Spring til hovedindholdet
Emne: Talenterne: Hvor er de om 5 år? (Læst 1398 gange) forrige emne - næste emne

Talenterne: Hvor er de om 5 år?

Min erfaring siger mig, at det er svært at gætte, hvem der har, hvad der skal til. Ikke mindst har jeg skrevet nogle dumme indlæg om 88-89-generationen, som heldigvis er forsvundet i cyberspace. Men her er mit bud, som man kan slå mig i hovedet med om 5 år og uden at have set flere af spillerne på banen:

Magnus Kaastrup 28.12.2000 (18)
Udenlandsk liga mellemniveau (6-10 i Europa)

Daniel Gadegaard Andersen 31.05.2001 (18)
1. division

Magnus Anbo 18.09.2000 (18)
2. division

Zachary Duncan 31.05.2000 (19)
Udenlandsk liga på superliganiveau eller lavere

Sebastian Hausner 11.04.2000 (19)
Superliga bund 6

Benjamin Hvidt 12.03.2000 (19)
Superliga bund 6

Daniel Thøgersen 08.01.2000 (19)
1. division

Kasper Kristensen 04.08.1999 (19)
2. division

Kasper Lunding Jakobsen 17.07.1999 (20)
Superliga top 6

Alexander Ammitzbøll 17.02.1999 (20)
Superliga top 6

Jón Dagur Thorsteinsson 26.11.1998 (20)
 Udenlandsk liga mellemniveau

Alexander Munksgaard 13.12.1997 (21)
Superliga bund 6

Alex Gersbach 08.05.1997 (22)
Superliga top 6

Mustapha Bundu 28.02.1997 (22)
Udenlandsk liga på topniveau (1-5)

William Eskelinen 03.09.1996 (22)
Udenlandsk liga mellemniveau

Sv: Talenterne: Hvor er de om 5 år?

Svar #1
Tror Lunding er i udlandet om fem år. Og så håber jeg, at du er for pessimistisk med Daniel Gadegaard i 1. division, for han måtte gerne være vores førstemålmand til den tid. Tror også, at Anbo har niveau til mere end 2. division.

Omkring Gersbach, Ammitzbøll og Lunding: Tror du, at vi selv er den top-6 klub, spm du tipper dem til? Eller er vi den bund-6 klub, som du tipper Hvidt til? Ham tror jeg forresten også, at der er mere i.

Svar #2
Min erfaring siger mig, at det er svært at gætte, hvem der har, hvad der skal til. Ikke mindst har jeg skrevet nogle dumme indlæg om 88-89-generationen, som heldigvis er forsvundet i cyberspace. Men her er mit bud, som man kan slå mig i hovedet med om 5 år og uden at have set flere af spillerne på banen:
Så er det vel også rimeligt at kalde det et totalt skud i tågen med de spillere? Hvis du var for positiv sidst, håber jeg du er for negativ denne gang. Jeg synes det er meget vanskeligt at forudsige, men forhåbentlig er der et par stykker der slår igennem.

Jeg tænker gennemgangen måske netop er præget lidt af for megen optimisme sidst. Det er da også nemt at overvurdere egne talenter, men overordnet set tror jeg vi i fremtiden vil få at se dem slå igennem lidt oftere og på lidt højere niveau. Det kommer af bedre ungdomsarbejde, bedre faciliteter (snart inklusiv et akademi), men også et generelt bedre hold at komme ind på og mere ro omkring klubben. Det kan komme til at kræve et højere niveau at få spilletid, men der vil stadig være spillere der får den og de vil være bedre og have langt bedre forudsætninger og muligheder for at udvikle sig.

En spiller som Kaastrup mener jeg helt klart har et stort potentiale, men han har været en del skadesramt, så måske kommer det aldrig eller måske kommer det pludselig. Der skal noget spilletid til og jeg er meget spændt på hvordan det kommer til at gå det næste år i Dortmund. Nogle af de andre kunne måske også med fordel lejes ud for at få spilletid. En spiller som Thøgersen er tredjevalg nu, men kunne måske allerede spille i 1. eller 2. division og så er det jo ikke så godt hvis vi ikke kan udvikle ham til mere end det.

