New posts

Kamptråd Superliga 23/24: Runde 20: AGF - OB, søndag d. 03.03. kl 18.00

• Thread starter Thread starter Salling23
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 237
  • Views Views: Views 12K

Hvad ender kampen?

• AGF sejr

Votes: 32 66.7%
  • Uafgjort

Votes: 11 22.9%
  • Modstander sejr

Votes: 5 10.4%

• Total voters
    48
  • Poll closed .
Kamptråd Superliga 23/24: Runde 20: AGF - OB, søndag d. 03.03. kl 18.00
Men selvfølgelig var det jo det første målepunkt for Uwe i sæsonen. Første sæsonmål er nået, men nu kan man næsten ikke med troværdighed opstille et ret ambitiøst mål for superligaen i år.

Skal vi blive et kontinuerlig medaljehold, skal vi stoppe med at tænke, hvad som kan gå galt. De bedste hold er de hold, som kun tænker succes og ikke fiasko. Jeg er helt med på, det er langt nemmere sagt end gjort men vi skal have en mentalitetsændring. Ud fra udtalelser fra Uwe og Tingager er der plads til forbedringer på det punkt.
Jeg ved, FCK i årevis har haft en mentalcoach ansat eller rettere jeg ved ikke, om de stadig har det men de havde i hvert fald under Ståle. PM gør brug af en - og han har selv udtalt, det har hjulpet ham gevaldigt - men det bør ikke være op til den enkelte spiller, for alle spillere kan forbedre sig mentalt.

Men når nu dommeren på banen ikke dømte mål, og VAR ikke kunne sige med 100% nøjagtighed at bolden var i mål, så gjorde de vel det rigtige, og gav dommeren ret i sin umiddelbare dom? Havde han nu fløjtet for mål, så tror jeg heller ikke de havde ændret på den dom.
Ja hvis teknikken ikke er godt nok til at kunne trække en linje og se om den er overskredet eller ej, så skal dommen på banen stå. Det er dog påfaldende at den samme teknik, godt kunne finde en offside på Tobias Bech, så mesterskabskandidaten FC Midtjylland ikke kom bagud med 2-0, og dermed sandsynligvis ville ende med 0 point.

Hvis VAR ikke kan bruges, så skal de ikke sidde i VAR vognen og finde på, for at omgøre en kendelse på banen.

Uwe var faktisk inde på noget af det samme i post-match interview og det var virkelig skuffende, at det virker til at have fyldt så meget i deres bevidsthed. Men selvfølgelig var det jo det første målepunkt for Uwe i sæsonen. Første sæsonmål er nået, men nu kan man næsten ikke med troværdighed opstille et ret ambitiøst mål for superligaen i år. Det vil i hvert fald kræve noget kreativitet, hvor det ikke er slutplaceringen man bruger som målepind.

Det bedste man kan få ud af resten af årets superliga er vel at give mere spilletid til nogle af de unge. I særdeleshed Sauer. Giv ham nogle chancer fra start i en ellers nogenlunde stærk opstilling og lad os se, om han ikke kan vokse med opgaven. Om ikke andet vil det gøre salgsprisen lidt højere, hvis han kan sætte noget mere superliga på cv'et.

Eksperimentet med Links på højre wingback kan også slutte nu. Måske fordi Mølgaard er tilbage og Beijmo kan tage pladsen, men ellers må Jacob Andersen bare få de kampe, hvor Beijmo ikke skal spille. Helt oplagt op til pokalkampene mod FCN, hvor flere spillere må kunne spares.
Jeg så faktisk gerne at man ihvertfald mod Hvidovre prøver Sauer fra start og Bech på toppen. Så må PM prøve en tur på bænken.

Det har du helt sikkert en pointe i. Men udfordringen er jo også, at ved offside kendelser kan systemet trække streger og overrule dommeren, men det kan de ikke ved mål. Så der er altså forskel på, hvordan man behandler et mål scoret efter en potentiel offside og et potentielt mål, hvor der er tvivl om, om den er inde over stregen.

