New posts

Superliga 23/24: Runde 13: AGF - Randers, mandag d. 30.10. kl 19.00

• Thread starter Thread starter Salling23
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 247
  • Views Views: Views 15K

Hvad ender kampen?

• AGF sejr

Votes: 27 61.4%
  • Uafgjort

Votes: 11 25.0%
  • Modstander sejr

Votes: 6 13.6%

• Total voters
    44
  • Poll closed .
Superliga 23/24: Runde 13: AGF - Randers, mandag d. 30.10. kl 19.00
Nu er det ikke fordi jeg vil påstå, at BPF er fejlfri eller ikke kan forbedre sig.
Men som jeg ser det, var mange af de fejl og usikkerheder, som vi så i starten af sæsonen, inklusiv det røde kort mod Brøndby, et udslag af vores taktiske valg om at spille bolden op for næsten enhver pris.
Jeg synes det er blevet markant bedre efter vi har givet ham tilladelse til at sparke langt i de seneste kampe. (Som (deprimeret) United-fan er det meget sammenligneligt med udviklingen hos Onana).

Ligeledes var det indirekte frispark i går en hændelse der normalt aldrig bliver dømt for af dommerne. Det er svært at gardere sig imod, men jeg er sikker på han lærer af det og tager sine forholdsregler næste gang.

Alt i alt synes jeg det er lidt hårdt, at skyde BPF i skoene, at han det entydigt er hans skyld, at han laver mange kampafgørende fejl.
Det er klart, at han skal blive bedre og mere kølig, men omstændighederne og taktikken har også været lidt imod ham, som jeg ser det.
Det er ikke min mening at svine BPF til, men jeg synes dog uanset hvordan taktikken er, at han træffer nogle underlige beslutninger en gang imellem, selvom situationen i går, mere handler om selviscenesættelse fra dommer Kjærgaard, så havde han tilsyneladende fået at vide at han skulle stoppe med at trække tiden, og så vælger han alligevel at trække tiden.

Det ændrer imø kun tingene marginalt, når Peter Kjærsgaard fortæller, at han flere gange havde advaret BPF.

At sige "Keep the pace" er altså ikke det samme som at sige "HVIS IKKE DU FÅR FINGEREN UD AF KAKAOHULEN LIGE NU, SÅ FLØJTER JEG FOR NOGET, SOM INGEN DANSK DOMMER HAR FLØJTET FOR I 20 ÅR!!!"

Det sagt, så skal en målmand ikke varme kuglen i 20 sekunder.

Det ændrer imø kun tingene marginalt, når Peter Kjærsgaard fortæller, at han flere gange havde advaret BPF.

At sige "Keep the pace" er altså ikke det samme som at sige "HVIS IKKE DU FÅR FINGEREN UD AF KAKAOHULEN LIGE NU, SÅ FLØJTER JEG FOR NOGET, SOM INGEN DANSK DOMMER HAR FLØJTET FOR I 20 ÅR!!!"

Jeg ville ønske at det var noget de ville slå hårdt ned på hver eneste gang en målmand gik over 6 sekunder. Jeg gider ikke se på det pis.

Men så skal det fandme meldes ud at sådan gør vi fremover og ikke bare introduceres på en tilfældig dag af et løsgående missil af en dommer som en potentielt kampafgørende dom 30 sekunder før lukketid bare fordi han har en træls dag på kontoret. Det er IKKE godt nok.

Noget der undrer mig er, at vi så ofte ser en målmand få gult kort for tidsudtræk, men så må sætte den igang bagefter? Det er selvfølgelig fordi det OFTE SKER, at en målmand trækker tiden generelt set. Eneste forskel her er, at BPF har bolden i hænderne vs at den ligger på jorden.

Vi ser jo ofte målmænd få advarsel, og så "rette lidt ind".

Kan det virkelig passe, at ingen andre i 25 år har holdt bolden så længe der? Og hvad blev der af forholdet omkring det med at slå bolden ned i jorden? Der var da engang, hvor det "nulstillede" timer ift de 6 sekunder (ved det ikke er tilfældet mere).

I det hele taget bare absurd - og ufatteligt at BPF ikke bare får en advarsel efter den igangsætning som dommer mener er grov forsinket. Dertil kunne alle vel være enige?
Hvorfor skal man i 6 minutters overtid af så vigtig en kamp gå det skridt, som ingen andre har gået i 25 år?? Det irriterer mig grænseløst.
Hvorfor ikke bare give ham en advarsel ved næste spilstop og sige: "i told you - you are delaying too much".

