New posts

Kamptråd Superliga 24/25: Runde 9: Lyngby - AGF, søndag d. 22.09. kl 16.00

• Thread starter Thread starter Salling23
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 320
  • Views Views: Views 10K
Added to Calendar: 22-09-24

Hvordan ender kampen?

• Total voters
    52
  • Poll closed .
Kamptråd Superliga 24/25: Runde 9: Lyngby - AGF, søndag d. 22.09. kl 16.00
Hvorfor skal man acceptere, at et andet menneske siger noget på banen i stil med "jeg smadrer dig/slår dig ihjel", når det er kriminelt uden for banen?

Det er gudhjælpemig ikke en "pyt"-ting.
Ah, nu skal du ikke lægge ord i munden på mig. Det har jeg aldrig skrevet er acceptabelt, tværtimod skriver jeg at der selvfølgelig er ting man ikke siger.

Han vil ikke nævne hvad der er blevet sagt, så jeg ser der er to muligheder:

1. NP har sagt noget meget slemt.,
2. Han er sart og kan ikke tage noget som helst.

Jeg siger ikke at man skal tage imod hvad som helst, men på det der niveau, hvor jeg tvivler nogen af os har været på, så er det bare et andet miljø; et elitemiljø, hvor det - på banen - er krig og man gør alt for at vinde. Hvis det indebærer at man psyker modstanderen med nogle kommentarer i en grad (igen: inden for rimelighedens grænser), så det eventuelt går ud over hans spil når det kommer til nærkampe, så er det jo en sejr for holdet.

Så længe ingen af os aner en hujende fis om hvad NP har sagt, så kan vi jo diskutere herfra og til månen om det er 1 eller 2 der er gældende. Der er trashtalk i rigtig mange sportsgrene, selv i bordtennis var der trashtalk da jeg spillede det (og ikke fra mig til modstanderen).

Jeg har bedt ChatGPT om at lave 1000 simuleringer af et hold med xG på 1,7 og 15 målchancer:
Jeg ved ikke om det er psykologien eller dynamikken i en kamp der vil gøre forskellen, eller om det også handler om opgørelsen af xG, men selvom beregningen måske ikke er helt hen i vejret, kan jeg ikke rigtig forestille mig at man kan finde en kamp på seriøst niveau med en xG på 1,7 hvor holdet har scoret 8 eller 9 mål. Rundt regnet siger tallene at man ikke scorer i hver femte kamp og det lyder vel plausibelt. Her mangler så den procentdel hvor modstanderne scorer på deres meget lille xG, der er jo også kampe som den her hvor modstanderne scorer på det ene skud JH skulle strække sig for at redde eller på en tilfældighed.

Havde vi scoret i indledningen hvor vi var klart bedst kan man forestille sig en tilsvarende xG, hvis Lyngby stadig ikke havder kunnet eller villet så meget fremad banen og vi ikke havde kunnet lave gode kontraer, men hvor det så havde været en ret sikker 1-0-sejr, men det var nok også sådan en kamp hvor et mål kunne have ført til flere og det så i lidt højere grad havde lignet nogle af de andre kampe vi har vundet. Lyngby havde jo i hvert fald været tvunget lidt mere frem. Jeg vil nok også sige at det er mere problematisk at det lykkedes Lyngby at ødelægge rytmen i sidste halvdel af første halvleg, end om indskiftningerne måske kom lidt sent.

Hqn skal blot lige have hul på bylden 👍😃 pænt store chancer han brænder
Så lige de sidste 10 min i replay. På dette spinkle grundlag ligner Badji een, der er vanvittig svær at styre i feltet ift. både fart, kropsstyrke og hovedspil - men som bøvler med skarpheden. Eller sagt på en anden måde: hvis han havde vist skarphed på samme niveau, så spillede han ikke i AGF/Danmark. Vi får se, hvor meget der er medfødt næse/koldblodighed og hvor meget, der kan tillæres og opbygges i kraft af træning, selvtillid osv. Hvis det er mest af det sidste, så kan han blive en ret vild case. Der er en opgave for et godt trænerteam her!

Glæder mig til at se ham onsdag, hvor han må få en startplads - og forhåbentlig også noget selvtillid!

/W

Ah, nu skal du ikke lægge ord i munden på mig. Det har jeg aldrig skrevet er acceptabelt, tværtimod skriver jeg at der selvfølgelig er ting man ikke siger.

