Nyt stadion / Ny Ceres Park
![]()
AGF vil hente 70 millioner: Dyrt at spille i Vejlby
Årsagen til pengetilførslen er, at udgifterne er steget til det midlertidige stadion i Vejlby, hvor man også skal benytte det længere end forventet.bold.dk
Det bliver udelukkende noget der gavner AGF selv, så mit bud er noget på sponsor delen.Jeg gad godt de uddybede, hvilke af sparede steder AGF nu selv vil betale.
Det kan du se her (fra dengang det blev besluttet i styregruppen i foråret):Jeg gad godt de uddybede, hvilke af sparede steder AGF nu selv vil betale.
Referatet er kommet ud nu, og selvom der ikke er nogen konklusion på hverken trælamellerne eller den mulige reduktion af antallet af sæder (beslutning om begge skubbet igen - næste møde den 27. maj), er der alligevel sket en ret spændende udvikling. AGF har foreslået at påtage sig omkostningerne for en række af de ting, som styregruppen besluttede at spare væk, og forslaget er blevet vedtaget. Det betyder, at nedenstående bliver finansieret af AGF:
AGF får til gengæld en lavere leje (hvor meget lavere er stadig uklart), og nedenstående kommer med i projektet igen:
- Hegn og net i zone til udebanefans og øvrige indvendige sektioner
- Mekaniske indgangspartier (billetmøller)
- Levering af gulve i alle lounger
- TV-overvågning - levering af kameraer
- Luksus-versionen af Tunnel Club med trælamellerne
- Størstedelen af biografsæderne med kopholder og varme
- DAS-anlæg
Men kan de så det? Det er nok ikke så nemt når først de ydre lameller er kommet på. Jeg kan godt acceptere det, selvfølgelig er det vigtigere med oplevelsen direkte omkring kampen, men det er også visuelt et meget væsentligt element hvor betonkonstruktionen efterlades nøgen og det derfor vil fremstå mere skrabet. Det gør ikke nødvendigvis noget, men det er et meget anderledes rum synes jeg.Ser et eksempel ( Instagram ) på en af besparelserne.....man sparer 10 mio kr ved ikke at opsætte trælamellerne i concoursen. Dét synes jeg er et godt eksempel på en fin besparelse og kan evt eftermonteres
Klar et anderledes rum, men jo "bare" som det ses de fleste andre steder.Men kan de så det? Det er nok ikke så nemt når først de ydre lameller er kommet på. Jeg kan godt acceptere det, selvfølgelig er det vigtigere med oplevelsen direkte omkring kampen, men det er også visuelt et meget væsentligt element hvor betonkonstruktionen efterlades nøgen og det derfor vil fremstå mere skrabet. Det gør ikke nødvendigvis noget, men det er et meget anderledes rum synes jeg.
Jo, jvf personen fra Kongelunden, der har lagt opslaget op, kan det efterfølgende sættes op. Men jeg tror nu at lejeren hellere vil benytte muligheden for reklameplads/andet; tror ikke de lameller betyder andet end noget for det visuelle under tribunerneMen kan de så det? Det er nok ikke så nemt når først de ydre lameller er kommet på. Jeg kan godt acceptere det, selvfølgelig er det vigtigere med oplevelsen direkte omkring kampen, men det er også visuelt et meget væsentligt element hvor betonkonstruktionen efterlades nøgen og det derfor vil fremstå mere skrabet. Det gør ikke nødvendigvis noget, men det er et meget anderledes rum synes jeg.
