Hej. Nu vil jeg prøve med min vinkel at beskrive "skandalen" om de 248,6 millioner ekstra som er kommet ud af det blå i ekstraregning.
Når jeg læser Kongelundens pressemeddelelse om at stadion bliver meget dyrere så er der nogle mellemregninger som jeg synes mangler.
Det følgende billede er sakset fra Kongelundens pressemeddelelse:
View attachment 4018
Altså man kan læse at der er brug for en merbevilling på 248,6 millioner. Og så er der en finansiering.
Hvad der ikke står noget konkret om er AGF og kommunens oprindelige aftale om de 150 millioner som skulle finansieres over 30 år gennem lejen som et lån da kommunen ikke har et ønske om at AGF skal eje noget af stadion. Den post er erstattet af en forventet leje på 61 millioner.
Samtidigt står der intet om at inflationen har ramt projektet. Hvis man hørte Stiftens podcast om stadion før "skandalen" så gik der også renter på donationerne så merudgifterne blev ikke helt så store. Det er umiddelbart også helt væk her.
Så den nye bevilling der er ude nu er renset fra bidrag fra AGF og så er der nu 540 millioner fra donatoerne. Og man har regnskabsteknisk redegjort for 61 millioner i leje. Så mangler vi "reelt" 89millioner fra AGF. Og vupti så er vi på 690 millioner. Så inflationen har kostet 58,6 millioner. (98.6 hvis vi fjerner de 40 millioner fra Salling) så helt så slemt er det altså ikke.
N.B. Hvis det jeg har skrevet er helt sort så forklar mig gerne hvorfor.