Jeg vil ikke gætte for meget på hvem der bliver til hvor meget, udviklingen sker nogle gang i ryk og nogle spillere overrasker mens andre der var udråbt til mere aldrig bliver til noget. Mentalitet er vigtig og vist også et større fokuspunkt. Nogle får det hele ødelagt af skader.

(I øvrigt er forudsigelsen omkring udenlandske ligaer selvfølgelig lidt forsimplet, det kræver mere at være en profil i en hollandsk eller belgisk topklub end at kæmpe for spilletid i bunden af La Liga, men jeg opfatter det som om du mener Bundu vurderes til at være den eneste der kan komme til at spille i en PL-klub. Af de øvrige 14 er der 6 der måske kan bruges hvis vi forbedrer os lidt og bliver top-6-hold, en eller to af dem med et lille salgspotentiale.)

Svar #3
Så er det vel også rimeligt at kalde det et totalt skud i tågen med de spillere?
Ja, det er det bestemt. Det er mest ment som en lille sommer-gætteleg. Jeg har ikke engang set meget til spillerne, men jeg tror at selv hvis man havde, ville det blive vildskud. Jeg kan huske engang for mange år siden, hvor Ekstra Bladets eksperter prøvede at gætte fremtidens landshold - måske var det også 5 år senere, måske lidt mere. Men der var nærmest udelukkende fejlskud - flere havde nærmest ikke længere en karriere. Jeg tror sådan en tråd her kan blive sjov at grave frem om 5 år, netop for at bevise den pointe.

Tror du, at vi selv er den top-6 klub, spm du tipper dem til? Eller er vi den bund-6 klub, som du tipper Hvidt til? Ham tror jeg forresten også, at der er mere i.
Hehe, ja det er jo det store spørgsmål...

I mener begge, at jeg er for pessimistisk. Men jeg tipper 7 af spillerne til at slå igennem på et niveau, som er højere end det AGF er på nu. Det burde være tilstrækkeligt til at få AGF i top 6 og mere til. Normalt regner man jo med at max 1-2 spillere pr årgang kan slå igennem i superligaen. Her er jeg oppe på 11 af 15. Jeg tror (desværre), at jeg har været alt for optimistisk, når vi ser tilbage om fem år. Men det er jo også svært at forudse fx alvorlige skadet. Har Lunding fx kroppen til topfodbold?

Svar #4
Jeg synes det er et interesant tanke eksperiment, fordi der godt kan være en tendens til at tro at alle, eller ihvertfald en stor del af de nuværende talenter ender med at bryde igennem. Jeg fandt denne 11 år gamle Stiften artikel hvor en ung Kim Robin Graahede flød over med roser det de mange talenter i AGF, ja han går så vidt som til at sige: “Der er tale om et AGF-hold, der vil kunne matche det danske U/21-landshold her og nu.”

https://stiften.dk/agf/Saadan-ser-fremtidens-AGF-hold-ud/artikel/47752

Men hvor mange af disse spillere brød igennem og fik en karriere som den der blev lagt op til dengang:

AGF årgang 1986:
Razak Salifu

AGF årgang 1987:
Cheikh Sarr

AGF Årgang 1988:
Jesper Blicher
Frederik Krabbe
Michael Lumb
Niels Kristensen
Michael Vester
Anders Syberg
Jesper Rask

AGF årgang 1989:
Emil Lyng
Kasper Povlsen
Dennis Høegh

AGF årgang 1990:
Alexander Jackson Møller
Aron Jóhannsson

AGF årgang 1991:
Esben Højmark
Viktor Paulsson

Selv Aron Johannsson spiller i en klub der balancerer på kanten af top 6 i Sverige nu. Lumb er i Horsens, Rask i Hobro, Krabbe spiller 2. Division, Dennis Høgh i 1. Div. Og Kasper Poulsen endte sin fodbold karriere i bunden af superligaen.

Jeg tror og håber på en bedre hit-rate med de nuværende talenter, men Ato Varis prognose kan også meget nemt vise sig at være for optimistisk. Der er lang vej igen for de mange talenter i truppen, og det er først når de fortrænger spillere som Tingager, Højer, Amini, Poulsen, Ankersen og Mortensen at de kan gøre sig forhåbninger om en stor karriere.

