New posts

Nyt stadion / Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 6K
  • Views Views: Views 387K
Og i øvrigt følgende artikel en fortælling om, at vi i hvert fald ikke skal frygte, at vores stadion rives ned, for så aldrig at blive bygget det nye.

Det egentlige resultat lyder på negative 857,8 mio. kr., men det skyldes den lange række donationer, Henrik Lind har lavet gennem selskabet i løbet af året.

....

I løbet af året har hans private selskab bl.a. doneret 138 mio. kr. til netop Lind Foundation og derudover svimlende 250 mio. kr. til Projekt Kongelunden, et grønt milliarddyrt byudviklingsprojekt i Aarhus.

Det kunne godt være vi skulle flytte diskussionen over i stadiontråden, men som nedenstående illustration fra konkurrencemappen viser, så kan der tilføjes 5 yderligere rækker sæder på stadion, hvis man placerer søjlerne 4,25 meter længere bagude, dette er meget, meget svært at gøre når de først er placeret, så det er en beslutning der giver klart mest mening at træffe inden man støber fundamenterne, monterer søjlerne og fastgør hele tribunekonstruktion og tag på disse.
View attachment 2030

Jeg synes også helt klart, at man skal investere de penge i at kunne lave den mulige udvidelse.

Der kommer til at være en massiv interesse for at komme på stadion, den sæson stadion bliver indviet. Forhåbentlig har vi til den tid også et hold der kan levere fodbold som får folk til at ønske at komme igen.

Når alt det så er sagt, så skal man heller ikke gøre det til en katastrofe, hvis vi får et stadion med plads til 24.000 tilskuere, hvor vi får udsolgt måske 5 gange om året. Selv hvis vi havde kunnet lukke 2-3.000 tilskuere ekstra ind i de kampe, så er det jo ikke nogen kæmpe indtægt klubben går glip af, set i den store sammenhæng.

Jeg synes også helt klart, at man skal investere de penge i at kunne lave den mulige udvidelse.

Der kommer til at være en massiv interesse for at komme på stadion, den sæson stadion bliver indviet. Forhåbentlig har vi til den tid også et hold der kan levere fodbold som får folk til at ønske at komme igen.

Når alt det så er sagt, så skal man heller ikke gøre det til en katastrofe, hvis vi får et stadion med plads til 24.000 tilskuere, hvor vi får udsolgt måske 5 gange om året. Selv hvis vi havde kunnet lukke 2-3.000 tilskuere ekstra ind i de kampe, så er det jo ikke nogen kæmpe indtægt klubben går glip af, set i den store sammenhæng.
22.000, det er 24.000 der er AGF’s drøm, men det er ikke muligt økonomisk, så det bliver et stadion med plads til 22.000, som er meget vanskeligt at udvide efterfølgende.

Ja, men med den udvidelse du foreslår, som jeg mener at man skal investere i.
Jeg har nu også på fornemmelsen at det budget der blev udarbejdet i konkurrencemappen, afspejler det aller højeste prisniveau i byggebranchen. Det ser noget bedre ud i dag, så når licitationsresultatet kommer på hovedentrepriseudbuddet, så vil jeg tro at det viser noget luft i budgettet som kan gøre det muligt med den store løsning.

Nogen der har adgang? I øvrigt bør sådan noget stå på Kongelundens side og ikke gemt bag en betalingsmur på et medie.

Nogen der har adgang? I øvrigt bør sådan noget stå på Kongelundens side og ikke gemt bag en betalingsmur på et medie.

Ja, lidt et underligt opslag, men jeg gætter på at al information i forvejen findes på Kongelundens side. JP har nok bare summeret det op på en lidt mere læsevenlig måde, for dem der ikke følger intenst med. Det lyder jo ikke som nyheder.

Et fyldt stadion til kampen AGF-FCK i søndags viste til fulde det potentiale, der er for en fantastisk fodboldoplevelse i unikke omgivelser, når bolden i midten af 2026 kan gives op på et spritnyt stadion i Aarhus.

For at nå i mål med det ambitiøse projekt er det besluttet at opføre det nye stadion i et partneringsamarbejde mellem Aarhus Kommune som bygherre, Zaha Hadid som totalrådgiver (med Sweco Danmark og Tredje Natur som underrådgivere) og en hovedentreprenør, der skal findes i et kommende udbud.

