New posts

Kamptråd Superliga 23/24: Runde 19: AGF - FCM, søndag d. 25.02. kl 18.00

• Thread starter Thread starter Salling23
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 398
  • Views Views: Views 18K

hvordan ender kampen?

• Total voters
    78
  • Poll closed .
Kamptråd Superliga 23/24: Runde 19: AGF - FCM, søndag d. 25.02. kl 18.00

Salling23

Kamptrådsekvilibrist
kamptråd 22-23.jpg

Så blev det tid til en kamp mod FC Midtjylland
Patrick Arff har svaret på spørgsmålene

Thomasberg fik styr på butikken i 2. halvdel af efteråret og jeres transfervindue kan vel kaldes stort set begivenhedsløst
Er det i år I tager guldet fra FCK?

Det skal vise sig i foråret. Jeg havde en bedre fornemmelse da vi gik på vinterpause, end da vi kom tilbage fra den. Desuden har vores preseason været skidt, både hvad angår præstationer og resultater, hvilket har gjort nervøsiteten endnu
tydeligere.

Der er 4 runder tilbage af grundspillet og I ved I skal spille i mesterskabsspillet.
Tror du top 6 holdene er fundet?

Helt kort - ja, det tror jeg.

I skal udover os møde FCK og Randers i de kommende kampeHvor mange points tror du I få ud af de 3 kampe?
Har du et bud på resultatet i kampen?

Det er altid svært, specielt så kort efter en længerevarende pause. Hvis vi skal tage udgangspunkt i begge holds førsterunde kampe, så ville 0-0 være et oplagt bud Skal jeg tage den et spadestik dybere, så synes jeg vores præstation trods alt var en smule bedre end jeres modstandernes kvalitet taget in mente. Men det bliver uden tvivl tæt, og 2-1 til os er nok ikke et dårlig bud.

Indbyrdes:
pointudvikling indbyrdes.jpgpointudvikling indbyrdes.jpg

kort indbyrdes.jpg
hvordan scores der.jpg
scoring imod.jpg

Karantæne info:
AGF:
Ingen i karantæne
Næste gule kort: Nicolai Poulsen og Magnus Knudsen
Gult kort 4 points: Felix Beijmo
Gult kort 6 points: Tobias Bech og Mikael Anderson

FCM: Adam Gabriel er i karantæne

I næste runde møder vi OB, der møder Brøndby i denne runde
Næste kort: Don Deedson Louicius
Gult kort 6 points: Tom Trybull

Liga (Top 6):

stilling.jpg

pointudvikling - top 6.jpg
kort top 6.jpg

Dommer i kampen er Morten Krogh

Man kan sige meget om FCM. Egentlig er de for mig lidt det samme som FCK (bare hvor de ikke sportsligt er ligeså store), men de har lykkedes med at skabe en fanbase i et område, hvor der ellers var flere hold. De har fx udsolgt til udeafsnittet på søndag. Det vil sige 1500. Det er faktisk rigtig pænt. Vel kun FCK og BIF der ellers gør det.

Dog er det stadig for mig en super irriterende klub, som når vi med vores nye stadion skal slås med om at være "Vestdanmarks" klart største klub. Jeg er også ret overbevist om at 10 år frem er det os der sidder på den. Vi har alle forudsætninger for at overhale dem kommercielt, og dermed også sportsligt.

Bliver spændende på søndag

EDIT Nogen der ved hvad kapaciteten er pt? Omkring 17.000 ? Den er vel normal ca 19.500 og så minus A tribunen

Last edited:
Man kan sige meget om FCM. Egentlig er de for mig lidt det samme som FCK (bare hvor de ikke sportsligt er ligeså store), men de har lykkedes med at skabe en fanbase i et område, hvor der ellers var flere hold. De har fx udsolgt til udeafsnittet på søndag. Det vil sige 1500. Det er faktisk rigtig pænt. Vel kun FCK og BIF der ellers gør det.
Hvad mener du med at de har skabt “en fanbase i et område, hvor der ellers var flere hold”? Herning Fremad og Ikast fS? I så fald er det rigtigt at de har gjort det samme som FCK ved at slå holdene sammen, men de har jo slået de eneste to divisionshold der (vist) var sammen. Der var og er flere i København, selvom det var to af de største. Man kan vel nærmere sige at FCM har opbygget en hvis fanbase hvor den i forvejen var begrænset? Sportslig succes er dog under alle omstændigheder ganske effektivt ift at tiltrække fans.

