New posts

Nyt stadion / Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 361K
Nyt stadion / Ny Ceres Park
Så tror jeg virkelig du undervurdere hvor mange "måske" fans der tager den på dagen ift vejr.

Rigtig mange af mine "medfans" tager derud med børnene, og er det koldt vejr tager de ikke derud. Giver det en kold oplevelse tager man den derhjemme.

Det koster jo nemt 1000 kr for en familie inkl alt på stadion, så du vil også gerne have en nogenlunde garanti for at du kan holde varmen.

Ift sommervarmen er det en fair pointe, men så burde man lave en form for hybrid løsning, så varmen kan blive lukket ud.

Jeg synes ingen afdækning overhovedet er en mærkelig løsning.

Så tror jeg virkelig du undervurdere hvor mange "måske" fans der tager den på dagen ift vejr.

Rigtig mange af mine "medfans" tager derud med børnene, og er det koldt vejr tager de ikke derud. Giver det en kold oplevelse tager man den derhjemme.

Det koster jo nemt 1000 kr for en familie inkl alt på stadion, så du vil også gerne have en nogenlunde garanti for at du kan holde varmen.

Ift sommervarmen er det en fair pointe, men så burde man lave en form for hybrid løsning, så varmen kan blive lukket ud.

Kommer de for at stå udenfor stadion?

Tildels.

Hvis du ser familietribunen er der virkelig meget aktivitet og leg under tribunerne under kampen. Det er sgu ikke mange på familietribunen af børn der sidder og ser hele kampen.

Der står i projektmatelrialet at lamellerne dækker ca 60% af arealet.
Det er nok til at give en ret god afskærmning.

Samtidig ville en helt lukket væg give en helt anden belastning i blæsevejr, hvilket sikkert ville medføre tykkere søjler og alt muligt andet.

I øvrigt er de nederste 2.5 meter hele vejen rundt dækket af glas, så vidt jeg ved, så jeg er egentligt ganske rolig.
Nej det er ikke et totalt lukket rum, men der vil uden tvivl være en markant læ-effekt.

"Dagens vejr" nægter jeg at tro er fordi de vil have varmen under tribunen, men i højere grad fordi man ikke gider sidde på nedre tribune i regnvejr, og hvis man skal have plads i tørvejr skal man være på stadion 1-1½ time før kampstart. Når alle pladser er overdækket og man er garanteret tørvejr, så bliver det ikke længere så nødvendigt tage den i sofaen. Jeg tror ikke tipping point for særlig mange er, om det er varmt under tribunen. Hvis de bliver hjemme fordi det er koldt, så tager de vel ikke derud fordi de kan stå 10 minutter i pausen og få 10 ekstra varmegrader? Langt størstedelen af tiden sidder du jo på din plads.

Hvis det koster 20 mio. kr. ekstra (hypotetisk) at skærme af, så skal der satme sælges mange ekstra billetter til dem, der udelukkende bliver hjemme, fordi der ikke er skærmet af. Jeg vil vove den påstand, at man slet ikke vil kunne måle de ekstra solgte billetter. Dertil kommer også vedligehold og rengøring. Mit drivhus er satme ikke specielt kønt efter bare to sæsonen uden en nedvaskning, og her skal man så ind mellem hver lamel.

Viborg stadion er i øvrigt lukket af i en betonkonstruktion under hovedtribunen. Der er samme temperatur som udenfor, så jeg har svært ved at se en lukket plexiglasfacade vil gøre concoursen specielt meget varmere i de helt kolde måneder. Ihvertfald ikke nok til at man decideret kan få den varme som det lyder til du efterspørger.

Tildels.

Hvis du ser familietribunen er der virkelig meget aktivitet og leg under tribunerne under kampen. Det er sgu ikke mange på familietribunen af børn der sidder og ser hele kampen.

Nu leder du altså også efter hullerne i osten.

Du skriver det selv "leg og aktivitet" De skal nok få varmen.
Det er når man sidder 2x45 minutter på sin plads inde på stadion, at det ikke skal blæse en halv pelikan.

Det er i øvrigt mit indtryk at spilletidspunktet er den altovervejende faktor for om børnefamilierne dukker op til kamp.

Et godt sted at søge den viden er Royal Arena. Der er også trælameller og den arena har stået en del år efterhånden.
Forskellen er at på Royal Arena er der 300x300 mm limtræ der sidder på facaden på Stadion bliver det 145x32 mm forskallingsbrædder.

Royal-Arena_Blembyg4_855.jpg

Royal Arena har så også kostet næsten 1.5 mia at bygge, hvilket er en fuldstændig vanvittig pris.

EDIT: Til sammenligning kostede Boxen i Herning ca 330 mio.

Jeg er lidt ærgerlig over at concoursen bliver så åben, og at der ingen sol kommer ind, så man heller ikke udnytter den passive opvarmning fra solen, det var i øvrigt også dommerkomitéens bekymring da Hadid Architects vandt opgaven.

Concoursen har en helt anderledes vigtig rolle på moderne stadions, det skal være komfortabelt, så man bruger længere tid i boderne og kan hænge ud i baren og følge med på tv skærme, hvis man foretrækker det.

