Spring til hovedindholdet
Emne: kamptråd 19/20; FCK - AGF, fredag d. 19.07.2019 kl. 19.00 (Læst 5891 gange) forrige emne - næste emne

Sv: kamptråd 19/20; FCK - AGF, fredag d. 19.07.2019 kl. 19.00

Svar #50
Men lige netop det med at "være klar" til kampene synes jeg faktisk at vi er blevet bedre til under David Nielsen.

Det med at være "klar", er der ikke lige som, når man siger, at man altid ender i den langsomme kø? Vi husker, når holdet ikke er klar, men tænker ikke over det, når de er det.

Mod FCK vil de fleste hold se ud som om, at de ikke er klar, når FCK starter 100%.

Nu så jeg desværre ikke kampen, men bed mærke i, at de i Medianos gennemgang om mandagen mente, at AGF havde spillet godt, og DN kunne være skuffet over ikke at tage noget med hjem.

Nu ser jeg frem til endelig at kunne se kampene i TV og ikke via Twitter opdateringer midt om natten på ferien.

Svar #51
Det med at være "klar", er der ikke lige som, når man siger, at man altid ender i den langsomme kø?
Jo, jeg er enig. Også derfor at jeg selv satte det i gåseøjne. I hvert fald er det en generalisering, når man taler om at holdet ikke er klar. Der er jo nok snarere tale om 1-2 spillere, som af den ene eller anden grund ikke er på toppen på dagen. Her er det jo også bredden på truppen der kan gøre forskellen, så vi ikke føler os tvunget til at starte med en syg eller halvskadet spiller. 

Svar #52
@Hamborg

Vil det hjælpe hvis jeg skrev "Holdet finder først viljen når de har kniven på struben". Den energi jeg så i parken var mile vidt fra hvad jeg så i Hobro. Jeg forventer at vi leverer den samme energi mod FCM, om det så rækker ved jeg ikke.
Det kan undre mig at du skriver som du gør vedr. at vi i to år er de bedste blandt de små, jeg har erkendt at vinderen har altid ret og derfor kom der ikke meget fra mig om spillestil og indsats i dette forår MEN jeg har da læst en masse indlæg her der beskriver hvor heldige vi var i flere af de kampe mod de små, iøvrigt både forrige og sidste sesong.
Det virker, stadig, på mig som om at der er mennesker der er fredet for kritik iøjeblikket. DN kan ikke kritiseres, sådan har det været fra han trådte ind af døren. Selv nu hvor han kan kikse for 3 gang finder man forhåndsundskyldninger for at det ikke lige gik og at det ikke skal bebrejdes DN.  PC's dispotioner kan der heller ikke pilles ved "Det var ledelsen der sagde at der ikke måtte bruges penge så vi spillede efteråret uden en angriber". Det hænger bare ikke sammen med det tv show hvor PC's første og andet valg er glippet og han siger om en 3 spiller "Det gider jeg ikke det er ikke gennemarbejdet, så vil jeg hellere undvære". Det er blevet til at LF skulle have forbudt PC at købe ind, alt jeg har hørt LF sige er at transfer penge går udenom klubbens øvrige økonomi.
Nå men jeg er da klar på et væddemål: Min påstand er at vi henter flere point fra de "små hold" i foråret end i efteråret. Netop på grund af kniven for struben.

Jeg gider ikke fortsætte diskussionen om holdet var klar eller ikke klar mod Hobro, dertil er vi alt for uenige.

Jeg vil dog sige, det er noget forfærdelig sludder, DN er fritaget for kritik herinde. Jeg har selv mere end engang kritiseret DN og jeg er ikke overbevist om, han skal have en forlængelse, men herinde bliver kritik oftest afleveret nuanceret og afdæmpet, så hvis du søger "DN er en håbløs amatør og bør snarest fyres" eller andet hysterisk, er Mtacs replikboks nok mere dig.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #53

Jeg gider ikke fortsætte diskussionen om holdet var klar eller ikke klar mod Hobro, dertil er vi alt for uenige.

Jeg vil dog sige, det er noget forfærdelig sludder, DN er fritaget for kritik herinde. Jeg har selv mere end engang kritiseret DN og jeg er ikke overbevist om, han skal have en forlængelse, men herinde bliver kritik oftest afleveret nuanceret og afdæmpet, så hvis du søger "DN er en håbløs amatør og bør snarest fyres" eller andet hysterisk, er Mtacs replikboks nok mere dig.
[/quote]

For det første så synes jeg det er lidt søgt at skrive "jeg gider ikke.......... MEN iøvrigt er det noget sludder"......
Du / i kan selv gå tilbage i trådene og se hvor mange undskyldninger der har været for at David's projekt ikke er lykkedes, der har ved gud allerede været undskyldninger for at det heller ikke lykkedes denne gang.
Jeg har aldrig sagt at David var uduelig men jeg har sagt at han ikke har præsteret bedre end Riddersholm. Når jeg så gør det så kommer de store regnestykker frem der lige, nærmest på decimaler, skal vise at det er han altså. Man skal lige huske at min kritik startede efter Davids katastrofe start hvor hans hold sjovt nok tabte til hold som Glens hold lige havde slået klart.
Forresten er ingen kommet frem og har taget mit væddemål, det er da lidt tankevækkende.
Det mange tilsyneladende har "glemt" er at David allerede har fået længere snor end flere af hans forgængere, jeg håber da ved gud også at han får lov til at løbe linen ud istedet for at vi igen skal skifte midt i vadestedet.
Så lige til sidst: Din bemærkning om replikboxen på M.T.A.C. er så lav at den hører hjemme netop der.
Hamborg
Jeg håber men tvivler, det er jo AGF det her

Svar #54
Du / i kan selv gå tilbage i trådene og se hvor mange undskyldninger der har været for at David's projekt ikke er lykkedes, der har ved gud allerede været undskyldninger for at det heller ikke lykkedes denne gang.
David har skyld, ingen har sagt han ikke har skyld. Per definition er han der for ikke undskyldt. 
At sige at han er fritaget fra skyld herinde, antyder blot at du ikke ser dig som en del af stedet her. 

At sige at nogen ikke bærer al skylden handler netop ikke om, hvorvidt de er fritaget eller ejer skylden alene. PC; bestyrelsen og David Nielsen bærer skylden sammen, og herinde er der interesse i nuancer, og i det der ikke står i overskrifterne alene. Hvis du vil have det sort hvidt, så anbefales andre steder end her. 

Og jeg her ikke læst en mere sort-hvid melding herinde længe end "David er fritaget for kritik herinde". Du vinder intet ved at skrive det. Og det er ikke sandt. Og det mest triste er, at man skal glo på det når AGF ikke vinder, fordi du i dit hovede har fået på plads, at når AGF vinder tager du fejl, mens når AGF ikke vinder, så har du ret, og pibler frem med den slags... Tal om win-win og lose-lose for os andre. Igen: sort-hvid. Himmel-helvede.

PLEASE: NUANCER! 