Dog er det stadig for mig en super irriterende klub, som når vi med vores nye stadion skal slås med om at være "Vestdanmarks" klart største klub. Jeg er også ret overbevist om at 10 år frem er det os der sidder på den. Vi har alle forudsætninger for at overhale dem kommercielt, og dermed også sportsligt.

Bliver spændende på søndag
Ja, det bliver den store hurdle hvor de selvfølgelig har de sædvanlige fordele ved ikke at være helt så begrænsede i måden de kan agere på, mens vi har fordel af befolkningstæthed, der giver større fanbase og deraf følgende medieinteresse og sponsorgrundlag. Og så har FCM fordel af at være langt foran økonomisk, men hvis AGF er med i toppen vil det alligevel være vores kampe mod FCK/BIF der er de største, provinsen mod hovedstaden osv. Hvis vi konvertere klubbens fundamentale størrelse til endnu større sportslig og økonomisk succes, kan vi også overhale FCM igen.

Vi må se søndag. Jeg forventer en lige kamp på trods af deres økonomiske forspring.

Jeg mener ift at der ikke bor mange i Herning / Ikast, og de så har VFF og Silkeborg lige i nærheden der også tager fans. De har selvfølgelig et ret stort opland vestpå. Dog er det ikke min overbevisning at der bor mange denvej.

Over en længere periode skal vi kunne slå dem sportsligt og kommercielt. De har også lukreret voldsomt på at der ikke har været et stærkt hold i Jylland i mange mange år.

Vi har en federe by, federe stadion, federe fans, og kommer også til at matche dem økonomisk. Holch Poulsen kaster kun penge i projektet, hvis afkastet ser ud til at følge med. Og der tror jeg (når vores stadion er klar) at vi kommer til at udkonkurre dem.

Det er formentlig også derfor JN kaster så mange penge i øgede VIP faciliteter. Fx FCM regner med at deres nye VIP tribunen kan skabe 32m i omsætning pr år alene. Hvad kan vores upgrade så ikke give?

Jeg bor i Vejle, der jo er en etableret fodboldby. Der er 45 minutters kørsel til Herning herfra.

FCM har en tilstedeværelse her, som de andre klubber aldrig havde. Og som Silkeborg, OB eller Esbjerg med samme køreafstand aldrig har.

Det er alt fra trøjer i gadebilledet til, at min søns fodboldhold for nylig var til turnering i Jelling, hvor vinderholdet fik fribilletter til FCM. (Vestjysk Bank var sponsor for turneringen, så det giver jo mening. Men Vestjysk Bank er jo Arbejdernes Landsbank i forklædning på heden - og AL er hovedsponsor for VB).

Midtjyllands tilskuertal er aldeles imponerende i mine øjne - ude såvel hjemme.

Herning Kommunes areal er tre gange så stort som Århus Kommunes, men den har kun 90.000 indbyggere mod vores godt 360.000.

Der er elendig offentlig transport, så bajer og fodbold kan ikke forenes for den, der trækker det korte chaufførstrå.

Jeg afskyr klubben på ondt og ondt, men må erkende, at de dersens uldjyder åbenbart kan noget, som vi først er ved at lære.

Okay.. Hvis der er plads til 14.000 er antal solgte billetter pt meget skuffende :/.

Men synes selv 16.000 virker lavt, medmindre man har skåret D1 & B1 fra pga begrænset udsyn

@Winther - skær lige ud i pap for mig, hvad du mener med ovenstående.
Det ene er at de har kortere vej igennem det kommunale system og mindre modstand i omgivelserne, de kan langt hurtigere og nemmere få lov til fx at bygge nyt og uden protester, men de kan også omgå internationale regler og være lidt meget uldne i kanten moralsk, som de gjorde ved at hente alt for unge spillere op fra Afrika og kalde dem studerende og derefter få dem over på længere kontrakter med agenter de selv havde udstyret dem med og lige nu proforma-sælger de spillere til Mafra for at omgå udlejningsreglerne. Det er alligevel imponerende hvis en lille dansk klub to gange tvinger UEFA til at præcisere reglerne. Det gør altid en stor forskel på vurderingen i sportspressen om man har succes eller ej, men jeg tvivler på at AGF kunne slippe med lige så lidt og kortvarig kritik for den slags og derfor er de ikke så begrænsede ift at agere på den måde.

