New posts
  • Synes du ikke der er nok debat om AGF på sitet, udover vores kamptråde?

Opret en profil eller log ind med eksisterende bruger, så kan du tilgå den generelle debat om AGF og om stadionbyggeriet. Dette inkluderer også vores store transfertråde.

Nyt stadion / Ny Ceres Park

Nyt stadion / Ny Ceres Park

mono

Well-known member
S? vidt jeg husker, er det i dag, akt?rerne i det st?rre f?lles initiativ vil pr?sentere noget mere konkret omkring projektet, end blot deres hidtidige udtryk for ideer og gode intentioner. Lad os f? tr?den op igen.

Jeg kan ikke huske, hvem der bragte det i f?rste omgang, men JP skriver om det her:
Idr?tsakt?rer og byudvikler p? vej med nyt stadionforslag

Edit - en hulens masse formateringsfnidder og et link til seneste omkring initiativet f?r den egentlige pr?sentation:
Stadionakt?rer p? vej med nyt projekt

?Vi mangler lige nogle tilretninger, men vi er klar med et forslag til den dato (onsdag 20. februar), og det er et forslag, hvor der bliver plads til, at alle de nuv?rende akt?rer kan blive i omr?det, der kan bygges et nyt fodboldstadion uden l?bebane og s? kan man sige, at vi har lagt et lag af byudvikling ovenp? scenarierne fra stadionanalysen,? siger Rune Kilden.

Det er idag. Eller i hvert fald meldt ud det skulle v?re idag.....det bliver meget interessant at se hvad de har i posen!

Vi har jo desv?rre misten al historikken omkring hele det her stadionforl?b, men man har samlet det meste presseomtale med links inde fra denne side, hvis man skulle f? lyst til at l?se op p? det:

MEDIEKLIP ? #NyCeresPark

Det er fint akt?rerne/brugerne af omr?det kan snakke sammen og blive enige med hinanden i stedet for mudderkastning i medierne. Men hvis ikke de selv finansiere det hele selv, og det har de sagt de ikke g?r, s? handler det om viljen og modet hos byr?dspolitikkerne i sidste ende. Med den kovending som Bunyamin Simsek, Rabih Azad-Ahmed og Hans Skou lavede i forbindelse med v?ddel?bsbanen, pga. en vis magtfuld dame i byen, s? holder jeg ikke vejret p? vi f?r et nyt vision?rt fodboldstadion. 
Allerede nu siger Socialdemokraterne at det ikke m? koste penge - der er laaaaaang vej endnu, de sidder p? 13 stemmer i byr?det. Og der skal 16 til for flertal. Og kender vi Aarhus Byr?d ret, s? strander det hele pga. ber?ringsangst for vision?re projekter. Derfor har vi ikke en velfungerende lufthavn, det nappede Lego-Bllund. Derfor har vi ikke en multiarena, det opsnappede Herning og byggede det!

De har ogs? lidt travlt  :)

N?r Ny Ceres Park st?r klar senest i sommeren 2020, kan du v?lge en af to muligheder:

At f? fratrukket 100 kr. ved k?b af s?sonkort.
At meddele, at bel?bet i stedet skal g? til tifo-arbejdet.
Skulle Ny Ceres Park mod forventning ikke st? klar inden sommeren 2020, vil pengene i stedet g? til tifoarbejdet.

552142_1280_771_0_0_0_0_2.jpg

Stig AKA Frank Heskj?r said:
En masse ?rhusianske idr?tsklubber (herunder #ultratwitteragf ) pr?senterer en plan for nyt stadion. Best?r blandt andet af adskilt atletikbane, bevarelse af cykling og hest + bebyggelse i skiven for at finansiere. Mere p? http://Stiften.dk om lidt

Twitter

Det ser meget levedygtigt ud. Du har alle kerneinteressenterne med, du har en samlet fort?lling, der kan samle (sammenlign "Folkestadion" vs "nyt stadion til AGF). Der er til geng?ld ikke rigtigt t?nkt p?, at tilskuerne kommer i bil.

fsc said:
En masse ?rhusianske idr?tsklubber (herunder #ultratwitteragf ) pr?senterer en plan for nyt stadion. Best?r blandt andet af adskilt atletikbane, bevarelse af cykling og hest + bebyggelse i skiven for at finansiere. Mere p? http://Stiften.dk om lidt

Twitter

Det ser meget levedygtigt ud. Du har alle kerneinteressenterne med, du har en samlet fort?lling, der kan samle (sammenlign "Folkestadion" vs "nyt stadion til AGF). Der er til geng?ld ikke rigtigt t?nkt p?, at tilskuerne kommer i bil.