Svar #55
Man kan sikkert ikke helt afvise at den kamp man spiller og hvem man møder har noget betydning for hvordan man kommer ind til kampen. Vi kender det fra vores kampe mod Randers, hvor vi er ærkefjender for dem, mens de mere er en almindelig modstander for os (måske ikke for JN og PC). Man er også naturligt lidt anderledes indstillet hvis man møder FCK end Hobro, et hold man forventer er bedre end en, modsat et man forventer er svagere. Det er ikke nødvendigvis helt det samme som ikke at være klar, men at forventningen til kampen er anderledes.

Når det er sagt er det også meget nemt for os fans at blive ramt af noget tilsvarende ifht forskellige forventninger afhængig af modstanderen. Det bliver hurtigt mere acceptabelt at blive spillet ned af FCK end at man ikke dominerer mod Hobro. I virkeligheden er det nok væsentligt nemmere at se parate ud når man mest skal slås og kæmpe fremfor når man skal spille rundt om en modstander.

Noget andet er at manglende evner også let kan komme til at se ud som dårlig indstilling. Sådan har jeg lidt retrospektivt haft det med en del kampe nogle år tilbage.

Det kræver noget andet at spille i AGF end så mange andre klubber. Vi har helt konkrete eksempler med spillere der slet ikke kunne klare presset, men det kan også gælde mere generelt. Der bliver talt meget om vinderkultur, men det er nok også meget reelt.

Vi er nødt til at have stor fokus på det mentale, igen også lidt mere end mange andre, og det ser også ud til at der er sket store fremskridt på det område. Derfor er vi mere stabile, slår vi sjældent op i banen og falder helt sammen - klar forbedring fra Glen-tiden - og derfor begynder vi at klare os lidt bedre i kampe mod mindre hold. Vi er ikke pludselig blevet så meget bedre at vi bare vinder hver gang, men som jeg skrev tidligere tror jeg vi efterhånden begynder at få uafgjort i nogle kampe vi tidligere ville have tabt og forhåbentlig også nogle sejre i kampe vi ville have spillet uafgjort i. Hvis det kan lykkes har vi gode chancer for at komme i top-6. Og det er da klart forventningen denne sæson. 

Svar #56
Jeg har selv mere end engang kritiseret DN og jeg er ikke overbevist om, han skal have en forlængelse

Det mange tilsyneladende har "glemt" er at David allerede har fået længere snor end flere af hans forgængere, jeg håber da ved gud også at han får lov til at løbe linen ud istedet for at vi igen skal skifte midt i vadestedet.

I stedet for den meta-debat om debatform, så kunne det måske være relevant at få en David Nielsen tråd? Skal kontrakten forlænges - og i givet fald hvornår? Skal det afhænge af om top-6 bliver nået i denne sæson, eller er der andre kriterier der kommer ind i billedet? Er det måske i virkeligheden højere oppe i hierakiet at kniven skal føres denne gang? 

Svar #57
EDIT: slettet

Svar #58
Se det var så anden gang at jeg er blevet bedt om at pisse af eller holde kæft.
(Næsten) alle her ser AGF som et top 6 hold, det ER målsætningen hvert år og langt de fleste forventer at det nås, sådan er det hvergang en tunering starter. Selv vores direktør og vores formand siger offentligt at vi har holdet OG midlerne til at nå målet, Jacob Nielsen har oven i købet sagt at det med et setup som AGF's vil være useriøst ikke at melde top 6 ud. Jeg håber at de fleste er langt så langt. Så ligger vi lige til at vores træner kom til klubben UDEN forventninger om forstærkninger og sagde at han kunne bringe den trup i top 6 i første hug. Alt dette har vi været igennem så den parkerer vi lige et øjeblik.
Jeg er skudt i skoene at jeg er for kritisk over for David. Jeg var modsander af modstander af ansættelsen af Wighorst, da jeg ikke mente at hans spillestil var foreneligt med det jeg mener er AGF's DNA. Jeg var til gengæld også meget kritisk da han blev fyret fordi han aldrig fik lov til at gøre hans projekt færdigt. Derfor var jeg også modstander af Glenn og igen modstander af hans fyring fordi han ikke fik lov til at gøre tingene færdige. Det er så naturligvis det samme med David, jeg var modstander af hans ansættelse og vil være MEGET kritisk i forhold til hans afsked HVIS IKKE HAN FÅR LOV TIL AT GØRE HANS PROJEKT FÆRDIGT. Den eneste trænerfyring i nyere tid JEG mente var fornuftig var "Den unævnelige" som jeg nok mente fik lov til at køre projektet færdigt. Peter Sørensen? Hvis han var røget i julepausen så måske men som det skete nej.
Så til det med at være "KLAR". Kikker man til "små" hold som Horsenes, Hobro eller Sønderjydske oplever man et helt hold der møder frem med ild i øjenene og en vilje til fight. Det gør at de henter flere point end de "burde", så langt håber jeg igen at alle er enige, ellers har i ret SÅ er jeg det forkerte sted.
For nogle år siden sagde JN, i fodbold med Horup, at for AGF var det at spille mod Randers "bare en kamp", hvor i mod at kampe mod Brøndby og FCK var dem man bare VILLE. Nu kan man spørge sig selv "Hvor mange spiller er der tilbage fra det blev sagt til det hold der spiller idag?" jeg er faktisk ikke helt sikker men et gæt er 4 (Ankersen, Sana, Amini & Bundu)  Bundu er en "ung" spiller og stadig swingende i kampene fra gang til gang. De tre øvrige er erfarende spillere der bør være rygraden på holdet. Så er spørgsmålet HVORFOR ER DET STADIG ET PROBLEM? hvem bærer ansvaret? er det ledelsen? træner teamet? eller er det spillerne? Gør mig nu en tjeneste ikke at skrive at det er sådan for jeg kan virkelig ikke huske hvornår vi sidst slog RFC og jeg er virkelig træt af at høre RFC spillerne stå og sige "Vi ville det mere".
Det bør være muligt at forvente og forlange at spillerne møder op til ALLE kampe med ild i øjenene og fight i benene. John Stampe sagde engang som spiller "Det er ok at de kommer forbi mig men de skal være klar over at det kommer til at gøre ondt". Dengang var AGF et hold man bare ikke ville spille imod for ingen kunne matche dem på fysik og fight og det er det jeg kalder AGF's DNA.
For nu at konkludere dette så må jeg bare sige: David har ikke indfriet sine løfter og HAR fået længere snor end hans forgængere, ledelsen har HELLER ikke indfriet deres løfter og værst af alt: AGF bliver ved mad at gentage fortidens synder og det er næsten utilgiveligt.
Hamborg

Svar #59
Verden i sort-hvid er fyldt med VHS-bånd med Stampe-tacklinger, og citater fra 80'erne.

Den virkelige verden ser på Peter Sørensens trup som var opsplittet i disfunktion i forholdet til deres træner, mens resultaterne i de to første sæsoner var rigtig fine. PS blev fyret pga. samarbejdsproblemer med ledelse+sportslige del (spillerne) (EDIT: Plus de svigtende resultater som bl.a. kom som følge af alle de problemer der var til sidst, så fyringsgrunden blev officielt kun resultaterne)

Glen leverede det dårligste pointsnit i AGFs nyere historie på 0.96 point i grundspillet 16/17, og resultaterne var alt for svingene. (0-7 til BIF = største nederlag i min levetid) trods fine sejre og pokaleventyr.