Jeg mener ift at der ikke bor mange i Herning / Ikast, og de så har VFF og Silkeborg lige i nærheden der også tager fans. De har selvfølgelig et ret stort opland vestpå. Dog er det ikke min overbevisning at der bor mange denvej.

Over en længere periode skal vi kunne slå dem sportsligt og kommercielt. De har også lukreret voldsomt på at der ikke har været et stærkt hold i Jylland i mange mange år.

Vi har en federe by, federe stadion, federe fans, og kommer også til at matche dem økonomisk. Holch Poulsen kaster kun penge i projektet, hvis afkastet ser ud til at følge med. Og der tror jeg (når vores stadion er klar) at vi kommer til at udkonkurre dem.

Det er formentlig også derfor JN kaster så mange penge i øgede VIP faciliteter. Fx FCM regner med at deres nye VIP tribunen kan skabe 32m i omsætning pr år alene. Hvad kan vores upgrade så ikke give?
Vi skal nok komme til at få markant større kommercielle indtægter end dem i dagligdagen. Problemet er alle de andre indtægter de genererer ved Europæisk deltagelse og ikke mindst spillersalg.

De har en velsmurt maskine når det gælder om at føre unge talenter frem samt når det gælder om at købe, for at sælge igen på et senere tidspunkt. Der skal vi hen men det kræver SIB & Co leverer på et højt niveau og strukturen omkring akademiet bliver meget optimeret. Spørgsmålet er hvor lang tid det vil tage, at få lukket det gab.
Sidst men ikke mindst har de taget næste skridt og har nu en søsterklub i udlandet - det vil helt sikkert også give dem nogle fordele som vi ikke kan matche.

Sidst men ikke mindst har de taget næste skridt og har nu en søsterklub i udlandet - det vil helt sikkert også give dem nogle fordele som vi ikke kan matche.
Det er spændende, hvor meget det kommer til at betyde. Det er jo reelt ikke deres egen søsterklub, da det er Heartland, der har købt den, så det er ikke sådan, at de kommer til at tjene ekstra penge på at drive Mafra. Det betyder til gengæld, at de har mange flere spilleminutter at investere i unge spillere hver uge, så hvis de konstant har et kuld af deres egne dygtige talenter med spilletid dernede, så har de bedre forudsætninger for at sælge spillere.

Når vores akademi kommer op at køre løber vi hurtigt ind i samme problematik, da vi vil have mange flere talenter, end vi har minutter til på banen i superligaen. Så der vil man sikkert også se os udleje spillere i ret stor stil, fra de er 18-19 år, så alle talenter har en chance for dels at udvikle sig og få en god karriere, dels at kunne skabe transferindtægter til GF.

Jeg krydser fingre for, at vi ikke går ned af den sorte sti med flerklubsejerskab, og så håber jeg inderligt, at vores stærke resultatorienterede kultur bliver blødt op på en måde, så der også bliver plads til mere langsigtet udvikling af spillere og dermed af klubben. Det var sikkert en god ide, da vi lavede skiftet fra Glen til David, hvor der meget tydeligt blev lagt vægt på, at vi nu skulle have resultater frem for proces, men det kan nemt blive en begrænsning for klubben, hvis vi har fået den kultur alt for meget ind under huden.

Det er spændende, hvor meget det kommer til at betyde. Det er jo reelt ikke deres egen søsterklub, da det er Heartland, der har købt den, så det er ikke sådan, at de kommer til at tjene ekstra penge på at drive Mafra. Det betyder til gengæld, at de har mange flere spilleminutter at investere i unge spillere hver uge, så hvis de konstant har et kuld af deres egne dygtige talenter med spilletid dernede, så har de bedre forudsætninger for at sælge spillere.

Når vores akademi kommer op at køre løber vi hurtigt ind i samme problematik, da vi vil have mange flere talenter, end vi har minutter til på banen i superligaen. Så der vil man sikkert også se os udleje spillere i ret stor stil, fra de er 18-19 år, så alle talenter har en chance for dels at udvikle sig og få en god karriere, dels at kunne skabe transferindtægter til GF.

