New posts

Kamptråd Superliga 24/25: Runde 9: Lyngby - AGF, søndag d. 22.09. kl 16.00

• Thread starter Thread starter Salling23
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 320
  • Views Views: Views 10K
Added to Calendar: 22-09-24

Hvordan ender kampen?

• Total voters
    52
  • Poll closed .
Kamptråd Superliga 24/25: Runde 9: Lyngby - AGF, søndag d. 22.09. kl 16.00
Når man tænker lidt over det danner der sig et par perspektiver pba. kampen i går:
  1. AGF bliver mødt som et tophold, dvs. at der er flere hold der i høj grad tilpasser deres spillestil til os, fordi de ved, vi er gode og hvad vi er gode til.
  2. Det giver ind i mellem nogle sygt bøvlede kampe, hvis ikke man lykkes med at veksle et spilovertag til mål. I de kampe må man slide modstanderen ned og blive ved med at trykke på.
  3. Et tophold kan bevare roen og blive ved med at trykke på, også når det er bøvlet, urytmisk og fysisk.
  4. Et mesterhold kan sætte spillere på banen, der byder ind med den lille ekstra kvalitet, der afgør de bøvlede kampe til sidst.
Det var SÅ tæt på, at det hele holdt stik i går. Det er SÅ spændende, om 'de nye' viser sig at være dem, der har den lille ekstra ting, der giver sejren til sidst. Og giver holdet troen på, at sejren nok skal komme til sidst (sådan som F*CK'M kan gøre det)

Glæder mig virkelig til pokalkampen. Der må gerne gå hul på nogle bylder!

/W
Gode pointer. Der er en læringskurve for holdet med de bøvlede kampe som du omtaler, men man skulle mene de har kvaliteten i truppen til at deale med det.

Det bliver spændende at se dem imod RFC, som jeg tror bliver en meget vanskelig kamp da de modsat Lyngby, også vil kunne true offensivt med deres nye raketter, samtidig med de er velorganiserede. De andre tre tophold har alle smidt point imod dem, omend FCM var udebane.

Gode pointer. Der er en læringskurve for holdet med de bøvlede kampe som du omtaler, men man skulle mene de har kvaliteten i truppen til at deale med det.

Det bliver spændende at se dem imod RFC, som jeg tror bliver en meget vanskelig kamp da de modsat Lyngby, også vil kunne true offensivt med deres nye raketter, samtidig med de er velorganiserede. De andre tre tophold har alle smidt point imod dem, omend FCM var udebane.
Yes - det bliver en rigtig god test. Lidt spændende hvor meget Randers lægger taktikken efter vores styrker vs. egne styrker. Er det ikke noget med, at et par af raketterne blev skadet søndag?! Det kan nok betyde noget for, hvad de gør - hældende mod en for GF mere 'bøvlet' tilgang, hvis der er forfald blandt profilerne.

/W

Det synes jeg ville være et skråplan af dimensioner.
Men jeg hører også til den skole, der mener, det er noget fis at Wieghorst fik gult for at sparke til (sin egen klubs) havestol, da han var i FCN, eller at det skal give gult at tage trøjen af, når man fejrer et mål.
Jeg kan godt lide, når der er lidt kant og lidt ild i det.
Trash talk er "bare" mind games, og det mentale aspekt af enhver sport er helt centralt.
Desuden er det umuligt at håndhæve uden at give alle spillerne mikrofoner på.
Og hvor skal grænsen gå?
"Fuck dig, dit svin, dén får du fandeme betalt" efter en grov tackling - er det for meget?
"Jeg kommer til at løbe forbi dig hele dagen, du har ikke en chance" - er det for meget?
"Shit en ringe afslutning, Paddy!" - er dét for meget?
"Uha, du har ondt når den her kamp er slut!" - er det for meget?
"Du kommer aldrig til at gå igen, når jeg er færdig med dig" - det er nok i overkanten, men omvendt er det også så vanvittigt sagt, at de fleste snarere ville grine, eller hvad?