Jeg gentager: David har del i skylden, ingen har sagt han ikke har skyld. Per definition er han der for ikke undskyldt.

Svar #60
Det kan undre mig at du skriver som du gør vedr. at vi i to år er de bedste blandt de små, jeg har erkendt at vinderen har altid ret og derfor kom der ikke meget fra mig om spillestil og indsats i dette forår MEN jeg har da læst en masse indlæg her der beskriver hvor heldige vi var i flere af de kampe mod de små, iøvrigt både forrige og sidste sesong.
Hvad forventer du så - hvis debattører holder sig tilbage fordi vinderen altid har ret?
Det er ikke nogen hemmelighed at jeg kritiserede DN's store rotationsshow og manglende fokus på udvikling af holdets bund/topn-niveau i de forholdsvis "gratis" kampe i foråret. Jeg følte også helt klart, at jeg stod rimelig alene med kritikken og det på den lange bane, ikke gav værdi at blive ved som den (næsten) eneste at kritisere dispositionerne. Så må du jo med på vognen, komme ind i kampen og deltage i debatten istedet ;)

Det virker, stadig, på mig som om at der er mennesker der er fredet for kritik iøjeblikket. DN kan ikke kritiseres, sådan har det været fra han trådte ind af døren. Selv nu hvor han kan kikse for 3 gang finder man forhåndsundskyldninger for at det ikke lige gik og at det ikke skal bebrejdes DN.  PC's dispotioner kan der heller ikke pilles ved "Det var ledelsen der sagde at der ikke måtte bruges penge så vi spillede efteråret uden en angriber".
Jeg har da fremført masser af kritik for begge personer - så det kan jeg ikke forstå du mener? Der var da en større diskussion, da det blev nævnt PC var DK's bedste sportsdirektør (eller noget i den stil) - den påstand kritiserede jeg rimeligt kraftigt, da jeg mangler at se beviser i tabellen for den påstand.
Selv den mest positive skribent herinde har jeg fået til at vedgå sig, at der ikke længere skal være nogen undskyldninger hvis vi ikke kommer med i top 6 denne gang. Jeg gider nemlig heller ikke de undskyldninger længere - der skal præsteres i tabellen.

Dengang var AGF et hold man bare ikke ville spille imod for ingen kunne matche dem på fysik og fight og det er det jeg kalder AGF's DNA.
For nu at konkludere dette så må jeg bare sige: David har ikke indfriet sine løfter og HAR fået længere snor end hans forgængere, ledelsen har HELLER ikke indfriet deres løfter og værst af alt: AGF bliver ved mad at gentage fortidens synder og det er næsten utilgiveligt.
Vi har skiftet spillestil og kan ikke skrue tiden tilbage til 80'erne eller tidligere, så det bliver ikke som du helst så det for nuværende.

Ledelsen har ikke indfriet deres løfter sportsligt men den samlede pakke ser ud til at være på rette vej. Setuppet hele vejen rundt virker til at være styrket betragteligt og økonomien er for første gang i umindelige tider forvandlet til noget positivt. Dertil kommer, at man for en gangs skyld ikke har fyret en træner i utide men forsøger at give ham muligheden for at udnytte det potentiale der reelt er.

De ting må du vel finde yderst positive og som et skridt i den rigtige retning. Kan jeg få dig til at anerkende både ledelsen og trænerteamet, hvis vi denne gang kommer i top 6?

Jeg har desværre ikke selv set de første to kampe og kan derfor ikke udtale mig om indstillingen i disse to men jeg syntes som dig, at det har været et problem i en længere årrække og det er noget fundamentalt man skal have løst i truppen. Om det bare er fordi vi ikke er bedre og niveauet mellem 5-12 ikke er større - det ved jeg ikke. Men så må vi få os løftet op i top 5, så det ikke er problemet længere:-)

Svar #61
Selv den mest positive skribent herinde har jeg fået til at vedgå sig, at der ikke længere skal være nogen undskyldninger hvis vi ikke kommer med i top 6 denne gang. Jeg gider nemlig heller ikke de undskyldninger længere - der skal præsteres i tabellen.

@Martinstranger
Jeg ved ikke om den var ment på mig, men tager den gerne på mig.
Vi skal i top 6 i år, som truppen/holdet ser ud nu. 100% enig. Ja, og jeg forventer det. Og jeg ser ingen ting der skulle være det til hindring.
Jeg vil præcisere, at jeg netop skrev at jeg havde det på samme måde forud for sidste sæson, FORUDSAT at vi havde erstattet Pusic og beholdt Jovanovic. Da efteråret forløber, og Bundu+Backmann bliver skadet, er løbet næsten kørt. Og jeg synes at der var flere faktorer som gjorde, at jeg mere synes det var PC og Bestyrelsens skyld end Davids. Da vi så starter flot i foråret, men laver dumme dispositioner, og glipper top 6 alligevel, så synes jeg David har del i skylden der, hvilket jeg også har sagt flere gange. Men sidste sæson som helhed endte jeg med at give omstændigheder omkring David hovedvægten af skylden for, men medgiver, og medgav talrige gange i foråret, at vi ikke jagtede sejren nok i flere kampe UAGTET at han manglede sin angriber og en god nok målmand i efteråret.
Så altså da transfervinduet lukker forventer jeg ikke længere top 6, jeg tror og håber blot på at vi kan klare det, og er positiv for mulighederne. Og det er jeg sådan set grundspillet ud, nærmest til sidste øjeblik. Og i pausen i sidste runde er vi et mål til AGF i Aalborg og et mål til Vendsyssel over FCN fra at det lykkes.

Men det er vigtigt at understrege, at når jeg siger at der ikke er noget der skulle stå i vejen for at forvente top 6 i år, så havde jeg det på samme måde sidste år før de salg. Så det forbehold har jeg selvfølgelig i år/altid. Hvis bestyrelsen+PC beslutter sig for at sælge 4 spillere omkring runde 8, og David ikke har lyst til det, så kommer en del af skylden til at falde på andre end David. Igen.

Hamborg kalder det "forhåndsundskyldninger"... suk. Det er sgu da helt naturligt og fair at komme med udmeldinger med forbehold. Nogle forbehold mere relevante/fair end andre. Eller sådan ser jeg det i hvert fald.

Og altså hvis man kommer for sent hjem til konen fordi man bliver kørt ned på vejen hjem, så er det jo for fanden ikke en undskyldning, men forklaringen på hvorfor man kom for sent. Det bedes man da holde sig god nok til at kunne nuancere imellem. Ikke?

Så jeg synes der er dele han har medskyld i, og dele der ligger mere hos bestyrelsen/PC.