På en offside tegner de streger i en uendelighed for at lede efter offsiden. Ved et reelt mål opgiver de, fordi de ikke entydigt kan bevise, der er mål.

I mine øjne er systemet så elemdigt implementeret. Dårligt udstyr, dårligt setup, dårligt ledet og dårligt prioriteret. Goal line teknologi findes. Det burde være standard, inden man roder sig ud i alt muligt pjat. Hvis man ikke reelt kan bevise - sådan ægte - en off side, så bør dommerens skøn stå.

Og stillbilleder burde ikke kunne bruges til at dømme offside. Det burde som minimum være baseret på de 12 frames (halv sekund), der omgiver det punkt, hvor bolden slipper foden.

Alt det her mm måling giver situationer, hvor VAR-dommere skal foretage skøn. Hver gang en dommer skal foretage et skøn, bliver de farvet af deres bias efter min bedste overbevisning. Dommere er - ligesom mennesker - ikke objektive, og det influerer på deres VAR domme.

Det er lig ubegribeligt, at klubberne er med på det her. Det skaber helt entydigt ulige konkurrencevilkår, når setuppet ikke er ens til alle kampe. Og vi er uendeligt langt fra at have et setup, der virker. Hertil tror jeg helt entydigt, det skader produktet.

Det værste er dog mediernes - og især Medianos - manglende dækning af problematikken.
Jeg er generelt helt enig. Der er beskæmmende at man ikke har en klar optagelse af målet. Og man bør have samme VAR faciliteter uanset om det er kl 14 i Hvidovre eller hovedkampen i Parken kl 18. Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at det er TV kanalernes planlægning der afgør hvor omfangsrigt VAR er i de forskellige kampe. Det skal være ens for alle. Hver gang. Så må det koste det det koster og der må være en mindre pulje af TV og præmierpenge til klubberne. Det er det samme med fuldtidsprofessionelle dommere. Tag nu for pokker bare de penge det kræver.

At den samlede pulje bliver 20 mio kr mindre overlever klubberne nok, og det kan øge kvaliteten på meget vigtige punkter.

Det er dog påfaldende at den samme teknik, godt kunne finde en offside på Tobias Bech, så mesterskabskandidaten FC Midtjylland ikke kom bagud med 2-0, og dermed sandsynligvis ville ende med 0 point.
Ikke spor, det ene kræver et system med en opløselighed i cm-skala og det andet i mm-skala. Det svarer lidt til at gå på andejagt kontra fluejagt med en riffel.

Fejlen ligger stadig i at linjedommeren overser, og at det ikke er valgt at have mållinjekameraer ifbm. VAR. Offsidesystemet kan slet ikke bruges til mållinje.

Og jeg er stadig mega skeptisk på den påståede opløseligehed på offsidesystemet.

Uwe var faktisk inde på noget af det samme i post-match interview og det var virkelig skuffende, at det virker til at have fyldt så meget i deres bevidsthed.

Jeg synes det er vildt forståeligt - med tanke på hvor traumatisk det netop har været for os fans også .....

Selvfølgelig render spillerne og tænker på, at det måske kan ske igen - når det når var de spillere vi hørte fra - som var med dengang.
Jeg er sikker på at MEM ikke render og tænker på det - og Beijmo/Duelund og Bech heller ikke.

Men at Hansen, NP, Tingager, Anderson og PM fx gør - og føler ansvar/skyld fra dengang ubevidst - det er jeg helt forståelig overfor :D

Jeg synes det er vildt forståeligt - med tanke på hvor traumatisk det netop har været for os fans også .....

Selvfølgelig render spillerne og tænker på, at det måske kan ske igen - når det når var de spillere vi hørte fra - som var med dengang.
Jeg er sikker på at MEM ikke render og tænker på det - og Beijmo/Duelund og Bech heller ikke.