Må man sige alt? Nej da! Men det tror jeg faktisk heller ikke de gør. Om ikke for andet, så fordi "alt" ikke vil virke. "Jeg knepper din mor" vil bare være komisk og malplaceret (og i øvrigt virkelig nemt at svare igen på). Jeg tror langt de fleste forstår, at man ikke bliver personlig og perfid. I øvrigt er det ikke en menneskeret, ikke at få sine følelser såret, så selvom der kan blive sagt nogle halvgrimme ting, så må man sgu bide den i sig.

Mind games er en del af spillet, det er fint nok. Det skal ikke blive personligt (som da AaBs fans sange smædesange om Kim Vilforts nyligt døde datter), men jeg har altså ikke indtryk af, at det går over stregen ret tit - når man ser billeder af spillernes interaktioner, både i Superligaen og i de store ligaer, så er der bare ofte en fin stemning med både smil og grin, og efter kampene kan de fleste spillere tale civiliseret sammen i langt de fleste tilfælde. Og når de ikke kan, er det faktisk ofte efter en ekstremt hårdt spillet kamp.
Det er ikke et skråplan overhovedet. Det er, hvad der virker andetsteds. Så enkelt er det.

Grænsen går ved trusler - så kan du selv sortere dine eksempler. Spørg Zidane om Materazzi. Man skal ikke finde sig i noget ekstraordinært, bare fordi der ligger en bold i nærheden. Var det så ok, at han stangede ham? Nej. Men pointen er, at kulturen fordrer det lort, Materazzi smed i hovedet af Zidane. Og det virkede. Fy for satan!

Det har intet med mind games at gøre. Det har intet med følelser at gøre. Det har alt at gøre med sportens integritet og kulturen.
Tror som sagt heller ikke fodbold er undtagelsen. Tror det sker i alle fysiske sportsgrene, hvor man har "pauser", hvor man kan snakke sammen eller sige noget til hinanden.

Prøv bare at google "Trash Talk NFL" så får du en fin kavalkade af videoer, hvor det bedste trash talk "fejres", da en del af spillerene i NFL har mikrofoner på. Eller denne, hvor Buffalo Bills egen hjemmeside har en artikel om at deres største stjerne er kåret til den største trash talker i NFL - hvilket han ikke ligefrem er ked af: https://www.buffalobills.com/news/b...d-nfl-s-biggest-trash-talking-qb-by-his-peers

I NBA er nogle af de største legender også kendt som nogle af de værste trash talkere.
Ja, det er jo det, jeg skriver. Det handler om konsekvens, og det er de gode til i Amerika. Nu og da også lidt for gode.

Og der er meget stor forskel på at sige "you cant stop me" til at sige "jeg smadrer dig" eller "whatever din mor".
--------------------------------------

Jeg må indrømme, jeg er overrasket over, at man forsvarer den slags adfærd, fordi "det er en del af spillet". Hooligans er også "en del af spillet," så hvad så?🤷‍♂️

Jeg må indrømme, jeg er overrasket over, at man forsvarer den slags adfærd, fordi "det er en del af spillet". Hooligans er også "en del af spillet," så hvad så?🤷‍♂️
Jeg vil godt lige pointere, at jeg ikke forsvarer adfærden, hvis det er decideret trusler, tilsvining af familie og sådan noget.

Jeg forsvarer adfærden, hvis man kan bruge det til at psyke modstanderen. Et eksempel kunne være, at NP siger til en Lyngby-spiller, at han bliver most i næste tackling. Det klinger hult hvis det kommer fra Christian Eriksen, men hvis det er NP tror jeg lige man ville tænke lidt ekstra næste gang man er i tackling med ham - eller eventuelt steppe op og skralde igennem selv.

Så der er selvfølgelig en klar grænse ift. hvad jeg mener er acceptabelt at sige, men lidt krig på ord synes jeg er helt fint så længe det foregår på banen og man ellers spiller fair nok i tacklinger osv.