Jeg krydser fingre for, at vi ikke går ned af den sorte sti med flerklubsejerskab, og så håber jeg inderligt, at vores stærke resultatorienterede kultur bliver blødt op på en måde, så der også bliver plads til mere langsigtet udvikling af spillere og dermed af klubben. Det var sikkert en god ide, da vi lavede skiftet fra Glen til David, hvor der meget tydeligt blev lagt vægt på, at vi nu skulle have resultater frem for proces, men det kan nemt blive en begrænsning for klubben, hvis vi har fået den kultur alt for meget ind under huden.
Til det sidste omkring resultatorienteret kultur.
Jeg håber også der kan være plads til udvikling af talenter.
Det stemmer bare meget dårligt overens med presset fra fans, medier og egen selvforståelse. Vi kommer aldrig til at have ro til, at lave en spillerudviklingsmæssig satsning ala Nordsjælland.
Det vil i den nuværende tætte Superliga også være en meget høj risiko at løbe. Og ofrer vi resultaterne 'for meget' kan vi heller ikke holde på og sælge talenterne vi måtte udvikle.

Så vi skal jo nok finde en mellemløsning, hvor vi forhåbentligt får de nødvendige resultater og udvikler talenter. Dog ikke så ultimativt som Nordsjælland gør det.

Forhåbentligt løser det lidt sig selv, ved at Akademiet medfører, at vores talenter bliver så gode, at resultaterne også bliver løftet.

Til det sidste omkring resultatorienteret kultur.
Jeg håber også der kan være plads til udvikling af talenter.
Det stemmer bare meget dårligt overens med presset fra fans, medier og egen selvforståelse. Vi kommer aldrig til at have ro til, at lave en spillerudviklingsmæssig satsning ala Nordsjælland.
Det vil i den nuværende tætte Superliga også være en meget høj risiko at løbe. Og ofrer vi resultaterne 'for meget' kan vi heller ikke holde på og sælge talenterne vi måtte udvikle.

Så vi skal jo nok finde en mellemløsning, hvor vi forhåbentligt får de nødvendige resultater og udvikler talenter. Dog ikke så ultimativt som Nordsjælland gør det.

Forhåbentligt løser det lidt sig selv, ved at Akademiet medfører, at vores talenter bliver så gode, at resultaterne også bliver løftet.
Jeg er ikke sikker på, at jeg er tilhænger af filosofien om, at talenterne bare skal blive så gode, så de slår de etablerede spillere af. En af de få ting, jeg synes man skal nikke anerkendende mod FCK for, er at de har turdet give så mange unge spillere mange spilleminutter, når de nu har pengene til at satse på etablerede performance-spillere. Deres unge spillere er rigtig gode, og de presser sig helt sikkert meget hårdt på, men det ville stadig være sikrere at spille de etablerede spillere.

Jeg indrømmer dog også blankt, at jeg (af gode grunde) ikke følger dem tæt, så det kan være, at de unge spillere i virkeligheden ikke får så mange minutter, som jeg tror, eller at de reelt har været bedre end deres konkurrenter i en meget ung alder. Men spillere som Jelert, Haraldson og Oscar Højlund lader til at have fået meget spilletid på et tidligt tidspunkt på trods af en meget stærk trup med mange alternativer.

Jeg går ud fra, at det i FCK's tilfælde er en strategi de følger - at når de bruger 40 mio. på akademiet, så er de også nødt til at investere minutter på banen for at få afkast af investeringen. Og der er jeg i tvivl, om vi er klar til enten at lave eller at følge en lignende strategi, når vores investering i akademiet øges, og når de første stærke kuld når 17-18 års alderen.

Men spillere som Jelert, Haraldson og Oscar Højlund lader til at have fået meget spilletid på et tidligt tidspunkt på trods af en meget stærk trup med mange alternativer.
Måske har de også set på Rasmus Højlunds udvikling, hvor han næsten ingen spilletid fik i FCK, men lynhurtigt efter sit skifte fik et stort gennembrud. Selv FCK kan nu se købmandsskabet i at bruge egne store talenter.

Back