De g?r efter at bygge parkeringsk?lder til parkering melder stiftens Dennis Bjerre

aight said:
fsc said:

Twitter

De g?r efter at bygge parkeringsk?lder til parkering melder stiftens Dennis Bjerre

Det er en dyr l?sning generelt set med p-k?lder - men der er vel gode muligheder for at placere tennisbaner "h?jt" og s? ikke skulle grave ud til p-k?lder (omr?det ligger jo lavt og v?dt)

Lars Fournais l?gger straks pres p? politikerne:

http://stiften.dk/sport/AGF-formand-Visionaere-politikere-kan-umuligt-sige-nej-til-projektet/artikel/559929

Det her er et fantastisk projekt. Der skal godt nok noget til, for at vision?re politikere kan sige nej til det her. Det kan jeg ikke forestille mig, at de vil kunne g?re

Derudover en lidt overraskende udmelding i forhold til hvad der tidligere har v?ret talt om:

Hvis vi skal kunne afvikle landskampe i fremtiden, vil det v?re optimalt med plads til 25.000 tilskuere. Men lad os nu se, hvordan tingene udvikler sig, n?r vi bliver lidt mere konkrete

SteenA date=1550680402 said:
Fournais: Hvis vi skal kunne afvikle landskampe i fremtiden, vil det v?re optimalt med plads til 25.000 tilskuere. Men lad os nu se, hvordan tingene udvikler sig, n?r vi bliver lidt mere konkrete

Han er citeret af tipsbladet for at have sagt 20-25.000, og i byudviklingsplanerne stod der decideret 20-22.000 tilskuere.

Jeg orker ikke endnu en lang snak om kapacitet (som jeg fik mig begivet ud i igen p? twitter her til aften, haha). Men jeg vil sige det s?dan, at med DBUs nye planer med nations league, og BIF stadion der er for t?t p? Parken, og med AGF forh?bentlig i top 6, som normalt giver 2 ekstra kampe imod FCK/BIF, og i?vrigt kan give endnu flere topkampe og medaljespil samt EL-kampe inden for de n?rmeste ?r n?r stadion skal bygges. Og hvis DBU_pokalen er s? ogs? en mulighed.

Jeg vil sige det s? kort her om Aarhus Stadion, hvor AGF jo spiller i den danske liga med mange vinterkampe: Vi skal bygge til de st?rre kampe, ikke til de sm?. Et stadion til 17.000 er stadig "tomt" med 5.200 tilskuere imod Horsens. Men der er stor forskel p? 17.000 og 22.500 til de st?rre kampe, og ift UEFAs regler etc et etc... Og hvis AGF kommer fast i top 6, og skal spille EL, have flere topkampe etc, s? er bud p? stadionst?rrelser som 15.000 ganske enkelt for sm?t  i min optik. 

SteenA date=1550680402 said:
Lars Fournais l?gger straks pres p? politikerne:

http://stiften.dk/sport/AGF-formand-Visionaere-politikere-kan-umuligt-sige-nej-til-projektet/artikel/559929

Det her er et fantastisk projekt. Der skal godt nok noget til, for at vision?re politikere kan sige nej til det her. Det kan jeg ikke forestille mig, at de vil kunne g?re

Det er alt sammen meget godt. Men lige i det jeg har l?st, s? l?ser de f?lles planer stort set ikke nogen af problemerne ved det oprindelige forslag. Blot er der lidt st?rre f?lles fodslag blandt de involverede og s? er Jydsk V?ddel?bsbane nu "ikke modstr?bende", selv om det lyder ret meget s?dan:

Ny Aarhus Folkepark m?der anerkendelse og stor skepsis - Aarhus

Men de st?rste problemer er endnu ikke l?st:
1. Der er stor modstand mod at finansiere byggeriet ved at s?lge byggeretter i det gr?nne omr?de syd for v?ddel?bsbanen
2. Politikerne vil ikke bygge uden fuld finansiering, og lige umiddelbart virker dette projekt noget dyrere end det, som kunne finansieres 100 %, hvis man ogs? flyttede v?ddel?bsbanen.
3. Hvad med anl?gsloftet?

