Kamptråd Superliga 23/24: Runde 20: AGF - OB, søndag d. 03.03. kl 18.00
T-Knogle
Experienced member
Det bringer også uvægerligt spørgsmål frem, omkring hvorvidt der er tale om fejl, når erfarne og kompetente dommere, sidder i en VAR vogn, væk fra pres fra tilskuere og spillere, og træffer åbenlyst forkerte afgørelser?Jeg har ikke noget imod at de der bolde på stregen er svære at se. Det har de altid været.
Og da Viborg måske, måske ikke scorer mod FCN kom det os til gode i et direkte medaljeræs i sidste minut. De kan aldrig fjernes uden kameraer inde i målet - eller sensorer i bold/mål etc.
Jeg vil helst at det ender der, hvor vi har et rigtig fint system.
Indtil da lever jeg med de der.
Jeg har langt større problemer med, at VAR sammen med billeder fra producere lader som om, at de kan give et 100% korrekt svar på, om Beijmo/Bech/andre er definitivt offside uden tvivl (der kan komme fra hvilken frame de bruger, og hvor præcis de måler at bolden slipper afleveringsfoden INDEN) etc... Ligesom en bold kan røre en streg en mm set oppefra kan en bold jo røre en sko en mm set fra x/y vinkel.
Jeg tænker netop det er det der irriterer mig så meget. De beder os acceptere, at det aldrig helt kan siges 100% om en bold er helt over stregen på de billeder når det sker. Men de har intet problem med at bruge "de samme billeder" til at sige 100% sikkert at der er lavet en fejl som skal ændre den dom som dommeren har dømt på banen. Det er LANGT VÆRRE for mig. Og stadig kommer det også os til gode nogle gange - som da dommerteamet skulle vurdere om Mensah ramte bolden på andet end skulderen i 3-3 kampen - inde under trøjen... Og de kommer (uden at kunne sige det 100% frem til at det gjorde han)
Dommeren så ikke Tingagers mål.
Dommeren så ikke Mensahs arm.
Dommeren dømte mål til Bech, og ved Beijmo-situationen mod FCK også.
Alle 4 tilfælde har billeder der ikke helt viser noget med 100% nøjagtighed.
Kun 3 situationer blev ændret.
3 til AGFs modstanderes fordel, 1 til AGFs fordel.
---------
Jeg ønsker mig - at kampdommers dom skal stå mere ved magt - og at der skal indføres marginer på fx offside-delen så man ikke har en situation ala den som Bech og Beijmo er ude i. Jeg kan se en tidsgrænse virke - hvor en videodommer skal se med på feed - og give sin subjektive holdning/skøn til kende. Hvis han ser den i slow og er i tvivl - så kan de vælge at fortsætte spillet. Hvis han ser den og er helt sikker - så kan han melde det ind - og vi kan gå til tjek for at verificere (for at fjerne HANS FEJL). Det svarer jo mere til da linjedommer, mållinjedommere og kampdommer sammen skulle melde noget. Her er der en dommer der ser den på video - og han må bruge de vinkler der er. Med garanti var han kommet frem til med Bech mod FCM, at han ikke kunne udelukke at dommen var korrekt - og den var blevet dømt som mål stadigvæk. Ville nogen i fodbolddanmark have klaget over - hvis systemet på ca. 30 sekunder ville komme frem til i kampens hede - at fejlen ikke var stor nok til, at dommerteam kunne udelukke at kampdom var en fejl?
Jeg ønsker mig stadig et system, hvor man ikke må bruge 2 min 40 sekunder på at undersøge den slags Tingager og Mensah er ude i - og husker Mensah-situationen som en der også tog lang tid. Der kan jeg kun se en tidsgrænse virke. Det vil altid blive subjektive skøn.
Jeg ønsker at offside skal tilbage til at være mere subjektive skøn - hvor vi så bare har en ekstra "offside dommer" - som skal give sin vurdering af - hvorvidt der er tale om en fejl - ift at udelukke om kampdommers dom var en fejl. Hvis meldingen er "jeg er sikker i min sag" - så stoler kampdommer jo på ham - ligesom kampdommer stolede på sin linjedommer tidligere.
Naivt måske...
Men jeg ønsker at VAR får mindre at sige ved offside hvis der ikke er automatiseret system.
Det er altså også konsekvensen ved VAR, at dommernes integritet og troværdighed bliver udfordret, hver gang der bliver truffet så åbenlyst forkerte afgørelser, med hjælp fra VAR teknikken. Det er i hvert fald påfaldende at flere af de åbentlyst forkerte afgørelser, har direkte betydning for hvem der ender som danske mestre.