Brückmann har været en tur i Aarhus og talt med Lind, en repræsentant fra Sallingfonden og med den arkitektansvarlige fra Kongelunds-projektet.
Et par for mig interessante ting:
- AGF var ikke involveret før meget sent i processen (nærmest først lige før offentliggørelsen af donationerne i 2019), det var et projekt med tre parter, dvs. Lind, Salling og Aarhus Kommune. Det fremhæver begge donatorer som vigtigt for projektets tilblivelse og legitimitet i byen.
- Kapaciteten er 22.000 siddende og 24.000, når nogle sektioner laves om til ståpladser. De lægger vægt på vigtigheden af udsolgte stadions ind i mellem og god stemning ved ikke-udsolgt. Og så selvfølgelig, at det også handler om økonomi og de fysiske muligheder i området.
Lidt forvirring består for mig: er de 22/24.000 ikke dét, man kommer op på ved hævning af taget ift. det oprindelige projekt? Jf. projektmaterialet? Jeg er stadig lidt usikker på de forskellige formater, men synes at 22/24.000-modellen er fornuftig trods alt. 24.000 med en "Weisse Wand" på 4.000 stående fans bag det ene mål, det kommer til at rykke!
/W