Det bliver bare besværligt når concoursen ender med at have et klima der ligger tættere på perronen på banegaarden, end foyeren i Musikhuset.

Mon ikke det er godt givet ud, når nu det er DKs kæmpekoncertsted nr 1?
Royal Arena er super flot og jeg har ikke noget imod at man bruger penge på det visuelle også. Det håber jeg da også bliver tilfældet i Århus. Men femdobbelt pris uden at den kan noget, som man ikke kan i Boxen er måske lige i overkanten til min smag 🙂

Forskellen er at på Royal Arena er der 300x300 mm limtræ der sidder på facaden på Stadion bliver det 145x32 mm forskallingsbrædder.

Royal-Arena_Blembyg4_855.jpg
Står der at man bruger forskallingsbrædder? Dem der er yderst til venstre i prøven på kongelundens billede ser noget tykkere ud. Det ser også ud til at mellemrummene er meget større på Royal Arena end på stadion og det er vel det der er udslagsgivende for vinden og ikke hvor tykke lamellerne er. Og er de virkelig 30x30 cm på RA? Det er satme stort😀

Står der at man bruger forskallingsbrædder? Dem der er yderst til venstre i prøven på kongelundens billede ser noget tykkere ud. Det ser også ud til at mellemrummene er meget større på Royal Arena end på stadion og det er vel det der er udslagsgivende for vinden og ikke hvor tykke lamellerne er. Og er de virkelig 30x30 cm på RA? Det er satme stort😀
Ja et forskallingsbrædt er 22 mm, de her ser ud til at være 32, det man ville kalde støbeforskalling, men det er selvfølgelig i en bedre sortering.

Det der kan blive et problem med så lille godstykkelse, er at afstanden er så stor imellem vederlagene - jo længere der er imellem skruerne, des mere slår træet sig, så man risikerer “propel træ”.

Ja et forskallingsbrædt er 22 mm, de her ser ud til at være 32, det man ville kalde støbeforskalling, men det er selvfølgelig i en bedre sortering.

Det der kan blive et problem med så lille godstykkelse, er at afstanden er så stor imellem vederlagene - jo længere der er imellem skruerne, des mere slår træet sig, så man risikerer “propel træ”.
Jeg vælger at tro de har styr på dimensioneringen og montering. Der er nok en grund til at de ikke har ringet til mig😂

Royal Arena er super flot og jeg har ikke noget imod at man bruger penge på det visuelle også. Det håber jeg da også bliver tilfældet i Århus. Men femdobbelt pris uden at den kan noget, som man ikke kan i Boxen er måske lige i overkanten til min smag 🙂
Jeg ved ikke hvordan det er i Boxen, men en del af forretningsgrundlaget i Royal er at virksomheder og rige privatpersoner kan købe lounges som koster pænt store summer på årsbasis.

Det forklarer ikke den høje pris 1:1, men der blev brugt rigtig mange penge på VIP i Royal.

T-Knogle siger det perfekt.

Concoursen er slet ikke gennemtænkt nok. Havde man lukket af kunne du give området under tribunen markant mere liv, stemning og et sted du kan hænge ud inden kampen starter / i pausen osv.

Jeg har godt nok svært ved at forstå logikken i ikke at lukke den af bagtil, så man får et rum der altid vil være tørt og lunt. Det må være her man har sparet. Jeg håber bare det er noget man kan fikse hen af vejen, ellers synes jeg man misser en gigant mulighed. En lukket concourse vil altid være tør og lun, og dermed giver det grobund for nogle andre salgsmuligheder, en "fan lounge", specialboder, Merch og meget meget mere.

Jeg vil gå så langt som at sige at for mig var prioriteterne:

1. Helt tæt på banen
2. Tag der dækker alle sæder
3. Lukket Concourse, der giver et "space" man kan opholde sig i.

Jeg er stort set kun positiv overfor det nye stadion, men jeg synes virkelig det her er en gigant fejl, som jeg håber man når at få kigget på igen.

Jeg vælger at tro de har styr på dimensioneringen og montering. Der er nok en grund til at de ikke har ringet

Jeg ved ikke hvordan det er i Boxen, men en del af forretningsgrundlaget i Royal er at virksomheder og rige privatpersoner kan købe lounges som koster pænt store summer på årsbasis.

Det forklarer ikke den høje pris 1:1, men der blev brugt rigtig mange penge på VIP i Royal.
Jeg ved heller ikke, om der er stor forskel på den del. Det er meget muligt. Men der er masser af VIP-muligheder med skyboxes i Boxen også.

Disclaimer: Jeg arbejder i MCH, som ejer Boxen, men jeg vil alligevel godt erklære mig ufarvet af mit arbejdsmæssige tilhørsforhold 😇

Jeg vælger at tro de har styr på dimensioneringen og montering. Der er nok en grund til at de ikke har ringet til mig😂
Kort efter Aros blev indviet, regnede det ind igennem ovenlysene, ned på Guldaldermalerierne, da arkitekten blev spurgt til det, svarede han at det er meget normalt i nye bygninger. Så du kan desværre ikke regne med at der er styr på det.

Back