Super interessant emne, og heldigvis lyder det til vi herinde har nedtonet "macho" udtrykkende, såsom "de får penge for det, så skal de bare kunne præstere" eller "hvis man ikke kan klare mosten, bliver de aldrig spillere i Barcalona".
Performance handler i høj grad om det psykologiske aspekt, noget som også omgivelserne har et lod i, det gælder især fans og medier. Macho kulturen omkring AGF var ikke ligefrem befordrende for vores resultater.
Hvad kan man så gøre ved det?
Tja, først og fremmest debattere det herinde, måske det lægger en dæmper på hvordan man bedømmer en spiller som Kahl, som stadig er ung, i et andet land, langt væk fra familie og nære venner, og alligevel giver ham plads til at udvikle sig og blive en bedre spiller.
AGF har haft fokus på det i flere år, de udtaler specifikt at de scouter efter spillemæssige kvaliteter (naturligvis), men også har fokus på det mentale aspekt. At man som spiller skal motiveres af den opmærksomhed som hviler på AGF, og samtidig formår at trives i stærkt performance miljø. Ansættelsen af en performance træner er et naturligt led i den indsats omkring hele det psykologiske aspekt.
Sporerne skræmmer fra tidligere, hvor ex spillere har udtalt at rammerne omkring kampende i AGF for dem var så intense at de nærmest ikke kunne fungere i en kamp, det må i mine øjne lede til lidt selvransagelse, både hos klubben men også hos fans. End-of-the-day vil vi helst være en klub hvor spillere flygter fra eller hvor spillere vil hen til for at blive bedre?
Jeg er meget spændt på hvilke typer spillere vi udvikler i fremtiden og om det mentale aspekt bliver endnu stærkere i fremtiden, jeg er helt enig i at klubben og holdet så hurtigt som muligt skal få "sporerne fra tidligere" til at fylde så lidt som muligt.
På sigt håber jeg vi også kan komme til at rumme de lidt mere "bløde" spillere, vi afskærer os for potentielt meget dygtige spillere, hvis man kun kan spille i AGF, hvis man er Stig Tøftign eller Marc Rieper (jeg har intet imod dem, de er bare nævnt som reference).