New posts

Kamptråd Superliga 23/24: Runde 22: AGF - Hvidovre, søndag d. 17.03. kl 17.00

• Thread starter Thread starter Salling23
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 206
  • Views Views: Views 10K

Hvad ender kampen?

• Total voters
    51
  • Poll closed .
Kamptråd Superliga 23/24: Runde 22: AGF - Hvidovre, søndag d. 17.03. kl 17.00
Vi blev kørt ud af banen, af Hvidovre.
Is på!
Vi blev aldeles ikke kørt ud af banen. Hvidovre havde deres gode perioder og jeg er ikke på nogen måde begejstret over den her kamp. Men at påstå at vi blev kørt ud af banen tangerer sgu noget useriøst.
Både Fotmob og superliga.dk virker lidt i stykker lige nu, der er ikke fyldestgørende stats på dem i skrivende stund, men til trods for, at jeg var døden nær af kulde på B (hvordan fanden kan Communale bare ALTID være 67% koldere end en arbejdslejr i Sibirien??), så så jeg faktisk ingen hold blive kørt ud af banen i dag. Ikke Hvidovre. Ikke AGF.
Det var en irriterende lige kamp, mod et hold, vi burde kunne køre over. Og vi kan ikke engang forklare det med, at de ikke ville spille fodbold, for det ville de, og det gjorde de rigtig fint.

Indtil videre klynger jeg mig til de første 30 minutter mod Midgetland. Der spillede vi eddermame godt. Men hvorfor har vi så svært ved at finde det spil frem igen? Hvorfor ligner spillerne omvandrende spøgelser, som ikke aner, hvad de skal og vil?

Vi mangler Yacob, Beijmo (på sin rigtige plads) og Mølgaard. Men gør det virkelig, at vi falder helt sammen i forhold til sidste år?

Giver det ikke sig selv, hvorfor vi så så gode ud mod Midtjylland? Det var vel en kombination af, at der var mere plads, og at vi mødte en modstander, som var ramt mentalt og taktisk.

For mig er det dog trods alt positivt, at vi har vist som hold, at vi rummer det. Det gode spil findes i posen, omend vi kun har hevet det frem under de helt rigtige betingelser. Når eller hvis de rigtige spillere kommer i form, tror jeg også fortsat på, at vi har det spil i os.

For mig er det også positivt, at vi netop har vundet to grimme kampe. Andre sammenligner med Davids sidste forår, men den altafgørende forskel er jo, at vi vinder kampe, vi ikke burde vinde. Og det er vel netop mentalitet og indstilling, der gør det.

Jeg har ikke ro i maven ift. semierne overhovedet. Og dog. Vi spiller grimt og uinspiseret, bevares. Men vi spiller altid tætte kampe. Vi får svært ved at slå FCN, men vi er samtidig helt åbentlyst svære at slå. FCN er selvfølgelig favoritter, men den kan sagtens tippe vores vej.

Ift. Diskussionen om taktik og taktiske dispositioner, hører det vel også med, at vi spiller med en bagkæde, som skal spilles sammen. Det er helt åbentlyst vigtigt for Uwe, at der er styr på de tre bagerste. Indtil der er det, lukker han af. Jeg tror også langt hen ad vejen, det er det, vi ser nu. Vores fundament blev solgt, delvist. Resten blev skadet. Nu bygger vi et nyt.

Ift. Diskussionen om taktik og taktiske dispositioner, hører det vel også med, at vi spiller med en bagkæde, som skal spilles sammen. Det er helt åbentlyst vigtigt for Uwe, at der er styr på de tre bagerste. Indtil der er det, lukker han af. Jeg tror også langt hen ad vejen, det er det, vi ser nu. Vores fundament blev solgt, delvist. Resten blev skadet. Nu bygger vi et nyt.
Det er forhåbentlig ikke vores nye fundament, vi så i dag. Jeg tvivler mere og mere på, at projektet med Anker bliver en succes.

Det er forhåbentlig ikke vores nye fundament, vi så i dag. Jeg tvivler mere og mere på, at projektet med Anker bliver en succes.
Mølgaard med Beijmo foran, gør meget for både defensiven og offensiven. Det er meget få kampe i starten af sæsonen, hvor det har været muligt. Hvis det bliver en del af opstillingen mod FCN i semifinalerne, så er jeg rimeligt optimistisk. Hvis Mølgaard ikke bliver klar, er det svært at tro på en finaleplads.