Forslaget er det klar mest vision?re til dato, og tilgodeser alle interesser. Dog frygter jeg det er for vision?rt for et meget skeptisk byr?d. Nu m? vi se :)

Dog super fedt forslag og "Aarhus folkepark" er genialt, og vil klinge ret fedt.

Dog ser jeg ikke, hvorfor man ikke kan finde penge fra salg af grunde andre steder i kommunen? Jeg er dog for hele forslaget, inkl at s?lge grunde og bygge ved stadion

Som allerede n?vnt mener jeg, at projektet rummer meget af det rigtige og mange elementer, der kan retf?rdigg?re en offentlig investering p? flere hundrede millioner kroner, fordiman rammer s? mange sportsgrene.

Vi mangler et prisskilt - og vi mangler at h?re, om byggeretterne bliver mere v?rd af den samlede plan for omr?det, eller om man kunne s?lge fx trekanten syd for v?ddel?bsbanen for det samme uden investeringer.

Derudover ser jeg lidt en ulempe i, at det hele er bundet op p? organiseret sport - med relativt f? ud?vere. Hvor mange spiller egentligt tennis p? de baner, der er i dag (og som nok vil koste 30-50 mio at flytte op p? taget af et n?dvendigt p-d?k)? Hvor mange bruger travbanen pg cykelbanen?

Jeg kunne godt se potentialet i at fastholde, at hestene skal til vilhelmsborg, og at det frigjorte areal bliver brugt til b?de gr?n oase for et t?tbebygget omr?de OG til ikke-organiseret idr?t - alts? fx 7 mands baner, beachvolley, basketbaner til fri afbenyttelse for aarhusianerne, hvor fokus er p? folkesundhed og motion fremfor trav 12 gange om ?ret for 300 tilskuere

Det_Nye_AGF said:
Forslaget er det klar mest vision?re til dato, og tilgodeser alle interesser. Dog frygter jeg det er for vision?rt for et meget skeptisk byr?d. Nu m? vi se :)

Dog super fedt forslag og "Aarhus folkepark" er genialt, og vil klinge ret fedt.

Dog ser jeg ikke, hvorfor man ikke kan finde penge fra salg af grunde andre steder i kommunen? Jeg er dog for hele forslaget, inkl at s?lge grunde og bygge ved stadion

Man kan ogs? sagtens finde penge ved salg af andre grunde i kommunen, der er dog ikke nogen der kunne finde p? at bruge dem p? et nyt stadion.

Styrken ved det her forslag er at der er en sammenh?ng imellem byggeret og de forskellige akt?rers behov for fascilliteter, s? man kan argumentere for at det ene ikke var muligt uden det andet, alts? at boligkvarterene ikke kunne etableres uden hj?lp fra idr?tsakt?rerne, og derfor at pengene fra salg af byggeretter skal g? til at udvikle omr?det. Derudover beh?ver kommunen ikke finde finansieringen til en modernisering af et stadion som den prim?re lejer ikke vil betale i n?rheden af markedsprisen for at leje, man kan f? v?ddel?bsbanen til at betale en h?jere leje og slipper for at skulle etablere en ny bane p? Vilhelmsborg, og et nyt atletikstadion i Viby. Det er nemt at sige ja til, ogs? selvom der vil v?re lokal modstand.

[member=55]Ato Vari[/member]

Altid mand for at f? stemningen ned p? jorden igen. Det er nok meget godt. Ikke mindst n?r selv AGFs egne folk er ved at flyve til himmels i begejstring. Volkspark!

Jeg m? dog indr?mme, at jeg ogs? for f?rste gang i de seneste ?r blev lidt revet med af ideen. At det er lykkedes at samle alle interessenter (s?dan da) omkring den samme grundid? er et ikke uv?sentligt skridt, da det netop ofte har v?ret de manglende hensyn til nogen (teamdanmark-atletikken, J?rgen Leths cyklebane, hestefolket...), der har gjort det nemt at skyde ned for de politikere, der dybest set synes det er ligegyldigt med et nyt stadion.