Jeg synes næsten den så forvirrende ud, at nogle af lammellerne forsatte og andre ikke gjorde.Jo, jvf personen fra Kongelunden, der har lagt opslaget op, kan det efterfølgende sættes op. Men jeg tror nu at lejeren hellere vil benytte muligheden for reklameplads/andet; tror ikke de lameller betyder andet end noget for det visuelle under tribunerne
Ja, der er masser af muligheder. Kan også være en form for akustikplader kunne være en ide - men det finder man nok først ud af når det tages i brug.Jo, jvf personen fra Kongelunden, der har lagt opslaget op, kan det efterfølgende sættes op. Men jeg tror nu at lejeren hellere vil benytte muligheden for reklameplads/andet; tror ikke de lameller betyder andet end noget for det visuelle under tribunerne
Nu pågår der stadig de sidste spareøvelser som endnu ikke er besluttet endnu, fx. de sidste to rækker fjernet og reducering af kapacitet etc.Måske har jeg overset det, men fremgår det noget sted med kapacitet pr tribune?![]()

Lind og Salling opfordrede kommunen til kun at vælge besparelser der sidenhen kunne købes ind igen, hvis man ønskede det, det opfatter jeg som en antydning af at når stormen omkring projektet har lagt sig, så kommer de to donorer med en lille pose penge til at få de sidste ting ind i projektet igen - så de får det stadion de oprindeligt var stillet i udsigt.Jeg synes det er klart nok hvorfor arkitekterne havde tænkt man skulle beklædes indersiden af tribunerne. Det kunne måske også have været den hvide beton man bruger udenfor, så der var den reference eller man kunne have rundet hjørnerne som man har gjort andre steder, men det ville også have kostet en del. Designet er meget enkelt, men her er noget der mangler den sidste detaljerig synes jeg.
Man kan også sagtens finde på noget andet hvis man synes. Det egner sig vel ikke helt godt til reklamer pga vinklen, men det kan så også hurtigt blive noget grimt noget. Der er meget man kunne beklæde det med og lege med lys osv. Lamellerne kommer næppe nogensinde op, det skulle være fordi bygningen får en eller anden arkitektonisk værdi hvor man synes at netop det er afgørende for at løfte det et niveau.
Når der nu skal spares er det vel nok et ret oplagt sted man accepterer at skære noget fra og det er selvfølgelig heller ikke noget der går ud over tilskuertallet osv.
Ja, det kan sagtens tænkes at man allerede har planlagt at ‘fixe’ sådan nogle ting - i en senere sommerpause - og her var der noget meget visuelt man kunne skære fra. Det er så tilsvarende meget visuelt fremtrædende ift det oprindelige design. Man skal ikke underkende stoflighed og taktilitet osv i den samlede oplevelse selvom det fungerer praktisk. Jeg er også meget glad for at man fx sørgede for at bevare de rundede hjørner ved betonsøjlerne andre steder, stadion kan naturligvis sagtens fungere uden, men der er noget detaljering der er vigtig for lige at løfte det hele op der hvor den oprindelige vision var.Lind og Salling opfordrede kommunen til kun at vælge besparelser der sidenhen kunne købes ind igen, hvis man ønskede det, det opfatter jeg som en antydning af at når stormen omkring projektet har lagt sig, så kommer de to donorer med en lille pose penge til at få de sidste ting ind i projektet igen - så de får det stadion de oprindeligt var stillet i udsigt.
Lamellerne i concoursen er vigtige i forhold til oplevelsen af rummet, både den stoflige fornemmelse af ikke at gå rundt under tribuneundersiden, med betongrater og skæve støbeskel, men også i forhold til akustikken i rummet. Det er en kæmpe stor Banegårdshal og det bliver ubehageligt at opholde sig i rummet med støj og efterklang - det hjælper en reklame for McDonalds ikke på.
Når nu vi er i Jylland, får de nok den idé, at plastre det hele til med troldtekt pladerJa, det kan sagtens tænkes at man allerede har planlagt at ‘fixe’ sådan nogle ting - i en senere sommerpause - og her var der noget meget visuelt man kunne skære fra. Det er så tilsvarende meget visuelt fremtrædende ift det oprindelige design. Man skal ikke underkende stoflighed og taktilitet osv i den samlede oplevelse selvom det fungerer praktisk. Jeg er også meget glad for at man fx sørgede for at bevare de rundede hjørner ved betonsøjlerne andre steder, stadion kan naturligvis sagtens fungere uden, men der er noget detaljering der er vigtig for lige at løfte det hele op der hvor den oprindelige vision var.
Jeg tænkte også på akustikken, men går ud fra at de har overvejet hvordan den bliver påvirket. Der er trods alt ikke megen lydrefleksion modsat tribuneundersiden. Ellers skal der jo da i hvert fald gøres noget uanset om det er lamellerne man sætter op. I princippet kan der sættes nogle måtter op, men så skal man også passe på med at det ligner et quick fix af noget man ikke lige havde tænkt på. Man kunne også hænge ‘draperinger’ rundt langs indersiden og der kan selvfølgelig være portrætter af gamle helte eller lignende.