Svar #62
Og altså hvis man kommer for sent hjem til konen fordi man bliver kørt ned på vejen hjem, så er det jo for fanden ikke en undskyldning, men forklaringen på hvorfor man kom for sent. Det bedes man da holde sig god nok til at kunne nuancere imellem. Ikke?
Det er ikke altid konerne er så pragmatiske men dejligt hvis din er ;D  ;D

Så jeg synes der er dele han har medskyld i, og dele der ligger mere hos bestyrelsen/PC.
Naturligvis vil der være forskelle og I sidste ende er det jo aktionærerne (og dermed bestyrelsen) der udstikker retningslinjerne for hvordan det skal gå.

De kan sagtens blive økonomisk fristede af nogle salg som vil slagte det sportslige setup men de vil så heller ikke kræve trænerens eller sportchefens hoved på et fad. Det kan have været situationen sidste år, hvor man enedes om at sikre økonomien fremfor at gå 110 % efter top 6. Det så vi desværre ikke i dokumentaren.

Den naturlige indvending er naturligvis "jamen der kom den og den melding i den og den avis på det tidspunkt". Der er svaret - der er også politik i udmeldingerne overfor fans og ikke mindst sponsorer. AGF vil aldrig melde ud at man går efter en placering som nr. 7-8 for så kan de ikke sælge de samme sponsorater. Som fan ville vi måske gerne høre det men det er en helt anden sag.

Svar #63
Det er ikke altid konerne er så pragmatiske men dejligt hvis din er ;D  ;D

@Martinstranger
Haha tjek :D Men det er min forhåbning at vi netop kan udvise den slags rummelighed/respekt for perspektiv og nuancer herinde, så det IKKE bliver skingert og sort/hvidt alt der ikke er sejr slåes sammen i kategorien "LORT".

Der må og skal være plads til nuancer, hvis det skal være oprigtigt interessant for mig. Det andet gider jeg simpelthen ikke.
Og der er så rigeligt med emner her i verden som gøres sort/hvide i forvejen. I fodbold synes jeg langt det mest interessante ligger i detaljerne. Især hvis man skal følge holdet i årtier som nu. Og det har jeg ingen planer om at holde op med. Tværtimod har jeg planer om at sidde på stadion til mine sidste dage, og jeg håber at jeg kan finde ligesindede der vil diskutere spillere som Blumes afslutningsfærdigheder vs Sana, også til den tid. Nye spillere, nye navne, samme kærlighed og passion.

Svar #64
Problemet ved at sige at der slet ingen undskyldninger eller forklaringer er for DN for ikke at nå top-6 sidste år er jo også at den naturlige konklusion så vil være at han skal afskedes. Hvis man siger han skal blive fordi det kræver mere tid med samme træner er det altså også en 'undskyldning.' Samtidig vil det helt fritage bestyrelse, direktør og sportsdirektør for skyld.

Vi kommer aldrig til at have en træner der ikke laver fejl, ligesom vi aldrig får spillere der begår fejl eller en ledelse der i alle situationer altid gør det helt optimale. Vi skal selvfølgelig kunne forsøge at se det lidt større billede og diskutere hvilke fejl der bliver begået og hvor noget kan optimeres (med vores lidt begrænsede indsigt.)

Vi diskuterede tidligt sidste år problemet med en manglende angriber og problemet med salget af Jova, men selvfølgelig mest da vi kunne konstatere at Mmaee og Whalley ikke rigtig var gode løsninger. Det er primært PC's ansvar, men når vi så hører han havde bedre løsninger hvis der kunne bruges lidt penge må der også peges på ledelsen (uden at PC så bare går fri.) De kan sagtens have gode grunde til at køre forsigtigt og satse på sorte tal, men har tilsyneladende erkendt de skulle have givet lidt mere handlefrihed.

Alt i alt er der skyld og ansvar der kan fordeles til flere sider. Det var lige før det lykkedes, men det var ikke helt godt nok. Det vigtigste er dog at det går fremad - og det gør det da på virkelig mange punkter både på og omkring holdet - og så stiger forventningerne tilsvarende. Vi skal med i top-6 i år, men først og fremmest skal vi om nogle år være der hvor top-6 er reglen og bund-6 er en sjælden skuffelse.

Svar #65
Jeg kan lige melde ind i debatten. Selvom vi på begrædelig vis har mistet historien, må jeg erkende, at jeg faktisk var indstillet på at give den knak så gode Erik Rasmussen en chance mere efter nedrykningen. 'Salig' Fooler var hurtig til at tage den ilde op mod mig - vi mangler naturligvis det kontrafaktiske eksperiment, men alt i alt var det nok mig, der var galt afmarcheret i den sag. Før det, var jeg godt tilfreds med at Ove P røg ud, men det var et meget blandet forløb, hvor har havde min opbakning til han mistede den ved at skrige op i pressen.

Jeg var utilfreds med fyringen af Peter Sørensen (pga timingen og den sølle plan, der lå bag, ikke af sympati for Sørensen!), Og utilfreds med fyringen af både Wieghorst og Glen, fordi de blev fyret før de havde mulighed for at rykke deres projekt ud.

@Hamborg, jeg har været der i starten af Glens og Davids AGF-tid med harsk kritik, fordi trænerskiftene ikke gav mening for mig. Det bliver man bare ikke er gladere menneske af. Samtidig er det ikke Davids skyld, at Glen ikke kunne med PC, eller Glens, at Wieghorst ikke kunne med Jacob N. En ny træner må gøre sit bedste ud fra forudsætningerne.

David Nielsen ville i top-6 med det hold han overtog, og det gik ikke ret godt. Den bemærkede jeg også ... Med bitterhed og kritik. Siden er jeg blevet mere apatisk: AGF skifter træner med jævne mellemrum, uden det hjælper. Samtidig er der ALTID en fase, hvor den afgående træner nedgøres, mens den nye træners egenskaber hyldes. Det er enerverende. Winther nævner, at vi ofte havde udfald under Glen. Måske korrekt, men en del af trenden (selvom Winther i mine øjne er en elendig eksponent for den irriterende tendens!). Og den del kan man hurtigt blive træt af (Stig har også leveret en række af de eksempler), men de forsvinder ret hurtigt, når den nye træner begynder at tabe, og det gør de ... Hidtil uden undtagelse. Derfor forstår jeg ikke kommentaren om, at David skulle være fredet på nuværende tidspunkt. Generelt virker folk mere positive omkring ham, end man har set længe efter mere end én sæson, med Peter Sørensen som undtagelsen ... Lige indtil hans hold pludselig ikke havde skyggen af defensiv organisation.

Er vi utilfredse med resultatet af kampen mod Hobro? JA! Men holdet skaber chancerne til at vinde, og det er sgu meget lettere at give fuld gas, når man hele tiden jagter. Det er helt anderledes kompliceret, når man er det bedste hold og skal skabe kampen. Det har været den skinbarlige sandhed så længe jeg kan huske, og så bliver jeg sgu træt at at skulle have diskussionen om indstilling i et pointtab, hvor man sammenligner med en kamp, hvor der er dramatisk forskel på forudsætningerne.