Jeg siger ikke at man skal tage imod hvad som helst, men på det der niveau, hvor jeg tvivler nogen af os har været på, så er det bare et andet miljø; et elitemiljø, hvor det - på banen - er krig og man gør alt for at vinde. Hvis det indebærer at man psyker modstanderen med nogle kommentarer i en grad (igen: inden for rimelighedens grænser), så det eventuelt går ud over hans spil når det kommer til nærkampe, så er det jo en sejr for holdet.

Så længe ingen af os aner en hujende fis om hvad NP har sagt, så kan vi jo diskutere herfra og til månen om det er 1 eller 2 der er gældende. Der er trashtalk i rigtig mange sportsgrene, selv i bordtennis var der trashtalk da jeg spillede det (og ikke fra mig til modstanderen).
Om ikke andet forestiller jeg mig at NP læser den udtalelse og tænker at det bekræfter ham i at det virkede, og tilsvarende måske også andre der kunne finde på at benytte sig lidt ekstra af den slags. Selvfølgelig kan en spiller gå over stregen med den slags, men så længe det er tilladt og det virker (og det er nok ikke så nemt at lave specifikke regler for) er det svært at gøre så meget ved. NP kan godt være en der bruger det en del og han ligger også derinde hvor det måske er mest oplagt, men jeg har da indtryk af at det rimelig almindeligt og der er masser af situationer hvor der bliver sagt mindre pæne ting.

selvom beregningen måske ikke er helt hen i vejret, kan jeg ikke rigtig forestille mig at man kan finde en kamp på seriøst niveau med en xG på 1,7 hvor holdet har scoret 8 eller 9 mål.
I 7-2 sejren i foråret havde FCN - udover et straffespark - en samlet xG på 1,21. På dét lavede de seks mål.

Det er selvfølgeligt ikke helt deroppe, men det er ikke langt fra.

Det var nu heller ikke min intention, men jeg kan godt se, at min formulering peger i den retning.

Min pointe er blot, at man accepterer det som en del af spillet, og at det stikker af, når der ingen konsekvens er.

Jeg synes som skrevet, at løsningen er åbenlys: Nultolerance.

Yes - men omvendt også, at AGF vandt kampe mod BIF og FCN, hvor sandsynligheden for AGF var lavere (mod Brøndby estimerer min nye xG ven sandsynligheden for en hvid sejr til 28,2 %)
Og det er jo lidt i den kontekst man skal bruge det. Mod BIF vandt vi selvom sandsynligheden var meget lavere. Mod Lyngby smed vi en sejr, selvom vi rent sandsynlighedsmæssigt nok vinder den kamp 80% af de gange den blive spillet. Havde resultaterne været omvendt havde vi jo nok været mere tilfredse, men ret beset betyder det ikke noget. Over en sæson får man jo ca. de point man fortjener ift. spil og chancer.

Det var nu heller ikke min intention, men jeg kan godt se, at min formulering peger i den retning.

Min pointe er blot, at man accepterer det som en del af spillet, og at det stikker af, når der ingen konsekvens er.

Lige på det område tror jeg nu der er en ret fin selvjustits mellem spillerne. Stikker det helt af bliver det nok italesat - om ikke andet via holdkammerater o.lign, som kender nogen hos modstanderen osv. I og med at Sandgrav er den første der decideret italesætter det, tænker jeg ikke NP går videre end hvad der er inden for "normen" af hvad der foregår i superligaen.

Og hvem er det der skal håndhæve den nultolerance? Dommeren er jo sjældent i nærheden af spillerne når der bliver sagt noget og så længe der ikke er mikrofon på alle spillerne er det i praksis umuligt at gøre noget ved fra officielt hold. Men som sagt - tror spillerne fint kan håndtere det internt mellem hinanden.

Lige på det område tror jeg nu der er en ret fin selvjustits mellem spillerne. Stikker det helt af bliver det nok italesat - om ikke andet via holdkammerater o.lign, som kender nogen hos modstanderen osv. I og med at Sandgrav er den første der decideret italesætter det, tænker jeg ikke NP går videre end hvad der er inden for "normen" af hvad der foregår i superligaen.

Og hvem er det der skal håndhæve den nultolerance? Dommeren er jo sjældent i nærheden af spillerne når der bliver sagt noget og så længe der ikke er mikrofon på alle spillerne er det i praksis umuligt at gøre noget ved fra officielt hold. Men som sagt - tror spillerne fint kan håndtere det internt mellem hinanden.
Det handler om at ændre en kultur. Selvfølgelig kan dommerne ikke fange alt, men de kan forsøge.