Nogen gange skal man ikke sige for meget, hvis man ikke rigtigt har noget godt at sige, men noget skal der ud efter sådan en præstation som i dag. Ovenpå en SIF kamp. Der er spillere, der er de bedste kæmpere i dag, som desværre ikke er de største fodboldspillere: Brandhof, Andersen og Anker. De gør i det mindste, hvad de kan, og mere kan man vel ikke forlange.

Det var vanvittigt at se, da Bach kom ind i dag. Der var en spiller der kun løbe med tempo. Hvidovre blev helt chokerede. Vi kan altså ikke spille med de tre forreste, hvor den ene efterhånden har meldt sig helt ud, og Bech heller ikke har fart. Det er så let at dække op. Især hvis man ikke har en Duelund til at splitte kæderne.

Og så skal Links og Anderson på hvert sit skyde-kursus. Links skal såmænd bare lære, at man skal ramme målet. Og Anderson skal lære, at skud ikke er øvelser i at lægge bolden blødt tilbage til modstandernes målmand. Hvad lærer professionelle fodboldspillere egentlig i de mange timer de træner?

Bailey var næsten den eneste blandt dem, der burde være i start 11, som spillede op til sit max. Enkelte andre var OK, men hvad er der dog sket med gode gamle Mortensen? Han er blevet så langsom, at det burde være forbudt at spille med på dette niveau. Selv de simpleste bolde springer fra ham. Han får næsten intet i luften. Han ligner en Duracell-kanin, der er ved at gå helt tør for batterier. Synd og skam at se sådan en god og sympatisk spiller i sådan en nedtur, fordi der ikke er nogen at skifte ind. Selv Bech som 9’er i anden halvleg ville have været en forstærkning. JN og SIB kan ikke komme at sige, at det ikke højlydt blev påpeget i de sidste to vinduer, at der massivt manglede forstærkninger til offensiven. Hvis vi ikke har en Mølgaard og Beijmo i den ene side og en Links og Anderson i den anden, har vi akkurat nul at byde på. Det er alt for lidt og alt for sårbart til en offensiv.

Det mentale overskud er væk trods point på kontoen. Hvor er sammenholdet og gejsten blevet af? En flad anfører hjælper selvfølgelig ikke, og uden en Beijmo og en Mølgaard i dag kæmper Tingager forgæves blandt de rutinerede.

Og til sidst: Kører Uwe spillerne for hårdt eller mangler vi en kvalificeret sundhedsstab? Det er jo vildt hvor mange skadede spillere vi konstant har ude.
Håber en landskampspause kan hjælpe holdet i at få stoppet nedturen inden pokalkampene.

Kampen om 4. pladsen er dog rent kosmetisk. Det er ikke medaljer, og det giver ikke adgang til Europa. Det kan praktisk talt være lige meget.
Som Stig har været inde på, så er der en værdi ved at slutte i top-4. Der er trods alt også en halv million i forskel i placeringspenge. Mere end vi kan tjene i pokalturneringen, isoleret.

Men for klubben handler det vel om, at der nu skal udstikkes en ny målsætning for resten af sæsonen. Her er top-4 selvfølgelig oplagt at melde ud. Klarer man det, kan det også blive en fremtid målsætning, frem for "bare" top-6. Det er så meget muligt at man melder ud, at målet er en medalje, men det ligner det jo bestemt slet ikke, så formstærke som de tre øverste virker til at være.

Lige nu skal vi bare være glade for, at FCN ikke ser ud til at være bedre kørende end os. Selvfølgelig er pokalen målet og for mig vil det også være vigtigere, at vi udvikler på nogle af de unge i løbet af slutspillet. I går var det Jacob Andersen og Tobias Anker der fik minutter (udover selvfølgelig de mere etablerede Jensen-Abbew og Tobias Bech, som også hører til unge-kategorien).

Men for klubben handler det vel om, at der nu skal udstikkes en ny målsætning for resten af sæsonen. Her er top-4 selvfølgelig oplagt at melde ud. Klarer man det, kan det også blive en fremtid målsætning, frem for "bare" top-6. Det er så meget muligt at man melder ud, at målet er en medalje, men det ligner det jo bestemt slet ikke, så formstærke som de tre øverste virker til at være.
Jeg tænker umiddelbart det vil være en offensiv udmelding at gå efter top 4 hvert år - medmindre man kommer yderligere op i gear på det sportslige budget. På den anden side kan jeg godt lide man sigter højt og har ambitioner (y)

Tipsbladet har givet karakter til topholdene og der fremgår vi ikke - de har dog Fcn med på 4 pladsen selvom det er tæt i ligaen. Det skal måske siges, at AGF fik karakteren 02 efter 11 runder, så at snige sig med ind i top 6 og med kun 1 point op til Fcn må være godt pointmæssigt.