Svar #66
Kikker man til "små" hold som Horsenes, Hobro eller Sønderjydske oplever man et helt hold der møder frem med ild i øjenene og en vilje til fight. Det gør at de henter flere point end de "burde", så langt håber jeg igen at alle er enige, ellers har i ret SÅ er jeg det forkerte sted.
For nogle år siden sagde JN, i fodbold med Horup, at for AGF var det at spille mod Randers "bare en kamp", hvor i mod at kampe mod Brøndby og FCK var dem man bare VILLE. Nu kan man spørge sig selv "Hvor mange spiller er der tilbage fra det blev sagt til det hold der spiller idag?" jeg er faktisk ikke helt sikker men et gæt er 4 (Ankersen, Sana, Amini & Bundu)  Bundu er en "ung" spiller og stadig swingende i kampene fra gang til gang. De tre øvrige er erfarende spillere der bør være rygraden på holdet. Så er spørgsmålet HVORFOR ER DET STADIG ET PROBLEM? hvem bærer ansvaret? er det ledelsen? træner teamet? eller er det spillerne? Gør mig nu en tjeneste ikke at skrive at det er sådan for jeg kan virkelig ikke huske hvornår vi sidst slog RFC og jeg er virkelig træt af at høre RFC spillerne stå og sige "Vi ville det mere".
Jeg synes dette er en interessant debat. Formentlig en del af forklaringen på, at vi har så svært ved at forløse vores potentiale.

For det første - jeg ser ikke generelt at hold som Horsens, Hobro, Sønderjyske og Randers har mere ild i øjnene end andre hold. Men det er rigtigt, at de virker mere opsatte, når de møder os. Knapt så meget, når de møder hinanden. Der er bare noget særligt ved, som en mindre jysk provinsby, at komme op mod jyllands hovedstad. Men det er et grundvilkår vi må leve med.

Alle sportsfolk ønsker at toppe hver gang de går på banen. Det er bare svært. Motivation er en klar faktor. Det ser vi, når vi taber til Randers eller når vi slår Brøndby. Men det handler selvfølgelig i endnu højere grad om at have den nødvendige kvalitet. Den manglede hold som Horsens og Hobro i foråret. Jeg synes at vores resultater mod de små hold på det seneste har vist, at kvalitetsforskellen er blevet større. Den udvikling må vi forsøge at fortsætte. Dels er den vores garanti mod nedrykning og dels så er det ved at vinde de kampe at vi grundlægger en placering i top-6.

Det handler for mig at se om at vi får bedre og bedre fodboldspillere (og et bedre hold!) og ikke så meget om, at vi skal slå Horsens og Hobro ved at blive bedre til deres dyder. Men det er da ikke nogen simpel sag at vinde over et hold, som står tæt i kæderne og kommer med en stor fight. For at overvinde de her hold skal vi først og fremmest sørge for at styrke kontinuiteten på holdet/i truppen. Spilmønstre skal være 100% indøvede og vi skal have mere fart og præcision. Det er vejen frem. Men selvfølgelig skal målet da også være, at vi er motiverede til hver enkelt kamp.

Svar #67
Winther nævner, at vi ofte havde udfald under Glen. Måske korrekt, men en del af trenden (selvom Winther i mine øjne er en elendig eksponent for den irriterende tendens!). Og den del kan man hurtigt blive træt af (Stig har også leveret en række af de eksempler), men de forsvinder ret hurtigt, når den nye træner begynder at tabe, og det gør de ...
@Mengsen‍ 
David har kun tabt 14 kampe i alt siden hans vinteropstart i foråret 2018. Ud af 53 kampe. Og når et hold taber få kampe, så er der flere der tror på at AGF har en begrundet god sandsynlighed for point før kampene. Den slags tro der også bliver til, at pilen ikke altid peger på træneren når det ikke lykkes i Hobro. Der tænker jeg mere på de mange brændte chancer, end på at David kunne have skiftet Sana ud med Blume, og Ankersen med Thorsteinsson noget før. For vi skabte jo chancerne både med og uden dem. Havde vi skabt 0-1 chancer på 70 minutter og DN ingen skiftede ind før 80.minut, så var jeg også skide sur og skuffet over at han intet gjorde. Men vi skabte det der skulle til. I Parken skiftede vi to spillere ind ved en time da vi kommer bagud 2-0, og vi er tæt på at lave 2-2 i Parken. Igen peger min pil ikke på David. 

Af de 14 kampe vi har tabt har de 4 af kampene været imod FCK. Så altså 10 nederlag til andre hold end FCK i 53 kampe... Glen tabte 0-7 hjemme imod BIF, i vores største nederlag i min levetid. Det er den slags der gør, at jeg med den ene træner har "tro på tingene", og en tro på at det er et spørgsmål om tid hvis kursen holdes, og der langsomt lægges på, og hvor jeg med den den anden træner er nervøs for, at holdet kollapser hele tiden, og ikke tror på kursen holdet er på. Jeg var faktisk ikke helt nået dertil med Glen, for jeg ville så gerne have at det skulle lykkes. Men ak. Og jeg var færdig med det de rutsjebane-resultater.

Svar #68
Af de 14 kampe vi har tabt har de 4 af kampene været imod FCK. Så altså 10 nederlag til andre hold end FCK i 53 kampe... Glen tabte 0-7 hjemme imod BIF, i vores største nederlag i min levetid. Det er den slags der gør, at jeg med den ene træner har "tro på tingene", og en tro på at det er et spørgsmål om tid hvis kursen holdes, og der langsomt lægges på, og hvor jeg med den den anden træner er nervøs for, at holdet kollapser hele tiden, og ikke tror på kursen holdet er på. Jeg var faktisk ikke helt nået dertil med Glen, for jeg ville så gerne have at det skulle lykkes. Men ak. Og jeg var færdig med det de rutsjebane-resultater.
Jeg husker bl.a. også en kamp mod Sønderjyske hvor vi var helt væk og tabte 3-0 og et nederlag hjemme til et Randershold der hidtil den sæson havde været ringere end ringe. Bundniveauet var virkelig dårligt og jeg tror bestemt det havde indflydelse på den afskedigelse udover samarbejdsvanskeligheder. Der var nok også en forbindelse mellem de to forhold. Jeg tror Glens dage var talte efter Randersnederlaget, som især måtte have bragt JN op i det røde felt. Det vil så være irrationelt, men der var klart sportslige grunde til at skifte træner.

Pointhøsten er steget sidenhen uden at blive helt god nok endnu, men det er virkelig bemærkelsesværdigt så sjældent vi falder sammen og taber stort. Det kan nok stadig ske i en kamp mod FCK eller FCM på et tidspunkt, men der er netop en hel anden tro på nu at vi kan tage noget med fra alle kampe. Jeg er overbevist om at det hjælper på den generelle mentalitet og indstilling og er selvforstærkende.

