New posts

Nyt stadion / Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 6K
  • Views Views: Views 451K
Nyt stadion / Ny Ceres Park
- Da man sad i København i 1990, havde man nok ikke fantasi til at tro, at der først i 2023 ville stå 8000 mennesker og hoppe taktfast uge efter uge, siger Jacob Lauesen til Ekstra Bladet.

Nu giver det mening!
Man kan sige, at ombygningen af Parken kom ovenpå Heysel-tragedien og reglerne om at alt skulle være siddepladser. Så det er nok det, der henvises til.

Der er i øvrigt lidt flere detaljer i tråden. Ærgerligt, hvis det ikke lykkes at klemme kapaciteten op på 24.000, som klubben går efter. Jeg tror, det vil stå tilbage som en sløj beslutning i de kommende år. Ikke mindst til pokalfinaler og landskampe men endnu mere for selvforståelsen og for oplevelsen af et ægte fodboldstadion i en by på Aarhus' størrelse. Men ellers positive nyheder fra Kongelunden!

Nu glæder jeg mig bare til vi får et godt stadion, jeg er dog mest spændt på om vi får en "kulde" dækning udefra og ikke kun trælameller.

/Aske
Det er stadig sekundært for mig. Jeg bruger ikke mange minutter under tribunen, så det vigtigste for mig er at selve stadion ikke er vindblæst og åbent. Det vil naturligvis være rart at kunne gå rundt under tribunen og stå i kø til boderne i vindstille og afskærmede forhold, men det betyder ikke så meget i de få minutter, hvor man alligevel er oprejst. Det afføder så også spørgsmålet om det bliver til at holde ud i sommermånederne, hvis det er helt lukket af ;)

Der er i øvrigt lidt flere detaljer i tråden.
Et udpluk:

"Bliver ståpladser på Vejlby stadion (Kapacitet 10.000) hvor man køber stilladstribuner af messecenter Herning, der er blevet brugt til OL i München i 72."

"Måske man kunne sende nedrivningen i udbud, spare lidt penge, og så få råd til de 24.000. FCK fans kan nedrive saniteten, mens Brøndby's kan få lov at ordne nedtagningen af sæderne..."

Og denne:

• Like
Reactions: fsc
Det er stadig sekundært for mig. Jeg bruger ikke mange minutter under tribunen, så det vigtigste for mig er at selve stadion ikke er vindblæst og åbent.

Jeg er da helt enig, det væsentlige er at stadion indefra er lukket og lækkert.

Der er bare en masse muligehder ved at have et lukket stadion udefra, antallet af aktiviteter som kan udføres omkring stadion kan mangedobles hvis vi kan lukke af. Det vil give en masse muligheder/spillerum for sponsorer og partnere, noget som idag ikke er muligt på mange af de danske stadions.

På et tidspunkt skal vi lede efter de sidste procenter for at komme helt op, og der kunne en total oplevelse året rundt, være det som giver det sidste nøk.

Nu har jeg stået på stadion siden 1990, så jeg overlever nok også at stå i kulde, det andet kunne bare være superlækkert.

/Aske

Men bemærkelsesværdigt, at der nærmest er enighed om, at 22.000 pladser nu er for lidt. Det går hurtigt i disse år. Men omvendt er det jo ikke til at vide om det øjeblikkelige tilskuerboom i superligaen er en vedvarende tilstand. At byen Aarhus til stadighed vokser er der dog ikke den store tvivl om.
Jeg tænker også at man vil komme til at fortryde om ganske få år hvis man ikke bygger større. Det vil være en meget større udgift at skulle gentage denne øvelse om 20 år fordi man ikke har gjort det ambitiøst ift. tilskuerpladser. Denne kapacitet kan forholdsvis nemt matches af byer som Aalborg og Odense, når de også kommer til at kigge må nye stadions i fremtiden.

• Like
Reactions: cph
Jeg er da helt enig, det væsentlige er at stadion indefra er lukket og lækkert.

Der er bare en masse muligehder ved at have et lukket stadion udefra, antallet af aktiviteter som kan udføres omkring stadion kan mangedobles hvis vi kan lukke af. Det vil give en masse muligheder/spillerum for sponsorer og partnere, noget som idag ikke er muligt på mange af de danske stadions.

På et tidspunkt skal vi lede efter de sidste procenter for at komme helt op, og der kunne en total oplevelse året rundt, være det som giver det sidste nøk.

Nu har jeg stået på stadion siden 1990, så jeg overlever nok også at stå i kulde, det andet kunne bare være superlækkert.

/Aske
Det står beskrevet ganske tydeligt i vinderprojektet, som findes på Kongelundens hjemmeside.
Som jeg husker det, kommer der både ved jordniveau og bag de øverste sæderækker en "væg" bestående af en hullet stålplade.
Mener, at der står noget med 80% vindafskærmning.
Dertil lamellerne samt et ganske stor udhæng på taget også på bagsiden af tribunen.
Jeg tror, at det kommer til at føles ganske fint.

Det står beskrevet ganske tydeligt i vinderprojektet, som findes på Kongelundens hjemmeside.
Som jeg husker det, kommer der både ved jordniveau og bag de øverste sæderækker en "væg" bestående af en hullet stålplade.
Mener, at der står noget med 80% vindafskærmning.
Dertil lamellerne samt et ganske stor udhæng på taget også på bagsiden af tribunen.
Jeg tror, at det kommer til at føles ganske fint.

Yes, det står som du nævner meget fint beskrevet, det er også korrekt at det er vindafskærmet.