Jeg vil godt lige pointere, at jeg ikke forsvarer adfærden, hvis det er decideret trusler, tilsvining af familie og sådan noget.

Jeg forsvarer adfærden, hvis man kan bruge det til at psyke modstanderen. Et eksempel kunne være, at NP siger til en Lyngby-spiller, at han bliver most i næste tackling. Det klinger hult hvis det kommer fra Christian Eriksen, men hvis det er NP tror jeg lige man ville tænke lidt ekstra næste gang man er i tackling med ham - eller eventuelt steppe op og skralde igennem selv.

Så der er selvfølgelig en klar grænse ift. hvad jeg mener er acceptabelt at sige, men lidt krig på ord synes jeg er helt fint så længe det foregår på banen og man ellers spiller fair nok i tacklinger osv.
Klart.

Når du skriver "krig på ord", så tænker jeg noget i retning af lige at råbe 'nel!, efter at have rullet bolden mellem benene på modstanderen. Den slags er lir, og det er selvfølgelig ikke over stregen. Det handler om det psykiske overtag.

Som sagt går min grænse der, hvor det uden for banen ville være kriminelt.

Jeg er helt med Rasta her - mener du virkelig at sådan en besked er ok blot fordi det er på en fodboldbane?! Det er ærlig talt… problematisk imø. Ethvert andet sted ville det rimeligvis kunne medføre en anmeldelse!
Øhm, at “blive most i en tackling” svarer jo ikke til at jeg truer med at slå en ned? Det handler om at skralde igennem i en tackling = gå 100% ind i den og ikke trække sig.

Med al respekt så virker det ikke som om I har spillet fodbold hvis I aldrig har hørt den slags på en fodboldbane eller endda selv har sagt noget lignende.

Klart.

Når du skriver "krig på ord", så tænker jeg noget i retning af lige at råbe 'nel!, efter at have rullet bolden mellem benene på modstanderen. Den slags er lir, og det er selvfølgelig ikke over stregen. Det handler om det psykiske overtag.

Selvfølgelig, det gør min også og jeg har aldrig givet udtryk for andet.

Øhm, at “blive most i en tackling” svarer jo ikke til at jeg truer med at slå en ned? Det handler om at skralde igennem i en tackling = gå 100% ind i den og ikke trække sig.

Med al respekt så virker det ikke som om I har spillet fodbold hvis I aldrig har hørt den slags på en fodboldbane eller endda selv har sagt noget lignende.
Det var som skrevet en af årsagerne til, at jeg stoppede.

Selvfølgelig, det gør min også og jeg har aldrig givet udtryk for andet.
Jeg forsøgte at imødekomme dig. Vi er vist enige på det punkt 👍🏻🙂

Meget af det fysiske der foregår på banen ville være kriminelt udenfor. Og nok også en lille del af det verbale. Bare så vi lige har det på det rene.

I ishockey er der rene slagsmål, som "bare" er en del af spillet og som kun i de mest ekstreme tilfælde fører til en voldssag.

Det er fordi man strafferetligt opererer med en form for accept af det man måtte blive udsat for på banen. Fysisk såvel som verbalt. Også når det går ud over de egentlige regler for spillet.

Hvor linjen så skal gå for hvad der er moralsk acceptabelt kan man altid diskutere (jeg er nok på linje med Alsgaard). Men den går i hvert fald langt videre end udenfor banen. Så når modstanderen bevidst har plantet en albue i ansigtet på dig kan du ikke anmelde ham for vold bagefter. Og på samme måde må du acceptere, at der bliver sagt ting som er uacceptable, og måske endda overtræder straffeloven, udenfor banen.

Uden at have spillet fodbold på topniveau - eller bare noget der ligner - kan jeg i øvrigt også sige at jeg heller ville kunne trives i det. Men så må man jo spille tennis eller golf, hvor normen er en anden. Vil man fjerne det fra fodbolden vil man efter min mening fjerne en del af essencen af sporten.