Man buher filanfløjteme ikke af egne spillere efter en sejr i Superligaen. Uanset hvor ringe AGF har spillet. Føj for den.
Et eller andet sted fortæller det bare noget om, hvor langt vi er nået. Det er vel første gang at det her er sket? Vi er blevet et etableret top-6 hold i folks bevidsthed - og tak for det!

Vi spiller ikke kønt, men det er alligevel ude i overdrevet at begynde at skrive at vi ligner et nedrykkerhold. Vi har en historisk afstand på 12 point ned til nr. 7 efter grundspillet og et pointsnit på 1,64. I grundspillets 2. halvdel lavede vi 22 point (11 kampe). Altså 2 point i snit. Da Brøndby blev mestre for 3 år siden havde de et snit på 1,9 point. I store dele af de her 11 kampe har vi været udfordret på skader og så må det være op til den enkeltes temperament at vurdere om det er en undskyldning eller en forklaring på spillets kvalitet. På samme måde må det være op til den enkelte at vurdere, om Rösler er håbløs eller genial.

Nogen gange skal man ikke sige for meget, hvis man ikke rigtigt har noget godt at sige, men noget skal der ud efter sådan en præstation som i dag. Ovenpå en SIF kamp. Der er spillere, der er de bedste kæmpere i dag, som desværre ikke er de største fodboldspillere: Brandhof, Andersen og Anker. De gør i det mindste, hvad de kan, og mere kan man vel ikke forlange.

Det var vanvittigt at se, da Bach kom ind i dag. Der var en spiller der kun løbe med tempo. Hvidovre blev helt chokerede. Vi kan altså ikke spille med de tre forreste, hvor den ene efterhånden har meldt sig helt ud, og Bech heller ikke har fart. Det er så let at dække op. Især hvis man ikke har en Duelund til at splitte kæderne.

Og så skal Links og Anderson på hvert sit skyde-kursus. Links skal såmænd bare lære, at man skal ramme målet. Og Anderson skal lære, at skud ikke er øvelser i at lægge bolden blødt tilbage til modstandernes målmand. Hvad lærer professionelle fodboldspillere egentlig i de mange timer de træner?

Bailey var næsten den eneste blandt dem, der burde være i start 11, som spillede op til sit max. Enkelte andre var OK, men hvad er der dog sket med gode gamle Mortensen? Han er blevet så langsom, at det burde være forbudt at spille med på dette niveau. Selv de simpleste bolde springer fra ham. Han får næsten intet i luften. Han ligner en Duracell-kanin, der er ved at gå helt tør for batterier. Synd og skam at se sådan en god og sympatisk spiller i sådan en nedtur, fordi der ikke er nogen at skifte ind. Selv Bech som 9’er i anden halvleg ville have været en forstærkning. JN og SIB kan ikke komme at sige, at det ikke højlydt blev påpeget i de sidste to vinduer, at der massivt manglede forstærkninger til offensiven. Hvis vi ikke har en Mølgaard og Beijmo i den ene side og en Links og Anderson i den anden, har vi akkurat nul at byde på. Det er alt for lidt og alt for sårbart til en offensiv.

Det mentale overskud er væk trods point på kontoen. Hvor er sammenholdet og gejsten blevet af? En flad anfører hjælper selvfølgelig ikke, og uden en Beijmo og en Mølgaard i dag kæmper Tingager forgæves blandt de rutinerede.

Og til sidst: Kører Uwe spillerne for hårdt eller mangler vi en kvalificeret sundhedsstab? Det er jo vildt hvor mange skadede spillere vi konstant har ude.
Håber en landskampspause kan hjælpe holdet i at få stoppet nedturen inden pokalkampene.
Netop den forestående landskampspause er det, vi kan og skal hænge vores hat på. En startopstilling med Mølgaard på VCB og Beijmo på HWB er en kæmpe, kæmpe opgradering ift. det, vi stillede med i går - hvor en omplaceret JJA har unge Jakob Andersen foran sig. Uwe pegede i post-match interviewet på, at offensivens problemer starter i defensiven, fordi vi ikke forsvarer fremad - bryder spillet højere og mere aggresivt. Det er nok også en del af svaret til dem, der efterlyser spillet fra 1. halvleg mod FCM.
Når det er sagt: Der er brug for at ryste posen offensivt. Tobias Bech spillede sig til en plads på bænken i går, fx ...