Svar #5
Selv Aron Johannsson spiller i en klub der balancerer på kanten af top 6 i Sverige nu. Lumb er i Horsens, Rask i Hobro, Krabbe spiller 2. Division, Dennis Høgh i 1. Div. Og Kasper Poulsen endte sin fodbold karriere i bunden af superligaen.
 Måske en sjovere og mere relevant "leg" kunne være at sige hvor man tror de skal til efter AGF, og hvor langt de kan komme, og ikke hvor de ender. For så havde Grønkjær jo aldrig spillet i hverken Chelsea eller Atletico Madrid, men bare FCK på den liste der kunne laves. 

Aron kom til Werder Bremen. Det er flot. Og det var fortjent. Skader har sendt ham til Hammerby, ikke dårligt talent.

Svar #6
Ja, det er det bestemt. Det er mest ment som en lille sommer-gætteleg. Jeg har ikke engang set meget til spillerne, men jeg tror at selv hvis man havde, ville det blive vildskud. Jeg kan huske engang for mange år siden, hvor Ekstra Bladets eksperter prøvede at gætte fremtidens landshold - måske var det også 5 år senere, måske lidt mere. Men der var nærmest udelukkende fejlskud - flere havde nærmest ikke længere en karriere. Jeg tror sådan en tråd her kan blive sjov at grave frem om 5 år, netop for at bevise den pointe.

Man kunne også sige at du ikke behøver være for hård ved dig selv om fem år hvis du har gætter forkert for spillere du ikke har set i aktion ;) Statistisk set har du dog ret i at der næppe vil være ret mange af dem der for alvor slår igennem (dejligt upræcist udtryk.) Hvem det bliver eller ej er så svært at svare på, når der kan komme spring i udviklingen, nogle går i stå eller der kommer skader osv. Snurre Snup havde en gennemgang af talenter tidligere som også kunne være en at hive frem senere, men det er generelt endnu yngre spillere og sværere at forudsige (Gadegaard var vist genganger.) Det er da helt klart lidt sjovt at kigge tilbage senere og se hvem af dem man troede på der blev til noget.

I øvrigt vil spilleren øverst på din liste om fem år være mindre end et år ældre end spilleren nederst på listen er nu, så nogle af dem vil givetvis ikke være nået til deres bedste klub/niveau endnu på det tidspunkt. Med det in mente kan man jo ogdå godt vurdere at en spiller fx stadig spiller i AGF på det tidspunkt, men har talent til en lidt større liga.

Jeg tror ret meget på at vi kan forbedre de seneste års pauvre udkomme af ungdomssrbejdet. Udover ikke at miste vores største talenter til andre klubber vil vi både kunne tiltrække flere udefra, udvikle dem bedre med bedre faciliteter og bedre indsluse dem og fortsætte udviklingen på holdet. Vi taler her om at gå fra meget sjældne succeser til jævnlige succeser, ikke at de alle pludselig lykkes. Jeg synes dog allerede vi ser nogle spillere der er lidt bedre lidt tidligere og jeg tror vi kan udvikle nogle af dem med os op i top-6 hvis de får noget spilletid osv.

Fire af spillerne på listen er som bekendt også netop ankommet og der bør jo være lidt øget succesrate med dem fordi de er udvalgt og købt andre steder (og Bundu og Munksgaard er naturligvis også hentet udefra.)

Svar #7
Ja trist at se den liste der T-knogle... så meget talent - så lidt succes.

Viktor P, Lyng og Lumb har dog alle været i store klubber og tjent godt - men ikke lykkes... bl.a. pga skader. Niels Kristensen tror jeg kunne være blevet den største af dem alle.

Re-post dit indlæg om 5 år Ato Vari - bliver spændende.

Svar #8
Hehe bemærk iøvrigt Lasse Vibe er på bænken i artiklen.  Han endte med at være en af dem der fik mest succes, dog i en sen alder. Men alle kunne jo se dengang han var god.

Svar #9
Ja trist at se den liste der T-knogle... så meget talent - så lidt succes.