Men at Hansen, NP, Tingager, Anderson og PM fx gør - og føler ansvar/skyld fra dengang ubevidst - det er jeg helt forståelig overfor :D
nu må de sgu også lægge det vrøvl fra sig. Vi ligget nummer fem med kæmpe afstand ned og vi blev nummer tre sidste år. Hvorfor ikke fokusere på det frem for den freak sæson for to år siden. Det er sgu for sløjt hvis det er det der grunden til vores sløje spil. Det er simpelthen for nem en undskyldning. Ny træner og mange nye spillere.

Skal vi blive et kontinuerlig medaljehold, skal vi stoppe med at tænke, hvad som kan gå galt. De bedste hold er de hold, som kun tænker succes og ikke fiasko. Jeg er helt med på, det er langt nemmere sagt end gjort men vi skal have en mentalitetsændring. Ud fra udtalelser fra Uwe og Tingager er der plads til forbedringer på det punkt.
Jeg ved, FCK i årevis har haft en mentalcoach ansat eller rettere jeg ved ikke, om de stadig har det men de havde i hvert fald under Ståle. PM gør brug af en - og han har selv udtalt, det har hjulpet ham gevaldigt - men det bør ikke være op til den enkelte spiller, for alle spillere kan forbedre sig mentalt.

Jeg synes du har rigtig meget ret her.
En af de svære discipliner ved den slags er dog den "oplevede virkelighed".

For AGF sikrede sig netop de bedste resultater i 25 år under David Nielsen ved at gå "safetry first"-opbykning fra foråret 2018 sammen med Selles.
Spillerne skulle købe helt ind på det - og forstod ikke rigtig at alt skulle sikres - før vi kunne andet. Men det var det vi kom fra - komplet rollercoaster-cirkus-bold under Glen Riddersholm, hvor man aaalt for mange gange fik sin gameplan smadret af at komme bagud 0-2 inden man selv fik scoret.

Når man så får succes med den tilgang med at stå lavt - og erobre og køre omstillinger - og stille forsøge at bygge lidt på og sikrer bronze med kampe hvor vi vinder flot på svære steder vi ikke har vundet i mands minde som fx 3-0 i Brøndby og 4-2 i Parken ja så accepterer man mange af de andre typer af kampe.

Men under det hele lå, at vi først skulle sikre dit og dat først. Det er det modsatte af hvad FCN render og har arbejdet efter gennem årene.
Man vinder bare ikke et mesterskab uden at have en skide god defensiv. Og det er langt nemmere at opnå resultater ved at starte med at opbygge defensiven - og dernæst bygge på offensiven - vil almindelig logik tilskrive. For hvis du satser på offensiven først - og du kommer foran 1-0 men straks indkasserer 1-1 og så kommer foran 2-1 og 3-1 og de andre kommer på 3-2 så bliver det alt for uroligt, og man skal score alt for mange mål for at det er holdbart - hvilket er for dyrt i en sport med så få mål generelt.

Jeg har selv fået mange mange grå hår af at se Arsenal forsøge sig den vej rundt siden midt 00'erne. Fra at have en "boring Arsenal 1-0" æra, så skulle man pludselig altid spille sprudlende - men uden den gode defensiv - så tabte man 2-3 eller spillede skøre 4-4 flere gange - og alt for sjældent vandt man 1-0. Når man spillede dårligt spillede man ikke 0-0 i Vejle men tabte 1-3.

Ej spøg til side. Vi skulle igennem en masse 0-0/1-1/1-0 kampe i det forår 2018 før vi kunne bygge på.
Jeg tror det er svært at fortsætte over i en anden træners virke - og Uwe måtte også sadle lidt om, og stramme til, efter den lidt "vilde" start med 3-5-2 mm som ikke kastede meget af sig.

nu må de sgu også lægge det vrøvl fra sig. Vi ligget nummer fem med kæmpe afstand ned og vi blev nummer tre sidste år. Hvorfor ikke fokusere på det frem for den freak sæson for to år siden. Det er sgu for sløjt hvis det er det der grunden til vores sløje spil. Det er simpelthen for nem en undskyldning. Ny træner og mange nye spillere.