Is på!
Vi blev aldeles ikke kørt ud af banen. Hvidovre havde deres gode perioder og jeg er ikke på nogen måde begejstret over den her kamp. Men at påstå at vi blev kørt ud af banen tangerer sgu noget useriøst.
Både Fotmob og superliga.dk virker lidt i stykker lige nu, der er ikke fyldestgørende stats på dem i skrivende stund, men til trods for, at jeg var døden nær af kulde på B (hvordan fanden kan Communale bare ALTID være 67% koldere end en arbejdslejr i Sibirien??), så så jeg faktisk ingen hold blive kørt ud af banen i dag. Ikke Hvidovre. Ikke AGF.
Det var en irriterende lige kamp, mod et hold, vi burde kunne køre over. Og vi kan ikke engang forklare det med, at de ikke ville spille fodbold, for det ville de, og det gjorde de rigtig fint.

Hvidovre er blevet klart bedre her i foråret og det gav naturligvis udfordringer, da vi slet ikke er kørende i det offensive spil. Jeg nåede ikke at se starten af kampen, hvor vi tilsyneladende spillede godt (frem til straffe ifølge Uwe) men resten var godt nok en langgaber. Utroligt mange fejl og uinspirerende spil samt ingen spillere som gjorde en reel forskel.

For mig er det også positivt, at vi netop har vundet to grimme kampe. Andre sammenligner med Davids sidste forår, men den altafgørende forskel er jo, at vi vinder kampe, vi ikke burde vinde. Og det er vel netop mentalitet og indstilling, der gør det.

Jeg har ikke ro i maven ift. semierne overhovedet. Og dog. Vi spiller grimt og uinspiseret, bevares. Men vi spiller altid tætte kampe. Vi får svært ved at slå FCN, men vi er samtidig helt åbentlyst svære at slå. FCN er selvfølgelig favoritter, men den kan sagtens tippe vores vej.

Vi fik scoret et (heldigt) mål og fik dermed de 3 point ind på kontoen - det er nu engang det vigtigste. I det hele taget, har vi været ekstremt gode til at skrabe point sammen selvom det fodboldmæssige udtryk er forfærdeligt at se på.

Umiddelbart ligner det en meget lige kamp mod Fcn. Over de sidste 11 kampe har vi opnået flere point og en bedre målscore end de har. Over de to kampe skal vi forhåbentlig gå videre💪

PM har desværre ikke været helt på dupperne i dette kalenderår og ser noget langsom ud samt vinder ikke så mange nærkampe. Det er dog ikke hans skyld alene, da der ikke kommer mange indlæg. Det gør, at han nærmest ikke får scoret i åbent spil men det bliver mere straffe/dødbolde. Nu er det mange kampe siden han sidste scorede på andet end straffe - så det bør være oppe over der kommer et mål 🙏

Jeg mener vi i starten af sæsonen så andre tendenser men det var bl.a. Beijmo som fik lavet et par assist. Det gør ikke noget godt for vores offensive spil, at han bliver brugt som brandslukker på de tre bagerste pladser.

Generelt er det svært at kritisere Uwe for hans dispositioner, når vi opnår 2 point i snit de sidste 11 kampe og kun lukker 7 mål ind. Problemet er, at vi "kun" scorer 14 mål. Der er lidt langt op til de tre førende som har scoret 23, 23 og 28 mål men det er alligevel samme antal mål som Fcn, der går for at være et offensivt hold.
Det er forfærdelig fodbold at se på og jeg håber det bliver ændret henover foråret. Dog respekt for at holde kadencen omkring det at hente point i en svær periode.

PM har desværre ikke været helt på dupperne i dette kalenderår og ser noget langsom ud samt vinder ikke så mange nærkampe. Det er dog ikke hans skyld alene, da der ikke kommer mange indlæg. Det gør, at han nærmest ikke får scoret i åbent spil men det bliver mere straffe/dødbolde. Nu er det mange kampe siden han sidste scorede på andet end straffe - så det bør være oppe over der kommer et mål 🙏
Han er ikke (og har aldrig været) den type angriber, som søger ned i banen og skaber chancerne selv. PM skal nok score, når chancerne opstår. Som han selv udtalte efter kampen i går, så var han meget opsat på at få scoret et mål efter det brændte straffespark, men som han udtalte: "Der kom desværre ikke noget til mig".

Som Stig har været inde på, så er der en værdi ved at slutte i top-4. Der er trods alt også en halv million i forskel i placeringspenge. Mere end vi kan tjene i pokalturneringen, isoleret.

Som fan er det helt og aldeles ligegyldigt om vi får 500.000 mere eller mindre i TV-penge.
Jeg tror heller ikke JN og Co. ligger søvnløse i forhold til om vi bliver nummer 4 eller 5.