Viktor P, Lyng og Lumb har dog alle været i store klubber og tjent godt - men ikke lykkes... bl.a. pga skader. Niels Kristensen tror jeg kunne være blevet den største af dem alle.

Re-post dit indlæg om 5 år Ato Vari - bliver spændende.

Ja der var en pæn del af dem der fik muligheden, men af den ene eller anden grund ikke var i stand til at tage den.

I øvrigt en tendens som det lader til at mange af FCNs spillere også bliver ramt af i dag. Det er vel kun Lobotka af deres største transfers der kan siges at have succes, og han var ikke fra deres akademi. (Bliver interessant at se hvordan det går Andreas Skov-Olsen i Bologna)

Men Magnus Kaastrup kan jo passende bevise at det er en ny tid i AGF, og at talenterne nu har helt andre forudsætninger for at kunne begå sig i udlandet.

Svar #10
Ja det er virkelig tankevækkende med FCN og deres astronomiske salg der flopper... måske de skoles for meget til bestemt system og FCN-kollektiv?

Der er et stort skridt fra talent til superligaen/udlandet.

Et er også at nå superligaen/udlandet - noget andet er at holde sig på toppen. Det kan alle fodboldspillere skrive under på. Selv  landsholdsspillere kan ryge gevaldigt på nedtur Mikkel Thygesen fx der tog en større nedtur ... osv osv

Svar #11
U21 EM i 2023 er for spillere, der er født 1. januar 2000 eller senere. Det betyder, at stort set alle vores unge spillere (undtagen Lunding, TK og Ammitzbøll) kan være med der. Af dem, der pt. er inde omkring førsteholdstruppen er det:
- Gadegaard
- Anbo
- Hausner
- Lassen
- Thøgersen
- Hvidt
- Grønbæk
- Kaastrup
- Maarouf

Derudover har vi følgende spillere på eller omkring ungdomslandsholdene:
- Mathias Sauer (2004)
- Frederik Ihler (2003)
- Jacob Reus (2002)
- Emil Agerbæk (2002)
- Asger Svendsen (2002)

Hvor mange og hvem af disse kommer med til slutrunden? Bonusspørgsmål: hvor mange af dem spiller i AGF på det tidspunkt?

Svar #12
Hvor mange og hvem af disse kommer med til slutrunden? 
Det er selvfølgelig næsten umuligt at svare på. Det kommer jo også an på, hvordan konkurrencen er på de konkrete positioner. I foråret havde vi selv Munksgaard som klart 1. valg, men chancen for slutrunde var ikke ret stor, når Mæhle og Nissen samtidig bød sig til.

De mest oplagte emner er vel Kaastrup, Hausner og Hvidt. Gadegaard kunne også være emne, men så skal han nok lejes ud et års tid for at få spilletid. Jeg kan godt se ham tage over efter Eskelinen om 3 år og så kan han måske nå at kommer i betragtning. Mikkel Møller Lassen lyder også som et stort talent, men hvor meget spilletid kommer han til at få? Begge vores reservebacks, Thøgersen og Anbo synes jeg også er ret lovende. 

Svar #13
Sjov leg, som jeg selvfølgelig har lyst til at være med i. Det er jo altid noget usikkert at fremskrive en udvikling for en ung spiller, så mine bud tager udgangspunkt i, hvad jeg mener deres potentiale berettiger til, da jeg ingen forudsætninger har for at vide, om de bliver skadet (evt. i længere tid) på uheldige tidspunkter. Derfor er det ikke så sandsynligt, at alle spiller på det niveau, jeg forudsiger.

Magnus Kaastrup er den spiller, der efter min mening har det mest åbenlyse talent af de ældste talenter (dog har jeg endnu ikke set Mathias Sauer). Jeg mener, han har mulighed for at spille i en af de store ligaer i fremtiden, og det kan han godt have nået om fem år. Ellers tror jeg, han er i en af de mellemstore ligaer på et tophold. I den forbindelse er Dortmund jo ikke det dårligste bud.