Det handler om, at det eskalerer og bliver fysisk. Det accepterer man ikke ret mange andre steder.

Igen, med respekt, anser jeg holdninger som din her for at være total resignation.

Polle er bestemt ikke normen. Han er et beskidt møgsvin på banen. Men jo så altså vores beskidte møgsvin 🤷‍♂️

I sidste ende er det dog normen, jeg anfægter.

Jeg har svært ved at lure den NP trashtalk. Jeg gad egentlig godt vide hvad han har sagt?

AGF har naturligvis nogle værdier, og kan ikke acceptere hvis NP decideret mopper eller "truer" en modspiller. Når det er sagt er der selvfølgelig et spil i "skyttegraven".

Synes man stiller urealistiske forventninger, hvis man forventer meget mere. Vi har jo ikke som FCK og FCM individualister, som på egen hånd kan afgøre sådan en kamp og vi er - trods alt - ikke så gode (endnu), at vi bare kollektivt kan udspille en modstander, som kun fokuserer på at ødelægge vores spil.
Det ved vi vel ikke helt endnu 🤞 Jeg håber Badji/Gyamfi kan bidrage væsentlig med den del på et senere tidspunkt. Håbet lever og det var opløftende at se Badji i går - nu må vi se hvad det kan udvikle sig til.

Og det er jo lidt i den kontekst man skal bruge det. Mod BIF vandt vi selvom sandsynligheden var meget lavere. Mod Lyngby smed vi en sejr, selvom vi rent sandsynlighedsmæssigt nok vinder den kamp 80% af de gange den blive spillet. Havde resultaterne været omvendt havde vi jo nok været mere tilfredse, men ret beset betyder det ikke noget. Over en sæson får man jo ca. de point man fortjener ift. spil og chancer.

Det bør nemlig udligne sig over en sæson men det er nok ikke helt ligegyldigt, at vi snuppede 3 point mod Bif og i stedet satte 2 til mod Lyngby - så er de gule længere nede i tabellen.

Jeg har mere haft det sådan, at vi ikke kunne blive ved med at overpræstere på mål vs. xG. Når det er sagt, så sker det hold overpræsterer over længere tid. Bif scorede sidste år 12-13 flere mål end deres xG viste og det var helt sikkert en medvirkende faktor til deres slutplacering.

I denne sæson tror jeg der er en del hold over forventet antal mål - der er i hvert fald scoret mange. Tiden må vise om det er en permanent tendens (og så skal xG vel ændres) eller om det udligner sig henover sæsonen.

Det handler om, at det eskalerer og bliver fysisk. Det accepterer man ikke ret mange andre steder.

Igen, med respekt, anser jeg holdninger som din her for at være total resignation.

Polle er bestemt ikke normen. Han er et beskidt møgsvin på banen.
Nej, men man accepterer mange ting når man dyrker (elite)sport, som ikke bliver accepteret andre steder.

Jeg ser det ikke som resignation, men en erkendelse af den menneskelige natur, når den bliver sat i en kontekst af elitesport. Det tror jeg sgu er svært at lave om på. Og det er jo på ingen måde noget nyt. Det har vel eksisteret så længe der har været dyrket elitesport med så meget pres og penge på spil, som der er i moderne fodbold. Det kan sagtens være, at NP hører til i den grove ende, men tror ikke det er værre end hvad f.eks. en Brian Steen eller John Stampe har rendt rundt og sagt da de var aktive.

Nej, men man accepterer mange ting når man dyrker (elite)sport, som ikke bliver accepteret andre steder.

Jeg ser det ikke som resignation, men en erkendelse af den menneskelige natur, når den bliver sat i en kontekst af elitesport. Det tror jeg sgu er svært at lave om på. Og det er jo på ingen måde noget nyt. Det har vel eksisteret så længe der har været dyrket elitesport med så meget pres og penge på spil, som der er i moderne fodbold. Det kan sagtens være, at NP hører til i den grove ende, men tror ikke det er værre end hvad f.eks. en Brian Steen eller John Stampe har rendt rundt og sagt da de var aktive.
Og det er præcis det, jeg ikke forstår, at man accepterer.

Jeg har gjort rede for, at det sagtens kan lade sig gøre at "styre sig" i stort set samtlige andre sportsgrene.

Hvorfor skal fodbold have lov at være undtagelsen?

