siden, men de næste skridt bliver selvfølgelig også vanskelige.

SIF laver den udmelding fordi de har en kistebund der tillader det. Ekstremt veldreven klub igennem mange mange år. Uden at være sikker, så er deres egenkapital i omegn af AGFs.

SIF har en solid økonomi og er en veldrevet klub, men meget af deres soliditet gennem årene i 1. division skyldes Papirfabrikken, hvilket i selv mere handler om at have velhavende ejere end at være en veldrevet fodboldklub.

SIF gør det godt, men det er ikke en klub, som jeg i det store strategiske billede frygter for AGF's vedkommende. I hvert fald relativt set.

Selvfølgelig giver det bedst mening at man ikke giver spillerne en frikøbsklausul, men der er vel ingen grund til at have det som et ufravigeligt standpunkt. For AGF gav det f.eks. fin mening at hente Bisseck og Grønning. Bisseck var sportsligt en stor gevinst og på tidspunktet vi hentede ham var det jo lidt en fantasi-klausul man gav ham. Grønning kom hertil meget billigt og kunne altid sælges mindst tilsvarende og mere strategisk vigtigt var nok at man forhindrede AaB i at hente den eneste angriber de havde kig på det efterår.

Selvfølgelig giver det bedst mening at man ikke giver spillerne en frikøbsklausul, men der er vel ingen grund til at have det som et ufravigeligt standpunkt. For AGF gav det f.eks. fin mening at hente Bisseck og Grønning. Bisseck var sportsligt en stor gevinst og på tidspunktet vi hentede ham var det jo lidt en fantasi-klausul man gav ham. Grønning kom hertil meget billigt og kunne altid sælges mindst tilsvarende og mere strategisk vigtigt var nok at man forhindrede AaB i at hente den eneste angriber de havde kig på det efterår.
Selvom jeg er enig i dit take på nuancerne, så kan jeg heller ikke lade være med at tænke på at FCM fik 8m€ da de solgte Sanneh til Anderlecht. Altså 1m€ mere end vi fik for Bisseck og det er mange år siden Sanneh blev solgt. Mit støste problem med klausulerne er at de virker til ikke at have % af videresalg og præstationsbonusser. Hvis vi feks havde 10% af Bisseck, ville det være dobbelt op i transfersum hvis han ryger videre for 500 mio en dag. BIF har lige gjort tilsvarende med Lindstrøm, han er +100 i indtægt for dem nu, selvom de “kun” fik 50-60 mio i salgspris.

Selvom jeg er enig i dit take på nuancerne, så kan jeg heller ikke lade være med at tænke på at FCM fik 8m€ da de solgte Sanneh til Anderlecht. Altså 1m€ mere end vi fik for Bisseck og det er mange år siden Sanneh blev solgt. Mit støste problem med klausulerne er at de virker til ikke at have % af videresalg og præstationsbonusser. Hvis vi feks havde 10% af Bisseck, ville det være dobbelt op i transfersum hvis han ryger videre for 500 mio en dag. BIF har lige gjort tilsvarende med Lindstrøm, han er +100 i indtægt for dem nu, selvom de “kun” fik 50-60 mio i salgspris.
Det er nyt for mig, hvis vi ikke skulle have en videresalgsklausul på Bisseck. Selvom der er frikøbsklausul på en spiller har klubben vel stadig ret til at forhandle sig til den bedst mulige aftale, hvis der er flere klubber der melder sig på banen som købere. Endelig kan det vel også skrives ned i den frikøbsklausul man laver.

Det er nyt for mig, hvis vi ikke skulle have en videresalgsklausul på Bisseck. Selvom der er frikøbsklausul på en spiller har klubben vel stadig ret til at forhandle sig til den bedst mulige aftale, hvis der er flere klubber der melder sig på banen som købere. Endelig kan det vel også skrives ned i den frikøbsklausul man laver.
Ej. Stop nu. Der er ingen, der byder ober en frikøbsklausul, medmindre de vil have andre betalingsforhold (fx fordelt over flere år). Ved flere købere, kan klubben ikke presse prisen - spilleren derimod…

Ej. Stop nu. Der er ingen, der byder ober en frikøbsklausul, medmindre de vil have andre betalingsforhold (fx fordelt over flere år). Ved flere købere, kan klubben ikke presse prisen - spilleren derimod…
Så konsensus er, at vi ikke har en videresalgsklausul på Bisseck? Det mente jeg ellers at have hørt om.

Som eksempel på prisen på en dansk U21-Landsholdsspiller og hvorfor en Bundgaard, der er yngre og spiller længere fremme hvor priserne ofte er højere, er helt urealistisk hvis ikke der er en eller anden frikøbsklausul vi kan aktivere foran alle andre.

Som eksempel på prisen på en dansk U21-Landsholdsspiller og hvorfor en Bundgaard, der er yngre og spiller længere fremme hvor priserne ofte er højere, er helt urealistisk hvis ikke der er en eller anden frikøbsklausul vi kan aktivere foran alle andre.
Tænkte det samme. De vil kun sælge til udlandet, og prisen har nok passeret de 40 mio for et stykke tid siden. Desværre.

Status
Not open for further replies.
Back