New posts
  • Synes du ikke der er nok debat om AGF på sitet, udover vores kamptråde?

Opret en profil eller log ind med eksisterende bruger, så kan du tilgå den generelle debat om AGF og om stadionbyggeriet. Dette inkluderer også vores store transfertråde.

Artikler om spillerne og klubben 2023

Artikler om spillerne og klubben 2023

SteenA

Experienced member
Så er det blevet tid til at forny denne tråd. Forhåbentlig går vi et strålende år i møde, hvor det vil vrimle med gode artikler om klubben og spillerne.

Som altid starter året med vintertræning, træningslejre og træningskampe. Spillerne møder ind på fredag, den 6. januar og så starter forberedelserne til de sidste fem kampe af grundspillet, som skydes i gang i Aalborg fredag den 17. februar. Man vælger igen at tage afsted på to træningsture til Spanien. Gad vide, om man syntes at foråret 2022 blev så stor en succes af den grund?

AGF har lavet denne nyhed om opstarten:

Opsummeret:
13. januar: AGF-SønderjyskE (Fredensvang)

Herefter træningslejr i Spanien med testkamp mod Vålerenga (3x45 min) plus endnu en unavngiven modstander.

30. januar FCK-AGF

Ny træningslejr i Spanien 4.-11. februar. Testkampe mod Malmö og Häcken.

17. februar: Superligastart AaB-AGF

Nej, sidste sæson lykkedes det nærmest at blive ringere henover vinteren, men der var vel meget psykologi inde over det forår, især efter at top-6 mislykkedes. Uwe skal virkelig lykkes med at tage nogle store skridt med holdet i den her opstart og de par uger med holdet samlet på gode baner og i behagelige temperaturer skal udnyttes optimalt hvis vi skal have en chance for top-6 og hvis det ikke lykkes skal foråret stadig kunne bruges til at udvikle holdet frem mod næste sæson.

Første kamp er naturligvis super vigtig. En sejr vil gøre top-6 mere sandsynlig, men vel sådan set også være tæt på at sikre os mod nedrykning så længe vi undgår det store kollaps.

Første kamp er naturligvis super vigtig. En sejr vil gøre top-6 mere sandsynlig, men vel sådan set også være tæt på at sikre os mod nedrykning så længe vi undgår det store kollaps.
Ja, den er pænt vigtig og vi skal i hvert fald undgå at tabe, så der ikke igen går gummiben i den i bunden. Omvendt tror jeg også at AaB punkterer helt, hvis de starter med at tabe den hjemmekamp.

Stødte ind i kommentarer om Liverpools Darwin Nunez, der fik mig til at tænke på vores egen Haugen.

Darwin har brændt meget, som Haugen også har. Jeg er på det hold, der ser en stor fremtid for Nunez, men ikke nogen nævneværdig fremtid for Haugen.

Er der nogen der kan få mig til at tro på en lys fremtid for Haugen, når jeg nu har troen på Darwin?

Er der nogen der kan få mig til at tro på en lys fremtid for Haugen, når jeg nu har troen på Darwin?
Jeg tror, du skal læse op på noget Uwelutionsteori. Over tid under den rette træner skal han nok udvikle sig til noget godt.

Darwin har brændt meget, som Haugen også har. Jeg er på det hold, der ser en stor fremtid for Nunez, men ikke nogen nævneværdig fremtid for Haugen.

Som type minder de om hinanden. Begge er meget aggressive, har et lettere anstrengt forhold til boldbehandling og begge brænder alt, alt for meget, men når jeg er på samme hold som dig, så handler det om 2 ting.

1. Nunez havde længere succes i den bedste række end Haugen.
2. Men største årsag er fysikken. Nunez har en skræmmende fysik som flytter selv de stærkeste forsvarsspillere, det giver ham ofte en masse plads, som han dog indtil videre udnytter helt elendigt.

Nunez bliver nok aldrig en Lewandowski men han har imo kvaliteten til at blive den angriber Liverpool har manglet. Jeg er blevet mere i tvivl om, Haugen nogensinde bliver en angriber med Superliganiveau.

Jeg tror, du skal læse op på noget Uwelutionsteori. Over tid under den rette træner skal han nok udvikle sig til noget godt.

Uwelutionsteori, nice!

Vi skal dog nok ud i en accelereret version for at nå noget brugbart i vores levetid, noget i stil med den kambriske eksplosion - bare jeg kunne få en tilsvarende pun med der, men ak.

Uwelutionsteori, nice!

Vi skal dog nok ud i en accelereret version for at nå noget brugbart i vores levetid, noget i stil med den kambriske eksplosion - bare jeg kunne få en tilsvarende pun med der, men ak.
Jeg har ikke så meget forstand på den kambriske eksplosion, men en hurtig wiki research opmuntrer mig da snarere på Haugens vegne end det modsatte. Hvis en så kort epoke pludselig kan ændre så meget på arternes udvikling, så kan en pre-season på flere måneder jo udvirke mirakler for en type som ham. KAMBRIUM NU!

Han var en profil i Tippeligaen, og efter en halvsæson med benhård konkurrence og et højere tempo i træning og kamp, så er jeg ikke i tvivl om at Viking ville få en endnu større profil hjem. Men det er sgu godt nok hurtigt, hvis han skal væk allerede nu.
Men mon ikke også det er meget tvivlsomt, om de vil lægge i nærheden af 10 mio. danske kroner for ham? Jeg har svært ved at tro, at han har holdt prisen med så få scorede mål og problemer med at holde sig foran Duin sidst på efteråret. Og så var Viking vel heller ikke oppe og byde samme pris som os i juli?