Som fans kan vi kun håbe på en flyvende start med tre sejre og nogle nederlag i toppen, for at gøre foråret spændende.

Det scenarie ligger dog ikke i kortene, så resultatmæssigt kommer foråret for mig personligt til at handle om at ødelægge så meget som muligt for Brøndby.
Det kan godt være jeg er et lille menneske, men lille kan I ikke kalde mit had til de pisgule.

Som fan er det helt og aldeles ligegyldigt om vi får 500.000 mere eller mindre i TV-penge.
Jeg tror heller ikke JN og Co. ligger søvnløse i forhold til om vi bliver nummer 4 eller 5.

Som fans kan vi kun håbe på en flyvende start med tre sejre og nogle nederlag i toppen, for at gøre foråret spændende.

Det scenarie ligger dog ikke i kortene, så resultatmæssigt kommer foråret for mig personligt til at handle om at ødelægge så meget som muligt for Brøndby.
Det kan godt være jeg er et lille menneske, men lille kan I ikke kalde mit had til de pisgule.
Altså, man kan jo godt tage sig selv i at tænke, at det gør mindre at tabe til FCK end til FCM og Brøndby. Det vil nok være bedst for os, hvis det fortsat er FCK der scorer CL-millionerne og FCM/Brøndby der kommer til at bakse med at holde budgetterne. Brøndby selvfølgelig i særdeleshed, fordi de i forvejen er økonomisk presset. Men sådan foregår det heldigvis ikke i praksis og jeg vil jo også altid glæde mig over en sejr over FCK. Der er dog ingen tvivl om, at kampene mod os kan blive ret afgørende for de tre hold i toppen, fordi vi som bekendt er et vanskeligt hold at slå. Vores eneste nederlag i 2. halvdel af grundspillet var den freak-kamp mod FCM, som vi selvfølgelig aldrig skulle have tabt.

Han er ikke (og har aldrig været) den type angriber, som søger ned i banen og skaber chancerne selv. PM skal nok score, når chancerne opstår. Som han selv udtalte efter kampen i går, så var han meget opsat på at få scoret et mål efter det brændte straffespark, men som han udtalte: "Der kom desværre ikke noget til mig".
Det er heller ikke det jeg argumenterer for han skal men han må gerne vinde nogle flere dueller - måske er det øjet der snyder men det virker som om han vinder færre end han plejer. Når han ikke får den lagt af til en medspiller, kommer muligheden for frispilningen måske ikke.

Han skal også med frem igen, når han har spillet bolden videre. Der var en situation i forrige kamp som så helt opgivende ud. Han spillede MA ude på kanten ca. fra midten af banen og blev stående for at kigge på = han kom ikke selv med frem (han begyndte at løbe, da MA var nået halvvejs op på modstanderens banehalvdel). Nu endte det i ingenting, da MA mistede den ud over sidelinjen men han havde aldrig haft muligheden for at komme med ind i feltet, da han stod og så fodbold i for lang tid. Det var naturligvis kun en enkelt situation og den kan isoleret set være underordnet - men det så ud til, at troen på det var helt væk og så har vi et problem.

Generelt løber PM stadig mange meter men det foregår i mere og mere adstadigt tempo og han løber færre end tidligere.

Nedenstående er - fordelt på løb i høj fart, angribere og tal pr. match.

Det viser desværre en klar nedadgående tendens på sprinter, topfart, gns. fart og løb i høj fart

Her er fra denne sæson:
1710755550152.png
Fra sæsonen 22/23 - egentlig en stor variation i tallene i dette år vs. de andre år. Der er ikke nær så mange løb i høj fart.

1710755777925.png

Fra sæsonen 21/22:
1710755656290.png

Altså, man kan jo godt tage sig selv i at tænke, at det gør mindre at tabe til FCK end til FCM og Brøndby. Det vil nok være bedst for os, hvis det fortsat er FCK der scorer CL-millionerne og FCM/Brøndby der kommer til at bakse med at holde budgetterne. Brøndby selvfølgelig i særdeleshed, fordi de i forvejen er økonomisk presset.

Ja, vi har en chance for at indhente FCM og BIF over tid, hvis de ikke scorer nogle CL gruppespil.

Jeg håber ikke vi får FCK kampene for hurtigt i slutspilsprogrammet.
Sæsonen kan være endeligt forbi efter 3-4 kampe, så hellere at vi bruger krudtet og gnisten, mens den er der, til at tage point fra BIF og FCM.

Så lægger vi os fladt ned mod FCK, når vi har koncentrationen rettet med pokalfinalen ;)

Back