Det hedder ganske enkelt "traume" :D

Og hvis du spørger dine medfans - så tror jeg der er mange der stadig har den sæson i sig. Det har jeg selv... Derfor - måske netop derfor - har jeg masser af forståelse for, hvorfor PM, NP, Tingager og co. også har det. Det er jo ikke for sjov det kommer op i interviews/podcasts her i 2024 på træningslejren.

Man har sluttet efteråret på en måde, hvor holdet var ramt - men følelsen var okay - især med tanke på at flere kom tilbage etc- og det med at man ikke kunne score så mange mål "måtte jo nok komme" - det lyder jo ligesom i foråret 2022 på træningslejren der :D

• Like
Reactions: fsc
Det hedder ganske enkelt "traume" :D

Og hvis du spørger dine medfans - så tror jeg der er mange der stadig har den sæson i sig. Det har jeg selv... Derfor - måske netop derfor - har jeg masser af forståelse for, hvorfor PM, NP, Tingager og co. også har det. Det er jo ikke for sjov det kommer op i interviews/podcasts her i 2024 på træningslejren.

Man har sluttet efteråret på en måde, hvor holdet var ramt - men følelsen var okay - især med tanke på at flere kom tilbage etc- og det med at man ikke kunne score så mange mål "måtte jo nok komme" - det lyder jo ligesom i foråret 2022 på træningslejren der :D
Jeg synes stadig det er en dårlig undskyldning. Særligt med sen situation vi er i. Bevares hvis vi lå i OBs situation ville jeg kunne forstå det. Men hvis man bruger foråret 2022 som en undskyldning for det sløje spil, så synes jeg det er en dårlig undskyldning.

Er det så også en traume at Man Utd ikke er mesterskabskandidater eller er det bla. pga dårlig rekruttering?

Bevares jeg er ikke professionel fodboldspiller men det lyder mest af alt som en sovepude. “Ja vi spiller af helvede til, men husk lige hvad der skete for to år siden. Under en anden træner. Med mange andre spillere.”

Jeg synes stadig det er en dårlig undskyldning. Særligt med sen situation vi er i. Bevares hvis vi lå i OBs situation ville jeg kunne forstå det. Men hvis man bruger foråret 2022 som en undskyldning for det sløje spil, så synes jeg det er en dårlig undskyldning.

Er det så også en traume at Man Utd ikke er mesterskabskandidater eller er det bla. pga dårlig rekruttering?

Bevares jeg er ikke professionel fodboldspiller men det lyder mest af alt som en sovepude. “Ja vi spiller af helvede til, men husk lige hvad der skete for to år siden. Under en anden træner. Med mange andre spillere.”

Man skal ikke være professionel fodboldspiller for at kende lidt til traumer.
Tænker det handler 0 om undskyldninger/rekruttering.
Det betyder bare langt mere for dem - end vi lige umiddelbart vidste.

Uwe var jo ikke med dengang - og han har påtaget sig samme tilgang, sammen med klubben - og det handler jo altså også om, at man som klub har valgt at sige "først top 6 - så de andre mål, fordi top 6 er kravet for at det andet kan lykkes" - Og det er bare ikke det FCN, FCK, Brøndby eller FCM fabler om.

Og det er næste skridt vi skal tage - når vores mål ikke længere skal være top 6 hvert år - men måske mere naturligt skal hedde "vi går efter top 4 hvert år".
Så nytter det ikke længere at snakke om, at vi skal sikre top 6 først - og så måske kan sikre noget andet - for top 3-4 stykker kan jo næsten være væk allerede når top 6 så er sikret sent som nu.

Men er sikker på at det er sagt og gjort i respekt for AGFs fortid - såvel som spillernes egen ift den nær-nedrykning.