Det synes jeg ville være et skråplan af dimensioner.
Men jeg hører også til den skole, der mener, det er noget fis at Wieghorst fik gult for at sparke til (sin egen klubs) havestol, da han var i FCN, eller at det skal give gult at tage trøjen af, når man fejrer et mål.
Jeg kan godt lide, når der er lidt kant og lidt ild i det.
Trash talk er "bare" mind games, og det mentale aspekt af enhver sport er helt centralt.
Desuden er det umuligt at håndhæve uden at give alle spillerne mikrofoner på.
Og hvor skal grænsen gå?
"Fuck dig, dit svin, dén får du fandeme betalt" efter en grov tackling - er det for meget?
"Jeg kommer til at løbe forbi dig hele dagen, du har ikke en chance" - er det for meget?
"Shit en ringe afslutning, Paddy!" - er dét for meget?
"Uha, du har ondt når den her kamp er slut!" - er det for meget?
"Du kommer aldrig til at gå igen, når jeg er færdig med dig" - det er nok i overkanten, men omvendt er det også så vanvittigt sagt, at de fleste snarere ville grine, eller hvad?

Må man sige alt? Nej da! Men det tror jeg faktisk heller ikke de gør. Om ikke for andet, så fordi "alt" ikke vil virke. "Jeg knepper din mor" vil bare være komisk og malplaceret (og i øvrigt virkelig nemt at svare igen på). Jeg tror langt de fleste forstår, at man ikke bliver personlig og perfid. I øvrigt er det ikke en menneskeret, ikke at få sine følelser såret, så selvom der kan blive sagt nogle halvgrimme ting, så må man sgu bide den i sig.

Mind games er en del af spillet, det er fint nok. Det skal ikke blive personligt (som da AaBs fans sange smædesange om Kim Vilforts nyligt døde datter), men jeg har altså ikke indtryk af, at det går over stregen ret tit - når man ser billeder af spillernes interaktioner, både i Superligaen og i de store ligaer, så er der bare ofte en fin stemning med både smil og grin, og efter kampene kan de fleste spillere tale civiliseret sammen i langt de fleste tilfælde. Og når de ikke kan, er det faktisk ofte efter en ekstremt hårdt spillet kamp.

Og det er præcis det, jeg ikke forstår, at man accepterer.

Jeg har gjort rede for, at det sagtens kan lade sig gøre at "styre sig" i stort set samtlige andre sportsgrene.

Hvorfor skal fodbold have lov at være undtagelsen?
Tror som sagt heller ikke fodbold er undtagelsen. Tror det sker i alle fysiske sportsgrene, hvor man har "pauser", hvor man kan snakke sammen eller sige noget til hinanden.

Prøv bare at google "Trash Talk NFL" så får du en fin kavalkade af videoer, hvor det bedste trash talk "fejres", da en del af spillerene i NFL har mikrofoner på. Eller denne, hvor Buffalo Bills egen hjemmeside har en artikel om at deres største stjerne er kåret til den største trash talker i NFL - hvilket han ikke ligefrem er ked af: https://www.buffalobills.com/news/b...d-nfl-s-biggest-trash-talking-qb-by-his-peers

I NBA er nogle af de største legender også kendt som nogle af de værste trash talkere.

Øv, det ærger mig vi ikke får de 3 point. De havde lunet, de var også fortjent, men for dølen skarpheden manglede. Mads Emil skal som minimum ramme målet, og Badji ligeså.
Nå men vi skal rent faktisk møde dem igen allerede 3. november kl 16. jeg tror der vil blive delt lidt huskekage ud.

Når man tænker lidt over det danner der sig et par perspektiver pba. kampen i går:
  1. AGF bliver mødt som et tophold, dvs. at der er flere hold der i høj grad tilpasser deres spillestil til os, fordi de ved, vi er gode og hvad vi er gode til.
  2. Det giver ind i mellem nogle sygt bøvlede kampe, hvis ikke man lykkes med at veksle et spilovertag til mål. I de kampe må man slide modstanderen ned og blive ved med at trykke på.
  3. Et tophold kan bevare roen og blive ved med at trykke på, også når det er bøvlet, urytmisk og fysisk.
  4. Et mesterhold kan sætte spillere på banen, der byder ind med den lille ekstra kvalitet, der afgør de bøvlede kampe til sidst.
Det var SÅ tæt på, at det hele holdt stik i går. Det er SÅ spændende, om 'de nye' viser sig at være dem, der har den lille ekstra ting, der giver sejren til sidst. Og giver holdet troen på, at sejren nok skal komme til sidst (sådan som F*CK'M kan gøre det)

Glæder mig virkelig til pokalkampen. Der må gerne gå hul på nogle bylder!

/W

Back