Daniel Gadegaard har jeg svært ved at sige. Jeg ved heller ikke nok om målmandsspillet til at kunne vurdere målmænd lige så godt som markspillere. Mit bud er dog, at han er i en Superligaklub fra sub-toppen (det kunne mest sandsynligt være AGF), da han har et naturligt flair for dele af målmandsspillet, der er sværere at træne (fx intuitiv beregning af boldens bane).

Magnus Anbo er kommet ud af det blå og er først blevet aktuel at tale om, efter han blev rykket fra fløjen ned på bakken. Mit bud er, at han er i 1. division eller bunden af Superligaen om fem år. Han har dog mulighed for stadig at spille i AGF (som jeg forventer spiller med i sub-toppen til den tid.

Zach Duncan kender jeg alt for lidt til endnu, så det ville være et vildskud at vurdere ham.

Sebastian Hausner har jeg fortsat store forventninger til. Han har måttet vente på sin chance, men jeg synes, at han i foråret viste tegn på, at han ikke er så langt fra at være klar til at få en del spilletid. Om fem år vil jeg tro, han spiller fast i AGF, men jeg ser det heller ikke som usandsynligt, at han spiller i en af de mellemstore ligaer. Jeg tror umiddelbart mest på førstnævnte, hvis AGF til den tid spiller med i sub-toppen.

Benjamin Hvidt mener jeg kan blive rigtig god. Udover at hans udvikling synes at være stagneret lidt i en periode, så skyldes hans mere begrænsede spilletid jo mest, at vi er godt besat centralt på midtbanen, mens det også er en position, hvor man typisk er mere påpasselig med at bruge for unge/urutinerede spillere. Jeg tror, han slår igennem i AGF i løbet af det næste års tid, og om fem år, tror jeg, han spiller i en af de mellemstore ligaer. Alternativt tror jeg i hvert fald på, han spiller fast i AGF og formentlig også er en af de bedre spillere i ligaen.

Daniel Thøgersen er jeg heller ikke helt overbevist om. Jeg tror som minimum, han spiller i toppen af 1. division eller bunden af Superligaen. Mest tror jeg dog på, han spiller i AGF.

Kaster Kristensen tror jeg slet ikke på i den omfang, jeg kan læse mig til, at mange andre gør. Jeg tror ikke, han spiller højere end 1. division. og formentlig lavere. For mig at se, har han været brugt mest af nød.

Kasper Lunding har længe været et spændende talent på ungdomsholdene, men ikke i det omfang, vi så i foråret. Han har nogle spidskompetencer som få og ser konkret ud til at have fået meget mere produkt på sine aktioner (det har han manglet tidligere, synes jeg). Nu tror jeg, han spiller fast i AGF og muligvis i en mellemstor liga om fem år.

Alexander Ammitzbøll er en late bloomer, som pludselig har rykket sig meget og derfor er blevet aktuel i Superligaen. Jeg tror dog ikke, at talentet rækker til mere end 1. division eller bunden af Superligaen om fem år. Hvis tingene flasker sig, spiller han fast i AGF.

Thorsteinsson har vi jo ikke set så meget i AGF endnu, men som jeg har skrevet i transfertråden, har jeg (qua det han viste i Vendsyssel) undret mig over, han slet ikke har været andet end en perifær del af debatten, da jeg tror, han kan blive rigtig god i AGF. Jeg tror sagtens, han kan spille i en mellemstor liga om fem år. Alternativt tror jeg, han spiller i toppen af Superligaen (forhåbentlig AGF i så fald).

Alexander Munksgaard spiller i en klub i den bedste halvdel af Superligaen om fem år, tror jeg. Hans nuværende niveau i lyset af hans alder gør dog, at han godt kan spille i en mellemstor liga om fem år. Jeg synes dog, han mangler spidskompetencer, så jeg tror ikke, han spiller højere end muligvis toppen af Superligaen.

Alex gersbach har jeg kun set på Youtube (hvor han dog ser god ud), og det er alt for tyndt et grundlag at vurdere ham på, synes jeg.

Mustapha Bundu har mulighed for at spille i en af de store ligaer om fem år, men det mest sandsynlige er nok, at han spiller i en af de mellemstore ligaer. Jeg er ret sikker på, han er vokset ud af Superligaen om fem år, hvor han jo også gerne skulle være på sit topniveau.