Det er ikke et skråplan overhovedet. Det er, hvad der virker andetsteds. Så enkelt er det.

Grænsen går ved trusler - så kan du selv sortere dine eksempler. Spørg Zidane om Materazzi. Man skal ikke finde sig i noget ekstraordinært, bare fordi der ligger en bold i nærheden. Var det så ok, at han stangede ham? Nej. Men pointen er, at kulturen fordrer det lort, Materazzi smed i hovedet af Zidane. Og det virkede. Fy for satan!

Det har intet med mind games at gøre. Det har intet med følelser at gøre. Det har alt at gøre med sportens integritet og kulturen.
Der er nok ikke nogen tvivl om at Materazzi gik over stregen - det er de fleste vist enige om. Men hvordan vil du håndhæve det? Hvis ikke dommeren er i nærheden, når det bliver sagt, så er der kun tilbage at udstyre alle med mikrofoner. Dét mener jeg, er et skråplan, som vil fordre en stadig mere snæver definition af, hvad der "må siges". Vi har, som art, aldrig nogensinde kunnet styre, at det var muligt at overvåge vores medmennesker.

Hooligans er også "en del af spillet," så hvad så?🤷‍♂️
Hej stråmand! ;-)
Hooligans er overhovedet ikke en del af spillet. De er i øvrigt deciderede voldelige og involverer også mennesker, som ikke ønsker at involveres.
Spiller til spiller er sgu noget andet end hooligan til fodboldfan. Det tror jeg også godt du ved, men du lod lige temperamentet løbe lidt af med dig her...ikke?

Jeg er helt med Rasta her - mener du virkelig at sådan en besked er ok blot fordi det er på en fodboldbane?! Det er ærlig talt… problematisk imø. Ethvert andet sted ville det rimeligvis kunne medføre en anmeldelse!
"Most i næste takling"... Takling er nøgleordet. Det er inden for spillets rammer, det handler om spillet og hvordan afsender har tænkt sig at spille det spil. Det er overhovedet ikke forskelligt fra, hvis en kantspiller siger til backen, at han har tænkt sig at drible forbi ham i næste aktion.
Uden for kridtstregerne takler og dribler vi jo ikke, hvorfor den sammenligning ikke holder.

Og en anden ting:
Jeg har glemt hvem, men nogen skrev at "football is a gentlemans sport played by hooligans".
Det er ikke sandt! Fodbold har ALDRIG været en gentlemans sport! Aldrig nogensinde!

Det er for proletarer, arbejdere og grobrianer. Problemet er, at der er kommet så mange penge i det, at white collar snowflakes også er begyndt at være involveret, og de tåler ikke blottede brystkasser, mandefolketaklinger og hård og hånlig tale. Så for at skåne deres sarte øjne og øren, har UEFA og FIFA lanceret en stribe af tiltag, for at fodbold kan blive mere gentleman-agtig.
Det er et falsum, og det ender med at ødelægge sporten.

....skrev idéhistorikeren med white collar snowflake tendenser udover det hele... ;) 🤷‍♂️

Og en anden ting:
Jeg har glemt hvem, men nogen skrev at "football is a gentlemans sport played by hooligans".
Det er ikke sandt! Fodbold har ALDRIG været en gentlemans sport! Aldrig nogensinde!

Det er for proletarer, arbejdere og grobrianer. Problemet er, at der er kommet så mange penge i det, at white collar snowflakes også er begyndt at være involveret, og de tåler ikke blottede brystkasser, mandefolketaklinger og hård og hånlig tale. Så for at skåne deres sarte øjne og øren, har UEFA og FIFA lanceret en stribe af tiltag, for at fodbold kan blive mere gentleman-agtig.
Det er et falsum, og det ender med at ødelægge sporten.