Man skal ikke være professionel fodboldspiller for at kende lidt til traumer.
Tænker det handler 0 om undskyldninger/rekruttering.
Det betyder bare langt mere for dem - end vi lige umiddelbart vidste.

Uwe var jo ikke med dengang - og han har påtaget sig samme tilgang, sammen med klubben - og det handler jo altså også om, at man som klub har valgt at sige "først top 6 - så de andre mål, fordi top 6 er kravet for at det andet kan lykkes" - Og det er bare ikke det FCN, FCK, Brøndby eller FCM fabler om.

Og det er næste skridt vi skal tage - når vores mål ikke længere skal være top 6 hvert år - men måske mere naturligt skal hedde "vi går efter top 4 hvert år".
Så nytter det ikke længere at snakke om, at vi skal sikre top 6 først - og så måske kan sikre noget andet - for top 3-4 stykker kan jo næsten være væk allerede når top 6 så er sikret sent som nu.

Men er sikker på at det er sagt og gjort i respekt for AGFs fortid - såvel som spillernes egen ift den nær-nedrykning.
Helt ærligt når man ligger som vi gør og så langt fra 7. pladsen og tilmed tre point foran 6. pladsen og stadig mangler Hvidovre hjemme, mens alt i verden skal gå med eksempelvis Viborg, så synes jeg det er en dårlig undskyldning at foråret 2022 er skyld i at vi ikke kan få spillet til at køre.

By all means brug skader som undskyldning men jeg synes sgu det er slapt at give 2022 skylden. Vi er jo ikke i nærheden af noget som helst det bare kan minde om en svær situation. Vi kan bare Cruise ind i top 6.

Vi spillede godt i foråret 2023. Skal vi hver eneste sæson leve med forkrampet spil indtil top 6 er sikret fordi vi er bange for 2022 gengivelse? Hvis det forholder sig sådan så skal vi måske se på, om ikke de spillere skal skiftes ud asap og om Uwe er den rigtige træner, for vi kan ikke leve med at spiller 2/3 af en sæson med håndbremsen trukket fordi vi en gang havde er dårligt forår.

Fokuser dog på foråret 2023 i stedet og stop med at tænke worst case hele tiden. Det skal Uwe altså være i stand til gøre. Hvis PM og NP ikke kan finde ud af det, så må de skiftes.

Helt ærligt når man ligger som vi gør og så langt fra 7. pladsen og tilmed tre point foran 6. pladsen og stadig mangler Hvidovre hjemme, mens alt i verden skal gå med eksempelvis Viborg, så synes jeg det er en dårlig undskyldning at foråret 2022 er skyld i at vi ikke kan få spillet til at køre.

Jeg snakkede om da de blev interviewet FØR forårssæsonen.
Og da den så kom igang, og vi blev lidt chokerede af den FCM -kamp, så var det igen det vi stod og sagde - fordi med sådan en kamp i bagagen kunne alt jo ske.
Men jeg tænker det ikke som dårlige undskylderne trukket ud af røven.

By all means brug skader som undskyldning men jeg synes sgu det er slapt at give 2022 skylden. Vi er jo ikke i nærheden af noget som helst det bare kan minde om en svær situation. Vi kan bare Cruise ind i top 6.

Jeg kom med en mulig grund til, at spillerne måske svarer som de gør. Ingen står og siger, at vi pt taber fordi vi i 2022 var tæt på at rykke ud.

Fokuser dog på foråret 2023 i stedet og stop med at tænke worst case hele tiden. Det skal Uwe altså være i stand til gøre. Hvis PM og NP ikke kan finde ud af det, så må de skiftes.

Det tror jeg helt klart også de gør 99% af tiden. Og til tider - i momenter - så kan det komme op i dem. Fx når de står og skal forklare et frustrerende pointtab i et postmatch interview... Jeg tror ikke det fylder så meget i forberedelserne til kampene -og i det meste af kampene som sådan.