Kan det virkelig passe, at ingen andre i 25 år har holdt bolden så længe der?
Det kan man måske. Men jeg kan faktisk ikke mindes en målmand der trækker tiden mere ekstremt end BPF når vi fører. Det irriterer mig efterhånden lige så meget som da Munksgaard skulle tage indkast. Hvis det er noget han vil fortsætte med i den ekstreme grad, så kan han godt smutte hjem på bænken i England. Jeg håber i går var et wakeup call for ham.

Men så skal det fandme meldes ud at sådan gør vi fremover og ikke bare introduceres på en tilfældig dag af et løsgående missil af en dommer som en potentielt kampafgørende dom 30 sekunder før lukketid bare fordi han har en træls dag på kontoret. Det er IKKE godt nok.

Præcis. Det er et ret afgørende punkt for mig. Det skriger til himlen, at dommeren vælger at slå ned på tidsudtrækningen på et tidspunkt som var ret afgørende, når det er en regel som nærmest aldrig bliver håndhævet Det er timingen jeg finder helt forkert, ikke at dommeren håndhæver reglen.

Men altså som Tizzer gør det da en lille forskel BPF, var blevet advaret flere gange og så alligevel bruger langt over det tilladte. Det er bare dumt.

Generelt var det en kamp, hvor GF spilleren traf lidt for mange dumme beslutninger.

Et par observationer. Frisparket skal tages derfra hvor målmanden står i det øjeblik han dømmes for nøl. Og da det ikke ligefrem er med basket shot clock præcision, har dommeren med andre ord en form for indflydelse på hvor sparket skal tages fra. Og jeg tænker der kan være ret stor forskel på chancen for at score mål. Alt afhængig af hvor sådan et indirekte tages fra.

Og hvis en målmand vil være rigtig kæk - skulle han blive busted - kan han jo stilles sig helt ude i hjørnet af straffefeltet.

Et par andre eksempler på bløde regler i fodbold. Hvor tit ser man ikke udspark fra målmand, hvor han er langt ude af feltet, når sparket falder. Eller bolden kastes.

Eller indkast, hvor der vindes meter. Eller hvor der kastets mod reglerne. Eksempelvis Mads Bech (who are you) der bliver hyldet for sine lange indkast. Men han stopper jo heller ikke op. Han bruger en teknik hvor kaster i fortsat løb.

Begge dele noget der "kan dømmes". Men som også kan skævvride chancen når og hvis en dommer synes at nu skal loven tages ekstra bogstavligt. Førstnævnte kan eksempelvis konvertere en kontra for hold A i de døende sekunder til et frispark til hold B i farezonen. Hvis jeg ikke tager meget fejl.

Et par andre eksempler på bløde regler i fodbold. Hvor tit ser man ikke udspark fra målmand, hvor han er langt ude af feltet, når sparket falder. Eller bolden kastes.

Eller indkast, hvor der vindes meter. Eller hvor der kastets mod reglerne. Eksempelvis Mads Bech (who are you) der bliver hyldet for sine lange indkast. Men han stopper jo heller ikke op. Han bruger en teknik hvor kaster i fortsat løb.

Begge dele noget der "kan dømmes". Men som også kan skævvride chancen når og hvis en dommer synes at nu skal loven tages ekstra bogstavligt. Førstnævnte kan eksempelvis konvertere en kontra for hold A i de døende sekunder til et frispark til hold B i farezonen. Hvis jeg ikke tager meget fejl.
Eller Randers spillere der er langt inde i straffesparksfeltet længe inden bolden bliver sparket, uden at det har den korrekte konsekvens at sparket skal tages om?!?

Nu har det længe været et irritationsmoment for mig, at målmændene trækker tiden ulideligt og det samme gælder tendensen med indkast/hjørnespark osv., hvor det tager flere minutter at komme på plads. Der burde sættes en tidsgrænse på, så kan holdene selv vurdere om de kan/vil nå at bringe stopperne med op til et hjørnespark.
Nu er det ekstremt at tage sådan en dom i brug, på det tidspunkt af kampen. Men det gør en forskel for mig, hvis BPF har fået adskillige henstillinger undervejs, så skal han selv vurdere hvad en konsekvens vil være, hvis han ikke vælger at følge dem. Det er bare dumt.