Svar #69
Jeg husker bl.a. også en kamp mod Sønderjyske hvor vi var helt væk og tabte 3-0 og et nederlag hjemme til et Randershold der hidtil den sæson havde været ringere end ringe. Bundniveauet var virkelig dårligt og jeg tror bestemt det havde indflydelse på den afskedigelse udover samarbejdsvanskeligheder. Der var nok også en forbindelse mellem de to forhold. Jeg tror Glens dage var talte efter Randersnederlaget, som især måtte have bragt JN op i det røde felt. Det vil så være irrationelt, men der var klart sportslige grunde til at skifte træner.
@Winther‍ 
Ja altså Glens AGF kunne tabe 0-3 i Haderslev i en helt igennem horribel kamp, og så vinde flot i Farum 2-1 ugen efter, samme hold, og så tabe 1-4 hjemme til Randers ugen efter. Det var i min optik til at få spat af.. Der var ingen bund i holdet, mildt sagt, og selvom de kunne levere flotte kampe, så vidste man aldrig hvor man havde holdet. Og som der blev talt meget om i håb vs håbløshed, så er en af grundene til at David har fat i de fleste fans/folk som følger holdet, at de store udsving er væk. Og jeg lever personligt med at vi ikke vinder 3-0, så længe vi heller aldrig taber 0-3... 

Og ja, vi spillede for mange uafgjorte kampe sidste sæson. Men vi vandt flere end vi spillede uafgjort, og også flere end vi tabte. Og det er den slags der skaber fans på længere sigt, hvis man spørger mig. Og så lever jeg med, at vi vinder 1-0, 2-1 og 2-0 oftere end vi vinder med 3+ mål. Vi har jo også fået bygget kampe sammen hvor vi har scoret 4 mål, og vundet 3-0 over Horsens, hvor vi kunne have scoret 10. Så ligeså stille bygges der på offensivt. Og det sker uden at ofre noget særligt bagtil, og det glæder mig. Da vi i foråret 2018 i playoff slipper bremserne og stopper med at spille uafgjort og vinde en masse går vi fra 0-0 og 1-1 til at vinde 3-2 to gange over OB, og vinde 2-0+spille 2-2 imod SøE. Så altså David har vist at der kan skrues lidt på knapperne. Men han gør det godt nok nødigt. Og den del kan jeg godt forstå at der er fans/supportere der ærger sig over, og har lidt svært ved at acceptere/stå bag ved. 

Og som vi flere gange har snakket om, så var der flere kampe i efteråret hvor det at have trådt lidt mere på speederen kunne give indtryk af, at vi ville have haft flere sejre. Og kampen i Odense hvor vi er foran 2-0 er et god eksempel. Men en af grundene til at vi IKKE trådte på speederen var jo netop, at vi ingen angribere havde, og var foran 2-0 på udebane. Det ville langt de fleste isoleret set kunne stemme for. Men når det så ikke lykkes, til trods for at man stillede sig ned fordi man efter DNs ord "er gode til det", så klinger det hult, irriterende, og man ærger sig skide meget bagefter. Og der er jeg så typen der kigger på, at vi nu har både Patrick Mortensen og Helenius, og tror på at vi ikke ville gøre det samme, hvis vi stod i samme situation nu. Istedet er det min fornemmelse at flere tænker: Det er bare noget af det der er nederen ved David, som var det en størrelse der aldrig kunne ændres.

Svar #70
Her kommer lige de sidste kommentarer om dette.
Først Stig: JEG synes at det er enormt flabet at skrive om 80'er holdet og Stampe som sort hvid VHS. Du burde have bare lidt respekt fort at det faktisk var danmarks vel nok bedste hold (sammen med Brøndby men se lige deres stamme). Deres resultater blev skabt på godt spil, fantastisk kondi og ikke mindst FIGHT.
Så Peter Sørensen: Jeg har aldrig sagt at han ikke skulle fyres, tidspunket der imod er vildt kritisabelt. Jeg er ikke uenig i alt det du skrev om PS MEN de problemer var der også ved Julepausen og DER kunne man have fyret ham, så havde der været en lang opstarts periode med en ny træner, istedet valgte man at spilde tiden.
Så dine evige statistikker: Er jeg virkelig den eneste der ikke opdagede at vi har spillet top 6 slutspil? Hvis ikke det er tilfældet så tag dine statistikke og stop dem op hvor solen aldrig skinner. I AGF hedder det bestået = top 6 resten er IKKE BESTÅET. Er du i tvivl så spørg Jacob N, PC eller Lars F. Så lige til sidst: Jeg har ikke set nogen kritisere David for kampen i Parken.
@Martinstranger‍: Jeg holdt mig tilbage, først i efteråret efter at jeg kritiserede holdet, ledelsen og træneren og fik fortalt at jeg havde ikke forstand på fodbold. Så tog jeg en op igen i vinterpausen og fik nærmest samme besked, da så top 6 endegyldigt var smuttet og jeg tog de samme ting op var der masser af undskyldninger (forklaringer) 
I min verden er det 4 grupper der kan gøres ansvarlig. Ledelsen (økonomi) PC (indkøb og trimning af holdet) trænerteamet (udforming af spillestil og taktik) og spillerne (at udføre spillestil og taktik) David kan ikke skabe et bedre hold end PC køber ind til. PC kan ikke købe bedre ind end ledelsen giver ham penge til, altså ligger ansvaret hos ledelsen men nej for så går ledelsen (Direktøren) lige ud og opfordre spillerne til lige at kikke efter hvad de har mellem benene og om de har nosser nok til at spille i AGF. Det er historien om ingen alle og nogle. Når jeg kritiserer David så er det bestemt faktorer der ligger uden for Davids område der er problemet. Ledelsen mener at den leverer økonomi til top 6 og PC skal jo ikke spille kampene.
Så lige det med at anerkende: Kan jeg få dig til at anerkende at fra David kom til OG IKKE VILLE ÆNDRE HOLDET og til idag er der 4 spillere tilbage og at vi alligevel ikke gik i top 6? Jeg skal gerne anerkende træner og ledelse såfremt vi går top 6.
Så lige spillestilen, du er vel enig i at vi evt. kunne lære noget af det vel nok bedste hold i 80'ernes Danmark?

Tilslut vil jeg gerne takke dem der har forstået hvad jeg har skrevet og også har bakket op. Jeg vender tilbage efter sidste kamp i efteråret og jeg håber da ved gud at vi er i top 6 kampen og at træneren stadig hedder David Nielsen, jeg tvivler bare på det.
Hamborg

Svar #71
Hvis ikke det er tilfældet så tag dine statistikke og stop dem op hvor solen aldrig skinner.

@Hamborg
Du er en sur og bitter mand.
Det bliver det sidste jeg nogensinde skriver til dig. Du er horribel at snakke med.
Du snakker om respekt for 80'er-holdet, og du snakker til folk på den måde.

EDIT: Og bare så du ikke misforstår. Det handler ikke om indholdet i dine holdninger. For selvom jeg synes enhver sammenligning med 80'erholdene er komplet og himmelråbende åndssvagt og meningsløst, så skal du have lov til at se sådan på tingene. Men din skrivestil, din måde at snakke til folk på, og din absolutte åbenlyse manglende interesse til at pleje stemningen og solidariteten herinde nok til at jeg ikke ønsker at have noget som helst med dig at gøre igen. Sådan helt oprigtigt, så giver du mig intet positivt, men dræner derimod al energi ud af en god fodboldsnak, i min optik. Alene det at du kun dukker frem når vi taber... ARHGHGHGHHGHG... Jeg bestemmer på ingen måde, hvor du skal ligge din tid og energi. Så om du forsvinder til sidste runde, eller aldrig kommer tilbage må du selv om. 