Så hvis vi vil af med ham (og bytte ham ud med Kjær?), så ville vi vel være nødt til at tage et tab på 3-5 mio., går jeg ud fra. Og det er nok trods alt for stort et nederlag for Bjørnebye at indkassere allerede efter en halvsæson. Det kan også være, jeg tager fejl af Vikings økonomiske muskler, men byder de 11 mio., så skal vi da bare slå til.

Man kunne forestille sig Viking har set at han ikke helt havde fået gang i målscoringen og til sidst var røget af holdet og tænkt de kunne gøre en god handel, og hvis AGF så svarer at de vil have ti millioner, eller hvad de nu gav som vel også skal dække sign-on osv, slutter samtalen måske der. Det er svært at vide hvordan AGF vurderer det, baseret på det man kan se udefra, kan jeg godt forstå man ikke bare vil tage et tab nu, der kan sagtens være en god case på længere sigt, men internt kan man selvfølgelig have vurderet at der mangler noget ift det man havde håbet på, så man hellere vil satse på Duin og finde en anden, eller der kan være kommet en anden mulighed (som Kjær,) der får det til at gå op.

Jeg vil blive overrasket hvis Haugen ikke er her i foråret.

Man kunne forestille sig Viking har set at han ikke helt havde fået gang i målscoringen og til sidst var røget af holdet og tænkt de kunne gøre en god handel, og hvis AGF så svarer at de vil have ti millioner, eller hvad de nu gav som vel også skal dække sign-on osv, slutter samtalen måske der. Det er svært at vide hvordan AGF vurderer det, baseret på det man kan se udefra, kan jeg godt forstå man ikke bare vil tage et tab nu, der kan sagtens være en god case på længere sigt, men internt kan man selvfølgelig have vurderet at der mangler noget ift det man havde håbet på, så man hellere vil satse på Duin og finde en anden, eller der kan være kommet en anden mulighed (som Kjær,) der får det til at gå op.

Jeg vil blive overrasket hvis Haugen ikke er her i foråret.
Fuldstændig enig. Jeg tror heller ikke, han skifter nu.

Jeg kan ellers godt lide ideen om at tage de rigtige beslutninger, selvom de gør ondt. Altså at turde tage et tab på Haugen, hvis man vurderer, at han alligevel ikke har (eller får) det niveau, man håbede på. I stedet for at klynge sig til en lidt tynd forhåbning om succes. Men det er jo bare et tænkt eksempel. Forhåbentlig har teamet set nogle ting, som får dem til for alvor at tro på ham - og at han på den baggrund er mere end de 10 mio. værd.

Fuldstændig enig. Jeg tror heller ikke, han skifter nu.

Jeg kan ellers godt lide ideen om at tage de rigtige beslutninger, selvom de gør ondt. Altså at turde tage et tab på Haugen, hvis man vurderer, at han alligevel ikke har (eller får) det niveau, man håbede på. I stedet for at klynge sig til en lidt tynd forhåbning om succes. Men det er jo bare et tænkt eksempel. Forhåbentlig har teamet set nogle ting, som får dem til for alvor at tro på ham - og at han på den baggrund er mere end de 10 mio. værd.
Ja, enig. Det tror jeg sådan set også man er parat til hvis man har lavet den vurdering, nu hvor man har et endnu bedre grundlag og har set ham på et lidt højere niveau. Man sælger hvis Vikings tilbud er det rigtige ift nuværende og potentiel værdi og det kan i princippet være mindre end vi gav for ham. Det er svært at vide hvordan de ser det, men jeg tror man stadig tror på ham, og den værdi der er i at han nu er spillet ind på holdet i et halvt år skal også tælles med.

Ja, enig. Det tror jeg sådan set også man er parat til hvis man har lavet den vurdering, nu hvor man har et endnu bedre grundlag og har set ham på et lidt højere niveau. Man sælger hvis Vikings tilbud er det rigtige ift nuværende og potentiel værdi og det kan i princippet være mindre end vi gav for ham. Det er svært at vide hvordan de ser det, men jeg tror man stadig tror på ham, og den værdi der er i at han nu er spillet ind på holdet i et halvt år skal også tælles med.
Nu bekræfter Viking historien:
Det kunne jo godt tyde på at man er ret langt i forhandlingerne

Nu bekræfter Viking historien:
Det kunne jo godt tyde på at man er ret langt i forhandlingerne
Det betyder konkret interesse, måske kan det også udlægges som at AGF's umiddelbare krav ikke straks har lukket for en mulig handel.

Alt på Stavanger Aftenpost med Viking er vist kun for abonnenter, men jeg kan se de også har/har haft ham dem her i kikkerten, hvis man kan bruge det som indikation af hvilket niveau de går efter økonomisk:

Det ser ud til at han kom fra en OK periode i Strønsgodset, men han ligner ikke umiddelbart en dyr angriber. Han har også valgt at blive i Bodø.

På kontrakt i Kroatien, men ser ud til at have haft en del succes på udlån hos vores venner i Mura. Jeg tænker dog heller ikke det er en dyr spiller.

Haugen må vel være den dyreste af de tre her, men en formodet pris på de to andre udelukker selvfølgelig heller ikke at de kan lægge mere for ham. De har dog ikke tidligere brugt ret meget på transfers, en halv million euro sidste sommer og 300K denne vinter, og for mere end ti år siden brugte de 1 million euro på en sæson. Der kan evt være en god videresalgsklausul med i prisen, men det er nok tvivlsomt hvor mange millioner sådan en kan blive værd senere, så de skal nok op på vores købspris hvis vi på nogen måde skal føle pengene kommer hjem igen. Det lyder stadig tvivlsomt synes jeg, men jeg havde godt nok heller ikke lige set os sælge Grønbæk til Bodø for et rekordbeløb.