William Eskelinen har jeg det på samme måde med som Alex Gersbach (med den forskel, at han har set tilsvarende dårlig ud på Youtube). Jeg vælger dog at tro på, at Whalley var en enlig svale, og at PC og dem, der ellers har været inde over, har set ham nok til at vide, at han er et stort talent, hvilket jo også er det, man hører.

@8000
Du mangler Daniel Jakobsen (03). Derudover skal det nævnes, at Jacob Reus og Asger Svendsen ikke er på kontrakt (jeg ser det som mest sandsynligt, at førstnævnte kommer det).

Svar #14
Kaastrup og Lunding er interessante 'cases' at sammenligne, da de på visse områder minder om hinanden og spiller på kanterne. Kaastrup har været udråbt til det helt store talent og kom med tidligt, men fik ikke så meget spilletid sidste sæson som foråret før ellers havde lagt op til. Lunding kom til gengæld 'pludselig' bragende ind fra sidste forårs start. Kaastrup er også halvandet år yngre end Lunding, men det viser alligevel lidt hvordan udviklingen kan komme i ryk og hvordan lidt tilfældigheder kan spille ind. Kaastrup rendte ind i noget sygdom og skader, mens Lunding også fik lidt nemmere vej ind på holdet da Bundu ikke var klar. Nu spiller Bundu, mens Lunding vist også har været skadet.

Vi er forhåbentlig blevet lidt bedre til at forbederede de unge fysisk og forebygge skader i overgangen for det har også virket som om ret mange af vores talenter er røget på fysikken, ved at miste for meget udvikling mens de har været på sidelinjen eller ved simpelthen ikke at kunne klare seniorfodbold fysisk.

Forhåbentlig får Kaastrup masser af god erfaring og spilletid i Regionalligaen og så kan det nok godt tænkes vi får en stor pose penge snarere end en spiller retur.

Svar #15
Hvis man tager alle superliga trupper og går 5 år tilbage, så er de fleste generelt væk. Især i AGF .... men jeg håber vi får bygget en stamme op med nogen af dem. Skader bliver også en afgørende faktor. Jeg vælge være lidt optimistisk her:

Kaastrup måske en af de store ligaer. Superliga minimum.

Hvidt min 1 div - spørgsmålet er om han er mentalt mother-fucker nok til forløse potentialet til superliga i start11 og udlandet. Superliga er et godt bud.

Hausner - er derimod mentalt stærk og bliver min en kæmpe leder i 1 div og måske i superligaen. Vil ikke udelukke han kan tage skridt længere op.

Thøgersen - venstrebens spillere er altid en mangelvare, han er felt til felt spiller, god indlægsfod - ham ser vi også i 1 div og superligaen, og kan måske også komme videre.

Anbo - flot entre i foråret. Ligner en der som Stage kan spille alle mulige pladser. Kunne godt se ham blive en "polyvalent" AGF'er om 5 år. Og vi spiller vel i superligaen der - uanset VM år eller ej...

Gersbach - alene pga forskerordningen slutter hans tid i DK om 5 år, men mon ikke han inden er solgt til en mindre klub i udlandet, og derefter røget retur til Tippeligaen. Selvom potentialet er fint til mere super/tippeliga.

AA - trupspiller i en superliga klub eller stor profil i 1 div - lidt efter om han vægter spilletiden.

Munksgaard - potentialet er til måske at komme til udlandet, men tror han er i superligaen.

Bundu - sikke et potentiale, tror han kommer afsted på et tidspunkt om han så slår til er svært at sige. Gætter på trup-spiller i Holland-Belgien.

Lunding - som bundu også kæmpe potentiale, men skader kan bremse begge. Holland-Belgien eller superligaen.

Jon Dagur - har sikkert været lidt rundt om 5 år, men tror han er på et niveau lidt over superligaen.

TK - 1 div. eller trupspiller i superliga
Gadegaard - superliga

Eskelinen - gætter på at han bliver nogle år i AGF, kommer afsted (og måske tilbage til større svensk klub)
Zach - er umulig at vurdere pt,

Simple Audio Video Embedder