Svar #72
Jeg holdt mig tilbage, først i efteråret efter at jeg kritiserede holdet, ledelsen og træneren og fik fortalt at jeg havde ikke forstand på fodbold. Så tog jeg en op igen i vinterpausen og fik nærmest samme besked, da så top 6 endegyldigt var smuttet og jeg tog de samme ting op var der masser af undskyldninger (forklaringer)
Det virker bare mærkeligt, at du dukker frem som trold af en æske når det ikke går godt og ellers ikke rigtig ønsker at deltage. Derudover tager du nok tingene lidt nært, når folk ikke er enige med dig og det sker indimellem.

Så lige det med at anerkende: Kan jeg få dig til at anerkende at fra David kom til OG IKKE VILLE ÆNDRE HOLDET og til idag er der 4 spillere tilbage og at vi alligevel ikke gik i top 6? Jeg skal gerne anerkende træner og ledelse såfremt vi går top 6.
Jeg har ikke talt efter men har noteret mig, at David siger det der skal til i medierne. Det betyder at han altid siger han har de rigtige spillere til rådighed og ikke har ønsker om nye transfers.
Da David blev ansat, kunne han vel nærmest ikke sige andet hvis han skulle forsøge at redde stumperne efter Glen Riddersholms regime. Spillerne var jo kørt helt ned i kulkælderen og trængte til noget selvtillid. Det ville sgu have været et selvmål, at sige de alle skulle skiftes ud og der blev hentet nye spillere ind i en lind strøm. Så ville du have hørt en stor kritik herinde.....

Ville du anerkende spillere, træner, sportschef og resten af ledelsen hvis vi opnår top 6 i denne sæson? Jeg er sikker på du vil elske det, for så har vi vel opnået sportslig succes:-)

Så lige spillestilen, du er vel enig i at vi evt. kunne lære noget af det vel nok bedste hold i 80'ernes Danmark?
Spillestilen er jeg lidt i tvivl om men indstillingen er jeg sikker på vi kunne lære af.

Svar #73
Argh.

@Hamborg: jeg skal nok fortsat læse og besvare dine indlæg, når det giver mening. Fortsæt.

Stilen er meget anderledes end min, og du er langt mere kontant i din vurdering. Top-6 er den overordnede målestok, så der har du fat i den lange ende, uanset mellemregninger o.l.

Tricket er bare, hvordan man benytter den overordnede vurdering af historikken til at tage beslutninger om fremtiden. Og så bliver vi nok aldrig enige om det med indstillingen.

Der skal være plads til den erfarne stadiongænger, der husker bedre tider, er kontant ift målsætning og som, også med en del galde, kritiserer de dårlige kampe.

Svar #74
JEG synes at det er enormt flabet at skrive om 80'er holdet og Stampe som sort hvid VHS. Du burde have bare lidt respekt fort at det faktisk var danmarks vel nok bedste hold (sammen med Brøndby men se lige deres stamme). Deres resultater blev skabt på godt spil, fantastisk kondi og ikke mindst FIGHT.
Dette bliver lidt langt, så jeg beklager på forhånd, men der var flere ting jeg gerne ville kommentere:

Nu er jeg gammel nok til at kunne huske 1986-holdet, og det var en fantastisk sæson, hvor vi generelt bare var ligaens suverænt bedste hold. Faktisk var vi stadig ubesejrede, da mesterskabet kom i hus. Den virkelige stjerne på "holdet" var for mig at se den unge træner Jens Harmsen, som trådte til 10 dage før sæsonstart og lavede et fantastisk resultat, som gjorde ham til årets træner i Danmark. Desværre stoppede han igen efter den sæson. Han var træner et år igen i 1989, hvor det mest bemærkelsesværdige resultat var, at vi nåede kvartfinalen i europacuppen for pokalvindere.

Men 80'erne var andre tider. Hamborg snakker om fantastisk kondi. Det er i hvert fald en relativ ting. Tempoet var selvfølgelig klart lavere end vi ser i dag og det er også en forklaring/undskyldning for at der var bedre betingelser for de gode teknikere. John Stampe var en fantastisk leder (egenskaber vi godt kunne bruge på det nuværende hold og som Jens Stage var på vej mod at udvikle), men Stampe var hverken hurtig eller konditionelt særlig god. Man så ham som regel også med en smøg i kæften, når man så billeder fra omklædningsrummet. Men hans spil-intelligens og forudseenhed var fortræffelig.

Som altid, når vi har ligget i toppen af ligaen, har det været med stor styrke i vores forsvar. Foruden Stampe havde vi Bjørn Kristensen (som opnåede 20 A-landskampe og blev solgt til Newcastle) i det centrale forsvar og vi havde Jan Bartram som venstre wingback (32 landskampe). Derudover landsholdsmålmanden Troels Rasmussen, som også spillede for Danmark ved VM i Mexico i 1986.
På midtbanen var det især den kreative Morten Donnerup (10 landskampe), som satte gang i tingene, foruden multitalentet Jan Lauridsen (som både nåede landskampe på håndbold- og fodboldlandsholdet). I vores angreb hed stjernen Lars Lundkvist, som var ligatopscorer i 1982,84,85 og 86 og i alt lavede 97 mål. Derudover havde vi en ung Flemming Povlsen, som i øvrigt blev solgt til Spanien efter mesterskabssæsonen.

Det som gør fodbold og fodboldforretning i 1980'erne til noget helt andet end i dag, ses mest tydeligt af, hvor vi hentede vore profiler. Lundkvist kom fra Skovbakken, Jan Lauridsen og Flemming Povlsen fra Viby, John Stampe fra Åbyhøj, Bjørn Kristensen fra Horsens, Jan Bartram fra Skive. Morten Donnerup hentede vi oprindeligt i B1913, men han skiftede lidt frem og tilbage mellem AGF og OB. Troels Rasmussen var en ung reservemålmand i Vejle. Det siger sig selv, at det var en helt anden verden økonomisk, selvom professionel fodbold var indført i slut 70'erne.

Så var der epoken under Peter Rudbæk. Vi havde igen et fantastisk hold i midt 90'erne med spillere som Lars Windfeldt på mål, Torben Piechnik (ex Liverpool og EM-helt i 1992) som forsvarsgeneral, Johnny Vilstrup, Stig Tøfting, en ung Martin Jørgensen og goal-getterne Thomas Thorninger og Håvard Flo i front.

Der er ingen tvivl om at vores målsætning var at blive danske mestre. Den målsætning fejlede. Burde Rudbæk så ikke have været fyret efter 95/96-sæsonen med de "skuffende" sølvmedaljer? Eller efter 96/97 som kun gav bronze?
Den 20-årige nedtur startede så også under Rudbæk. Resultaterne blev dårligere og dårligere og da vi i år 2000 lå og balancerede på nedrykningsstregen, endte det med en fyring af Rudbæk.