Last edited:
Hvis angsten for at fejle virkelig er så stor - og man endda er bevidst om det, så må man jo ansætte nogle kompetente mennesker (sportspsykologer), der kan bearbejde de spillere der er ramte. PM har jo i øvrigt selv fortalt, at han fik meget ud af at arbejde med en sportspsykolog på et tidligere tidspunkt i karrieren.

Vi skal simpelthen til at tage det step op, hvor vi ikke længere er bange for at vinde. Vi skal turde spille kampene på vores egne præmisser og være ligeglade med om der står 0-0, 1-0 eller 2-0 til os. Når vi fører en kamp, er det fordi vi gør noget rigtigt og der er derfor ingen grund til at holde op med at gøre det. Selvom jeg selvfølgelig godt ved, at vi pt. er presset på konditionen over 90 min. på grund af alle skaderne. Men tendensen er ikke ny.

Hvis angsten for at fejle virkelig er så stor - og man endda er bevidst om det, så må man jo ansætte nogle kompetente mennesker (sportspsykologer), der kan bearbejde de spillere der er ramte. PM har jo i øvrigt selv fortalt, at han fik meget ud af at arbejde med en sportspsykolog på et tidligere tidspunkt i karrieren.

Vi skal simpelthen til at tage det step op, hvor vi ikke længere er bange for at vinde. Vi skal turde spille kampene på vores egne præmisser og være ligeglade med om der står 0-0, 1-0 eller 2-0 til os. Når vi fører en kamp, er det fordi vi gør noget rigtigt og der er derfor ingen grund til at holde op med at gøre det. Selvom jeg selvfølgelig godt ved, at vi pt. er presset på konditionen over 90 min. på grund af alle skaderne. Men tendensen er ikke ny.
Det skal Phil Mansfield hjælpe med i trænerteamet, han er ikke sportspsykolog men har været mentaltræner i Premier League.

Det skal Phil Mansfield hjælpe med i trænerteamet, han er ikke sportspsykolog men har været mentaltræner i Premier League.
Mange spillere har deres egen sportspsykolog/coach tilknyttet. William Kvist havde endda to det meste af sin karriere. Men meget fint at klubben også har en med de kompetencer, men det er jo ret individuelt hvem man lige klikker med, så tænker det er mest naturligt at spillerne selv finder en de kan lide at bruge.

Super interessant emne, og heldigvis lyder det til vi herinde har nedtonet "macho" udtrykkende, såsom "de får penge for det, så skal de bare kunne præstere" eller "hvis man ikke kan klare mosten, bliver de aldrig spillere i Barcalona".

Performance handler i høj grad om det psykologiske aspekt, noget som også omgivelserne har et lod i, det gælder især fans og medier. Macho kulturen omkring AGF var ikke ligefrem befordrende for vores resultater.

Hvad kan man så gøre ved det?

Tja, først og fremmest debattere det herinde, måske det lægger en dæmper på hvordan man bedømmer en spiller som Kahl, som stadig er ung, i et andet land, langt væk fra familie og nære venner, og alligevel giver ham plads til at udvikle sig og blive en bedre spiller.

AGF har haft fokus på det i flere år, de udtaler specifikt at de scouter efter spillemæssige kvaliteter (naturligvis), men også har fokus på det mentale aspekt. At man som spiller skal motiveres af den opmærksomhed som hviler på AGF, og samtidig formår at trives i stærkt performance miljø. Ansættelsen af en performance træner er et naturligt led i den indsats omkring hele det psykologiske aspekt.

Sporerne skræmmer fra tidligere, hvor ex spillere har udtalt at rammerne omkring kampende i AGF for dem var så intense at de nærmest ikke kunne fungere i en kamp, det må i mine øjne lede til lidt selvransagelse, både hos klubben men også hos fans. End-of-the-day vil vi helst være en klub hvor spillere flygter fra eller hvor spillere vil hen til for at blive bedre?