På baggrund af en ansøgningsrunde er et stærkt felt på fem virksomheder nu blevet prækvalificeret til at give tilbud på hovedentreprisen:

• A. Enggaard
  • MT Højgaard Danmark
  • NCC Danmark
  • Nordstern
  • Per Aarsleff
De fem udvalgte virksomheder skal afgive deres tilbud i juni 2023. Hovedentreprisen omfatter udførelsen af nyt stadion og udearealer samt nedrivning af det eksisterende stadion. Arbejdet med nedrivning går efter planen i gang i begyndelsen af 2024. AGF har fortsat hjemmebane på det nuværende stadion i hele 2024.

Brückmann har været en tur i Aarhus og talt med Lind, en repræsentant fra Sallingfonden og med den arkitektansvarlige fra Kongelunds-projektet.

Et par for mig interessante ting:
- AGF var ikke involveret før meget sent i processen (nærmest først lige før offentliggørelsen af donationerne i 2019), det var et projekt med tre parter, dvs. Lind, Salling og Aarhus Kommune. Det fremhæver begge donatorer som vigtigt for projektets tilblivelse og legitimitet i byen.
- Kapaciteten er 22.000 siddende og 24.000, når nogle sektioner laves om til ståpladser. De lægger vægt på vigtigheden af udsolgte stadions ind i mellem og god stemning ved ikke-udsolgt. Og så selvfølgelig, at det også handler om økonomi og de fysiske muligheder i området.

Lidt forvirring består for mig: er de 22/24.000 ikke dét, man kommer op på ved hævning af taget ift. det oprindelige projekt? Jf. projektmaterialet? Jeg er stadig lidt usikker på de forskellige formater, men synes at 22/24.000-modellen er fornuftig trods alt. 24.000 med en "Weisse Wand" på 4.000 stående fans bag det ene mål, det kommer til at rykke!

/W

Brückmann har været en tur i Aarhus og talt med Lind, en repræsentant fra Sallingfonden og med den arkitektansvarlige fra Kongelunds-projektet.

Et par for mig interessante ting:
- AGF var ikke involveret før meget sent i processen (nærmest først lige før offentliggørelsen af donationerne i 2019), det var et projekt med tre parter, dvs. Lind, Salling og Aarhus Kommune. Det fremhæver begge donatorer som vigtigt for projektets tilblivelse og legitimitet i byen.
- Kapaciteten er 22.000 siddende og 24.000, når nogle sektioner laves om til ståpladser. De lægger vægt på vigtigheden af udsolgte stadions ind i mellem og god stemning ved ikke-udsolgt. Og så selvfølgelig, at det også handler om økonomi og de fysiske muligheder i området.

Lidt forvirring består for mig: er de 22/24.000 ikke dét, man kommer op på ved hævning af taget ift. det oprindelige projekt? Jf. projektmaterialet? Jeg er stadig lidt usikker på de forskellige formater, men synes at 22/24.000-modellen er fornuftig trods alt. 24.000 med en "Weisse Wand" på 4.000 stående fans bag det ene mål, det kommer til at rykke!

/W
Love it...." Weisse Wand " - es wird heiss sein!!! :cool:

Så i princippet 24.000 altid

En europæisk kamp mod et nordirsk eller slovensk hold i ny og næ, fylder alligevel ikke stadion til de 22.000

Det er et godt spørgsmål. Jeg kan ikke finde et eneste sted i vinderforslaget, hvor det beskrives, hvor stor kapaciteten er. Jeg kan kun se, at der er en option om at udvide til 24.000 - men det ser ud til at være 24.000 siddende. Men jeg har måske misset noget et sted. Ville være meget interessant at vide, om de 22.000-24.000 som de refererer til i programmet er med eller uden udvidelsen.

Muligvis ikke - men jeg er nu ret overbevist om at stadion bliver fyldt første gang de hvii'e spiller europæisk hjemme.

Det kommer helt an på, om den kamp er den første af alle kampe :D For jeg er sikker på, at første udsolgte hjemmekamp bliver første kamp på banen generelt :D Uanset hvilken turnering, såfremt første kamp på stadion er en "gældende kamp" :D

Men jeg forventer at vi måske faktisk åbner ballet i en "showkamp" - som agerer træningskamp op til 26/27-sæsonen, men at modstanderen bliver noget ala HSV :D Om der bliver udsolgt i en ferietid til sådan en kamp ved jeg ikke.

Back