Nu er det jo dårlig stil at komme med forklaringer, for en god træner ville jo have kunnet håndtere det meste? Men hvis man ønsker at gå op i nuancer, så var den store dårlige undskyldning selvfølgelig Bosman-dommen, som gjorde at vi mistede vores tre største profiler (Tøfting, Martin J. og Thorninger) uden at vi fik en krone for dem, og vores økonomi var lagt i ruiner.

Hvis man stadig giver plads til nuancer i debatten, ville man selvfølgelig også godt kunne se, at Brøndby også havde en målsætning om at vinde mesterskabet, samt at vores ledelse selvfølgelig fejlede stort i de år, mens Rudbæk lavede et stort og godt trænerarbejde. Vil man være endnu mere nuanceret, kan man godt tilføje at ledelsen blev taget med bukserne nede af den Bosman-dom, men omvendt havde den været diskuteret længe, så man kunne godt have taget sine forholdsregler og fået forlænget kontrakterne i tide. (For dem der ikke husker reglerne før, så var spillerne stadig bundet til klubben, selv når kontrakten udløb, så klubben altid ville kunne kræve en transfer, hvis man ikke kunne blive enige om en forlængelse og en anden klub ville tage over).

Noget af min pointe med alt det her, er at skrive, at det er ret umuligt at sammenligne tidligere tider med den nuværende. Der er bare SÅ meget der har ændret sig i superligaen siden dengang - og tak for det! Niveauet i ligaen er bare en del højere i dag. Det er let at se fortiden i et romantisk lys. Hvor ville vi dog gerne tilbage bare til 90'erne, hvor der kunne uddeles sølv- eller bronzemedaljer til vores spillere. Men man glemmer lidt, at det faktisk var en stor skuffelse dengang. Desuden er jeg træt af, at der altid skal kobles en sort/hvid sammenhæng mellem ordet målsætning og ordet trænerfyring.

En målsætning er udtryk for et ambitiøst MÅL man sætter sig. Heldigvis er klubben begyndt at skelne mellem at have et sportsligt mål og et mere forsigtigt budget. Et mål er ikke nødvendigvis noget man forventer at opnå. Hvis jeg forventede at vi ville være det 6. bedste hold, så ville jeg da sætte et mål om at prøve at komme i top 3/4 og nå europæisk deltagelse. Et mål er for mig at se altid en ambitiøs ide om at overgå mig selv. I det lys er det for mig helt oplagt, at vi selvfølgelig skal have top-6 som målsætning. Naturligvis spiller det så ind, om vi når målet, når spillere, træner og sportschef skal vurderes efterfølgende.

Det er bare for sort/hvidt at afvise at lave en analyse af sæsonen bagefter (og kalde det en undskyldning), fordi man sluttede på en lavere placering. Man bliver nødt til at finde ud af, hvilke knapper man kan skrue på og der er altså andre knapper end trænerfyringen der kan være mulige at pille ved. Vi ved efterhånden at trænerfyringen er reboot-knappen, men den sætter os altid 1-2 år tilbage. Fyrer vi så vores træner hvert andet år, så giver det meget lidt mening. Men selvfølgelig skal ens analyse give svaret, at klubben gør fremskridt, hvor små de så end må være. Det er ikke ment som et forsvar af David, for analysen kan sagtens være at han er løbet tør for ideer til at forbedre os. Jeg forsvarer sådan set bare retten til at man tænker rationelt.

Svar #75
Det er bare for sort/hvidt at afvise at lave en analyse af sæsonen bagefter (og kalde det en undskyldning), fordi man sluttede på en lavere placering. Man bliver nødt til at finde ud af, hvilke knapper man kan skrue på og der er altså andre knapper end trænerfyringen der kan være mulige at pille ved. Vi ved efterhånden at trænerfyringen er reboot-knappen, men den sætter os altid 1-2 år tilbage. Fyrer vi så vores træner hvert andet år, så giver det meget lidt mening. Men selvfølgelig skal ens analyse give svaret, at klubben gør fremskridt, hvor små de så end må være. Det er ikke ment som et forsvar af David, for analysen kan sagtens være at han er løbet tør for ideer til at forbedre os. Jeg forsvarer sådan set bare retten til at man tænker rationelt.
@SteenA‍ 

100% enig. 
Og som Lars Fournais sagde omkring fyringen af Glen Riddersholm, så blev han fyret fordi man ikke havde troen på at Glens kurs var den rette, og at det kun giver mening at "holde kursen" hvis man er på vej et sted hen man tror på er godt for AGF. Og derfor er David lige nu den rette for AGF for mig. Fordi jeg tror på, at vi med små men stabile, inkrementelle skridt er på vej hen til bedre tider, og at vi ligger 2-3 point på hver sæson. Og vi har siden oprykningen vekslet en 10. og 11. plads med først MW/Glen og Glen alene, og så til en 7. og 8. plads med Glen/David, og siden David selv. Væk er de vilde udsving, og stabiliteten er indtruffet. Tilbage er udsigten/tvilen om, hvorvidt vi kan veksle de mange "tæt på"-kampe som endte uafgjort til to-tre sejre mere over sæsonens 26 grundspilskampe, og så hedder det top 6. Hvis vi glipper igen i år, som truppen ser ud nu, så er jeg 100% med på, at troen på hvorvidt det er David der er den rette til projektet på lang sigt blever GRUNDIGT overvejet. 

Og jeg er med på, at endnu en glippet top 6 sandsynligvis bliver Davids endeligt i klubben. Og det selvom det ender med en 7.plads og Europæisk spil via EL-playoff. Men jeg skal ikke kunne udelukke at han overlever endnu en omgang, hvis det bliver sådan. Men ingen tvivl om, at han nok ryger hvis man glipper top 6, og ryger i nedrykningskampe/ryger tidligt i EL-playoff.

Omvendt, så tror jeg vi forlænger med David hvis vi ligger i top 6 til jul. 

Svar #76
@SteenA

Fantastisk indlæg og et indlæg som bare igen viser det høje niveau, der som regel lægges for dagen herinde.

Desuden er jeg træt af, at der altid skal kobles en sort/hvid sammenhæng mellem ordet målsætning og ordet trænerfyring.

En målsætning er udtryk for et ambitiøst MÅL man sætter sig. Heldigvis er klubben begyndt at skelne mellem at have et sportsligt mål og et mere forsigtigt budget.

Er 100% enig i overstående. Hvis en målsætning skal kobles på en sort/hvid sammenhæng, så var Ståle fyret efter sidst spillede kamp i sidste sæson. Min anden hjerteklub Manchester United havde heller ikke vundet 13 mesterskaber på 26 sæsoner under SAF.

Igen det er ikke for at undskylde, hvis AGF igen, igen misser top 6, men der kan være vigtige nuancer, når der skal evalueres efter en sæson, hvor målsætningen er misset.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Simple Audio Video Embedder