Man kan selvf?lgelig stadig indvende, at der er ?konomi (som salg af boliggrunde jo er) og m?ske ogs? anl?gs-lofts-jura at overvinde - men jeg mener det fra nu er et rent sp?rgsm?l om politisk vilje og mod, n?r nu en s? bred kreds af brugere har identificeret en mulig vej. Og det er, som jeg ser det, fra i dag blevet sv?rere politisk at gentage, at det er fint nok som det er. Byr?dets egne forslag har s? vidt jeg har fornemmet ikke rigtig l?st knuden, og hvis en mulig l?sning presser sig p? i den offentlige mening, ja s? bliver det hidtil dominerende status quo standpunkt et politisk mindre sp?ndende sted at v?re.

Nu m? vi se. Mange sp?rgsm?l er ubesvarede og det bliver interessant at se nogle flere politiske m.m. signaler tikke ind de n?ste dage.

Jeg tillader mig at v?re lidt optimistisk denne gang. Jeg tror sgu p? Volkspark!

/W

Weah said:
[member=55]Ato Vari[/member]
Byr?dets egne forslag har s? vidt jeg har fornemmet ikke rigtig l?st knuden, og hvis en mulig l?sning presser sig p? i den offentlige mening, ja s? bliver det hidtil dominerende status quo standpunkt et politisk mindre sp?ndende sted at v?re.
/W
Nej man s?tter sku da heller ikke en revisor til at l?se et arkitektonisk og byplanm?ssigt problem, det var p? tide at der blev taget initiativ til at f? arkitekter p? opgaven, og pinligt at kommunen besluttede sig for at h?lde s? mange penge ned i lommen p? PwC for at de skulle l?se en opgave som de overhovedet ikke har kompetencer til, lad nu dem holde sig til deres regneark, og brug vores skattekroner mere fornuftigt fremadrettet, f.eks. P? at f? viderebearejdet det forslag der lige er blevet pr?senteret af nogle arkitekter ikke flere revisorer tak.

N?r det hele l?ber ud i sandet kan AGF da sige at de gjorde hvad de kunne og man kan ikke bare komme og sige at klubben bare kr?vede et nyt stadion. Jeg kunne stadig godt t?nke mig at vide hvad JN?s alternativ er, man stadig ende med at skulle v?lge mellem det man har og...

Forslaget i dag er vel mest en justeret og detaljeret udgave af det man har snakket om f?r. En detalje jeg ret godt kan lide er at stadion er flyttet lidt v?k fra de gamle bygninger, s? man kan g? igennem s?jlehallen s?dan som det vel var oprindeligt. Parkeringsk?lder med tennisbaner ude foran virker til geng?ld som en smule tvivlsomt og dyr l?sning p? at finde plads til biler og tennis. Bilerne skal jo v?re et sted og man kan ikke bare ombygge den kulk?lder tilskuerne plejer at bev?ge sig ned i efter kampene, men man har vist haft lidt sv?rt ved at finde plads til det hele.

Personligt havde jeg ogs? gerne set noget mere folkeligt over en folkepark, med aktiviteter og liv i hverdagen der ikke kun handler om organiseret elitesport, men der er ikke meget plads og eventpladsen i midten af travbanen bliver nu ogs? til hestestalde. Hvis det skulle ende med at der sker noget uden at man bebygger trekanten h?ber jeg man til geng?ld kan lave noget mere af den slags.

Mht. selve stadion har vi snakket en del om kapacitet - jeg mener sagtens man kan retf?rdigg?re de 20.000 hvis det ikke bare er et sp?rgsm?l om at g?re det s? billigt som muligt - men et skydetag er ogs? en st?rre investering. Jeg h?ber dog man overvejer den slags ifht. at man ogs? vil kunne udnytte faciliteterne til mere og over hele ?ret.

Der er vist ikke fremlagt nogen tal. Det m? vel v?re det n?ste f?r nogen rigtig kan forholde sig til det.