Vind er bare ikke det eneste problem i DK, der er også andre elementer som regn, fugtigt vejr og kulde.

Forestil at AGF i December måned når vi går på pause, starter op for "indendørs" julemarked? Det fungere bedst når man kan etablere en temperatur
over 10 grader (et gæt), eller man vil lave "oktoberfest", eller kræmmermarked i foråret, find selv på flere aktiviteter.

Forudsætningen for at det kan lade sig gøre er at man har styr på "varmen", det behøver ikke være 25 gr. men i store dele af året i DK er der koldt.

Til kampdage kan man også udvide tiden i og omkring stadion, fordi der ikke er 0 grader, forestil dig en Fredagskamp, hvor kampen starter kl. 19,
Fan afsnittet lukker op til opvarmning kl. 15, med øl, musik og masser af stemning. Oplevelsen tror jeg ville højnes hvis man kunne hæve temperaturen til eks. 10-15 grader.

De absolut bedste stadion oplevelser for mig, er altid i Maj, Juni, August og til dels September. For alle de måneder gælder det at temperaturen
er behagelig både ude og inde. Jeg tænker også det er derfor PARKEN med deres skydetag har nogen muligheder som vi eks. ikke har.

Kan vi leve uden? Ja, det kan vi da.

Men som jeg skriver før, så vil det lige give stadion det sidste nøk, og flytte os helt op i verdensklasse niveau.
Nu må vi se hvor det ender, jeg krydser fingre. :)

/Aske

Ps. Ang. stadion oplevelser, så er undtagelsen når vi vinder over Brøndby, det er ligegodt uanset tidspunktet på året og om det er i snestorm. :)

Yes, det står som du nævner meget fint beskrevet, det er også korrekt at det er vindafskærmet.

Vind er bare ikke det eneste problem i DK, der er også andre elementer som regn, fugtigt vejr og kulde.

Forestil at AGF i December måned når vi går på pause, starter op for "indendørs" julemarked? Det fungere bedst når man kan etablere en temperatur
over 10 grader (et gæt), eller man vil lave "oktoberfest", eller kræmmermarked i foråret, find selv på flere aktiviteter.

Forudsætningen for at det kan lade sig gøre er at man har styr på "varmen", det behøver ikke være 25 gr. men i store dele af året i DK er der koldt.

Til kampdage kan man også udvide tiden i og omkring stadion, fordi der ikke er 0 grader, forestil dig en Fredagskamp, hvor kampen starter kl. 19,
Fan afsnittet lukker op til opvarmning kl. 15, med øl, musik og masser af stemning. Oplevelsen tror jeg ville højnes hvis man kunne hæve temperaturen til eks. 10-15 grader.

De absolut bedste stadion oplevelser for mig, er altid i Maj, Juni, August og til dels September. For alle de måneder gælder det at temperaturen
er behagelig både ude og inde. Jeg tænker også det er derfor PARKEN med deres skydetag har nogen muligheder som vi eks. ikke har.

Kan vi leve uden? Ja, det kan vi da.

Men som jeg skriver før, så vil det lige give stadion det sidste nøk, og flytte os helt op i verdensklasse niveau.
Nu må vi se hvor det ender, jeg krydser fingre. :)

/Aske

Ps. Ang. stadion oplevelser, så er undtagelsen når vi vinder over Brøndby, det er ligegodt uanset tidspunktet på året og om det er i snestorm. :)

Jeg vil vove at påstå, at vind er værre end kulde.
0 grader i god læ er til at klare med den rigtige påklædning.. træk eller direkte blæst er langt værre

Jeg vil vove at påstå, at vind er værre end kulde.
0 grader i god læ er til at klare med den rigtige påklædning.. træk eller direkte blæst er langt værre
Nu bliver det lidt dumt. Det virker, som om du diskuterer for at diskuterer og ikke for at løfte diskussionen. Du har ret i det du skriver her. Men Aske har en pointe, for selvfølgelig er læ og varme at foretrække frem for læ og kulde.

Nu bliver det lidt dumt. Det virker, som om du diskuterer for at diskuterer og ikke for at løfte diskussionen. Du har ret i det du skriver her. Men Aske har en pointe, for selvfølgelig er læ og varme at foretrække frem for læ og kulde.

Det jeg mener er, at det jo trods alt også er et stadion, vi diskuterer... ikke en hal.
Når man læser projektet, synes jeg virkeligt, at det virker som om de har tænkt rigtigt godt over det med læ og overdækning.
Selvfølgelig kunne man have lavet en helt fast yderbeklædning også med dertilhørende ekstra omkostninger. Det var der nok bare ikke penge til.

Det jeg mener er, at det jo trods alt også er et stadion, vi diskuterer... ikke en hal.
Når man læser projektet, synes jeg virkeligt, at det virker som om de har tænkt rigtigt godt over det med læ og overdækning.
Selvfølgelig kunne man have lavet en helt fast yderbeklædning også med dertilhørende ekstra omkostninger. Det var der nok bare ikke penge til.
Tak for uddybningen! Det giver mere mening sådan her 👍

En af pointerne med den lidt åbne afskærmning der er nævnt i beskrivelsen er kvaliteten af lyden til koncerter. Det er logisk det er bedre hvis noget af lyden slipper ud, men jeg ved ikke hvor stor forskel det gør i bunden hvor det meste alligevel er omgivet af beton.

Mht kapaciteten forekommer det mig jo at den ekstra investering nok kan forrentes over 30 år, men AGF kender de mere præcise tal og pengene skal jo under alle omstændigheder kunne findes.

Back