....skrev idéhistorikeren med white collar snowflake tendenser udover det hele... ;) 🤷‍♂️
Nu handler det ikke om at bukke og neje.

slutningen på den sætning lyder "while rugby is a hooligan sport played by gentlemen".

Pointen er, at Rugby er voldeligt af natur, mens fodbold er teknisk.

Se en rugbykamp. Dommerne har fuldstændig styr på sagerne og kommanderer stor respekt fra spillerne. Ja tak til det.

Min bror kendte en kommisær i politiet.
En gang jeg mødte ham, snakkede vi om en vild tackling i en kamp
Jeg spurgte ham, hvilken dom den ville give, hvis det var sket i Skolegade...
Han sagde 6 mdr for kvalificeret vold.
Spilleren fik et gult kort

Hej stråmand! ;-)
Hooligans er overhovedet ikke en del af spillet. De er i øvrigt deciderede voldelige og involverer også mennesker, som ikke ønsker at involveres.
Spiller til spiller er sgu noget andet end hooligan til fodboldfan. Det tror jeg også godt du ved, men du lod lige temperamentet løbe lidt af med dig her...ikke?
Nej.

Det er de, om man vil det eller ej. Nogle vil forsvare det med, at "fodbold er følelser" og "det kan smutte". Det er det samme argument, der tages i brug, når spillerne skubber hinanden eller råber ad dommerne. Det er det største BS-argument, jeg til dato har hørt.

Det har intet med stråmandsargumentation at gøre; Jeg sætter den blot på spidsen, for ja, gu er jeg da irriteret over, at det åbenbart skal være sådan.

Ift. "overvågning" så mindes jeg ikke at have foreslået det. Men man kan sagtens uddele karantæner på bagkant, og det ser jeg gerne.

(edit: af→ad)

Last edited:
Min bror kendte en kommisær i politiet.
En gang jeg mødte ham, snakkede vi om en vild tackling i en kamp
Jeg spurgte ham, hvilken dom den ville give, hvis det var sket i Skolegade...
Han sagde 6 mdr for kvalificeret vold.
Spilleren fik et gult kort
En fodbolddommer har mig bekendt ikke autoritet til at dømme andre steder end på banen, så jeg ved ikke, hvad pointen er.
BSN/Hust-sagen handlede om en skalle til træning. Den blev taget op af politiet af egen drift. Jeg synes ofte, vi ser spillerne "gnubbe" hovederne mod hinanden, og nu og da ser vi en reel skalle. Det har sjældent stor konsekvens, hvilket efter min bedste overbevisning er en gigantisk fejl.

Ift. "overvågning" så mindes jeg ikke at have foreslået det. Men man kan sagtens uddele karantæner på bagkant, og det ser jeg gerne.
Det har du ikke. Du har faktisk fortsat ikke fortalt, hvordan du forestiller dig at håndhæve nultolerancen (som du faktisk HAR nævnt). Du har HELLER ikke afdækket, hvor du mener grænsen går?

Det er de to ting, der for mig betyder, at det ikke lader sig gøre. En lov er stupid og meningsløs, hvis den ikke kan håndhæves. Du kan ikke straffe en spiller på bagkant, fordi en modstander påstår, at han sagde noget meget grimt. Det er jo påstand mod påstand, dén håber jeg ikke du synes er vejen frem. Derefter kan jeg ikke komme i tanker om andre muligheder, end overvågningen.

Og indtil nu har jeg jo måttet gætte mig frem, for du vil ikke ud med sproget om, hvordan du forestiller dig at håndhæve nultolerancen.

Pointen er, at der gælder andre regler til sport end i offentligheden
Hvordan i alverden skal man kunne håndhæve en pæn verbal tone i en fodboldkamp...???
Det er jo umuligt
Mikrofon på alle spillere?
Og så en verbal jury der lytter med, og kan anbefale sanktioner til dommeren?
Efter de liige har diskuteret en tid, om en replik var at gå over grænsen
Fodbold er en kontaktsport
Også verbalt

Back