Det lader til, at de fleste fodboldseere gerne så reglen håndteret anderledes. Så man kan jo håbe på, at dem der bestemmer ender med at gøre noget ved problemet. Det er alligevel 98% af dem der har stemt, som ønsker en anden linje.

1698789975514.png

Noget der undrer mig er, at vi så ofte ser en målmand få gult kort for tidsudtræk, men så må sætte den igang bagefter? Det er selvfølgelig fordi det OFTE SKER, at en målmand trækker tiden generelt set. Eneste forskel her er, at BPF har bolden i hænderne vs at den ligger på jorden.

Ja - forskellen er at bolden principielt er i spil og derfor er dommeren nødt til at fløjte et frispark. Når det er målspark er spillet stoppet og derfor er der mulighed for at give et gult kort. Dem ser vi en del af.

Eller Randers spillere der er langt inde i straffesparksfeltet længe inden bolden bliver sparket, uden at det har den korrekte konsekvens at sparket skal tages om?!?
oprigtigt spørgsmål; bliver der ikke kun dømt omspark hvis ikke bolden bliver sparket direkte ind, eller har der også været dømt omspark, når sparkeren scorer?

Jeg har længe haft en kæphest der...
Gå da for pokker over til effektiv spilletid
Ca 30 minutter pr halvleg gætter jeg på. Men det kan man finde ud af
Det kan de da i andre sportsgrene...

oprigtigt spørgsmål; bliver der ikke kun dømt omspark hvis ikke bolden bliver sparket direkte ind, eller har der også været dømt omspark, når sparkeren scorer?
Der ville kun være omspark ved misset spark hvis det var GF'ere der var løbet i feltet og ikke Randers.

Ellers ville det jo have været en fordel for Randers at det var dem der lavede fejlen.

Reglen er (som jeg forstår det) at hvis et hold scorer på et straffe hvor en af medspillerne er i feltet, skal sparket tages om, hvis en skytte brænder imens en modstander er i feltet skal sparket ligeledes tages om. Det er kun hvis begge hold har spillere i feltet at de to kan ophæve hinanden. Dette var ikke tilfældet ved Randers’ scoring, der var der 3! Randersspillere i feltet og 0 AGF spillere. Så når Kjærsgaard valgte at være så nidkær med reglerne, så var han jo nødt til at lade det gå begge veje, ellers handler han jo ikke som neutral opmand.

Jeg har længe haft en kæphest der...
Gå da for pokker over til effektiv spilletid
Ca 30 minutter pr halvleg gætter jeg på. Men det kan man finde ud af
Det kan de da i andre sportsgrene...
Eller bare et shot-clock på dødboldene. Så man har f.eks. 10 sekunder til at tage et indkast, 15 til et frispark osv.

Ang. tidsudtræk, så hørte jeg for ikke så lang tid siden en dommer (tror det var Sundberg i Offside) sige at målmanden tit får lov til at stå med bolden i mere end seks sekunder, for at begge hold kan komme på plads. Så de tillader det for at få et bedre flow i spillet.

At BPF så begge gange er i gang med at udføre handlingen når der fløjtes er træls. Mod Lyngby har han lige startet sit tilløb da der fløjtes, og det samme mod Randers. Øv!

Er det ikke kun, hvis bolden kommer i spil efter sparket (redning/stolpe), at det angribende/forsvarende hold skal straffes?

Reglen er (som jeg forstår det) at hvis et hold scorer på et straffe hvor en af medspillerne er i feltet, skal sparket tages om, hvis en skytte brænder imens en modstander er i feltet skal sparket ligeledes tages om. Det er kun hvis begge hold har spillere i feltet at de to kan ophæve hinanden. Dette var ikke tilfældet ved Randers’ scoring, der var der 3! Randersspillere i feltet og 0 AGF spillere. Så når Kjærsgaard valgte at være så nidkær med reglerne, så var han jo nødt til at lade det gå begge veje, ellers handler han jo ikke som neutral opmand.

Det er simpelthen så latterligt, at man ikke forlængst har ændret reglerne for straffe.
Mål = mål
Brændt i alle afskygninger = målspark

Så slap vi fuldstændig for den boksekamp på kanten af feltet.

Back