Jeg er meget spændt på hvilke typer spillere vi udvikler i fremtiden og om det mentale aspekt bliver endnu stærkere i fremtiden, jeg er helt enig i at klubben og holdet så hurtigt som muligt skal få "sporerne fra tidligere" til at fylde så lidt som muligt.

På sigt håber jeg vi også kan komme til at rumme de lidt mere "bløde" spillere, vi afskærer os for potentielt meget dygtige spillere, hvis man kun kan spille i AGF, hvis man er Stig Tøftign eller Marc Rieper (jeg har intet imod dem, de er bare nævnt som reference).

Super interessant emne, og heldigvis lyder det til vi herinde har nedtonet "macho" udtrykkende, såsom "de får penge for det, så skal de bare kunne præstere" eller "hvis man ikke kan klare mosten, bliver de aldrig spillere i Barcalona".

Performance handler i høj grad om det psykologiske aspekt, noget som også omgivelserne har et lod i, det gælder især fans og medier. Macho kulturen omkring AGF var ikke ligefrem befordrende for vores resultater.

Hvad kan man så gøre ved det?

Tja, først og fremmest debattere det herinde, måske det lægger en dæmper på hvordan man bedømmer en spiller som Kahl, som stadig er ung, i et andet land, langt væk fra familie og nære venner, og alligevel giver ham plads til at udvikle sig og blive en bedre spiller.

AGF har haft fokus på det i flere år, de udtaler specifikt at de scouter efter spillemæssige kvaliteter (naturligvis), men også har fokus på det mentale aspekt. At man som spiller skal motiveres af den opmærksomhed som hviler på AGF, og samtidig formår at trives i stærkt performance miljø. Ansættelsen af en performance træner er et naturligt led i den indsats omkring hele det psykologiske aspekt.

Sporerne skræmmer fra tidligere, hvor ex spillere har udtalt at rammerne omkring kampende i AGF for dem var så intense at de nærmest ikke kunne fungere i en kamp, det må i mine øjne lede til lidt selvransagelse, både hos klubben men også hos fans. End-of-the-day vil vi helst være en klub hvor spillere flygter fra eller hvor spillere vil hen til for at blive bedre?

Jeg er meget spændt på hvilke typer spillere vi udvikler i fremtiden og om det mentale aspekt bliver endnu stærkere i fremtiden, jeg er helt enig i at klubben og holdet så hurtigt som muligt skal få "sporerne fra tidligere" til at fylde så lidt som muligt.

På sigt håber jeg vi også kan komme til at rumme de lidt mere "bløde" spillere, vi afskærer os for potentielt meget dygtige spillere, hvis man kun kan spille i AGF, hvis man er Stig Tøftign eller Marc Rieper (jeg har intet imod dem, de er bare nævnt som reference).
Jeg var på ski i januar med en gammel bekendt, som har arbejdet som sportscoach i mange år og bl.a. også har været inde over AGF i en periode for mange år siden. Han var meget kritisk ift. unge spillere der tog tidligt til udlandet. Han mente slet ikke de var mentalt klædt på til det og at rigtigt mange af dem risikerede at lide et mentalt knæk, som de aldrig kom sig over.

Generelt har unge spillere alt for snæver en verden, så deres selvværd og selvtillid svinger voldsomt fra uge til uge afhængigt af hvordan det var gået i weekenden. Når de så sidder i udlandet uden et støttesystem omkring sig og pludseligt befinder sig i et benhårdt konkurrencemiljø, hvor holdkammeraterne ikke længere er kammerater, så kan det gå ret galt. Uden at nævne navne, sagde han, at han havde set nogle gå voldsomt ned med flaget, i en grad så det ikke kun påvirkede deres præstationer på banen. Der er jo ikke mange spillere der er stået frem med det, men Helenius er jo stået frem med hvordan han fik en voldsom depression i Aston Villa - og han var endda ikke ung da han blev solgt.

Back